2022-06-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det där är inte en trottoar som det ser ut, det är en väg, finns en parkeringsskylt lite längre fram.

Parkeringsskylten står där den står eftersom det råder parkeringsförbud i t-korsningar, vilket det är i det här fallet. Det är inte en gata som går in där så det är 100 procent en trottoar som lastbilschauffören korsade.
Citera
2022-06-10, 18:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathpunk
Parkeringsskylten står där den står eftersom det råder parkeringsförbud i t-korsningar, vilket det är i det här fallet. Det är inte en gata som går in där så det är 100 procent en trottoar som lastbilschauffören korsade.
Jag tror du har fel, fasade kanter på den "trottoaren" och rödfärgad övergång, så göra man inte med en trottoar. Det är väg.
Citera
2022-06-10, 18:33
Medlem
Citat:
Jag tror du har fel, fasade kanter på den "trottoaren" och rödfärgad övergång, så göra man inte med en trottoar. Det är väg.

Du kan zooma in och kolla själv på Stockholms stads egna karta. Är inte utmarkerat som gata. Sök på Rosenlundsgatan 54 så hamnar du rätt.

https://etjanst.stockholm.se/Byggoch.../sok-via-karta
Citera
2022-06-10, 19:04
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Du kan zooma in och kolla själv på Stockholms stads egna karta. Är inte utmarkerat som gata. Sök på Rosenlundsgatan 54 så hamnar du rätt.

https://etjanst.stockholm.se/Byggoch.../sok-via-karta
Det är verkligheten och inte kartan som gäller, och uppenbarligen är det tänkt att man ska kunna köra lastbil där. Men jag kan inte förklara din info.

Om det är trottoar så får man inte cykla där och skulden faller ändå tillbaka på offret.
Citera
2022-06-10, 19:06
Medlem
Citat:
1: man får inte cykla på trottoaren om man är äldre än 8 år.
2: Gör man ändå det har man som cykliste INTE företräde mot något eller någon.
Citera
2022-06-10, 19:07
Medlem
Ingen osannolik olycka givetvis. Men undrar ändå hur det gick till, blinkade lastbilen inte, svängde den fort, cyklade personen på trottoaren eller i vägbanan? Tror de flesta cyklister aktar sig, man vet att man är så mycket mindre och helt körd om man krockar, särskilt med en lastbil.
Citera
2022-06-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Varifrån har du fått att hon cyklade på trottoaren?

Oavsett spelar det inte någon roll. Att någon gör fel betyder inte att andra har rätt att köra som de vill. Chauffören har helt klart brustit i uppmärksamhet när han kört upp och korsat trottoaren.
Citera
2022-06-10, 19:26
Medlem
Citat:

Inga vanliga trafikanter har företräde i trafiken. Spårbunden trafik som tåg, spårvagn har däremot företräde. Och uttryckningsfordon kan begära fri väg.
Citera
2022-06-10, 19:29
Medlem
Citat:
Varifrån har du fått att hon cyklade på trottoaren?

Oavsett spelar det inte någon roll. Att någon gör fel betyder inte att andra har rätt att köra som de vill. Chauffören har helt klart brustit i uppmärksamhet när han kört upp och korsat trottoaren.
Jag vet inte...
Kanske härifrån:

Citat:
Citera
2022-06-10, 19:35
Medlem
Citat:
Jag vet inte...
Kanske härifrån:

Hur får du det till att kvinnan cyklade på trottoaren? Det gällde en diskussion kring huruvida det är en gata och övergångsställe åt höger vid platsen för olyckan.
Citera
2022-06-10, 20:32
Medlem
Citat:
Det är verkligheten och inte kartan som gäller, och uppenbarligen är det tänkt att man ska kunna köra lastbil där. Men jag kan inte förklara din info.

Om det är trottoar så får man inte cykla där och skulden faller ändå tillbaka på offret.

Det är en lastgata inne på fastigheten. Den avfasade trottoarkanten är för att underlätta för lastbilar att köra upp på och korsa trottoaren för att komma in på denna. Det är fortfarande en trottoar.

Varifrån har du egentligen fått att kvinnan skulle ha cyklat på trottoaren? Jag har inte sett något som tyder på att så var fallet.
Citera
2022-06-10, 21:42
Medlem
varken lastbil eller cykel hade på trottoaren o göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in