2022-06-12, 14:27
Medlem
Efter åsynen av alla de marina stridskrafter som besökte vår huvudstad i förra helgen börjar man fundera på hur det är ställt med vår egen flotta. Vi har Östersjöns längsta kust och borde egentligen vara en dominerande marin kraft i vårt närområde.

Men, så är det inte riktigt. Den svenska flottan är sorgligt underbemannad och underfinansierad. En blick på våra framtida NATO-kompisars fartyg ger en god blick över situationen.

Sverige har idag en flotta som består av:

5 ubåtar (som iofs är tillräckligt bra) och 2 till på gång för att ersätta de äldsta. Här hade jag gärna sett en utökning till 7st istället för att ta bort de äldsta. Iaf tills vi har fler A26or på väg.

5 Visby-korvetter. Dessa är fortfarande idag mycket konkurrenskraftiga. De saknar egentligen bara luftvärnskapacitet, vilket är på gång. Det finns numera en plan på att beställa en ny generation med 4 st. Helst vill jag se dessa som en ren addition till dagens kapacitet, men det är åtminstone 5 år bort.

1 Gävle-klass korvett, med en till på väg. Nyrenoverade Göteborg-klass korvetter. Mycket bra initiativ av Byden att göra detta, önskar beslut omgående att även HMS Göteborg och HMS Kalmar får en upprustning. Det här är nog den största no-brainern inom flottan. Kockums har precis upprustat och levererat HMS Gävle och HMS Sundsvall kommer senare i år. Borde vara extremt enkelt att bara fortsätta med de andra två när produktionslinjen redan är igång. Tjänstefel att inte göra detta enligt mig.

Två Stockholm-klass korvetter. Dessa är tyvärr på så gammal teknik att det är tveksamt om de går att modernisera till 2022 års standard, MEN, de har troligen minst 5-10 år kvar i tjänst, så jag ser dem som nödvändiga att ha kvar tills de nya Visby generation 2 sjösätts. Även efter det kan de fylla en supportande roll om behovet finns.

9 minröjnings/ubåtsjakt fartyg i Koster/Styrsö klass. Koster är uppgraderade från Landsort-klassen. Även här finns 2 fartyg, HMS Landsort och HMS Arholma i reserv, och skulle kunna tas i bruk.

Ett större antal Stridsbåt 90. Dessa fyller våra behov väl, speciellt med de uppgraderingar som görs. Går alltid att diskutera nödvändigt antal.

Diverse lednings- och supportfartyg. Också lite få i mina ögon.

De största bristerna idag jag ser är framförallt numerär, men om man pratar specifik kapacitet så är det sjöburet luftvärn, samt marin flygkapacitet. Endast 3 av nuvarande Visby-korvetter har helikopterdäck, och ingen har hangar eller möjlighet att understödja helikoptrar mer än ”spontana” landningar. Ledningsfartyget HMS Carlskrona och ubåtsräddningsfartyget HMS Belos kan också landa helikoptrar, men är inte egentligen anpassade för kontinuerlig drift av helikoptrar till sjöss.

Slutligen, eftersom Sverige har en mycket blygsam försvarsbudget, så kommer varje förstärkning av flottan behöva kunna fylla mer än en roll, för att maximera vårt användningsområde med minimal budget.

Vad tycker ni vi borde införskaffa för att få en bättre kapacitet för Marinen? Kommentera gärna med förslag och varför?

Mitt eget förslag är att vi i samband med NATO diskussionerna pratar med Italien om att ta över/köpa ITS SAN Giorgio. (https://www.seaforces.org/marint/Ita...an-Giorgio.htm)

Det är ett äldre fartyg som nu under året ska börja ersättas av ITS Trieste (https://www.seaforces.org/marint/Ita...TS-Trieste.htm), vilket är snarlikt USS Kearsarge som besökte Stockholm.

Med ITS San Giorgio (mitt förslag på namn är förstås HMS Sankt Göran) får Marinen kapaciteten att ha 4 helikoptrar igång samtidigt ute till havs, vilket skulle vara en enorm kapacitetshöjning inom ett flertal områden, som ubåtsjakt, landsättning, logistik och katastrofunderstöd (tänk om vi haft en sån när Estonia inträffade). Skeppet har även möjlighet att frakta ett antal SB90 för tex ubåtsjakt, eller tanks, lastbilar, mobilt luft/sjö värn etc.

