2022-07-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
De finns sannolikt på alla nivåer inom SAS. En det löser sig -kultur utan förmåga att inse ”Fan, vi är faktiskt sämst i klassen

Dom har varit för bekväma med statliga pengar som skjuts in i bolaget när det är tufft. Men nu har lågprisbolagen tagit över och resenärer väljer såklart dessa.

Vem fan köper en charterresa 2022 egentligen? Du får en bra mycket billigare resa att plocka ihop en själv och boka hotell själv. Idag är det inga problem då allt är bara några klick ifrån.
Citera
2022-07-04, 15:53
Medlem
Durochmolls avatar
Ledsamt att strejken inte sabbade Sara Skyttedals bröllopsresa.
Citera
2022-07-04, 15:53
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det liknar situationen med sopåkarna. De hade jättebra betalt men var inte nöjda ändå. De drev på för att få det ännu bekvämare. Det slutade med att de bokstavligen rationaliserade bort sig själva. En av de mest korkade saker jag nånsin sett.

Det här kommer sluta på liknande sätt. Piloterna kommer förlora jobbet och får börja köra lastbil istället.

Det är skillnad på sopåkare och sopåkare.

För en 15-20 år sedan var det nog ett av de mest slitsamma yrken som existerade. Du var tvungen att springa och byta soppåsar och kärl för hand.
Idag lämnar dom inte lastbilen. Det är ju en arm som lyfter och tömmer. Dessutom så minns jag att dom hade JÄVLIGT bra betalt för att vara ett lågstatusjobb. Löner på 35-40 tusen i månaden var inte ovanligt. Nu snackar vi år 2005 om jag minns rätt.

Vad dom har idag vet jag inte men skulle inte förvåna mig om dom ligger på en bra bit över 55´.

Är dom värd det? Njae......... Inte direkt va? Dubbla lönen mot för en undersköterska?
Visserligen krävs väl ett C-kort men man behöver ju inte plugga i högskola i 3 år direkt för att ta ett c-kort.
Citera
2022-07-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
En vecka eller två.
Sedan konkurs.
Sedan Kinesiskt.
Mvh.
Företaget har likvida medel för att klara sig under en strejkperiod på flera månader. Sedan kinesiskt är inte heller ett alternativt då enligt EU-lagar måste bolagets ägare till minst 51% vara från EU.
Snälla läs på innan du uttalar dig.
Citera
2022-07-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Ungefär så. Koncernchef Anko van der Werff har lekt gud med andras pengar så länge att han drabbats av hybris. Taktiskt att skylla sin egna kompromisslösa inställning och snålhet på piloterna. Undrar hur mycket han själv tar ut från bolaget?

"Enligt uppgifter från Skatteverket som Nyheter24 har tagit del av hade SAS nuvarande vd Anko van der Werff i fjol en fastställd förvärvsinkomst på 6 098 439 kronor. Fördelat lika över årets alla månader innebär det att SAS-vd:n kunde plocka ut drygt 508 000 kronor i månadslön."

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...-van-der-werff

Han har en ok lön får man väl säga.
Citera
2022-07-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Klart piloterna ska stå upp för sina krav ang anställningsvillkor. Annars blir det bara en ond cirkel. Menar 6 strejker på 12 år visar väl på en inkompetent ledning och föråldrad företagstruktur. Lägg ner skiten och låt andra aktörer ta över SAS gamla marknadsandelar.

Kommer bli lite skumpigt för en hel del såhär i början, men företag går i konkurs hela tiden. I annat fall kanske kineserna vill köpa skiten som allt annat.

Nej det visar på inkompetent och oresonlig personal som strejkar sönder företaget.
Citera
2022-07-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tippo76
Jag hoppas också att de går i konkurs, framför allt så skampiloterna står utan arbete. 6 strejker på 12 år - ja vem tusan jobbar kvar på ett sådant "skitbolag" istället för att byta upp sig. SAS-piloter är bortskämda och vill hela tiden ha mer för mindre. Nu stjälper de sin egen trygghet istället. Klart osmart.

