Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Ojdå. Hoppsan vad triggered man kan bli. Om du bemödade dig att läsa mer än 5 rader i taget så kanske du noterade att jag hela tiden tycker att det är en cost-vs-utility analys. Sen har du bara fel. "jämfört med allt"? Eh, nej? De är bättre än samtliga obestyckade fartyg i hela världen på den roll Sverige kan tänkas vilja ha den i. INKLUSIVE vår egen kustbevakning. Eftersom de inte har bestyckning.
Men din lilla fjant, självklart menar jag, som jag hela tiden har skrivit, Freedom jämfört med ett fartyg byggt specifikt för den tilltänkta rollen. Med andra ord, om du tänker dig kustbevakning som uppgift, är det LSC jämfört med ett fartyg som byggts specifikt som kustbevakningsfartyg. Inte någonstans har jag skrivit LCS som kustbevakningsfartyg, patrullbåt, luftvärnsfregatt, eller slagskepp, jämfört med en båttaxi eller mudderverk. Jag har hela tiden jämfört LCS i roll X med fartyg som är från grunden gjorda för roll X. LCS (båda klasserna) är effektivitetsmässigt och ekonomiskt ett uselt alternativ, för de är ack så dåliga på allt, och är manskapskrävande, dyra i inköp, dyra i drift, tekniskt bristfälliga, har en massa problem, och så vidare. De är odugliga för allt, eftersom oavsett vad de ska göra, kan de inte göra det effektivt eller ekonomiskt försvarbart. Det minimala de kan tillföra, gör de alldeles för oekonomiskt. De är alldeles för dyra. Och dåliga. Vad är det som är så jävla svårt att förstå?
Det är klart att de fungerar som bestyckade kustbevakningsfartyg i och med att de kan förflytta åtminstone ett stycke 57mm akan en bit utmed kusten. Dock skulle det vara med usel prestanda för en alldeles för hög kostnad för att ses som en rimlig lösning.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Och du får gärna ge ett av de här oändliga mängderna med alternativ. Just nu, om man vill köpa ett fartyg som ens flyter inom 2 år så finns det absolut inga andra alternativ som inte är 40 år eller äldre. Alla andra bygger till sig själva och har inget att avvara.
OM det mot all förmodan skulle gå att få tag på begagnade LCS (och just Freedom-klassen), vilket verkar svårt (med tanke på att det är politiker som tvingar flottan att ha dem) skulle det ta tid att bygga om dem för sin roll i Sverige. Även om man gör minimala ändringar, skulle det vara de äldsta individerna med mest problem som skulle vara aktuella. Amerikanska flottan får inte skrota/göra sig av med fler fartyg för kongressen. Istället placeras de fartygen som tagits ur tjänst i malpåse. Flottan vill säkert sälja varenda LCS och bli av med skiten, men kongressen skulle säkert tvinga fram en ersättning av de sålda fartygen, vilken skulle innebära en anskaffning av nybyggda LCS (eller derivat därav) till en avsevärd kostnad, och ta de äldsta aktiva ur tjänst. Då är det mer ekonomiskt för flottan att låta några LCS ruttna i malpåse istället för att sälja dem, för kostnaden för nyanskaffning skulle överstiga vad försäljningen skulle ge.
Den potentiella fördelen för LCS med snabb leverans av begagnade fartyg, verkar helt enkelt inte existera. Speciellt inte till ett lågt pris.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Fel. Det spelar all roll. Att Gerald R. Ford klassen är bäst i världen på sin roll hjälper föga om Sverige har ett. Det är värdelöst i Östersjön. Trams.
Ja, att världens bästa hangarfartyg, svenskt eller inte, är värdelöst i Östersjön, håller jag med om. Jag har inte påstått något som kan tolkas som att jag INTE gör det, sååå...
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Och det finns just inget annat på marknaden. Så sämre och dyrare än vadå? Ge ett enda exempel.
Inte heller LCS "finns på marknaden" JUST NU mer än en massa europeiska alternativ, varken begagnat eller nybyggt.
Vilket fartyg som helst som är gjort specifikt för den tilltänkta rollen, begagnat eller nytt eller under konstruktion. Från hela världen (eller... inte länder som Nordkorea, Iran, osv, som är olämpliga politiskt och/eller för att de inte kan bygga något dugligt). För snabb leverans har inte LCS någon fördel (på grund av tidigare nämnda politiska skäl). Då är det minst lika sannolikt att något vänligt inställt land kan avvara något äldre fartyg för ett lockande pris. Ett annat alternativ är om vi skulle få hoppa in och köpa ett fartyg som är under konstruktion för något land, som beställer fler av tillverkaren. Landet får nästa fartyg senare men priset per fartyg sjunker. Minst lika troligt som LCS inom 24 månader.
Inget är fortfarande bättre än att slösa pengar på skräp, pengar som kan göra större nytta för Försvarsmakten på annat håll. En LCS är inte värt pengarna. Även om det var leverans imorgon, skulle det inte vara värt besväret. För, ännu en gång, att ha inget skepp är bättre än att ha LCS. Om inte USA betalar underhållet och ställer upp med personal. Vilket knappast kommer ske.
