2022-06-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Certocito
Inte exakt, men utifrån vad jag läst i tråden och på sociala medier så såg det nog ut ungefär såhär (filmen är ej läskig):

https://www.instagram.com/p/CenntuUA7S1/

Med skillnaden att det var en större lastbil och att kvinnans framhjul blev överkört av främre hjulet vilket ledde till att hon föll in under lastbilen och blev då överkörd av bakre hjulen. Vid olycksplatsen finns ingen cykelbana, så antingen kom cyklisten på vägen eller på trottoaren, det är lite oklart.

I filmen kan man notera hur personen med kamera ser problemet och faran och därmed lägger sig i filen på vägen istället för på cykelbanan. Kvinnan på cykel följer reglerna och tänker att här är jag säker, på cykelbanan. Föraren av transportbilen ser inget i den döda vinkeln och svänger rakt framför cyklisten. Trafikmiljön måste utformas bättre för att undvika såna här olyckor framöver.

Känner man sig säker i det läget som cyklist måste man nästan precis ha lärt sig cykla.

Ser inte ut som skåpbilen blinkar? Detta fenomen ser man jämt och ständigt.

Var folk får körkort nu för tiden kan man fråga sig.
Citera
2022-06-11, 10:28
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Inte exakt, men utifrån vad jag läst i tråden och på sociala medier så såg det nog ut ungefär såhär (filmen är ej läskig):

Med skillnaden att det var en större lastbil och att kvinnans framhjul blev överkört av främre hjulet vilket ledde till att hon föll in under lastbilen och blev då överkörd av bakre hjulen. Vid olycksplatsen finns ingen cykelbana, så antingen kom cyklisten på vägen eller på trottoaren, det är lite oklart.

I filmen kan man notera hur personen med kamera ser problemet och faran och därmed lägger sig i filen på vägen istället för på cykelbanan. Kvinnan på cykel följer reglerna och tänker att här är jag säker, på cykelbanan. Föraren av transportbilen ser inget i den döda vinkeln och svänger rakt framför cyklisten. Trafikmiljön måste utformas bättre för att undvika såna här olyckor framöver.
Tack dock kommerv kvinnan på filmen in på en väg från en separerad cykelbana vilket gör att hon måste lämna företräde, så hon gör fel. Bilen blinkar dessutom. Vänd på det och tänk att det är 2 bilar så ser man att kvinnan har fel dock hade man aldrig låtit de korsa sådär om de va biltrafik. Anledningen att de ser dåligt ut är att hon oskyddad och inifrån är en fycking set-up för att lura/förstöra kring cyklisternas rättighet i korsningen. givetvis trafiklösningen riktigt ful. De skyddar cykeln lite men hade vart bättre att leda in cykeln med ett färgat cykelfält.

Jag har hört på platsen där hon dog. Och där är det förmodat lastbilschauffören fel. Men det är också för trångt att köra i bredd, å lasbilschaföreen måste ha koll och kommunicera. Där är en del av problemet att föraren är så isolerad. Sen borde cyklister inte köra samtidigt eller köra om. Likväl borde båda bestämma ömsesidigt vem som kör först, och vänta in varandra. Helt enkelt en situation som löser sig bäst med visuell tydlighet, kommunikation och återhållsamhet. Både cyklister och lastbilschaufförer brukar tyvärr hata att bromsa.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-06-11 kl. 10:33.
Citera
2022-06-11, 10:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
varken lastbil eller cykel hade på trottoaren o göra.
Lastbilar har på trottoaren att göra. Lastbilar kör ofta på trottoarer för att kunna lasta. Uppenbarligen finns en lastplats här längre fram och man måste köra på trottoaren för att komma dit.
Citera
2022-06-11, 10:33
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Lastbilar har på trottoaren att göra. Lastbilar kör ofta på trottoarer för att kunna lasta. Uppenbarligen finns en lastplats här längre fram och man måste köra på trottoaren för att komma dit.

Får man ens parkera på trottoaren? Hur funkar det enl trafikförordningen?
Citera
2022-06-11, 10:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Får man ens parkera på trottoaren? Hur funkar det enl trafikförordningen?
Jag kan inte lagstiftningen med "parkera" och "lasta" är två skilda saker. Man får inte parkera en (last-)bil på en trottoar.

