2022-06-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337

Folk blir(jag med så kan relatera) lite blinda i sin rätt och behovet att stå på sig/straffa minsta lilla. Tror han va irriterad på att hon va dålig och svarade ironiskt nog utan att tänka på det me va betydlig sämre förare. Med att fortsätta momentet utan stanna. För att han anser att han inte gjort fel vilket kanske va sant. Han kanske inte han undvika en krock, Tills dess okej men sen straffade han genom att ingen visa hänsyn när hon gjort fel. Och nu är hon död.
Han borde straffas hårt på något sätt.
Han lär vara misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död i varje fall. Vad det blir för straff får vi se…
Citera
2022-06-11, 11:41
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag har cyklat väldigt mycket i olika städer och av någon anledning har jag aldrig blivit påkörd, jag har aldrig heller irriterat mig på bilar. Men jag kör i trafiken som om jag vore en bil, som fotgängare går jag i trafiken som jag vore en bil fast då på ställen där fotgängare får gå. Cyklister skall cykla på cykelväg och ingen annanstans. Inte på trottoarer och inte mitt i en bilväg. Cyklister är fordon och skall således INTE upptaga en placering jämsides med andra fordon än sig själva. Så en cyklist skall inte åka jämsides med en lastbil, punkt.

Som jag har skrivit förut, vissa regler måste man bryta och loss/lass på trottoarer är en sådan, lika som att man ibland behöver bryta mot påbudsskyltning då en 24 meter lång lastbil inte kan göra en 90 graders sväng på rätt sida om skylten. Praktik går före teori helt enkelt.

Trafikens grundregel gäller fortfarande och chaufförer har full koll på övrig trafik när man går mot strömmen.

Well tänk att på den vägen där hon dog. Kör jag ofta. Och när jag e trött så håller jag mig till höger. För väster ut från Medis är det nämligen brett nog att köra parallellt cykel och mindre lastbil. Så håller inte me dig Tt man inte ska köra på sidan. Hade lätt kunnat köra på insidan av en bil och hade de kört på mig hade jag skällt ut dom. Allt är helt enligt trafikförordningen. Jag får tom "köra om" eftersom de inte riktigt räknas som omkörning att passera på höger me cykel. Det är en gråzon. Så alla som gör en manöver som att svänga har förhöjt ansvar att deras manöver går Att genomföra. Har vart med om att jag blivit pressad i en kurva för jag la mig lite till höger i en fil i korsningen zinken/Hornsgatan me cykeln och lastbilen inte gavmig rum nog stt de va för farligt styva kvar i filen(vi snackar 10 cm). Och va tvungen att själv spreja bilen som va till höger som blev förbannad. Dock så räddade jag mitt liv ev så vet inte varför han va sur på mig och varför han inte såg va som hände. Han hade nog inte koll tbh.

Men ja kör som en bil, främst när de e farligt eller går fort. Men kör man under 30 blir folk sura om man ockuperar gatan och jag fattar det då man störm ryrhmen och kör för långsamt för en nice omkörning, man ska dessutom hålla till höger i den mån de går.
Citera
2022-06-11, 11:42
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinylHemul
Han lär vara misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död i varje fall. Vad det blir för straff får vi se…
Antagligen lågt straff då de drabbar hans inkomst och de inte är poäng att statuera exempel. Går heller inte att bevisa uppsåt. Han kan säga att han inte märkte och hon bromsar eller va som helst. Jävla fry area. Men utan o va där i mina ögon låter de som han har rätt stort ansvar och mycket väl hade kunnat undvika slutet på olyckan.
Citera
2022-06-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Well tänk att på den vägen där hon dog. Kör jag ofta. Och när jag e trött så håller jag mig till höger. För väster ut från Medis är det nämligen brett nog att köra parallellt cykel och mindre lastbil. Så håller inte me dig Tt man inte ska köra på sidan. Hade lätt kunnat köra på insidan av en bil och hade de kört på mig hade jag skällt ut dom. Allt är helt enligt trafikförordningen. Jag får tom "köra om" eftersom de inte riktigt räknas som omkörning att passera på höger me cykel. Det är en gråzon. Så alla som gör en manöver som att svänga har förhöjt ansvar att deras manöver går Att genomföra. Har vart med om att jag blivit pressad i en kurva för jag la mig lite till höger i en fil i korsningen zinken/Hornsgatan me cykeln och lastbilen inte gavmig rum nog stt de va för farligt styva kvar i filen(vi snackar 10 cm). Och va tvungen att själv spreja bilen som va till höger som blev förbannad. Dock så räddade jag mitt liv ev så vet inte varför han va sur på mig och varför han inte såg va som hände. Han hade nog inte koll tbh.

