TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2022-06-11, 23:24
Medlem
Från och med nu blir det varning för alla inlägg som diskuterar trafik, lagar, regler mm i största allmänhet, utan anknytning till olyckan!

Mängder med inlägg raderade för off topic.

Vänligen fokusera på den aktuella olyckan.

/Moderator
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2022-06-12 kl. 13:12.
2022-06-12, 16:41
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
sådana stora fordon bör bara få köra på vägar utan gångväg vid sidan.

Vad fan har gångvägen med saken att göra här?
Citera
2022-06-12, 19:47
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Oh, jösses...

Vad var det i följande mening du inte förstod: För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.?

Vet du med dig att det är riskabelt att befinna dig längst sidan av ett annat fordon skall du enligt ovan paragraf se till att inte vara där. Är det så svårt att förstå?

Enligt högerregeln skall ett fordon stanna för mig när jag kommer från höger. Enligt dig kör jag bara rakt ut i korsningen utan någon som helst uppsikt. Enligt trafikförordningens huvudregel spelar det ingen roll om det fordonet skall stanna för mig, jag får ändå inte bara köra hejdlöst ut i korsningen. Jag måste se till att det är säkert för ALLA att köra ut, kommer det någon som uppenbart inte kan stanna så kan jag bara inte åka och hävda min rätt.
Detta kallas att vara VARSAM i trafiken och köra med OMSORG.

Som cyklist skall du således placera dig antingen 5 meter FRAMFÖR fordonet eller bakom fordonet. Du ska inte åka jämsides med fordon du vet kan komma att skada dig. För gör du det, med den vetskapen, har du inte gjord vad du kan för att förhindra en olycka.

Vet jag att det är säkrast för trafiksituationen att jag ger backande fordon företräde, då gör jag det. Det fastän det backande fordonet skall backa med uppsikt, för jag följer trafikens grundregel.

I ditt exempel så har ju den med väjningsplikt gjort mer fel iom att 1) inte stannat och 2) inte varit varsam.
Citera
2022-06-12, 21:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
1: man får inte cykla på trottoaren om man är äldre än 8 år.
2: Gör man ändå det har man som cykliste INTE företräde mot något eller någon.

Tack!
Du har helt rätt.
En lastbilschaufför måste naturligtvis se sig för, men det är aldrig korrekt att en vuxen person forsar fram på cykel på trottoaren.
Nu råkade cyklisten tyvärr illa ut, men ofta drabbas fotgängare som blir påkörda eller med nöd och näppe hinner kasta sig undan när någon cyklist misstagit trottoaren för bilfri racerbana.

OM kvinnan verkligen cyklade på trottoaren gjorde hon definitivt fel och är sannolikt själv inte fri från del i skulden till olyckan. Trots att hon tyvärr dog.
Senast redigerad av coli 2022-06-12 kl. 21:52.
Citera
2022-06-13, 08:22
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Såna här olyckor hände i massor redan innan mobilen och elcykeln. Med all sannolikhet så var händelseförloppet i denna olycka samma som de de andra: okoncentrerad gående eller cyklande kvinna som inte har koll på sin omgivning möter lastbilschaufför som inte har koll på sin omgivning på grund av stress och förarhyttens utformning. Vi kan inte göra mycket åt hur kvinnor beter sig i trafiken, men hytterna på lastbilar i stadsmiljö kan vi förbättra - vilket EU ville göra, men regeringen Reinfeldt satte stopp.

Edit: kan lägga till att jag cykelpendlar (trots att jag har både B- och D-kort) till jobbet och är dagligen med om bilister som skiter i väjningsplikt och kör in eller ut framför mig. Skulle uppskatta att det är 80 % kvinnor, 15 % taxichaffisar/hantverkare och 5 % övriga män som gör dessa manövrar. Det är inte brist på körkort som är problemet.
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2022-06-13 kl. 08:30.
Citera
2022-06-13, 10:46
Medlem
room6527s avatar
Räkna på en cyklist som kommer åkandes fortaren än lastbilen som börjat sakta in. Här kommer då cyklisten bakifrån c:a 1-2m ut från trottoarkant och syns därför inte i backspegeln eftersom hon ligger mitt bakom lastbilen. Sen väljer då kvinnan att cykla in mellan lastbil och trottoarkant. Hon kommer då endast att synas i backspegeln från passage av lastilens bakre högra hörn och sen komma in i döda vinkeln typ 1m från förarhytten.

Jag har tajmat c:a 1,5-2 sekunder när jag tittat på hur andra cyklister pressar sig in mellan lastbil och trottoar. Åk gärna till Odengatan och kolla in de cyklister som absolut ska tränga sig in mellan trottoar och parkerande lastbilar utanför Läkarhuset vid Odenplan, trots att det där går en cykelfil ute i gatan.

Kolla sen också på hur många cyklister som bromsar in när bil eller lastbil ger blinkers att svänga höger, här rekommenderar jag Odengatan x Birger Jarlsgatan, 9 av 10 cyklister "saftar på" när dom ser ett fordon som i princip står stilla inför högersväng där även fotgängare ska över, inte en enda väljer att köra om på vänster sida trots blinkers....

När jag bodde i USA hade man problem där med barn som hamnade bakom backande bilar. Här löste man i princip problemet genom att sälja glödlampor som pep högt, som man skruvade in i lampsockeln för backljuset, kanske man skulle sätta piplampor på höger blinkljus, sen har idag många lastbilar även kamera bakåt, där man borde ta bort spärren så att kameran är på även när man inte backar.
Senast redigerad av room6527 2022-06-13 kl. 10:53.
Citera
2022-06-13, 12:00
Bannlyst
Småbarnsmamma som arbetade i kvarteret. Var förmodligen på väg till möte/förskola.
Citera
2022-06-13, 13:49
Medlem
colis avatar
Jag tror man ska vänta med att döma lastbilschauffören innan det hela är utrett.

Den stackars cyklisten är död, det känns trist att beskylla henne.
Men kanske var det faktiskt hennes mycket dåliga och lagvidriga beslut att framföra sin cykel på trottoaren som ställde till det?

Låt oss inte döma lastbilschauffören, eller kvinnan, innan det är klarlagt vem som gjorde vad. Att chauffören utreds på misstanke är rimligt. Men vänta med att döma innan utredningen är klar.

Däremot bör det redan nu slås fast att OM denna cyklist, som vittnesmålen säger, verkligen cyklat på trottoaren har hon gjort väldigt, väldigt fel. De kan inte tydligt och ofta nog präntas in i alla cyklister - trottoarer är FÖRBJUDEN zon.
På övergångsställen har cyklister inte heller företräde, enbart om de leder och går bredvid sin cykel.
Citera
2022-06-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Småbarnsmamma som arbetade i kvarteret. Var förmodligen på väg till möte/förskola.
Vet du vem det är eller gissar du bara?
Citera
2022-06-13, 20:20
Bannlyst
Hon arbetade på andra sidan gatan enligt släktingar på Facebook.
Citat:
Ursprungligen postat av LurkerJempa
Vet du vem det är eller gissar du bara?
Citera
2022-06-13, 21:30
Medlem
Citat:
Så små var väl inte hennes barn.
Citera
2022-06-13, 21:42
Medlem
Citat:
Hon arbetade på andra sidan gatan enligt släktingar på Facebook.

Dina eller hennes släktingar?
Kan du ge hint om namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in