Jag bor mitt i Linköping, små gamla gator, massor med förbudsskyltar, trottoarer, torg. Det kör 50 lastbilar överallt varje morgon. Annars kan man ju inte ha affärer här.
Citera
2022-06-11, 10:40
Medlem
Citat:
Någon som vet va som hände?

Citat:

Den här användaren var vittne till olyckan och såg exakt vad som hände:

Citat:
Ursprungligen postat av ConsigliereG
Exakt där.

Jag har svårt att avgöra hur fort hon cyklade, då jag uppmärksammade händelsen precis när lastbilen började köra över henne och cykeln. Men tror inte att hon cyklade i astronomiska hastigheter.

Chauffören var riktigt ouppmärksam, då han först körde över framdelen av cykeln med sitt framhjul så hon hamnade på backen, och när han rätat upp svängen så befann hon sig under lastbilen mellan fram och bakhjul. Då blundade jag.

Hon cyklade mest troligt på trottoaren, vad jag kunde se. Tänkte inte så mycket på det då

Jag håller med om att trafikmiljöer behöver förbättras på många håll men med den fart till och med små vägbyggen görs i Sverige så skulle det ta enormt lång tid innan de byggt bort alla faror.

På samma sätt kan man inte heller förbjuda lastbilar i tätorter för det skulle kräva att hela samhället byggs om. För övrigt är de farligaste chaufförer jag vet budbilsförare som kör skåpbilar som enbart kräver b-körkort. (Som då skulle ersätta lastbilar.) Alltför ofta stressade och vårdslösa/oberäkneliga.

Men krav på att lastbilar har säkerhetssystem installerat, ”döda vinkeln-larm” kanske är möjligt?
Citera
2022-06-11, 10:51
Medlem
Citat:
Tror du verkligen man missar dn lastbil pga av hörlurar. En lastbil har 5% av perception av en cyklist. Om en cyklist ska se och höra som en lastbilschaufför ska du ha skygglappar och en stor kartong på huvudet, med tjock ruta framför och 5cm isolering i öronen.

Kan lova dig att cyklister, barn som vuxna, inte har någon koll alls framför sig. Jag vet inte hur många cyklister jag har fått i sidan av mina lastbilar när jag har stått parkerad, eller stått still vid last/loss. Säger bara dunk i antingen skåpet eller hytten och sedan ett skrik om det är en liten femåring. Folk går ju till och med rakt in i bilarna!

Men om det nu var som folk berättar i tråden, att kvinnan blev överkörd av hytten så är det ju förarens fulla fel och troligen är det så att kvinnan har befunnit sig i den döda vinkeln som finns vid högra hörnet.
Citera
2022-06-11, 11:11
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinylHemul
Den här användaren var vittne till olyckan och såg exakt vad som hände:

Jag håller med om att trafikmiljöer behöver förbättras på många håll men med den fart till och med små vägbyggen görs i Sverige så skulle det ta enormt lång tid innan de byggt bort alla faror.

På samma sätt kan man inte heller förbjuda lastbilar i tätorter för det skulle kräva att hela samhället byggs om. För övrigt är de farligaste chaufförer jag vet budbilsförare som kör skåpbilar som enbart kräver b-körkort. (Som då skulle ersätta lastbilar.) Alltför ofta stressade och vårdslösa/oberäkneliga.

Men krav på att lastbilar har säkerhetssystem installerat, ”döda vinkeln-larm” kanske är möjligt?

Tack. De låter som snudd på dråp. Många människor skör med irritation och ilska. Och brukar kolla mkt på trucket videos där idioter ska "spreja sig framfö" men att try ker killarna o kså oftaskyller på att de inte kan stanna men heller inte gör försök att stanna, så ja de är rätt vanligt jag e så tung de tar tid att stanna, så jag skiter i det och smäller in i bilen framför istället för att invänta avstånd. Föraren framför är en idiot men chaufförerna vill lixom "läxa upp"
(Är inte lastbilschaufför men kollar mkt dashcsm och sympatiserar me folk som står ut med idioter hela dan) och ja cyklister är iduote men hag är också cyklist och lastbilschaufförer får inte glömma sin del och hur de kan påverka.