Allt som allt tror jag att det skeppet skulle ge Marinen en förstärkning inom ett antal områden, även kompetensmässigt, den drift av större fartyg, helikopterlandning/landsättning till havs, underhåll av helikopter/båtar på mobil plattform, osv.

Till råga på allt så är det redan ett NATO-skepp, så minimal anpassning krävs för att få det i drift. Vi kan nog antagligen förhandla till oss att italienarna utbildar en hel besättning med att gå parallellt under 6 månader eller så. Och mitt sista argument är att detta är ett skepp som redan är i bruk. Får vi ta över det så kan vi ha kapaciteten på plats inom veckor, inte år…
Citera
2022-06-12, 14:41
Medlem
Malpåse fartygen är ju väldigt långt från att kunna moderniseras, kostar nog mer att sätta Kalmar i bruk än de smakar. De är ju gamla skrov som inte kommer kunna köra 20 år till bara för man sätter dem i bruk. Bättre att bygga helt nya imo.

Helikopterförmågan kan väl lika gärna slopas, vad ska en HKP 15 göra på en korvett egentligen. Hoppas verkligen att Visby 2 inte har helikopterdäck eller iallafall så man kan landa tyngre helikoptrar på dem.

I övrigt är väl förslagen vettiga, behövs rustas upp definitivt
Citera
2022-06-12, 15:28
Medlem
Jo, egentligen hade det ju varit fantastiskt om de i Visby generation 2 byggde 2 olika modeller; en mindre i 50m klassen utan helikopterförmåga, utan som ersättare för de äldre korvetter vi har. En 10-15 st kanske? Och sedan en större variant, uppemot fregatt-klass (100-125m), som just kan ta en tyngre helikopter, med hangar. 4 st såna vore riktigt nice.

Tyvärr är det väl önsketänkande att få både och, och då ser jag hellre att de fokuserar de mesta pengarna på de större fartygen, och kör snål-varianten på de äldre fartygen. Hellre lite sämre kapacitet, men båtar på vattnet, än inget alls…

Helikopterförmåga till sjöss ser jag iaf som en nödvändighet för en slagkraftig marin. Speciellt för ubåtsjakt. Nu är det ju som du antyder mer som en eftertanke än en planerad kapacitet. Det är just det jag ser borde ändras helt, genom tex ett införskaffande av en långsiktig marin helikopterplattform. Helst borde vi förstås bygga det själva, men då är det nog 10 år bort om man ska vara någorlunda realistisk.
Citera
2022-06-12, 17:00
Medlem
Så länge vi inte ska leka kolonialpolis på andra sidan jorden har vi ingen nytta av fartyg med helikopterplatta utan de kan lika gärna verka från land.

Vad jag skulle vilja se är istället mindre fartyg som kan göra snabba anfall i skärgårdsmiljö med missiler och sedan försvinna för omladdning och upprepning. Mer eller mindre en uppföljare till Spica- och Norrköping-klasserna. Och liknande norska Skjold eller finska Rauma och Hamina klasserna.

Med mindre fartyg och gärna använda redan befintlig teknik så långt som möjligt så borde man kunna sänka styckpriset och därmed kunna köpa in mer enheter. Fokus bör vara fart och ytattacksförmåga.
Citera
2022-06-12, 17:54
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Så länge vi inte ska leka kolonialpolis på andra sidan jorden har vi ingen nytta av fartyg med helikopterplatta utan de kan lika gärna verka från land.

Vad jag skulle vilja se är istället mindre fartyg som kan göra snabba anfall i skärgårdsmiljö med missiler och sedan försvinna för omladdning och upprepning. Mer eller mindre en uppföljare till Spica- och Norrköping-klasserna. Och liknande norska Skjold eller finska Rauma och Hamina klasserna.

Med mindre fartyg och gärna använda redan befintlig teknik så långt som möjligt så borde man kunna sänka styckpriset och därmed kunna köpa in mer enheter. Fokus bör vara fart och ytattacksförmåga.
En fundering om det sista stycket...
Skulle man kunna montera robot 15 på stridsbåt 90?
Jag har sett någon bild där den avsevärt mindre 17 avfyras från en 90-båt som parkerat på en strand.
Tanken är inte något liknande Irans robotbåtar utan snarare en utökning av de lastbilsburna robotarna.
Plocka bort det mesta från taket på båten och placera två robotar på en liknande lavett som lastbilarna har. Göm båten ute i skärgården och avfyra från en strand.

