2022-07-18, 09:51
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men var inte grejen att hon inte fick veta förrän efter 4 dagar? I det här inlägget låter det som att det gick rätt snabbt ” polisen ringer efter en halvtimme”?
Bor man inte ihop så hur h-e skall sjukhuset veta?

Nej, sjukhus kan inte förväntas hålla koll på inofficiella sambor, men M hade själv tydligen flitigt hört av sig till dem.

Jag tolkade artikeln som att hon ville få detaljer kring olyckan. Att den skett och att B var avliden fick hon reda på snabbt. Hon sa även att hon oroade sig för att läkaren som dödförklarat B kanske inte gjort allt han kunde för att han verkade nonchalant. Tyvärr tror jag att B avled redan på plats. Att hon sedan konstateras officiellt avliden av läkare inne i ett akutrum betyder ju inte att hon inte redan var död.

Jag är egentligen emot att diskutera privatpersoner här men eftersom M själv har skrivit många offentliga inlägg och även uttalat sig i tidningen, så ok.

Men det här tycker jag pekar på en annan viktig sak: att det måste finnas - och det finns ju också, men inte tillräckligt - folk inom sjukvården som hjälper anhöriga i kriser. Jag tror att många anklagelser om felaktig vård kommer ur att folk upplever att de inte blev lyssnade på även om vården i sig faktiskt var adekvat. Människor är ju som bekant väldigt mkt själ också och inte bara kropp.

Det måste vara en oerhörd stress, sorg och ångest att bevittna en anhörig långsam duka under i sjukdom, men plötsliga dödsfall - oväntade, där man aldrig hann säga hur mycket man älskade personen en sista gång, där tusen trådar och tankar lämnats hängande och den förtvivlade känslan av att inte ha kunnat skydda någon man älskar, även om man vet att det objektivt sett inte fanns något att göra, och där man resten av livet ältar ”om bara…” - det är ett särskilt sorts trauma.

Hoppas att M och familjen får all hjälp de behöver.
Jag hoppas också att cyklister alltid är uppmärksamma när de ligger till höger om ett större fordon. Även om det inte är deras fel är det ju de som drabbas, såna här olyckor sker varje år. Det är så hemskt. Stackars B och alla som älskade henne.
Citera
2022-07-18, 09:58
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil-sis
Vid tidigare kontakt med sjukvården. De har ju även barn vilket gör att det finns gott om dokumentation mest troligt.
Du tror att de har gemensamma barn?

På Marias Facebook ser det ut som att de blev ett par 2020 och att Maria hade barn sedan tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men var inte grejen att hon inte fick veta förrän efter 4 dagar? I det här inlägget låter det som att det gick rätt snabbt ” polisen ringer efter en halvtimme”?
Bor man inte ihop så hur h-e skall sjukhuset veta?

Bra noterat. Tänkte inte på det själv!
Många oklarheter är det.

Dog Betsy direkt vid överkörningen eller hann hon ringa upp Maria innan hon dog?
Jag har svårt att se hur det kan vara möjligt att ringa upp någon efter överkörning som leder till döden.

Polisen ringer upp Maria nån halvtimme senare och berättar att "Betsy är avliden".
Polisen pratar om präst från en lesbisk prästlista.
-Jag har svårt att tro att polisen ringer upp så snabbt för besked så där.

Maria är arg på sjukhuset för att det dröjer 4 dagar innan hon får dödsfallet bekräftat.
-Dog inte Betsy på platsen och polisen berättade??

Känns inte som att Maria är ett pålitligt vittne direkt...
Citera
2022-07-18, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Du tror att de har gemensamma barn?

På Marias Facebook ser det ut som att de blev ett par 2020 och att Maria hade barn sedan tidigare.

Bra noterat. Tänkte inte på det själv!
Många oklarheter är det.

Dog Betsy direkt vid överkörningen eller hann hon ringa upp Maria innan hon dog?
Jag har svårt att se hur det kan vara möjligt att ringa upp någon efter överkörning som leder till döden.

