2022-07-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Min andra mening i föregående svar. Genom B anhöriga.

Alltså... Egentligen... Otroligt va lite koll man har om sånt här... men... hur vet dom vilka som är anhöriga!? Blev själv kontaktad av polisen vid ett tillfälle angående att en kompis t ett av mina barn var försvunnet och de undrade om vi visste var hen befann sig. Visade sig att polisen hittat mitt nr eftersom jag uppgivit det vid ansökan om pass. Tolkar det som att polisen har tillgång till lite mer uppgifter än kanske andra har.
Citera
2022-07-19, 22:16
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Men vad är det att undra över? På riktigt - särbo är ett mer fancy namn för vanlig pojk- eller flickvän. En del som vill påtala hur extra seriösa just de är kallar sig särbo i stället. Men faktum kvarstår: det är ingen juridisk term och de är varandras partners som inte är skrivna tillsammans. Vid olyckor ska konstaterat anhöriga kontaktas. Naturligtvis kan inte sjukhus eller polis känna till folks pojk- och flickvänner… eller förlåt, särbos då. 😉 Ursäkta om jag låter snorkig, fattar att jag kanske framstår som det.
Men som sagt var: er partners konstaterade anhöriga kontaktar väl er bland det första de gör, så det kan väl inte vara ett jätteproblem? Om ni inte har någon kontakt med er partners familj är väl det bästa ni kan göra om ni oroar er att inte få reda på att en olycka har hänt att gifta er och fortsätta att bo separat om det är det ni vill. Annars lär man väl upptäcka ganska snabbt om ens flick/pojkvän inte går att få tag på och börjar då själv göra efterforskningar. Så fattar faktiskt inte problemet riktigt.

Du har säkert rätt angående polisen och telefon. Jag vet inte varför de litade på M, då. Skulle ju rent teoretiskt kunnat vara ett nyfiket vittne som ringt upp och krävt att få veta… Låter konstigt och regelvidrigt att avslöja patienters tillstånd för någon man inte är säker på är anhörig.

Det du skriver verkar logiskt.
Men det stämmer inte riktigt med hur denna olycka hanterades.
Polisen berättade för Maria via telefon. Oklart hur andra anhöriga meddelades. Betsy har efterlevande barn.

Och media fortsätter att kalla de två sambos och inte särbos... för att de litar på Maria?
Citera
2022-07-19, 22:43
Medlem
Hur som så har sjukhuset anmält sig själva för det utlämnande FB-inlägg de lade ut med M namn och uppgiter om B.

Följetongen fortätter alltså, den här tråden blir lång.
Citera
2022-07-19, 23:38
Medlem
...råkade passera olycksplatsen häromdagen.
Syns inte ett spår, precis som det aldrig hänt.
...lite hjärtskärande.

RIP B, take care M + barn & andra nära & kära.
Citera
2022-07-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
...
Polisen berättade för Maria via telefon...

Sant! Tolkar jag det rätt?
Polisen berättade f M, så hon måste ansetts vara närmast anhörig?
I annat fall hade polisen informerat annan närmast anhörig, som i sin tur behövt informera M + övriga?

Eller?
Citera
2022-07-20, 00:41
Medlem
Alltså, en flickvän sen nåt år tillbaka som man inte bor tillsammans med, kan ju officiellt inte räknas som en närmast anhörig, vad Maria än själv anser om saken.
Om de inofficiellt bodde tillsammans spelar ingen roll.
Hur orka göra en så stor sak av att sjukhuset gjort fel, vem som helst kan ju kontakta sjukvården och påstå sig vara partner till personen ifråga, ska sjukvården då lämna ut detaljer om personens vård och skador?
Jag tycker det är rimligt att det tog några dagar att verifiera att M verkligen var anhörig till B, innan sekretessbelagda uppgifter lämnades ut.
Officiellt var M "vem som helst".
Skillnad på om det vore maka/föräldrar/barn/sambo.
Det märkliga är att polisen så pass fort ringde till M och sa att hennes flickvän var avliden.
Visst om hon ringt dem tidigare, men de behöver väl ändå verifiera att det verkligen är en anhörig?
Och, som redan tagits upp, hur kan man som mamma gå ut offentligt och säga att ens flickvän är den viktigaste personen som finns.
De har alltså varit tillsammans i 1-2 år?
Barnen då? De är inte lika viktiga?
Även om det kanske bara är ord, så kan det inte vara roligt för barnen att bli nergraderade så.
Senast redigerad av Tesla83 2022-07-20 kl. 00:45.
Citera
2022-07-20, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Här en bra artikel om dödsbud vid olycka.
Tyvärr stämmer det inte med detta dödsfall konstigt nog och man blir inte klok på hur särbos kan nås.
https://www.svd.se/a/zg46vq/dodsbude...e-man-kan-gora

"Dödsbuden meddelas alltid personligen till de närmast anhöriga och Mats Kemi tycker att det är en av polisens svåraste arbetsuppgifter."

