Citat:
Ursprungligen postat av
ForumsHack
sådana stora fordon bör bara få köra på vägar utan gångväg vid sidan.
Annars kan man kanske tänka sig att man som cyklist med
LITE självbevarelsedrift
INTE passerar en lastbil på höger sida, inte en personbil heller för den delen.
En
omkörning sker lämpligen på
vänster sida om omkört fordon.
Om man cyklar så fort att man hinner ikapp en lastbil så är ju sannolikheten ganska stor att lastbilen kommer att göra något annat än att fortsätta rakt fram. Då är det lämpligt att iaktta
extra stor försiktighet.
Otroligt sorglig händelse för cyklisten och hennes anhöriga, men jag tänker också på lastbilsföraren som troligen genomlider alla helvetes kval just nu.
Ingen kan väl på allvar tro att lastbilsföraren orsakat detta genom medvetet slarv, med insikten att detta skulle kunna bli följden. Sannolikt är lastbilsföraren inte heller juridiskt vållande gissar jag.
Cyklister, och personbilsbilförare med för den delen, har ALLDELES för dålig respekt för tunga fordon. Oavsett om man skulle ha speglar och kameror åt alla håll
så går det bara att titta åt ett håll åt gången, många stressade cyklister och bilister tänker
att jag hinner nog utan att ta hänsyn till att det är en mycket mer krävande uppgift att framföra ett tungt fordon, än en cykel eller personbil.
Fy fan vad jag hatade alla idioter som riskerade sitt eget liv, för att tränga sig fram lite fortare, när jag körde lastbil och behövde lite extra plats för att ta en tvär sväng eller backa in på ett bygge med släpet.
Vållande eller inte, så vill man verkligen inte vara inblandad i en olycka med personskador.