Citat:
Den stora fördelen med Nato är väl att vi ska samarbeta? Om Nato behöver skicka en pansardivision till Estland blir det jävligt jobbigt om att ska göra lika mycket och skicka runt 10 stridsvagnar var, samt ordna hela transporten, inklusive eventuell landsättning nära strid?Oavsett fartygstyp så är väl poängen att vi har med oss det som behövs för det vi vill göra? Jag vet att det låter som jag är fäst vid just den fartygstypen, men det är jag inte. Jag ser bara få vettiga alternativ som vi kan få tillgång till i närtid. De flesta andra länder har liknande fartyg, men de är mycket större, typ finlandsfärja. Absalon är bland de minsta. Jag kan tänka mig ett sådant också. Tyvärr är den flexibla delen av Absalon mindre är på Giorgio, men det är som alltid en tradeoff.
Att räkna med att kunna använda någon annans resurser för våra egna aktiviteter är enligt mig vad som försatt oss i den situation vi är idag. Vad händer om holländarna eller vilka de nu är, är upptagna på annat håll?
Nej, har man nån gång bott i en bostadsrättsförening så vet man att det där med att ”någon annan” kan göra det och det, funkar i allmänhet aldrig när man väl behöver det. Vi behöver egna transportfartyg för vår egen flotta.
Att räkna med att kunna använda någon annans resurser för våra egna aktiviteter är enligt mig vad som försatt oss i den situation vi är idag. Vad händer om holländarna eller vilka de nu är, är upptagna på annat håll?
Nej, har man nån gång bott i en bostadsrättsförening så vet man att det där med att ”någon annan” kan göra det och det, funkar i allmänhet aldrig när man väl behöver det. Vi behöver egna transportfartyg för vår egen flotta.
Bättre att dela upp uppgifterna så att, med Östersjön som exempel, Finland fokuserar att skydda landgränsen mot Ryssland och ha tillgängliga flygbaser för Natoflyg men skiter i större landstigningskapacitet, Sverige fokuserar på att sänka båtar i Östersjön och att skydda Gotland (samt Bornholm och Åland i samarbete med Danmark och Finland), Tyskland och Polen fokuserar på markstridskrafter och Danmark, som ligger relativt skyddat i Östersjön, fokuserar på trupptransportfartyg. Sedan får givetvis varje medlem ha lite extra koll på sitt egna skydd.