2022-07-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Din tolkning är inte min tolkning.

Har du något som styrker din tolkning att Betsy som överkörd ringer upp Maria?

Kan det tolkas på annat sätt?
Citera
2022-07-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Maria verkar gå all-in som rättshaverist också:

https://m.facebook.com/maria.ahlsdot...ui9H3DMKceSBUl

Även om sjukhuset klantat sig så tunnas mina sympatier med den efterlevande snabbt ut när hon helt obefogat gör någon slags politisk sak av det hela. Det är ”moderaternas fel”. Och ”marknadens”…

Kanske sjukhuset inte helt lätt kunde identifiera denna maskrosfamilj, draperad i regnbågens färger?

Det har förmodligen dött patienter på NKS tidigare och inte har det skrivits några krigsrubriker i samband med det. Har man en komplex relation så kanske sjukhus i allmänhet inte har möjlighet att agera privatdetektiv. Vad som än hänt så kan man knappast lasta ”moderaterna” eller ”marknaden” för det.

Tipset att ange sin/sina närmaste med ICE i mobilen tycks inte så användbart alltid. Här hände något
med den förolyckade kvinnans mobil i samband med cykelolyckan. Sjukhus/polis kanske ändå inte använder sig av ICE?
Citera
2022-07-18, 00:08
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Maria verkar gå all-in som rättshaverist också:

https://m.facebook.com/maria.ahlsdot...ui9H3DMKceSBUl

Även om sjukhuset klantat sig så tunnas mina sympatier med den efterlevande snabbt ut när hon helt obefogat gör någon slags politisk sak av det hela. Det är ”moderaternas fel”. Och ”marknadens”…

Kanske sjukhuset inte helt lätt kunde identifiera denna maskrosfamilj, draperad i regnbågens färger?

Det har förmodligen dött patienter på NKS tidigare och inte har det skrivits några krigsrubriker i samband med det. Har man en komplex relation så kanske sjukhus i allmänhet inte har möjlighet att agera privatdetektiv. Vad som än hänt så kan man knappast lasta ”moderaterna” eller ”marknaden” för det.

Exakt.

Jag frågar mig hur sjukhuset har verifierat samboskapet.
Går sjukhuset på det som inringaren säger och ber sjukhuset att gå in på Facebook som bevis?

"Samboförhållande eller samboskap är i lagens mening en form av samlevnad där ett ogift par "stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll""

Bevisligen har de inte officiellt delat hushåll. Ändå har sjukhuset hävt sekretessen.
Men Maria klagar på att sjukhuset varit uselt:
"Till slut får jag tag på en kurator. Vi kan kalla henne Anna för hon är den enda på Nya Karolinska som jag pratat med som förtjänar att kallas vid namn."
Citera
2022-07-18, 00:12
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Kan det tolkas på annat sätt?

Är din tolkning att Betsy som överkörd ringer upp Maria?

Jag tror att Betsy blir överkörd när Betsy ringt upp Maria.
Citera
2022-07-18, 00:21
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Exakt.

Går sjukhuset på det som inringaren säger och ber sjukhuset att gå in på Facebook som bevis?

"Samboförhållande eller samboskap är i lagens mening en form av samlevnad där ett ogift par "stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll""

Bevisligen har de inte officiellt delat hushåll. Ändå har sjukhuset hävt sekretessen.
"Till slut får jag tag på en kurator. Vi kan kalla henne Anna för hon är den enda på Nya Karolinska som jag pratat med som förtjänar att kallas vid namn."

Sedan klagar hon över att kirurgen inte ringde upp henne personligen. Jag vet inte om det är brukligt att högavlönad personal (vi talar ändå om landets elitsjukhus här) ska ta sådana samtal i alla lägen. Jag ser hellre att kirurger opererar istället, då gör våra skattepengar mest nytta.

Vad gäller telefonsamtalet i direkt samband med själva olyckan så tycker jag att det här visar på nödvändigheten att även cyklister får sluta snacka mobil när de ute i trafiken, precis som för bilförare.
Citera
2022-07-18, 05:03
Medlem
Citat:
Exakt.