Helikopterplatta är inget som bör prioriteras på stridsfartygen, de kan landa på öar. Däremot är det nog bra att kunna hämta/lämna personal eller viss utrustning med hkp.
Citera
2022-06-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En fundering om det sista stycket...
Skulle man kunna montera robot 15 på stridsbåt 90?
Jag har sett någon bild där den avsevärt mindre 17 avfyras från en 90-båt som parkerat på en strand.
Tanken är inte något liknande Irans robotbåtar utan snarare en utökning av de lastbilsburna robotarna.
Plocka bort det mesta från taket på båten och placera två robotar på en liknande lavett som lastbilarna har. Göm båten ute i skärgården och avfyra från en strand.

Med booster väger en robot 15 ungefär 800 kilo och med behållare för roboten samt stöd för att hålla den så kanske man kommer upp i ett ton så viktmässigt borde det inte vara några problem att istället för 20 soldater bära 2 styck robot 15.
Storleksmässigt så borde det inte heller vara problem då den är 5 meter lång mot sb 90 15 meter.

Den stora frågan är om båten blir för topptung och riskerar att välta vid snäva svängar och om den klarar att avfyras från båten eller ej och där mer för båtens skull mer än något annat. Dock borde det vara möjligt att avfyra en robot 15 från en sb 90.

I videon så visar de avfyring från bland annat lastbil och det verkar inte vara några större problem.
https://www.saab.com/products/the-rbs15-family

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Helikopterplatta är inget som bör prioriteras på stridsfartygen, de kan landa på öar. Däremot är det nog bra att kunna hämta/lämna personal eller viss utrustning med hkp.

Kan ske med vinsch eller om man är innanskärs landa med helikopter vid en brygga och sedan angöra direkt vid bryggan med fartyget. Problemet med även med endast en platta är att den driver upp vikt och därmed kostnaden samt tar en massa plats.
Senast redigerad av pajas357 2022-06-12 kl. 19:04.
Citera
2022-06-12, 19:26
Medlem
Allt för stora och omfattande fartyg tror jag inte på för oss. Däremot två fartyg i större korvett/lätt fregatt. Med möjlighet att ta emot större hpk på ca 12 ton. Med lämpliga ytor typ under hkp däck. Samt möjligen skjutbar hangar för flera möjligheter. Dess luftförsvar ska kunna ta robotar för längre räckvidd etc.

Förhoppningsvis blir Visby Gen 2 större och ännu bättre. Eftersom man nu vill kalla den YSF 2030 istället. Det man kunde göra är att bromsa YSF 2030 i modellerna tre och fyra. För att i stället satsa på fartyg i större korvett/mindre lätt fregatt.

Vi kunde också snabbt kunna öka vår numerär med att köpa befintliga fartyg. Då exempelvis K130 ska byggas med fyra nya korvetter. Så kanske de två första från 2008 kan bli till salu. Då Braunschweig klassen redan har RBS 15 som beväpning. De hade redan planer på lättare sjömålsrobotar. Utrusta dem med Sea Ceptor eller och åtminstone Mistral 3 för luftförsvar.

Visby 1 blir förmodligen bättre med REMO med start 2024. Sedan vill man inte göra så mycket mer.

Angående mindre båtar/fartyg så kan satsningen på Amf.bat 2030 vara en lösning. Då marinen vill ha båtar med AMOS. Och även med framtida lättare sjömålsrobotar. Där frågan om stridsbåt typ 2010 har kommit upp igen. Avsikten närmast är att köpa 12 st båtar med Amos.
Citera
2022-06-12, 20:16
Medlem
Håller med om att fler mindre båtar är att föredra, gärna med Visby-teknik. Kanske även lite inspiration från Danmarks StanFlex system så man kan göra om båten från torped- till robot-båt, eller ASW, efter behov. Som sagt, runt 50m, vilket är ungefär som våra gamla torpedbåtar, Koster klassen, och Stockholms klassen.

Sen kan jag väl hålla med delvis om det nu bara gällde självförsvar, men ska vi nu med i NATO så måste vi ju kunna försvara andra länder också. Så nånstans måste vi ju öka vår kapacitet. Annars lär vi inte ha mycket att bidra med.

