2022-08-18, 18:17
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Långa meningar, ingen motivering. Endast känslor. Har du några argument till varför du känner som du gör, som du vill delge mig, eftersom jag är lite trög och dum?

Vill vara tydlig med att jag inte försvarar Suarez bitande. Jag tycker båda beteendena är långt över gränsen för vad som är tillåtet, blodröda kort med efterföljande avstängning.

Dock förstår jag inte varför vissa personer fnissar lite åt hårdragande ("haha, vad fult, vad skön han är, en riktig gris, älskar det!"), men samtidigt blir djupt indignerade, näst intill personligt kränkta av Suarez bitande ("han ska aldrig mer spela fotboll!!!!111).

Båda är en grov kränking av den andres kroppsliga integritet. Båda är "under bältet" för vad som är tillåtet i fotboll (rött kort), du råkar varken bita någon eller slita i håret, det är som regel en fullt avsiktlig och medveten handling.

Suarez fick fyra månaders avstängning från all fotboll. Slutspelat i VM, missade en tredjedel av säsongen med Barcelona, fick inte spela i Uruguay på flertalet matcher, och böter.

Romero kommer slippa straff. Fellaini slapp straff för slitandet i Guendouzis hår.

Jag förstår ärligt talat inte den sortens inkonsekvens. Upplys mig gärna varför den är rimlig.
Supporterlogik. När ens egen spelare är ett svin har dom ballar av stål. Skön attityd osv som du skriver. När en motståndare agerar likadant är det inte lika kul längre. Diego Costa. Suarez. Är väl inget nytt liksom. Måste du ha sett många gånger förr. För dom enda jag sett hylla Romero är just spurs fans (inte alla).

Jag tycker inte inkonsekvensen du tar upp är rimlig. För mig är Fellainis och Romeros tilltag rött kort och tre matcher. Men att bita någon är värre det är det jag vänder mig emot i ditt inlägg och tycker det är riktigt att Suarez straffas hårdare. Sen som jag tror jag förklarat tidigare. Suarez var återfallsförbrytare x3. Då straffas man extra. Extremt ohygieniskt. Och betydligt större risk för skada. Var ju någon boxare som bet av örat på någon en gång. Blodförgiftning. Infektioner. Sådant som sedan kan smittas vidare i samhället bland lagkamrater och familj.
Citera
2022-08-18, 19:15
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Supporterlogik. När ens egen spelare är ett svin har dom ballar av stål. Skön attityd osv som du skriver. När en motståndare agerar likadant är det inte lika kul längre. Diego Costa. Suarez. Är väl inget nytt liksom. Måste du ha sett många gånger förr. För dom enda jag sett hylla Romero är just spurs fans (inte alla).

Jag tycker inte inkonsekvensen du tar upp är rimlig. För mig är Fellainis och Romeros tilltag rött kort och tre matcher. Men att bita någon är värre det är det jag vänder mig emot i ditt inlägg och tycker det är riktigt att Suarez straffas hårdare. Sen som jag tror jag förklarat tidigare. Suarez var återfallsförbrytare x3. Då straffas man extra. Extremt ohygieniskt. Och betydligt större risk för skada. Var ju någon boxare som bet av örat på någon en gång. Blodförgiftning. Infektioner. Sådant som sedan kan smittas vidare i samhället bland lagkamrater och familj.

Fast Suarez bet aldrig, han snubblade in i hans axel. Är 130% säker på min sak och inget någon säger kan få mig att ändra mig detta säger jag inte bara för jag gillar Liverpool lite mer än andra lag.
Citera
2022-08-18, 19:45
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Fast Suarez bet aldrig, han snubblade in i hans axel. Är 130% säker på min sak och inget någon säger kan få mig att ändra mig detta säger jag inte bara för jag gillar Liverpool lite mer än andra lag.
Om det är ngt här i världen som är 130% säkert, så är det faktumet att hjärnorna till samtliga i Liverpool-maffian ligger djupfrysta i en liten frys.
Citera
2022-08-18, 19:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Om det är ngt här i världen som är 130% säkert, så är det faktumet att hjärnorna till samtliga i Liverpool-maffian ligger djupfrysta i en liten frys.

