2022-07-20, 22:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogadon
Inte ett dugg provocerad. Konstaterar bara fakta. Du verkar dock bli superkränkt.

Du konstarerar alltså de fakta jag gav dig.
Slutet gott alkting gott.
Citera
2022-07-20, 22:54
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Jag har en fråga. Kollar man kartan eller vet vart de skedde. Varför kör man inte till sös som är under en minut för en skicklig förare. Istället kör man där ifrån till Karolinska som lätt är 10min plus.

Beror de på kompetens och utrustning eller att de va palliativt redan i ambulansen?

I övrigt så tycker jag att den omkomna ex har bra poänger och kritik till Karolinska.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-07-20 kl. 22:56.
Citera
2022-07-20, 23:41
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
"Det är självfallet bilisten som gör fel". Vilket bra argument om du dör, "DU gjorde fel". Självklart tar man hänsyns till att man är helt skyddslös på en cykel och använder den försiktigt i trafikerad miljö. T.ex cyklar man aldrig någonsin förbi en lastbil på höger sida i en korsning utan väntar, hur bråttom kan man ha.

90% av alla cykelolyckor är f.ö. singel-olyckor dvs trasiga cyklar eller vägar eller klantiga cyklister.

Jag har bott i Lund. Det är 90% cykeldårar och 10% bildårar på vägarna där.

Exakt så. Jag har rätt att cykla där och där tycker många. Spelar stor roll när man är död.

Cykla i stan är farligt och kräver 100% fokus. Man måste hela tiden räkna med att ngn inte sett eller hört eller pillar på en mobil. Utan dessa marginaler är det bara en tidsfråga innan det smäller.
Kan vara gående lastbilar bussar bilsr mopeder osv.
Citera
2022-07-20, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av sydor
Jag jobbar i grannhuset, såg inte olyckan men pådraget efteråt.
Ni som spekulerar om väjningsplikt hit och dit kan glömma det.
Lastbilen svängde in på "infarten" mellan husen, det är alltså inte en gata.
Cyklisten må ha varit på fel ställe om hon cyklade på själva trottoaren men den högersvängande lastbilen har väjningsplikt mot allt och alla där.
Allt skedde alltså mellan husen här.
https://www.google.com/maps/place/St...58494?hl=sv-SE

Vad spelar det för roll när hon är död?
Citera
2022-07-21, 01:04
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Vad spelar det för roll när hon är död?
Det kanske spelar roll i en ev rättegång.
Citera
2022-07-21, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheeevil
Apropå samtalet... gissar att B hade sin cykel parkerad vid cykelparkeringen på andra sidan gatan från hennes jobb (hon jobbade på Magnus Ladulåsgatan 1, finns ingen cykelparkering på den sidan av gatan).

Hon var sen till läkarbesök, hoppade på cykeln & cyklade på trottoaren (eftersom det var mycket trafik/kö för bilar, gissningsvis tänkte hon bara befinna sig där en kort stund - det är ju inte långt från ringvägen där man väljer ny riktning), ringde upp M i farten, cyklade om lastbilen på höger sida, hamnade i döda vinkeln och råkade ut för olyckan under tiden signalerna gick fram, när M svarade hade det precis skett.
Nu ska vi se om jag förstår saken rätt?

Hon cyklade alltså på en trottoar och pratade/ringde i/på en mobil. Sen cyklade hon rakt in i en lastbil som svängde höger in på en väg. Då måste hon cyklat över denna väg, eller egentligen ut på den. Förmodligen då även nära i den döda vinkeln.

Blinkade lastbilen höger och hur länge hade den i så fall gjort det? Det brukar ju ta ett tag för en lastbil att svänga inne i en stad. Det blir många fel hos cyklisten om det gick till så!
Citera
2022-07-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Hon cyklade alltså på en trottoar och pratade/ringde i/på en mobil. Sen cyklade hon rakt in i en lastbil som svängde höger in på en väg. Då måste hon cyklat över denna väg, eller egentligen ut på den. Förmodligen då även nära i den döda vinkeln.

Blinkade lastbilen höger och hur länge hade den i så fall gjort det? Det brukar ju ta ett tag för en lastbil att svänga inne i en stad. Det blir många fel hos cyklisten om det gick till så!

Nästan. Lastbilen svängde in på parkeringen mellan Rosenlundsgatan 54 & 56. Ser inte ut som gatukorsning. Kolla Google Maps då förstår du.

Så här skrev jag tidigare i tråden…

Citat:
Apropå samtalet... gissar att B hade sin cykel parkerad vid cykelparkeringen på andra sidan gatan från hennes jobb (hon jobbade på Magnus Ladulåsgatan 1, finns ingen cykelparkering på den sidan av gatan).