Men ja kör som en bil, främst när de e farligt eller går fort. Men kör man under 30 blir folk sura om man ockuperar gatan och jag fattar det då man störm ryrhmen och kör för långsamt för en nice omkörning, man ska dessutom hålla till höger i den mån de går.

Oh, jösses...

Vad var det i följande mening du inte förstod: För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.?

Vet du med dig att det är riskabelt att befinna dig längst sidan av ett annat fordon skall du enligt ovan paragraf se till att inte vara där. Är det så svårt att förstå?

Enligt högerregeln skall ett fordon stanna för mig när jag kommer från höger. Enligt dig kör jag bara rakt ut i korsningen utan någon som helst uppsikt. Enligt trafikförordningens huvudregel spelar det ingen roll om det fordonet skall stanna för mig, jag får ändå inte bara köra hejdlöst ut i korsningen. Jag måste se till att det är säkert för ALLA att köra ut, kommer det någon som uppenbart inte kan stanna så kan jag bara inte åka och hävda min rätt.
Detta kallas att vara VARSAM i trafiken och köra med OMSORG.

Som cyklist skall du således placera dig antingen 5 meter FRAMFÖR fordonet eller bakom fordonet. Du ska inte åka jämsides med fordon du vet kan komma att skada dig. För gör du det, med den vetskapen, har du inte gjord vad du kan för att förhindra en olycka.

Vet jag att det är säkrast för trafiksituationen att jag ger backande fordon företräde, då gör jag det. Det fastän det backande fordonet skall backa med uppsikt, för jag följer trafikens grundregel.
Citera
2022-06-11, 12:29
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straffspark
Tyvärr böjd att hålla med. Förmodligen en cyklist som smugit upp bakifrån på högersidan av en högersvängande lastbil, en klassiker som kan sluta mycket illa. Alternativ två är att lastbilen backat över kvinnan.

Som cyklist måste man ju "äga vägen". Ligger man och trycker längs med väggrenen är det många som inte ser en eller struntar i en. Ligger man i mitten saktar bilar och bussar in så de kan köra om på ett säkert sätt.

Osmakligt att skylla på cyklisten när det uppenbarligen är lastbilschauffören som i princip mördat henne.
Citera
2022-06-11, 14:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
sådana stora fordon bör bara få köra på vägar utan gångväg vid sidan.

Annars kan man kanske tänka sig att man som cyklist med LITE självbevarelsedrift INTE passerar en lastbil på höger sida, inte en personbil heller för den delen.

En omkörning sker lämpligen på vänster sida om omkört fordon.
Om man cyklar så fort att man hinner ikapp en lastbil så är ju sannolikheten ganska stor att lastbilen kommer att göra något annat än att fortsätta rakt fram. Då är det lämpligt att iaktta extra stor försiktighet.

Otroligt sorglig händelse för cyklisten och hennes anhöriga, men jag tänker också på lastbilsföraren som troligen genomlider alla helvetes kval just nu.
Ingen kan väl på allvar tro att lastbilsföraren orsakat detta genom medvetet slarv, med insikten att detta skulle kunna bli följden. Sannolikt är lastbilsföraren inte heller juridiskt vållande gissar jag.

Cyklister, och personbilsbilförare med för den delen, har ALLDELES för dålig respekt för tunga fordon. Oavsett om man skulle ha speglar och kameror åt alla håll så går det bara att titta åt ett håll åt gången, många stressade cyklister och bilister tänker att jag hinner nog utan att ta hänsyn till att det är en mycket mer krävande uppgift att framföra ett tungt fordon, än en cykel eller personbil.

Fy fan vad jag hatade alla idioter som riskerade sitt eget liv, för att tränga sig fram lite fortare, när jag körde lastbil och behövde lite extra plats för att ta en tvär sväng eller backa in på ett bygge med släpet.
Vållande eller inte, så vill man verkligen inte vara inblandad i en olycka med personskador.
Citera
2022-06-11, 14:46
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Annars kan man kanske tänka sig att man som cyklist med LITE självbevarelsedrift INTE passerar en lastbil på höger sida, inte en personbil heller för den delen.

En omkörning sker lämpligen på vänster sida om omkört fordon.
Om man cyklar så fort att man hinner ikapp en lastbil så är ju sannolikheten ganska stor att lastbilen kommer att göra något annat än att fortsätta rakt fram. Då är det lämpligt att iaktta extra stor försiktighet.