Det finns ingen vettig anledning till att desperat försöka pressa in LCS i svensk tjänst. Oavsett hur mycket man sminkar den grisen, kommer den inte vara vackrare än den fulaste gamla kärring du kan hitta på bårhuset.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Sen att DU inte anser att de roller dessa fartyg KAN fylla, inte är relevanta, det är bara din åsikt. Vilken jag inte delar.
Jag har inte sagt ett skit om vilka roller som är relevanta för Sverige, bara att LCS är skit för alla roller.
Jag kan däremot delge nu att jag anser att införskaffning av kustbevakningsfartyg med automatkanon till Kustbevakningen, torde vara av rejält låg prioritet för Flottan.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Du menar som de fartyg vi använder idag? De gör ju inte något annat heller? Eller har jag missat några stora sjöslag eller missilbeskjutningar senaste åren i Östersjön?
Eeeh... Vad?
Att LCS vore ett uselt och dyrt kustbevakningsfartyg har inget med flottan att göra. Flottans örlogsfartyg blir inte kustbevakningsfartyg bara för att de inte deltar i sjöstrid hela tiden, så det är en rejält korkad jämförelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Dyrt är det bara om man betalar mer än vad det kan anses är värt. Att betala 5 miljarder för att bygga ett är helt riktigt dyrt. Att köpa samma fartyg för 500 miljoner kan vara ett kap. (observera att jag har ingen aning om vad US Navy skulle vilja ha betalt för dem, men jag gissar att man kan få dem BILLIGT)
Jag har ju för fan skrivit det i varenda inlägg, att det inte är VÄRT det! De är alldeles för dyra i drift med tanke på dess låga prestanda. Den ringa förmåga som tillförs tär på budgeten alldeles för mycket. Lågpresterande + dåliga + personalkrävande + dyra i drift= icke värt.
Det verkar inte som att det skulle gå att få några begagnade, och därmed billigt. US Navy skulle säkert sälja till vrakpris, men det är kongressen som tvingar på dessa fartyg på dem, så det är industristödskåta kongressledamöter som skulle sätta sina grisiga fingrar i hjulet för en snabb och billig försäljning.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Återigen, vilket pris? Vi lär inte betala nypris för dessa. Och kostnaden över tid kan nog off-settas av att de är billiga i inköp. (OM de nu är det) Och vi har redan rett ut att det finns roller den kan fylla. Även om du vill blunda för dem.
Risken är rätt hög att det skulle bli till nypris, eller nära nypris. Även om vi fick dem gratis, är det tveksamt att det vore värt det att offra så mycket pengar och resurser på den minimala nytta de skulle vara av.
Så bråttom är det inte med nya fartyg att det är värt att offra så stora medel på en urusel fartygstyp bara "för att ha något". De pengarna skulle göra större nytta för Försvaret på annat vis.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Fel igen. Det är korrekt att automationen inte fungerade som tänkt, att underhållsplanen ändrades och personalbehovet ökade. Men detta gäller under amerikanska premisser, där fartygen befinner sig på andra sidan jorden, och behöver kunna sköta underhåll om de är ute på uppdrag i flera månader.
Nej, det konstanta underhållsbehovet är fortfarande högt, oavsett om man kör dagsturer i skärgården eller längre sträckor i Stilla Havet. Även under svenska premisser är underhållsbehovet orimligt högt.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Så ser det inte riktigt ut här. Du kan troligen ha en väsentligt mindre styrka med underhållspersonal ombord, eftersom du kan helt enkelt bara gå i hamn var som helst i Sverige, och maintenance-crew kan ta bilen dit...
Nej, varför skulle kostnaden bli lägre bara för att det löpande underhållet görs av annan personal som skyfflas runt på land? Det blir bara extra logistik. Ska pråmen ligga i hamn hälften av tiden för service?
Citat:
Ursprungligen postat av
JohanAnte
Och det är här det visar sig. Att INTE analysera vad man ska ha ett fartyg till, leder ofelbart till att man får en felaktig bild om vad man behöver. Du gör exakt samma fel som USA gjorde. De byggde ett fartyg för en miljö liknande Östersjön, och sen trodde de att de kunde använda dem i sydkinesiska havet som slagskepp. Undra på att de blev besvikna.
Vad fan yrar du om? Det är DU som vill använda ett specifikt fartyg till en roll det är synnerligen olämpligt för.
Det var inte heller så USA gjorde. USA FÖRSÖKTE bygga ett fartyg som skulle kunna göra allt möjligt lågintensivt arbete vid någon främmande kust långt borta. De misslyckades och fick ett dyrt, uselt fartyg som inte klarade av i stort sett någonting. Ursprungsbehovet hade också minskat rejält, med ökat behov av mer traditionella högsjöfartyg. Flottan ville inte ha skiten, men industristödspolitik tvingade på dem ett antal fartyg ändå.