Folk blir(jag med så kan relatera) lite blinda i sin rätt och behovet att stå på sig/straffa minsta lilla. Tror han va irriterad på att hon va dålig och svarade ironiskt nog utan att tänka på det me va betydlig sämre förare. Med att fortsätta momentet utan stanna. För att han anser att han inte gjort fel vilket kanske va sant. Han kanske inte han undvika en krock, Tills dess okej men sen straffade han genom att ingen visa hänsyn när hon gjort fel. Och nu är hon död.
Han borde straffas hårt på något sätt.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-06-11 kl. 11:14.
Citera
2022-06-11, 11:17
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du parkerar inte när du lossar eller lastar. Sedan är inte adressen PÅ en trottoar utan i en gränd ÖVER trottoaren med helt fungerande lastkajer.

Sedan fungerar inte trafikförordningens stadgor med hur trafikingenjörerna planerar staden. Chaufförerna måste kunna lossa och lasta gods som ofta väger upp mot 1 ton per pall. Då går det inte att dra den pallen 500 meter från närmaste "legala" lastzon. Då blir det att fälla bakgavellyften på trottoaren bredvid godsmottagningen.
Mm lite som cyklister tvingas bryta mot lagar när deras space är odefinierat och byter för fort.
Sen är de fortf inte tillåtet att lasta vid stopförbud med undantag för lastzon som har stoppförbud.
Citera
2022-06-11, 11:18
Medlem
Citat:
Sverige jobbade länge mot just ett sådant krav. Att EU inte införde lagkravet omgående var en av anledningar till att Boris Johnson ville att UK skulle lämna. Han är ett stort fan av cykling och infrastruktur för säker cykling.

https://www.expressen.se/ledare/patr...are-lastbilar/

https://www.google.com/amp/s/www.bbc...s-25942323.amp

Lite gamla länkar, men illustrerar problemet.
Helt sanslöst! Sverige, nollvisionens land…. Varför blir jag inte förvånad, Sveriges roll i EU tycks vara att säga nej till bra förslag eller urvattna dem så att de blir sämre, ofta med väldigt dåliga/obefintliga anledningar.

I det här fallet, hade lastbilen haft säkerhetsfunktioner så hade olyckan *kanske* inte inträffat. Min bil har döda-vinkel-larm, lane assist med mera. Sen kan jag som förare skita i allt och ändå orsaka en olycka men…
Citera
2022-06-11, 11:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jo, det kan man. Men du ger ju ett annat bra förslag här, tillåt endast tung trafik vissa tider på dygnet. Så har man gjort på Götgatan i Stockholm exempelvis.
Även trånga Götgatan är totalt beroende av lastbilar. Om du tänker efter så kan man inte ens flytta in i en lägenhet på Götgatan utan lastbilar.
Citera
2022-06-11, 11:23
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kan lova dig att cyklister, barn som vuxna, inte har någon koll alls framför sig. Jag vet inte hur många cyklister jag har fått i sidan av mina lastbilar när jag har stått parkerad, eller stått still vid last/loss. Säger bara dunk i antingen skåpet eller hytten och sedan ett skrik om det är en liten femåring. Folk går ju till och med rakt in i bilarna!

Men om det nu var som folk berättar i tråden, att kvinnan blev överkörd av hytten så är det ju förarens fulla fel och troligen är det så att kvinnan har befunnit sig i den döda vinkeln som finns vid högra hörnet.

Tror en blandning av ouppmärkshamet /död vinkel och "uppläxning" som gått fel.
Men ja säger inte emot att folk kör in i grejjer men som normalbegåvad så kan inget mäta sig med perception så har på en cykel. Cyklar kan h otroligt små marginaler och avstånd jämfört med andra fordo. De medför också risk då du förväntas ha en extrem reaktionsförmåga eftersom du kan ha 10 cm till stolpar och skynda hörn medans bilar ofta lyxar med 2-3m. T.ex cykeln ligger närmst trottoaren så om något kommer från sidan är du så nära att du knappt hinner agera. Anyway alltid kul o höra allas synvinkel. Jag som cyklist tycker att cyklister är lite som taxichsffisar. De är väääldigt högt och lågt i hur man beter sig. Enbart gående har högre grad av diversitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in