Dom klarar sig ska du se. Flera bolag vill ju utöka sina verksamheter i Sverige, så jobb kan dom nog få. Annat fall så får dom väl stämpla ett tag.

Detta är en inkompetent ledning som har ett företag som blöder pengar. Lägg ner skiten och låt privata aktörer stå för flygningarna.
Citera
2022-07-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
"Enligt uppgifter från Skatteverket som Nyheter24 har tagit del av hade SAS nuvarande vd Anko van der Werff i fjol en fastställd förvärvsinkomst på 6 098 439 kronor. Fördelat lika över årets alla månader innebär det att SAS-vd:n kunde plocka ut drygt 508 000 kronor i månadslön."

Han har en ok lön får man väl säga.

Vad blir det efter skatt typ 200.. jävligt lite iaf om man är VD på ett såpass stort bolag?
Citera
2022-07-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej det visar på inkompetent och oresonlig personal som strejkar sönder företaget.

Fast varför är det just SAS som är drabbats av denna företagskultur tror du? Om du verkligen tror att SAS bara blöder pengar pga piloterna så är du korkad. Dyrt och onödigt företag.

Företag ska inte vara statliga förutom kanske Systembolaget för folkhälsans skull samt bättre sortiment. Man vet ju hur tråkigt utbud det brukar vara utomlands.
Citera
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Det är skillnad på sopåkare och sopåkare.

För en 15-20 år sedan var det nog ett av de mest slitsamma yrken som existerade. Du var tvungen att springa och byta soppåsar och kärl för hand.
Idag lämnar dom inte lastbilen. Det är ju en arm som lyfter och tömmer. Dessutom så minns jag att dom hade JÄVLIGT bra betalt för att vara ett lågstatusjobb. Löner på 35-40 tusen i månaden var inte ovanligt. Nu snackar vi år 2005 om jag minns rätt.

Vad dom har idag vet jag inte men skulle inte förvåna mig om dom ligger på en bra bit över 55´.

Är dom värd det? Njae......... Inte direkt va? Dubbla lönen mot för en undersköterska?
Visserligen krävs väl ett C-kort men man behöver ju inte plugga i högskola i 3 år direkt för att ta ett c-kort.
År 2021 var medellönen för en sopåkare 29500. Sen kan det säkert tillkomma OB etc men det gör de på alla yrken. Ingen särskilt bra

https://yrkeskollen.se/lonestatistik/sopakare/

Det är inte dubbla lönen mot en undersköterska, snarare likvärdig
Citera
Medlem
ksvs avatar
Citat:
"Först då komma upp i vad en kapten på propellerflygplan tjänar"

Du har nog inte särskilt mycket erfarenhet eftersom en turboprop knappt skiljer sig alls från en B737 som exempel, annat än farten. Samma regelverk, samma procedurer, samma allt.
Jag har drygt 3000 h turboprop i loggboken. Ungefär samma tid i 737 tror jag.

Citat:
På vilket sätt kan du med hedern i behåll gentemot de som flyger TP motivera att en styrman på SAS ska ha mer betalt än en på en TP. Det säger ganska mycket om hur skevt det förhåller sig på SAS.
Det har inget med SAS att göra, utan så funkar branschen globalt. Bolag som opererar mindre flygplan betalar i regel mindre. Kanske för att det finns gott om piloter med erfarenhet där.
Det är bara att titta på vad som erbjuds i form av kontrakt på internationella marknaden. Uppenbarligen finns det en helt annan efterfrågan på kaptener med många timmar på widebodyflygplan.
Citera
2022-07-04, 16:02
Medlem
Goldfinger1964s avatar
What is unique about Scandinavia - absolutely nothing

https://www.youtube.com/watch?v=wY8uajAm9N8

Ciao SAS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto