2022-07-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Men skärpning! Vad fan har det med saken att göra? Tråden handlar om en olycka som ledde till ett dödsfall inte något om den avlidnes förhållande, boendeformer och vad ni tycker eller anser om deras upplägg i förhållandet! (Det är uppenbart att problemet inte kommer från att den avlidne och anhöriga inte kunde kopplas samman som närstående).
Tråden kan väl också sträcka sig till att handla om NKS bedrövliga bemötande och bristande rutiner. Men hur de bott, deras familjemedlemmar (barn) m.m. har inget med trådens ämne att göra. Dessutom extremt empatilöst babbel här!

När en patient avlider SKA anhöriga informeras. Polisen informerade här eftersom det var en olycka och polisen är snabbt ute och informerar, ofta hemma hos anhöriga och kan köra de till sjukhuset.

Här har NKS brustit på många punkter. De har en usel växel, inget vet något, kan något eller gör något.
Anhörig ska erbjudas samtal med läkare eller vårdpersonal som vårdade den avlidne. Anhörig ska erbjudas krissamtal/terapi. På sjukhus finns kuratorer och präster. Samtal ser man till så att det ordnas tillsammans med primärvården oftast.

Sen brister NKS ytterligare när de gör ett inlägg på Facebook om den kritik de fått. De namnger även den anhöriga. Absolut fel!
NKS har fått enormt med kritik och kommer fortsätta att få det så länge deras ledning inte tar tag i det här haverisjukhuset. Att få kritik ingår liksom i arbetet. Att det anmäls ingår det med. Man går inte ut på sociala medier för det.

Tråden börjar på grund av trafikolycka med cyklist, ja. Som många andra trådar fladdrar tråden iväg. Såg artikeln i SvD där änkan (heter det så?) är upprörd över kontakten med sjukhus beträffande avliden SAMBO. I tråden har framkommit att kvinnorna var skrivna på olika adresser. Det väcker frågan hur man i liknande situationer ska kunna bevisa att man är närmast anhörig. I USA, innan samkönade äktenskap tillåtits, förekom adoption mellan samkönade partners just för att den ena skulle få rätt att besöka den andra på sjukhus om något skulle hända. Som entusiastisk cyklist i stadstrafik och särbo är jag intresserad av det.Min livskamrat kan krocka med bil/bli påkörd som fotgängare, jag kan drabbas som cyklisten på Söder. HUR vet sjukhus/polis att vi har något ihop?
Citera
2022-07-19, 11:44
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Tråden börjar på grund av trafikolycka med cyklist, ja. Som många andra trådar fladdrar tråden iväg. Såg artikeln i SvD där änkan (heter det så?) är upprörd över kontakten med sjukhus beträffande avliden SAMBO. I tråden har framkommit att kvinnorna var skrivna på olika adresser. Det väcker frågan hur man i liknande situationer ska kunna bevisa att man är närmast anhörig. I USA, innan samkönade äktenskap tillåtits, förekom adoption mellan samkönade partners just för att den ena skulle få rätt att besöka den andra på sjukhus om något skulle hända. Som entusiastisk cyklist i stadstrafik och särbo är jag intresserad av det.Min livskamrat kan krocka med bil/bli påkörd som fotgängare, jag kan drabbas som cyklisten på Söder. HUR vet sjukhus/polis att vi har något ihop?
Exakt!

En annan viktig fråga är vad som händer med Betsys barn nu.
Betsys Facebook tyder på att hon hade barn redan 2017.

Tror inte att Maria kan ta hand om dem lika lätt som värdesakerna hos polisen....

2017:
"Haha plötsligt händer det 😂
Det är Sam 6 år som själv blivit trött på att klättra som busfotograferar sin oduschade morsa.
Snart ses vi va!?"
Senast redigerad av gofigur 2022-07-19 kl. 11:50.
Citera
2022-07-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Tyst om det. Är det känt vem det är?
Maria skriver att lastbilsföraren felade så det borde bli någon påföljd.
Om man kan lita på Maria...

Lagen är ju väldigt skev I det här sammanhanget. Att en cyklist på insidan alltid har företräde kan ju aldrig vara det mest trafiksäkra alternativet.

Citat:
Oklart. Betsys data är borta från Mrkoll.
De KAN ha varit skrivna en kort tid på Marias nuvarande adress.
Det som förvånar mig är att de anges som sambor och anhöriga i alla sammanhang.
Vad gör dem till det formellt? Facebook??
Maria får hämta ut Betsys ägodelar hos polisen. Borde inte det finnas formell grund för det?
Går det att bluffa polisen och hämta ut värdesaker?