Otroligt sorglig händelse för cyklisten och hennes anhöriga, men jag tänker också på lastbilsföraren som troligen genomlider alla helvetes kval just nu.
Ingen kan väl på allvar tro att lastbilsföraren orsakat detta genom medvetet slarv, med insikten att detta skulle kunna bli följden. Sannolikt är lastbilsföraren inte heller juridiskt vållande gissar jag.

Cyklister, och personbilsbilförare med för den delen, har ALLDELES för dålig respekt för tunga fordon. Oavsett om man skulle ha speglar och kameror åt alla håll så går det bara att titta åt ett håll åt gången, många stressade cyklister och bilister tänker att jag hinner nog utan att ta hänsyn till att det är en mycket mer krävande uppgift att framföra ett tungt fordon, än en cykel eller personbil.

Fy fan vad jag hatade alla idioter som riskerade sitt eget liv, för att tränga sig fram lite fortare, när jag körde lastbil och behövde lite extra plats för att ta en tvär sväng eller backa in på ett bygge med släpet.
Vållande eller inte, så vill man verkligen inte vara inblandad i en olycka med personskador.
Ja, förstår att det måste vara en väldig stress för er chaufförer inne i stan också! Och ja, självklart är det en tragedi för den aktuella föraren också. Vilken mardröm att ha orsakat en annan människas död, även om det var en olyckshändelse.
Kanske dum fråga, men… ser alltså föraren en om man cyklar till vänster? Finns ingen dold vinkel där?
Citera
2022-06-11, 15:53
Medlem
Har nog en chaufför som mår rätt kasst nu… vems fel det var får tiden utvisa men cyklister har fan noll koll på omgivningen
Citera
2022-06-11, 19:10
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Tror inte problemet ligger i att cyklisten inte såg lastbilen. Utan snarare tvärt om. De finns ett hat mot cyklister som grumlar resonemangen. Vanligt att folk medvetet gör saker på andras bekostnad eller inte bryr sig. De ja vill säga, De flesta som gör fel vet att de gör fel. Alla som cyklar på trottoaren eller parkerar fel VET att fe antagligen är fel. De kanske inte alltid kan reglerna, men de kör endå. De som funkar är konsekvenser eller möjligtvis mognad/sympati.

Tror nog att lastbilschaufförer såg cykeln eller anade att den va där men tyckte den skulle akta sig. Säker samma tänk kan ha försigått från kvinnan. Det är som mkt här i livet, man får lixom välja sina strider när man tillrättavisar folk.
Citera
2022-06-11, 19:20
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Jo men är det inte dags att införa körkort för cykel i stan om man är så urbota dum som cyklisten i filmen? I alla fall måste man ju skicka ut en folder till alla medborgare i Stockholm nu när vi försöker bygga 50/50 vägar i stan (hälften av vägen bilar hälften till cyklar eller gångtrafikanter).

Detta ser man ju som cyklist hela tiden innanför tullarna och ligger man sådär så här man ju noll koll på hur ett fordon fungerar och vad denna ser för nåt, då kanske man skall välja apostlahästarna istället.

Finns bara en sort som är värre och det är dom som cyklar innanför (!) Sina barn på dessa cykelvägar som är utformade sådär, men som tur är ser man det väldigt sällan. Men det sker.
Skulle endå säg att de är rätt stor chans att kvinnan på filmen har körkort. Faktum är också art cyklister är ofta mer välutbildade än många andra fordonstyper.
Att ha körkort är tyvärr ingen garanti eftersom cyklars vägar är mkt mer varierade och knepiga. Men ja e inte emot utbildning.
Killen som körde ihjäl kvinnan hade körkort och mot förmodan bröt fler regler än kvinnan och lyckades inte undvika att döda henne.. han körde alltså på och sen över en person ..
Citera
2022-06-11, 20:22
Medlem
[quote=sykkelpump|80545140]Annars kan man kanske tänka sig att man som cyklist med LITE självbevarelsedrift INTE passerar en lastbil på höger sida, inte en personbil heller för den delen.

Men vadå! Ska du ta ifrån mig min rätt att använda underkörningsskyddet till personligt cykelstöd?

Citat:

Om olyckan skedde som en del "vittnen" beskriver här inne i tråden så är det föraren som kommer att åka vållande direkt. Då kvinnset blev påkört av hytten.
Citera
2022-06-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76

Det var någon som skrev att lastbilar inte fick plats dit den var på väg, men såg ut att finnas utrymme nog att vända där på innergården.

En 18-pallars får plats, ett ekipage med släp får också plats. Frågan är mer sedan hur man kommer ut om det tex. parkerar småbilar ivägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in