Jag håller på Derby men tycker nog att du är något mer infryst.
Citera
2022-08-18, 19:49
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Vad man själv tycker eller hur domarbasen tycker?
Själv har jag inte den blekaste vad fan rättsväsendet inom England pysslar med.
Att med den kraften rycka en springande spelare i håret borde fan generera fängelse och det är långt över vad som kan förlåtas för vad som händer inom en idrott.
Tycker också att Suarez hade kunnat få ett straff utanför fotbollen, men tycker att det är mindre då det lilla nafsandet i regionerna han varit på inte känns som om det fanns någon större risk för något allvarligt.
Däremot tycker jag det ser ut som om det är ett högriskspel med Guendozis nacke, ryggrad, neuron, kotor, blodkärl e.t.c., hade gärna hört ett utfall från en brottsläkare men för mig som lekman ser det mycket värre ut.

Där är jag inte med dig, det ska mycket till för att det som sker på planen ska hamna i rättssalen. Både hårslitande och bitande tycker jag ska hanteras av fotbollens instanser.

Rättegång ska det bli först när någon utför regelrätt misshandel, eller håller på och svingar efter pipan gått.

Däremot håller jag med dig om att det är anmärkningsvärt att både Romero och Fellaini gick helt fria. Det borde blivit minst 3 matcher vardera.

Citat:

Jag glömde nämna Suarez återkommande bitande, att det var gång nummer tre och därmed blev straffet drakoniskt, avskräckande exempel.

Jag kan, trots min provokativa undran, även förstå varför bitande är värre - risk för infektion, utbyte av blod och saliv, risk att bita av en del hud eller liknande. (Samtidigt finns ju risk för infektion med spotta också, något vi sett spelare komma undan med när de gör det diskret).

Det jag inte kommer ifrån är att det finns en allmän-moralisk dimension av det.

”Slita i håret är självklart inte ok, men du vet, stridens hetta, han är en hetsporre….. men BITAS?! SÅ GÖR MAN INTE!!!!”

Fördömandet - och straffet - blir hårdare eftersom bita anses moraliskt vara värre än slita hår. Baserat på vad folk känner med magen är äckligt och inte. Hade Suarez varit mer Diego Costa, cyniskt beräknande borde han givetvis tagit en nacksving, satt in dobbar i knät eller något med högre skaderisk för motståndaren men kortare avstängning. Men Suarez var känslor till 100%, irrationell vinnarskalle som agerade först och tänkte inte alls.

Jag var ok med en rejäl avstängning för Suarez. 6-8 matcher i landslaget hade varit helt ok. 4 månader och fick inte ens träna med laget, från all fotboll? Medan Fellaini och nu Romero inte får någonting, för en misshandel som inte har med fotboll att göra? Come the fuck on. Helt skeva, godtyckliga, moraliska bedömningsgrunder.

Anyway, whats done is done och Romero verkar ha fått omedelbar karma i form av en skada.
Citera
2022-08-18, 19:54
Medlem
TheJackets avatar
Folk härinne bortser från traumat i att bli biten av nån som ser ut som Suarez. Som att bli ollad av Ribéry
Citera
2022-08-18, 20:14
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Lite blandat

Dele Ali. Påväg till Besiktas vad det verkar. Brände sin sista chans han fick av Everton och Lampard. Både Mourinho och Poch varnade honom för hans lata och ruttna attityd. Ännu en Engelsk spelare som till viss del överhypades för sina fotbollskunskaper, men också inte utnyttjade det kunnande han faktiskt hade, som ändå hade kunnat ge honom en plats bland något v topp 6 lagen i England. Nu blir han en ny Walcott, Sturridge, Wilshere oh allt vad dom heter.

United. Är det någon spelare som inte kopplats ihop med dom? Svingas hejvilt. Casemeiro. Felix. Pulisic. Rabiot. Ziyech. Arnautovic. Aubameyang. Vardy. FDJ som man aldrig vill släppa. En jävla samling spelare. Kan inte urskönja någon strategi, eller vad för typ av spelare man vill ha av detta heller. Å andra sidan är det nog lika mycket media som vill skapa storys. Felix liksom. Rabiot blev för dyr, men på något sätt ska man försöka kränga Felix som kostade Atletico 100 m euro och gjorde hattrick i premiären? I call bullshit. Pulisic vill nog bort från Chelsea. Men varför hjälpa e konkurrent?