"Först läser de handlingarna som rör ärendet, för att vara förberedda och kunna svara på alla frågor som de vet kommer att ställas.

– Man åker inte i väg hals över huvud. Man vill ha på fötterna eftersom man kommer att få tusen frågor och då vill man kunna svara. Du måste ju vara ärlig och förklara precis vad som har hänt och inte mörka något, säger Mats Kemi."

"Polisen tar sedan reda på vilka relationer den avlidne haft för att kunna lämna dödsbudet personligen till närmast anhörig som kan vara föräldrar, syskon eller en partner.

Adress och andra eventuella uppgifter om den som ska få beskedet tas fram för att poliserna ska vara helt säker på att det är rätt person som får beskedet."

"– Man tar även ut ett foto ur passregistret så att man vet hur personen ser ut och försöker ta reda på om man till exempel kan behöva ha med sig en tolk."

Alla undrar!
Alla kan bli särbo eller känner någon särbo.

Jag undrar hur polisen snabbt kan verifiera vilka som ringt.
Har inte nästan alla skärmlås på mobilen och den måste skickas in till NFC för upplåsning?

TACK för intressant länk! (Granne var sur att han fick dödsbud om dotter per telefon. Bilolycka med nytaget körkort. Pappan var snarast umgängesförälder. Förstår att polisen måste välja EN närmast anhörig att besöka i bostaden.)
Citera
2022-07-20, 07:57
Medlem
Citat:
Hur som så har sjukhuset anmält sig själva för det utlämnande FB-inlägg de lade ut med M namn och uppgiter om B.

Verkligen klantigt. Vad skrev Karolinska? (gick igenom några sidor men tappade orken)
Citera
2022-07-20, 11:10
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheeevil
Sant! Tolkar jag det rätt?
Polisen berättade f M, så hon måste ansetts vara närmast anhörig?
I annat fall hade polisen informerat annan närmast anhörig, som i sin tur behövt informera M + övriga?

Eller?

Ja, jag tolkar artikeln så.
Men samma procedur kanske inte följs vid alla dödsfall vid olyckor.

Maria skriver att polisen ringde efter nån halvtimme. Rimmar illa med artikeln och med all logik och sans.
Maria borde kanske polisanmäla polisen för att de frångick rutinerna...

Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Alltså, en flickvän sen nåt år tillbaka som man inte bor tillsammans med, kan ju officiellt inte räknas som en närmast anhörig, vad Maria än själv anser om saken.
Om de inofficiellt bodde tillsammans spelar ingen roll.
Hur orka göra en så stor sak av att sjukhuset gjort fel, vem som helst kan ju kontakta sjukvården och påstå sig vara partner till personen ifråga, ska sjukvården då lämna ut detaljer om personens vård och skador?
Jag tycker det är rimligt att det tog några dagar att verifiera att M verkligen var anhörig till B, innan sekretessbelagda uppgifter lämnades ut.
Officiellt var M "vem som helst".
Skillnad på om det vore maka/föräldrar/barn/sambo.
Det märkliga är att polisen så pass fort ringde till M och sa att hennes flickvän var avliden.
Visst om hon ringt dem tidigare, men de behöver väl ändå verifiera att det verkligen är en anhörig?
Och, som redan tagits upp, hur kan man som mamma gå ut offentligt och säga att ens flickvän är den viktigaste personen som finns.
De har alltså varit tillsammans i 1-2 år?
Barnen då? De är inte lika viktiga?
Även om det kanske bara är ord, så kan det inte vara roligt för barnen att bli nergraderade så.

Exakt.
Och jag ser inte att sjukhusets "fel" är så hemskt för Maria som hon gör gällande.

"Marias Facebook-inlägg om Nya Karolinskas hantering fick stor spridning och NKS svarade Maria – på Facebook. I sitt inlägg namngav de Maria med både för- och efternamn.
Efter att Maria hörde av sig tog de bort namnet.
– Jag känner mig helt bedrövad, säger Maria Ahlsdotter."

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av borglab
Verkligen klantigt. Vad skrev Karolinska? (gick igenom några sidor men tappade orken)

NKS "avslöjade" Marias namn.
Och att rutinerna med identifiering hade följts hennes närståendes fall.
Är det inte hemskt!!! Eller?
Flera hundratals Facebook användare har i raseri öst kritik över att NKS kunde göra något så hemskt.
Jag antar de antar att NKS med det bekräftade att hennes närstående fanns på NKS och att Marias namn kommer ut i det offentliga.
Maria har verkligen fått uppmärksamhet....

https://www.expressen.se/nyheter/mar...-efter-kritik/

"”När identifiering inte kan ske vid ankomst till Intensivakuten så skrivs personen in på ett reservnummer – ett tillfälligt personnummer under vistelsen – och när identifiering är gjord kopplas reservnumret ihop med det faktiska personnumret. Först då kan man bekräfta om personen finns på sjukhuset eller ej. Detta är vad som skedde med hennes närstående”, skriver Karolinska universitetssjukhuset på Facebook och riktar sig direkt till Maria Ahlsdotter genom att skriva för- och efternamn.