Hon var sen till läkarbesök, hoppade på cykeln & cyklade på trottoaren (eftersom det var mycket trafik/kö för bilar, gissningsvis tänkte hon bara befinna sig där en kort stund - det är ju inte långt från ringvägen där man väljer ny riktning), ringde upp M i farten, cyklade om lastbilen på höger sida, hamnade i döda vinkeln och råkade ut för olyckan under tiden signalerna gick fram, när M svarade hade det precis skett.
Senast redigerad av Sheeevil 2022-07-21 kl. 10:26.
Citera
2022-07-21, 10:39
Medlem
Citat:
Ja. NÄRMAST anhöriga,ja. Det var inte Maria. De var inte officiella sambos. Närmast anhöriga är Betsys föräldrar/arn, etc. Polisen och sjukhus sitter inte och ringer runt till hela tjocka släkten som alla anser att de är närmaste anhöriga. Man ringer en, max 2 st. Övrig info får NÄRMAST anhöriga delge övrig släkt, vänner, flickvänner osv. Annars skulle polis och sjukhus få sitta i dagar och ringa runt till alla som vill prata.

Vad vet vi om Betsys föräldrar egentligen? Polisen lämnar inte dödsbud till minderåriga barn. Polisen ringer bara i undantagsfall dessutom, men kan de inte få tag på personen fysiskt så ringer de. De kan också ringa andra närstående åt den närmast anhöriga ifall den närmast anhöriga behöver stöd/inte kan lämnas ensam, eller om det handlar om minderåriga som måste få vara med en annan trygg anhörig som berättar för dem.

Jag har själv tagit hand om många ärenden med avlidna patienter så jag vet hur vi gör.
Citera
2022-07-21, 12:06
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydor
Jag jobbar i grannhuset, såg inte olyckan men pådraget efteråt.
Ni som spekulerar om väjningsplikt hit och dit kan glömma det.
Lastbilen svängde in på "infarten" mellan husen, det är alltså inte en gata.
Cyklisten må ha varit på fel ställe om hon cyklade på själva trottoaren men den högersvängande lastbilen har väjningsplikt mot allt och alla där.
Allt skedde alltså mellan husen här.
https://www.google.com/maps/place/St...58494?hl=sv-SE
Bra länk!
Men även en infartsväg är en väg.
Det konstiga är att vägmärket 6t axeltryck bara finns för utfarten på vägen!

Citat:
Det kanske spelar roll i en ev rättegång.

Ja. Åtminstone för besluta hur man ska vidare till rättegång.
Händer inget med det?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Det är troligen så.
Den som körde lastbilen kan ha gjort större fel. Rättsligt iaf.
FUP vore intressant.

Citat:
Nästan. Lastbilen svängde in på parkeringen mellan Rosenlundsgatan 54 & 56. Ser inte ut som gatukorsning. Kolla Google Maps då förstår du.

Så här skrev jag tidigare i tråden…

I den länkade gatubilden syns ingen cykelparkering. Var ska den finnas? Ny?
Cyklar är parkerade längs husväggar. Kanske rent av Betsys cykel.
Citera
2022-07-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

I den länkade gatubilden syns ingen cykelparkering. Var ska den finnas? Ny?
Cyklar är parkerade längs husväggar. Kanske rent av Betsys cykel.

Olyckan hände på södra sidan av Rosenlundsgatan 54, på norra sidan av samma hus finns cykelparkering en bit in.
Citera
2022-07-21, 12:56
Medlem
Jag vet inte hur olyckan har gått till.
Det är fruktansvärt att någon avlider på ett sådant här sätt.

Jag skulle aldrig våga cykla i stadstrafik.
Tyvärr så är det alltid den oskyddade trafikanten som skadar sig mest. Det borde man faktiskt tänka på som cyklist och gångtrafikant.
Citera
2022-07-21, 13:20
Medlem
Oavsett vad man gör så händer olyckor.
Cyklisten och ett tyngre fordon färdas parallellt med varandra just när det tyngre fordonet ska svänga höger och som då korsar cyklistens färdriktning.

Frågan är om cyklisten kom i kapp det tyngre fordonet just när det svängde. Dvs det tyngre fordonet har tidigare passerat cyklisten. Det tyngre fordonet sätter på blinkersen cyklisten ser detta men forsätter att cykla ändå och blir överkörd.

Det gäller att läsa av trafiken och anpassa sig efter det som sker. Ibland måste man inse att ”rätten” till företräde kan innebära en risk.

Därför är det bättre att sänka farten och låta lastbilen få företräde i dessa trafiksituationer.
Då flyter trafiken bättre och man undviker just dessa olyckor.

Det borde ALLTID var så att gångtrafikanter och cyklister ska lämna företräde. Just pga säkerheten.

Det kan ju vara så att cyklister inte har körkort och har därför inga kunskaper om regler risker och hur man samarbetar i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in