Bakom Notthinghams enorma satsning döljer sig en Grekisk ägare som blivit dömd för matchfixning och lite annat smått och gott. Fick iförsig också domen lyft av någon anledning. Pratas annars en del om att dom kommer vara illa ute om dom ryker. Sas ju samma sak om Fulham. Oft skriver dom in relegation clauses. Lägg därtill det enorma fallskärmet som delas ut till de lag som åker ur. Något som förstör mycket. Ger just dessa lag en chans att toksatsa helt huvudlöst och ha det som en andra chans att rädda en. Egentligen rätt strategi då. Satsa allt. Skriv in relegation clauses. Åker man ur räddas man ändå av fallskärmet för att skapa ett hyfsat Championshiplag. Hoppas dom gör sig av med den ekonomiska ersättningen som jag vet varit uppe för diskussion bland EFL. Inte dom som fattar beslut dock utan Premier League själva. Och dom tjänar väl mer på att lag gör som Nottingham i slutändan så ska inte räkna med någon förändring.

Till sist. Skrämmande läsning om man följt rättegångarna kring Mendy och Giggs. Så många år dom spelat och lyckats dölja allt. Hur många fler spelare har vi som är riktig svin bakom kulisserna men på grund av sin rikedom och kändisskap lyckats dölja allt.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2022-08-18 kl. 20:27.
Citera
2022-08-18, 20:56
Moderator
zanteras avatar
Citat:
United. Är det någon spelare som inte kopplats ihop med dom? Svingas hejvilt. Casemeiro. Felix. Pulisic. Rabiot. Ziyech. Arnautovic. Aubameyang. Vardy. FDJ som man aldrig vill släppa. En jävla samling spelare. Kan inte urskönja någon strategi, eller vad för typ av spelare man vill ha av detta heller. Å andra sidan är det nog lika mycket media som vill skapa storys. Felix liksom. Rabiot blev för dyr, men på något sätt ska man försöka kränga Felix som kostade Atletico 100 m euro och gjorde hattrick i premiären? I call bullshit. Pulisic vill nog bort från Chelsea. Men varför hjälpa e konkurrent?

Tror mycket är BS som du säger, journalister och tidningar som vet att Man Utd drar till sig klicks och uppmärksamhet, samt att de just nu är desperata och det är lätt att slänga ihop en tweet eller en nyhet om "Man Utd är ute efter spelare XY". En del kan såklart stämma, en del låter väldigt tveksamt.

Som supporter är jag mest besviken över avsaknaden av bra scouting. Har Man Utd ens scouter längre? City plockar in Alvarez från sydamerika, Liverpool tar in Ramsay från Aberdeen. Oavsett om de blir så bra som klubbarna hoppas eller inte så är det spelare som kommer in någorlunda 'under radarn' och det finns en tanke och scouting bakom. City anser att de hittat nya Aguero, Liverpool har hittat nya Robertson och de behövde inte spendera 70m och 300k i veckan. När det gäller Man United så känns det som scoutingen är i sämre klass än typ Brighton/Southampton t.ex. som hittar bra unga spelare som går för 3-4x pengarna några år senare. I Man United känns det som scoutingen är en 15 åring som kastar pilar på en dart-tavla med ansikten som varit bra i senaste FIFA.
Citera
2022-08-18, 22:48
Medlem
Man United ryktas ge Casemiro bättre betalt än han får i Real…

En världsklassspelare och uppgradering såklart, men en annan spelartyp jämfört med alla namn som ryktats in under sommaren. Tycker det är förvånande att man helt plötsligt går efter en renodlad defensiv mittfältare.

Det blir intressant att se hur Ten Hag tänker formera laget. Eriksen som sittande mitt centralt har ju knappast varit någon succé hittills, känns som det behövs en kreativ spelare utöver Casemiro där och att Eriksen bör lira högre upp i banan likt när han var som bäst i Tottenham och hade Dembele och Dier bakom sig. Där är väl i och för sig Fernandes tänkt att spela.
Citera
2022-08-19, 00:25
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Tror mycket är BS som du säger, journalister och tidningar som vet att Man Utd drar till sig klicks och uppmärksamhet, samt att de just nu är desperata och det är lätt att slänga ihop en tweet eller en nyhet om "Man Utd är ute efter spelare XY". En del kan såklart stämma, en del låter väldigt tveksamt.