– När jag fick höra om inlägget skrattade jag bara och trodde inte det var sant – att man hade skrivit ut mitt namn och detaljer om Betsys behandling, säger Maria som kontaktade NKS direkt. "

-"detaljer om Betsys behandling" säger Maria.
Hur personnummer behandlas internt är viktiga detaljer att bli upprörd över...?
Är det "Betsys behandling"?

Marias facebook:
"EDIT. Nu har nån ändrat i NKS fb-inlägg så mitt namn är borta. Tack för det. Jag använder skärmdumparna när jag polisanmäler er.
EDIT 2. NU har det hänt - chefen har ringt, bett om ursäkt och ska återkomma med info kring vad hennes utredning av händelsen leder till. Hon var inte jätteimponerad av NKS publicering av mitt namn i alla fall. Det var ju ändå bra.
EDIT 3. Efter 22 timmar, 300 kommentarer från medborgare som uppmanar KS att ta bort inlägget, samtal till chefer och samtal till kommunikationsdirektören (tack C) har nu KS tagit bort sitt inlägg. Bra att veta när jag nu suttit 55 minuter i telefonkö till polisen. Hur lång tid det tog alltså. Anmälda blir ni oavsett."
Senast redigerad av gofigur 2022-07-20 kl. 11:25.
Citera
2022-07-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borglab

Ja jag vet inte exakt då gag inte heller läst just det FB-inlägget de gjort, men gissar att de kommer få en varning eller liknade för händelsen.
Citera
2022-07-20, 19:44
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Så 9 av 10 cyklister i stadstrafiken är kvinnor då eller? Kvinnors kraftiga överrepresentation i dessa olyckor är vida högre än vad som motiveras av deras andel av cyklisterna.
Kvinnliga lastbilschaufförer mejar ner kvinnliga cyklister i lika stor omfattning som de manliga chaufförerna sett till hur få kvinnor som kör lastbil.

Se på dig själv nu hur provocerad du blir av det faktum att kvinnor blir påkörda av högersvängande lastbilar i väsentligt högre grad än män.

Hade det handlat om självkörande lastbilar så hade du skyllt på att de var programmerade av män.

Inte ett dugg provocerad. Konstaterar bara fakta. Du verkar dock bli superkränkt.
Citera
2022-07-20, 20:09
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Men skärpning! Vad fan har det med saken att göra? Tråden handlar om en olycka som ledde till ett dödsfall inte något om den avlidnes förhållande, boendeformer och vad ni tycker eller anser om deras upplägg i förhållandet! (Det är uppenbart att problemet inte kommer från att den avlidne och anhöriga inte kunde kopplas samman som närstående).
Tråden kan väl också sträcka sig till att handla om NKS bedrövliga bemötande och bristande rutiner. Men hur de bott, deras familjemedlemmar (barn) m.m. har inget med trådens ämne att göra. Dessutom extremt empatilöst babbel här!

När en patient avlider SKA anhöriga informeras. Polisen informerade här eftersom det var en olycka och polisen är snabbt ute och informerar, ofta hemma hos anhöriga och kan köra de till sjukhuset.

Här har NKS brustit på många punkter. De har en usel växel, inget vet något, kan något eller gör något.
Anhörig ska erbjudas samtal med läkare eller vårdpersonal som vårdade den avlidne. Anhörig ska erbjudas krissamtal/terapi. På sjukhus finns kuratorer och präster. Samtal ser man till så att det ordnas tillsammans med primärvården oftast.

Sen brister NKS ytterligare när de gör ett inlägg på Facebook om den kritik de fått. De namnger även den anhöriga. Absolut fel!
NKS har fått enormt med kritik och kommer fortsätta att få det så länge deras ledning inte tar tag i det här haverisjukhuset. Att få kritik ingår liksom i arbetet. Att det anmäls ingår det med. Man går inte ut på sociala medier för det.

Ja. NÄRMAST anhöriga,ja. Det var inte Maria. De var inte officiella sambos. Närmast anhöriga är Betsys föräldrar/arn, etc. Polisen och sjukhus sitter inte och ringer runt till hela tjocka släkten som alla anser att de är närmaste anhöriga. Man ringer en, max 2 st. Övrig info får NÄRMAST anhöriga delge övrig släkt, vänner, flickvänner osv. Annars skulle polis och sjukhus få sitta i dagar och ringa runt till alla som vill prata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in