Polisen ringer upp Maria nån halvtimme senare och berättar att "Betsy är avliden".
Polisen pratar om präst från en lesbisk prästlista.
-Jag har svårt att tro att polisen ringer upp så snabbt för besked så där.

Maria är arg på sjukhuset för att det dröjer 4 dagar innan hon får dödsfallet bekräftat.
-Dog inte Betsy på platsen och polisen berättade??

Känns inte som att Maria är ett pålitligt vittne direkt...

Njae jag syftade mera på att barn = kontakt med vården där saker skrivs in i journalen.
Citera
2022-07-18, 10:14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet

Jag tolkade artikeln som att hon ville få detaljer kring olyckan. Att den skett och att B var avliden fick hon reda på snabbt. Hon sa även att hon oroade sig för att läkaren som dödförklarat B kanske inte gjort allt han kunde för att han verkade nonchalant. Tyvärr tror jag att B avled redan på plats. Att hon sedan konstateras officiellt avliden av läkare inne i ett akutrum betyder ju inte att hon inte redan var död.

Du har nog rätt i mycket, men polisen ska har ringt och meddelat dödsfallet efter "nån halvtimme".
Hur ska då läkaren inte ha "gjort allt han kunde "?

"När Maria Ahlsdotters sambo Betsy är med om en allvarlig cykelolycka i början av juni dröjer det fyra dagar innan en läkare hör av sig med information gällande sambons hastiga dödsfall. Då har Maria blivit bollad runt i telefonköer och lämnat åtskilliga meddelanden om att hon vill veta hur Betsy avlidit. Tillslut får hon dödsbeskedet av polisen. Maria skriver själv om händelsen i ett inlägg på Facebook, som delats av tusentals.

”När Betsy dödförklaras inne på ett akutrum och hoppet är ute så ’glömmer’ man att det där med att meddela anhöriga brukar ingå i uppdraget på ett akutsjukhus”, skriver Maria i sitt inlägg."

Ingen anhörig fick besked om dödsfallet eller?
Man "glömmer" med flit?????
Och Maria är officiell anhörig?
Så det var till slut polisen som gav besked?

Nä, jag blir inte klok på detta.
Citera
2022-07-18, 10:38
Medlem
Citat:
Nej, sjukhus kan inte förväntas hålla koll på inofficiella sambor, men M hade själv tydligen flitigt hört av sig till dem.

Jag är egentligen emot att diskutera privatpersoner här men eftersom M själv har skrivit många offentliga inlägg och även uttalat sig i tidningen, så ok.

Men det här tycker jag pekar på en annan viktig sak: att det måste finnas - och det finns ju också, men inte tillräckligt - folk inom sjukvården som hjälper anhöriga i kriser. Jag tror att många anklagelser om felaktig vård kommer ur att folk upplever att de inte blev lyssnade på även om vården i sig faktiskt var adekvat. Människor är ju som bekant väldigt mkt själ också och inte bara kropp.

Det måste vara en oerhörd stress, sorg och ångest att bevittna en anhörig långsam duka under i sjukdom, men plötsliga dödsfall - oväntade, där man aldrig hann säga hur mycket man älskade personen en sista gång, där tusen trådar och tankar lämnats hängande och den förtvivlade känslan av att inte ha kunnat skydda någon man älskar, även om man vet att det objektivt sett inte fanns något att göra, och där man resten av livet ältar ”om bara…” - det är ett särskilt sorts trauma.

Hoppas att M och familjen får all hjälp de behöver.
Jag hoppas också att cyklister alltid är uppmärksamma när de ligger till höger om ett större fordon. Även om det inte är deras fel är det ju de som drabbas, såna här olyckor sker varje år. Det är så hemskt. Stackars B och alla som älskade henne.

Och att cyklister använder hjälm. Huruvida det hjälpt den här cyklisten vet vi inte. Av Facebookinlägg framgår att där-/sambon påminde cyklisten om hjälm, men…
Citera
2022-07-18, 11:31
Medlem
Att ingen anhörig skulle fått besked från sjukhuset låter otroligt men visst det kan ju fallerat här. Polisen är ju den som medelar när det är en olycka och det har ju uppenbart funkat om hon redan efter en halvtimme fick det samtalet.