Som supporter är jag mest besviken över avsaknaden av bra scouting. Har Man Utd ens scouter längre? City plockar in Alvarez från sydamerika, Liverpool tar in Ramsay från Aberdeen. Oavsett om de blir så bra som klubbarna hoppas eller inte så är det spelare som kommer in någorlunda 'under radarn' och det finns en tanke och scouting bakom. City anser att de hittat nya Aguero, Liverpool har hittat nya Robertson och de behövde inte spendera 70m och 300k i veckan. När det gäller Man United så känns det som scoutingen är i sämre klass än typ Brighton/Southampton t.ex. som hittar bra unga spelare som går för 3-4x pengarna några år senare. I Man United känns det som scoutingen är en 15 åring som kastar pilar på en dart-tavla med ansikten som varit bra i senaste FIFA.

Visst är det mesta journalist BS. Att skriva om United ger alltid publicitet och för tidningar är all publicitet bra publicitet.

Nu ser det ut som att ryktet kring Casemiro verkar ha ganska goda grunder och stämmer det som skrivits från flertalet journalister så ska det kritas på ett kontrakt i helgen.

Gällande Uniteds scouting så var ju Ragnick förbluffad hur dåligt ställt det var på den biten så jag är inte förvånad över hur det ser just nu. Sen försvann ju två av de mest seniora scouterna sent i våras så det är troligen väldigt skralt ställt på scoutingsidan just nu. Är väl också därför många av ryktena gäller spelare som ETH antingen haft själv eller varit i närkontakt med under de senaste åren.
Citera
2022-08-19, 07:38
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Hur många fler spelare har vi som är riktig svin bakom kulisserna men på grund av sin rikedom och kändisskap lyckats dölja allt.
Många fler än man vill tro. I det stora hela räcker det med antingen rikedom eller kändisskap. När det kommer till idrottare har fans en tendens att peka ut spelare till andra klubbar och vara mer tystlåtna om sina "egna" men troligtvis finns/har det funnits svin i alla klubbar. Bara det att allt inte kommer fram. Att det ska vara så svårt att fördöma svinigt beteende. Samma princip gäller när det kommer till vänner. Påstår inte att jag är bättre än någon annan i det avseendet. Försökte att hitta förmildrande omständigheter gällande Suarez när det begav sig.
Citera
2022-08-19, 08:04
Medlem
Citat:
Lite blandat

Dele Ali. Påväg till Besiktas vad det verkar. Brände sin sista chans han fick av Everton och Lampard. Både Mourinho och Poch varnade honom för hans lata och ruttna attityd. Ännu en Engelsk spelare som till viss del överhypades för sina fotbollskunskaper, men också inte utnyttjade det kunnande han faktiskt hade, som ändå hade kunnat ge honom en plats bland något v topp 6 lagen i England. Nu blir han en ny Walcott, Sturridge, Wilshere oh allt vad dom heter.

Bakom Notthinghams enorma satsning döljer sig en Grekisk ägare som blivit dömd för matchfixning och lite annat smått och gott. Fick iförsig också domen lyft av någon anledning. Pratas annars en del om att dom kommer vara illa ute om dom ryker. Sas ju samma sak om Fulham. Oft skriver dom in relegation clauses. Lägg därtill det enorma fallskärmet som delas ut till de lag som åker ur. Något som förstör mycket. Ger just dessa lag en chans att toksatsa helt huvudlöst och ha det som en andra chans att rädda en. Egentligen rätt strategi då. Satsa allt. Skriv in relegation clauses. Åker man ur räddas man ändå av fallskärmet för att skapa ett hyfsat Championshiplag. Hoppas dom gör sig av med den ekonomiska ersättningen som jag vet varit uppe för diskussion bland EFL. Inte dom som fattar beslut dock utan Premier League själva. Och dom tjänar väl mer på att lag gör som Nottingham i slutändan så ska inte räkna med någon förändring.

Till sist. Skrämmande läsning om man följt rättegångarna kring Mendy och Giggs. Så många år dom spelat och lyckats dölja allt. Hur många fler spelare har vi som är riktig svin bakom kulisserna men på grund av sin rikedom och kändisskap lyckats dölja allt.

FFP reglerna ger ett stort och omedelbart utrymme för en klubb som precis vunnit promotion till PL att kunna storsatsa första säsongen uppe.
Det är egentligen inga konstigheter eftersom omsättningen ökar monumentalt samtidigt som klubben i utgångsläget har en lönestruktur(exempelvis)som är anpassad för division 2 fotboll(Championship).
Det handlar helt enkelt om tillgängligt utrymme under FFP reglerna.

Gällande svinaktiga spelare så undrar jag när Mason Greenwood skall upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in