Hon har aldrig varit skriven på partnerns adress.
Citera
2022-07-19, 11:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
För att kvinnor cyklar väldigt mycket mer än män som kör mer bil. Man kan ju snarare undra hur ni aldrig lyckas komma ifrån er tillfälliga blindhet i trafiken så ni slutar köra ihjäl folk (kvinnor) hela tiden.

Så 9 av 10 cyklister i stadstrafiken är kvinnor då eller? Kvinnors kraftiga överrepresentation i dessa olyckor är vida högre än vad som motiveras av deras andel av cyklisterna.
Kvinnliga lastbilschaufförer mejar ner kvinnliga cyklister i lika stor omfattning som de manliga chaufförerna sett till hur få kvinnor som kör lastbil.

Se på dig själv nu hur provocerad du blir av det faktum att kvinnor blir påkörda av högersvängande lastbilar i väsentligt högre grad än män.

Hade det handlat om självkörande lastbilar så hade du skyllt på att de var programmerade av män.
Citera
2022-07-19, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille

Men den anhöriga hade inga problem pga att de var särbo och sjukvården hade inte heller några problem pga att hon var särbo. Så det är helt irrelevant.

Men till din fråga så kontaktas de med nära anknytning först. Föräldrar, barn och gifta, sambo och särbo kommer sen. Är du bara sambo är det alltså stor risk att de kontaktar din partners föräldrar eller vuxna barn först. Men man kollar också ICE om det finns inlagt och om det finns i journalen sedan tidigare. Särbo kan alltså vara omöjlig att hitta om det inte syns i ICE, journal, eller en annan anhörig berättar.
Citera
2022-07-19, 12:07
Medlem
Citat:
Tyst om det. Är det känt vem det är?
Maria skriver att lastbilsföraren felade så det borde bli någon påföljd.
Om man kan lita på Maria...

Varför skulle denna person bara andas tungt och bryta samtalet när Maria pratar?

Oklart. Betsys data är borta från Mrkoll.
De KAN ha varit skrivna en kort tid på Marias nuvarande adress.
Det som förvånar mig är att de anges som sambor och anhöriga i alla sammanhang.
Vad gör dem till det formellt? Facebook??
Maria får hämta ut Betsys ägodelar hos polisen. Borde inte det finnas formell grund för det?
Går det att bluffa polisen och hämta ut värdesaker?

Är det din diagnos? Utveckla!
Har du en diagnos på Maria också?

Jag tror att Marias återgivande av samtalet på olycksplatsen inte stämmer. Maria hittar på.
Maria hittar på också det tidiga samtalet från polisen som säger "Betsy är avliden" och lesbiska prästlistor diskuteras.

Maria går till SvD och låter publicera sitt namn.
Skriker Attention whore om Maria i många sammanhang!
När senare KS publicerar Marias namn i sin förklaring blir Maria vansinnigt arg.

Du har inget som stödjer din teori om att hon hittar på. Det är bara du som tror och retar dig på henne, och du som försöker leta fel i en chockad, sörjande människas berättelse.

NKS ska inte publicera namn och bete sig som en stött influencer. Vi har regler att följa i sjukvården.
Citera
2022-07-19, 12:14
Medlem
Citat:
Exakt!

En annan viktig fråga är vad som händer med Betsys barn nu.
Betsys Facebook tyder på att hon hade barn redan 2017.

Tror inte att Maria kan ta hand om dem lika lätt som värdesakerna hos polisen....

2017:
"Haha plötsligt händer det 😂
Det är Sam 6 år som själv blivit trött på att klättra som busfotograferar sin oduschade morsa.
Snart ses vi va!?"

Om Betsys barn inte har någon annan vårdnadshavare kommer soc se till att de hamnar hos någon anhörig (det kan vara Maria, mor-farföräldrar eller syskon till Betsy. De som står barnen närmast, som kan ta hand om barnen och som barnen är trygga med och vill vara hos). Soc gör en utredning och sen ska domstol fastställa den nya vårdnadshavaren. Soc river inte upp barnen från anhöriga om de trivs där och anhöriga vill ta hand om dem. Finns dock ingen hamnar de i jourhem och placeras sen i familjehem.