Hakar upp sig på GDPR ?? Ja vadå de är väl "registrerade" för just sånna här händelser ser inte det som något konstigt alls. Det visar på att de inom myndigheterna redan tagit höjd för att erbjuda den inkuderande servicen just till HBTQ-personer. Hon ska vara tacksam för nu gissar jag men jag tror inte det är möjligt över hela landet på mindre orter.

Jaja hur som helst så är det väl hennes sätt att bearbeta sin sorg att börja bråka på sånt som inte funkat sen beror det kanske på dem själva hur deras "sambo"-förhållande sett ut på pappret. Finns säkert saker att förbättra från både sjukhus och andra instanser men vi ska komma ihåg att sekretessen är viktig speciellt vid dödsfall att inte info kommer kommer i fel händer. Fyra dagar då bör hon fått det den 12:e en söndag det ska inte behöva ta så lång tid det kan vi vara överens om. Byrokrati när den är som sämst.

Vad beträffar mobilsamtalet från B blev det lite mer osäkert när hon ringt jag tror att hon ringt precis innan men kan ha fel, vi vet inte hur hon blev skadad men så klart kan en allvarligt skadad säkert lyckas ringa ett sista samtal till den närmaste via tex en smart klocka eller mobilen.

Efter den här olyckan har vi haft flertalet till den här sommaren tyvärr.
Citera
2022-07-18, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinkLacey
Hon ringer alltså sin partner när hon blivit påkörd.
Hon blev inte påkörd för hon cyklade med mobilen.
Nej, Betsy, den avlidna, ringer till Maria precis före/under olyckan. Hon håller alltså på o flippar med mobilen när hon kör in under lastbilen.
Citera
2022-07-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminelleMattsson
Nej, Betsy, den avlidna, ringer till Maria precis före/under olyckan. Hon håller alltså på o flippar med mobilen när hon kör in under lastbilen.
Ett skönt slut.
IRL....jag märker här, att ingen liten jä...el här brytt sig över hur den stackars Lb.föraren MÅR nu!!!!
Trafikflippande lekmobilande har tydligen kommit för att stanna. Stockholms trafikborgarråd får se till att bredda cykelstråken!!
Citera
2022-07-18, 12:36
Medlem
Citat:

Finns två klockslag angivna i hennes inlägg på fejjan där det ena är 14:02 vilket är när olyckan ska ha hänt samt 14:39 när offret blev dödförklarad av läkaren på sjukhuset.

Så 37 minuter från olycka via larm och för för ambulansen framkörning, omhändertagande på plats följd av transport till NKS till att dra in på akutrummet för bedömning av läkare till att hon dödförklarades. Detta säger mig att hon var död när hon anlände till sjukhuset och det fanns inget att göra.
Citera
2022-07-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Hakar upp sig på GDPR ?? Ja vadå de är väl "registrerade" för just sånna här händelser ser inte det som något konstigt alls. Det visar på att de inom myndigheterna redan tagit höjd för att erbjuda den inkuderande servicen just till HBTQ-personer. Hon ska vara tacksam för nu gissar jag men jag tror inte det är möjligt över hela landet på mindre orter.

Inga problem med GDPR då de som finns på listan har självmant skrivit upp sig på den den och därmed godkänt det.
Citera
2022-07-18, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Inga problem med GDPR då de som finns på listan har självmant skrivit upp sig på den den och därmed godkänt det.

Ja jag kanske inte var nog tydlig precis det jag menade varför hon hakade upp sig på det, då de själva gått med på att vara kontaktperson.
Citera
2022-07-18, 18:38
Medlem
Yinool0401s avatar
Kul att bli mörsad av en lastbil. Skönt att det går snabbt i alla fall.

Det här var min favoritreklam på 80-talet. Mycket humor men allvar också med tanke på tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=TLxUVMtX33E
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in