2022-06-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du har ingen koll på vad som krävs av en pilot.
Så nej, du har ingen koll.

Ditt synsätt kan man implementera på en kirurg också. Dom skär ju bara lite i en. Man somnar, vaknar upp och sen är det klart.
Som vilket jäkla hantverksarbete som helst..

Nu handlar det inte om att de inte ska ha betalt utan om att de inte ska ligga skyhögt över marknadslön.
Citera
2022-06-28, 14:08
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nu handlar det inte om att de inte ska ha betalt utan om att de inte ska ligga skyhögt över marknadslön.
Det finns några gamla rävar i SAS som ligger och snittar på rätt hög lön. Men dom finns det inte många kvar av inom SAS.

Ingångslöner för både styrmän och kapten, lönestegen och förmåner är inget som sticker ut på något sätt hos SAS idag.

Till och med Norwegian för att endast nämna ett erbjuder högre löner och snabbare stege.
Citera
2022-06-28, 14:09
Medlem
Om ett företag inte har råd att locka rätt kompetens, ska det få finnas kvar då??

Verkar ju som att piloter och arbetsgivaren har lite olika uppfattningar just nu. Har inte SAS råd med strejken, så varför inte låta det gå i KK bara.
Citera
2022-06-28, 14:31
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Du får se till att Lufthansa inte anställer flera piloter med dödslängtan bara!
Det gör dom såklart inte fattar du väl.
Citera
2022-06-28, 15:01
Medlem
Citat:
Det finns några gamla rävar i SAS som ligger och snittar på rätt hög lön. Men dom finns det inte många kvar av inom SAS.

Ingångslöner för både styrmän och kapten, lönestegen och förmåner är inget som sticker ut på något sätt hos SAS idag.

Till och med Norwegian för att endast nämna ett erbjuder högre löner och snabbare stege.
Vad är SAS problem jämfört med andra flygbolag som gör att de är nära konkurs tror du? Är det att de trafikerar olönsamma flyglinjer?
Citera
2022-06-28, 15:09
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Vad är SAS problem jämfört med andra flygbolag som gör att de är nära konkurs tror du? Är det att de trafikerar olönsamma flyglinjer?
Det är en svår fråga som säkerligen har många svar. Men arrogansen hos ledningen var och är nog det svar som ligger oss närmast.

En gammal artikel från kollega tycker jag har ett någorlunda sunt synsätt på hela SAS problematiken.
https://kollega.se/arkiv/darfor-lyfter-inte-sas-ekonomi

Man har helt enkelt inte hängt med i utveckligen.
Citera
2022-06-28, 15:14
Medlem
bomhulls avatar
Pan am tex gick ju i graven när personal begärde för mycket.
Många flygbolag som sitter i samma situation just nu..Miljarder i skulder efter covid och personal som vill strejka
Citera
2022-06-28, 15:14
Medlem
Gäller inte bara sas personal. Det gnälls och klagas bland alla arbetare idag . Det ska vara hög lön förmåner och det vabbas i tid och otid. Jag var chef med personalansvar ett tag och säger bara det : fyfan för anställda . Inhyrd från utlandet via bemanning fungerade mkt lättsammare även om det kunde vara vissa kommunikationsproblem.
Citera
2022-06-28, 15:20
Medlem
Citat:
Du har ingen koll på vad som krävs av en pilot.
Så nej, du har ingen koll.

Ditt synsätt kan man implementera på en kirurg också. Dom skär ju bara lite i en. Man somnar, vaknar upp och sen är det klart.
Som vilket jäkla hantverksarbete som helst..

Krävs? Vi snackar inte rocket science här. Gasa, lyft, sätt på autopiloten, klappa flygvärdinnan på rumpan, ta en whiskey, landa.
Citera
2022-06-28, 15:44
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vad jag förstår så tjänar en SAS pilot skyhögt mer än i många andra bolag. Så kan det inte fortgå. Nu mister man istället hela kakan.

Ja, andra bolag strejkar också men nu är tålamodet med SAS slut och jag är troligen inte ensam.

Sorgligt. Jag har 100 tals fligher med SAS i bagaget

Finns det någon statistik över det där, dvs. hur mycket piloter hos olika flygbolag i regel tjänar? Att en pilot på SAS tjänar mer än någon som flyger för exempelvis Ethiopian Airlines kan man väl förstå men det vore intressant att jämföra lönenivån med andra lite större europeiska flygbolag.

Om det nu är så att piloter på SAS faktiskt tjänar extremt mycket mer än sina kollegor inom andra bolag hamnar ju deras eventuella strejkande i en lite annan dager.
Citera
2022-06-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vad är det för snöflingor SAS anställer? De strejkar för jämnan och verkar aldrig nöjda med någonting. Klart det går dåligt för företaget med sådan personal. Ge dem foten och anställ några riktiga arbetare istället.

När det kommer till piloterna verkar de extra känsliga. Tror de att de har ett högstatusjobb eller? De är busschaufförer i luften. Avskeda alla piloter, träna upp några busschaufförer utan ohemula anspråk och ratta planen med dessa omskolade busschaffisar så slipper vi den här strejksoppan.

”Stor pilotstrejk närmar sig: ”Vore katastrofalt”” https://www.aftonbladet.se/minekonom...-000-resenarer

De är en bidragande orsak till löneinflationen och bör sparkas och ersättas med importerad arbetskraft.
Citera
2022-06-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Finns det någon statistik över det där, dvs. hur mycket piloter hos olika flygbolag i regel tjänar? Att en pilot på SAS tjänar mer än någon som flyger för exempelvis Ethiopian Airlines kan man väl förstå men det vore intressant att jämföra lönenivån med andra lite större europeiska flygbolag.

Om det nu är så att piloter på SAS faktiskt tjänar extremt mycket mer än sina kollegor inom andra bolag hamnar ju deras eventuella strejkande i en lite annan dager.

Tjänar de mindre än kollegor så går det bra att byta arbetsgivare.
93 000/mån ska det visst vara i snitt. Jag tjänar betydligt mindre än så men är jag missnöjd så får jag vackert söka annat jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in