I min släkt har vi barn som bor hos sin morbror med familj då barnens föräldrar omkom i en trafikolycka. De har varit hos morbrodern sedan dagen olyckan hände.
Citera
2022-07-19, 12:53
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Du har inget som stödjer din teori om att hon hittar på. Det är bara du som tror och retar dig på henne, och du som försöker leta fel i en chockad, sörjande människas berättelse.

NKS ska inte publicera namn och bete sig som en stött influencer. Vi har regler att följa i sjukvården.

Det som stöder min teori är de ologiska detaljerna. Varför förnekar du dessa?
Du retar dig på mig för att jag ifrågasätter berättelsen och anklagar mig för att leta fel för att jag skulle reta mig på Maria personligen och insinuerar autism.

Jag såg de ologiska detaljerna och retade mig på felaktigheterna.
Jag försökte förstå vad som hände vid olycksögonblicket men fick det inte att gå ihop.
Undrar om det går att fastställa exakt när Betsys samtal påbörjades. Inte i TID (det är enkelt) utan relativt olycksögonblicket.

Nu med mer om Maria finns fler detaljer som jag ifrågasätter förutom det hon skriver om olyckan.

Maria om Betsy: "den viktigaste personen i mitt liv"
Barnen inte lika viktiga...?
Hur kul är det för barnen att höra det?

Citat:
Om Betsys barn inte har någon annan vårdnadshavare kommer soc se till att de hamnar hos någon anhörig (det kan vara Maria, mor-farföräldrar eller syskon till Betsy. De som står barnen närmast, som kan ta hand om barnen och som barnen är trygga med och vill vara hos). Soc gör en utredning och sen ska domstol fastställa den nya vårdnadshavaren. Soc river inte upp barnen från anhöriga om de trivs där och anhöriga vill ta hand om dem. Finns dock ingen hamnar de i jourhem och placeras sen i familjehem.

I min släkt har vi barn som bor hos sin morbror med familj då barnens föräldrar omkom i en trafikolycka. De har varit hos morbrodern sedan dagen olyckan hände.
Bra post!
Citera
2022-07-19, 12:55
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Hörde Maria orera i Ekot nyss, tänkte: "Vad jobbig hon verkar". Googlade och hamnade här, bl a. Och, ja, hon verkar vara duktigt jobbig. HON var kränkt av KS, noll antydan till sorg där inte...
Citera
2022-07-19, 13:02
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbursten
Lagen är ju väldigt skev I det här sammanhanget. Att en cyklist på insidan alltid har företräde kan ju aldrig vara det mest trafiksäkra alternativet.

Hon har aldrig varit skriven på partnerns adress.

Du vet om adress? Jag tror på dig. Verkar troligast iaf.

Citat:
Men den anhöriga hade inga problem pga att de var särbo och sjukvården hade inte heller några problem pga att hon var särbo. Så det är helt irrelevant.

Men till din fråga så kontaktas de med nära anknytning först. Föräldrar, barn och gifta, sambo och särbo kommer sen. Är du bara sambo är det alltså stor risk att de kontaktar din partners föräldrar eller vuxna barn först. Men man kollar också ICE om det finns inlagt och om det finns i journalen sedan tidigare. Särbo kan alltså vara omöjlig att hitta om det inte syns i ICE, journal, eller en annan anhörig berättar.

Men BORDE inte sjukvården ha problem med särboskap? Är det bara att säga att man är särbo och sedan ta del av sekretessbelagda uppgifter?
Sjukvården ska väl inte bryta sekretessen så lätt...
Maria blev vansinnigt arg när NKS bröt sekretessen på Facebook. Och det var bara hennes namn som redan var ute på många håll.
Senast redigerad av gofigur 2022-07-19 kl. 13:05.
Citera
2022-07-19, 13:19
Medlem
Kanske kan det vara lite cyklistens eget fel, givetvis är det tråkigt att vederbörande avled men cyklisterna uppträder som om dom äger vägen
Citera
2022-07-19, 14:21
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Kanske kan det vara lite cyklistens eget fel, givetvis är det tråkigt att vederbörande avled men cyklisterna uppträder som om dom äger vägen

Tror problemet är att många cyklister och fotgängare helt enkelt inte tänker längre än att "jag ser bilen, alltså ser bilen mig". Tror inte de reflekterar över att de måste ha ögonkontakt med föraren för att det ska stämma, utan tror att det räcker att de ser bilen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in