Citat:
Ursprungligen postat av
Sheeevil
Sant! Tolkar jag det rätt?
Polisen berättade f M, så hon måste ansetts vara närmast anhörig?
I annat fall hade polisen informerat annan närmast anhörig, som i sin tur behövt informera M + övriga?
Eller?
Ja, jag tolkar artikeln så.
Men samma procedur kanske inte följs vid alla dödsfall vid olyckor.
Maria skriver att polisen ringde efter nån halvtimme. Rimmar illa med artikeln och med all logik och sans.
Maria borde kanske polisanmäla polisen för att de frångick rutinerna...
Citat:
Ursprungligen postat av
Tesla83
Alltså, en flickvän sen nåt år tillbaka som man inte bor tillsammans med, kan ju officiellt inte räknas som en närmast anhörig, vad Maria än själv anser om saken.
Om de inofficiellt bodde tillsammans spelar ingen roll.
Hur orka göra en så stor sak av att sjukhuset gjort fel, vem som helst kan ju kontakta sjukvården och påstå sig vara partner till personen ifråga, ska sjukvården då lämna ut detaljer om personens vård och skador?
Jag tycker det är rimligt att det tog några dagar att verifiera att M verkligen var anhörig till B, innan sekretessbelagda uppgifter lämnades ut.
Officiellt var M "vem som helst".
Skillnad på om det vore maka/föräldrar/barn/sambo.
Det märkliga är att polisen så pass fort ringde till M och sa att hennes flickvän var avliden.
Visst om hon ringt dem tidigare, men de behöver väl ändå verifiera att det verkligen är en anhörig?
Och, som redan tagits upp, hur kan man som mamma gå ut offentligt och säga att ens flickvän är den viktigaste personen som finns.
De har alltså varit tillsammans i 1-2 år?
Barnen då? De är inte lika viktiga?
Även om det kanske bara är ord, så kan det inte vara roligt för barnen att bli nergraderade så.
Exakt.
Och jag ser inte att sjukhusets "fel" är så hemskt för Maria som hon gör gällande.
"Marias Facebook-inlägg om Nya Karolinskas hantering fick stor spridning och NKS svarade Maria – på Facebook. I sitt inlägg namngav de Maria med både för- och efternamn.
Efter att Maria hörde av sig tog de bort namnet.
– Jag känner mig helt bedrövad, säger Maria Ahlsdotter."
Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
Hur som så har sjukhuset anmält sig själva för det utlämnande FB-inlägg de lade ut med M namn och uppgiter om B.
Följetongen fortätter alltså, den här tråden blir lång.
Citat:
Ursprungligen postat av
borglab
Verkligen klantigt. Vad skrev Karolinska? (gick igenom några sidor men tappade orken)
NKS "avslöjade" Marias namn.
Och att rutinerna med identifiering hade följts hennes närståendes fall.
Är det inte hemskt!!! Eller?
Flera hundratals Facebook användare har i raseri öst kritik över att NKS kunde göra något så hemskt.
Jag antar de antar att NKS med det bekräftade att hennes närstående fanns på NKS och att Marias namn kommer ut i det offentliga.
Maria har verkligen fått uppmärksamhet....
https://www.expressen.se/nyheter/mar...-efter-kritik/
"”När identifiering inte kan ske vid ankomst till Intensivakuten så skrivs personen in på ett reservnummer – ett tillfälligt personnummer under vistelsen – och när identifiering är gjord kopplas reservnumret ihop med det faktiska personnumret. Först då kan man bekräfta om personen finns på sjukhuset eller ej. Detta är vad som skedde med hennes närstående”, skriver Karolinska universitetssjukhuset på Facebook och riktar sig direkt till Maria Ahlsdotter genom att skriva för- och efternamn.
– När jag fick höra om inlägget skrattade jag bara och trodde inte det var sant – att man hade skrivit ut mitt namn och detaljer om Betsys behandling, säger Maria som kontaktade NKS direkt. "
-"detaljer om Betsys behandling" säger Maria.
Hur personnummer behandlas internt är viktiga detaljer att bli upprörd över...?
Är det "Betsys behandling"?
Marias facebook:
"EDIT. Nu har nån ändrat i NKS fb-inlägg så mitt namn är borta. Tack för det. Jag använder skärmdumparna när jag polisanmäler er.
EDIT 2. NU har det hänt - chefen har ringt, bett om ursäkt och ska återkomma med info kring vad hennes utredning av händelsen leder till. Hon var inte jätteimponerad av NKS publicering av mitt namn i alla fall. Det var ju ändå bra.
EDIT 3. Efter 22 timmar, 300 kommentarer från medborgare som uppmanar KS att ta bort inlägget, samtal till chefer och samtal till kommunikationsdirektören (tack C) har nu KS tagit bort sitt inlägg. Bra att veta när jag nu suttit 55 minuter i telefonkö till polisen. Hur lång tid det tog alltså. Anmälda blir ni oavsett."