Man kan vara inskriven som varandras närmaste anhörig sedan tidigare.
Citera
2022-07-18, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil-sis
Man kan vara inskriven som varandras närmaste anhörig sedan tidigare.

Hur?
(Såg nyligen i Kunskapskanalen/Access ett par som i USA valde att en 63-årig man adopterade sin 61-årige partner just för att det skulle framgå att de hörde ihop om någon av dem hamnade på sjukhus. När lagarna ändrats i Pennsylvania gifte de sig direkt (efter mycket krångel med att häva adoptionen).
(Som närbo engagerar frågan mig. Måste vi gifta oss?)
Citera
2022-07-18, 08:10
Medlem
Citat:
Hur?
(Såg nyligen i Kunskapskanalen/Access ett par som i USA valde att en 63-årig man adopterade sin 61-årige partner just för att det skulle framgå att de hörde ihop om någon av dem hamnade på sjukhus. När lagarna ändrats i Pennsylvania gifte de sig direkt (efter mycket krångel med att häva adoptionen).
(Som närbo engagerar frågan mig. Måste vi gifta oss?)

Vid tidigare kontakt med sjukvården. De har ju även barn vilket gör att det finns gott om dokumentation mest troligt.
Citera
2022-07-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil-sis
Vid tidigare kontakt med sjukvården. De har ju även barn vilket gör att det finns gott om dokumentation mest troligt.

Förr skulle man bära ett plastkort från landstinget (hette så då) där
närmast anhörig kunde uppges.
Nu? (Personligen har jag definitivt bytt närmast anhörig sedan dess - inte ägnat det en tanke).
Citera
2022-07-18, 08:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
"Jag hör att du är där, att du andas. Det låter konstigt. Tungt. Tänker först att du fickringt mig men det går inte med din telefon. Jag ropar och undrar, vad gör du? Har det hänt något? Bara den där andningen. Sen ett högt skrik i bakgrunden ”Ni måste ringa polisen också! Ring polisen!” Sen bryts samtalet. Det har gått 9 sekunder. Jag ringer tillbaka. Och ringer tillbaka. Igen och igen"

Konstigt.
Varför bryts samtalet? Någon stänger av Betsys mobil? Ingen svarar sen på Betsys mobil?

Mer konstigt.
"Minns bara att polisen erbjuder mig en lesbisk präst."
-Du sa nyss att du mindes:
"Nån halvtimme senare ringer polisen till slut. ”Betsy är tyvärr avliden”"

-Polisen har listor på lesbiska präster? Som de erbjuder 30 minuter efter döden till just Maria? Hur vet polisen att de ska erbjuda en lesbisk präst till Maria?

"”Ja” svarar han stolt. Jag frågar hur de får ihop det med GDPR."
-Har polisen också listor på alla lesbiska?
Men var inte grejen att hon inte fick veta förrän efter 4 dagar? I det här inlägget låter det som att det gick rätt snabbt ” polisen ringer efter en halvtimme”?
Bor man inte ihop så hur h-e skall sjukhuset veta?
Citera
2022-07-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men var inte grejen att hon inte fick veta förrän efter 4 dagar? I det här inlägget låter det som att det gick rätt snabbt ” polisen ringer efter en halvtimme”?
Bor man inte ihop så hur h-e skall sjukhuset veta?

Polis ja, att hennes närmaste avlidit bekräftade polisen enligt vad jag minns från Facebookinlägg.
Särbon (?) hade velat se sin döda käresta på sjukhuset innan denna transporterades vidare (till rättsmedicin?). Och veta om de(n) dödande skadan/skadorna.
Citera
2022-07-18, 09:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Polis ja, att hennes närmaste avlidit bekräftade polisen enligt vad jag minns från Facebookinlägg.
Särbon (?) hade velat se sin döda käresta på sjukhuset innan denna transporterades vidare (till rättsmedicin?). Och veta om de(n) dödande skadan/skadorna.
Att det var en mycket traumatisk upplevelse kan jag förstå. Men varför härja om saker som har sin logiska förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in