Marin helikopterförmåga ser jag som något vi har nytta av här hemma vid mer utdragna insatser, men också kan komma till nytta på andra ställen. Tex med sjukvårdsevakueringar, förnödenhetsleveranser osv. Mer än så tror jag dock inte behövs. Känns ju inte som vi behöver något hangarfartyg i Östersjön direkt… 😂
Citera
2022-06-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357

Istället för små fartyg för ytstrid så kan vi köpa 20-30 batterier av tung kustrobot. Då de nya robotarna når över 300km så finns det ingen anledning att montera dom på en liten jolle som ska härja runt inomskärs. Ska vi köpa nya fartyg så behövs dom för minröjning, minering, ubåtsjakt, områdesförsvar/eskort med ordentlig luftvärnsförmåga, att skjuta RBS15 blir en sekundär uppgift. Att bygga små nya fartyg med enda uppgift att skjuta RBS15 är att kasta pengarna i sjön då 2 Scania med totalt 8 RBS15 är betydligt billigare.. ett batteri uppställt tex på Värmdö utanför Stockholm kan skjuta en RBS15 till Tallinn.
Senast redigerad av Knasen2k 2022-06-12 kl. 22:09.
Citera
2022-06-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Istället för små fartyg för ytstrid så kan vi köpa 20-30 batterier av tung kustrobot. Då de nya robotarna når över 300km så finns det ingen anledning att montera dom på en liten jolle som ska härja runt inomskärs. Ska vi köpa nya fartyg så behövs dom för minröjning, minering, ubåtsjakt, områdesförsvar/eskort med ordentlig luftvärnsförmåga, att skjuta RBS15 blir en sekundär uppgift. Att bygga små nya fartyg med enda uppgift att skjuta RBS15 är att kasta pengarna i sjön då 2 Scania med totalt 8 RBS15 är betydligt billigare.. ett batteri uppställt tex på Värmdö utanför Stockholm kan skjuta en RBS15 till Tallinn.
Håller med om att batterier med RBS15KA med Mk3+ skulle öka vår skyddsförmåga. Men att skaffa 20-30 st batterier är väl lite överdrivet. Får vi fem-sex batterier. Så ökar vi vår skyddsförmåga betydligt. Där jag hoppas på att vi inom några år kan få två batterier á fyra fordon. Istället för att vänta till efter 2025. Då man ska titta denna typ av lösning.
Citera
2022-06-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Håller med om att batterier med RBS15KA med Mk3+ skulle öka vår skyddsförmåga. Men att skaffa 20-30 st batterier är väl lite överdrivet. Får vi fem-sex batterier. Så ökar vi vår skyddsförmåga betydligt. Där jag hoppas på att vi inom några år kan få två batterier á fyra fordon. Istället för att vänta till efter 2025. Då man ska titta denna typ av lösning.

När jag sa batteri menade jag en lastbil, är det 4 lastbilar i ett egentligt batteri så blir det 5 batterier om man köper 20 lastbilar. Det måste vara billigare än att köpa in en helt ny klass av säg 5-6st 50-meters korvetter.
Citera
2022-06-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
När jag sa batteri menade jag en lastbil, är det 4 lastbilar i ett egentligt batteri så blir det 5 batterier om man köper 20 lastbilar. Det måste vara billigare än att köpa in en helt ny klass av säg 5-6st 50-meters korvetter.

Visst är det så. För ytliga sjömål på öppet hav så ska vi såklart använda oss av tyngre kustrobotar. Se Ukrainas framgång mot Moskva bl.a.

Men, det vi historiskt sett alltid behövt planera för är just inomskärs och ubåtshot. Och där hjälper kustrobotar föga. Så även om vi självklart ska satsa på lastbilsburet kustartilleri, så försvinner inte behovet av ytstridsfartyg.

Och som vi tidigare nämnt, vi har egentligen bara 5 fartyg som är på högre nivå. Tyskland fick bl.a. backning från NATO (2016) på att de var tvungna att kunna ställa 4 st korvetter till förfogande för NATO-aktiviteter, och då de bara hade 5, så var inte det möjligt. Jag ser det som högst troligt att det kommer börja komma liknande krav på både Sverige och Finland den dagen vi blir medlemmar. Det blir svårt att delta i en NATO övning i medelhavet med lastbilar…

Nånstans måste vi nog börja ändra uppfattningen om att vi bara ska skydda vår egen kust. Vi kommer förväntas ha möjlighet att göra mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in