2022-06-09, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saliv
Gör dig inte dum. Man kan vara skyldig till att kaffebryggaren rinner över, eller till att en kortlek saknar spader knekt. Allt behöver inte vara ett brott.

Förstår fortfarande inte att någon skall betraktas som skyldig till något i detta fall. Möjligtvis då en obefogad polisanmälan.
Citera
2022-06-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du likställer alltså en lugnt oskadad sussandes bebis med en person som ligger på intensivvårdsavdelning….. Kan det finnas någon väsentlig skillnad mellan dessa två….?
Personen som ligger på iva klarar sig inte själv, det gör inte barnet heller.

Båda kommer antagligen behöva hjälp lika snabbt när hjälp behövs. Varför ska då den ena behöva mänsklig närvaro men inte den andra?
Citera
2022-06-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Om du har haft egna barn under ett år som haft bestående sömnmönster får man gratulera. Är det något som vart givet för egen del är det att det som var standard förra veckan inte gäller denna.

Visst kan sömnmönster förändra sig, men det sker knappas bara sådär över dagen. Och där vissa barn är väldigt stökiga mest hela tiden vid sovandet så är andra lugna som filbunkar mest hela tiden.

Detta är alltså inget som i sig alltid gör det totalt fel att lämna en bäbis sovandes i en bil, utan det får vara med i beaktningen från fall till fall.
Citera
2022-06-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Personen som ligger på iva klarar sig inte själv, det gör inte barnet heller.

Båda kommer antagligen behöva hjälp lika snabbt när hjälp behövs. Varför ska då den ena behöva mänsklig närvaro men inte den andra?

Så, du likställer en allvarligt sjuk och/eller skadad individ med en fullt frisk bäbis som sover…?
Är det ingen gräns på din idioti…?

Ska vi gå efter din logik så skulle inte en enda förälder släppa greppet om sin bäbis någonsin för en enda sekund, för tänk vad som kan ske….

Tänk vad oerhört oansvariga många av mina bekanta är som nannar sin bäbis i nåt rum, släcker går ur och stänger dörren och fixar med annat i huset som måste göras i vardagen och ungen sover i några timmar utan minsta problem. Varför i helvete skulle detta inte kunna vara i en bil så länge man tillser att förhållandena är ok i övrigt…?

Finns ju barn som hatar att åka bil, och de som älskar det och sover extra bra bara de är i bilen.

Denna sak vi diskuterar får alldeles för många till en hel fjäderfäbesättning av en enda ynka fjädermolekyl…..
Citera
2022-06-09, 11:00
Medlem
Citat:
Tänk vad oerhört oansvariga många av mina bekanta är som nannar sin bäbis i nåt rum, släcker går ur och stänger dörren och fixar med annat i huset som måste göras i vardagen och ungen sover i några timmar utan minsta problem. Varför i helvete skulle detta inte kunna vara i en bil så länge man tillser att förhållandena är ok i övrigt…?
Tror du på fullaste allvar att man har samma koll på ett barn när man gymmar en bra bit från barnet som är inlåst i en bil än vad man har om man viker kläder i rummet intill barnet som sover i sin säng?

Du kan väl fråga dina bekanta om de skulle lämna barnet i bilen när de går och gymmar.

Jag förstår att du menar att man har riktigt bra koll på barnet i situationen som i tråden, men jag tror inte det minsta på att man kan ha det.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-09 kl. 11:02.
Citera
2022-06-09, 11:34
Medlem
Citat:
Tror du på fullaste allvar att man har samma koll på ett barn när man gymmar en bra bit från barnet som är inlåst i en bil än vad man har om man viker kläder i rummet intill barnet som sover i sin säng?

Du kan väl fråga dina bekanta om de skulle lämna barnet i bilen när de går och gymmar.

Jag förstår att du menar att man har riktigt bra koll på barnet i situationen som i tråden, men jag tror inte det minsta på att man kan ha det.

Varför flyttar du målstolparna och halmgubbar dig…?

Vad är det för väsentlig skillnad att vara 30-40 m från en sovande bebis vare sig det är hemma med väggar etc mellan, eller ute på parkeringen med bil och man är inne i affär gym eller vad som helst nästan, OM MAN HAR BABYLARM ELLER DYLIKT OCH KAN PINNA UT TILL BARNET OM NÅGON FÖRÄNDRING SKER SOM FÖRANLEDER NÄRMARE KOLL!!!

Menar du på allvar att man aldrig någonsin på något sätt kan ordna det med baby i bil så det blir likvärdigt med vad som sker i och runt hemmen varje förbannade dag året runt, att bebisar får ligga i fred, ensamma, och sova, när föräldrar är på annan plats i eller runt hemmet och utför t ex vardagliga sysslor…? Och de alltså inte själva är fysiskt närvarande för att övervaka varje sekund…?
Citera
2022-06-09, 11:37
Medlem
Man lämnar inte en bebis ensam i en bil för att gå på gym punkt. Eller handlar eller annat. Finns inte en enda jävla orsak att motivera det. Värdelöst agerande av en förälder. Utan undantag.
Citera
2022-06-09, 11:39
Medlem
Citat:
Varför flyttar du målstolparna och halmgubbar dig…?

Vad är det för väsentlig skillnad att vara 30-40 m från en sovande bebis vare sig det är hemma med väggar etc mellan, eller ute på parkeringen med bil och man är inne i affär gym eller vad som helst nästan, OM MAN HAR BABYLARM ELLER DYLIKT OCH KAN PINNA UT TILL BARNET OM NÅGON FÖRÄNDRING SKER SOM FÖRANLEDER NÄRMARE KOLL!!!
Hur stort har du egentligen hemma? 30-40 meter?
Citat:
Menar du på allvar att man aldrig någonsin på något sätt kan ordna det med baby i bil så det blir likvärdigt med vad som sker i och runt hemmen varje förbannade dag året runt, att bebisar får ligga i fred, ensamma, och sova, när föräldrar är på annan plats i eller runt hemmet och utför t ex vardagliga sysslor…? Och de alltså inte själva är fysiskt närvarande för att övervaka varje sekund…?
Jag varken har eller skulle ha lämnat ett litet barn i bilen på en offentlig parkering, speciellt inte om jag ska göra något som tar min koncentration så mycket som ett gympass.

Möjligen att jag skulle kunna gå ut på en p-ficka och pissa med barnet kvar i bilen.

Inser att vi har skilda syner på hur man tar ansvar för sitt barn.
Citera
2022-06-09, 11:51
Medlem
Citat:
Hur stort har du egentligen hemma? 30-40 meter?
Jag varken har eller skulle ha lämnat ett litet barn i bilen på en offentlig parkering, speciellt inte om jag ska göra något som tar min koncentration så mycket som ett gympass.

Möjligen att jag skulle kunna gå ut på en p-ficka och pissa med barnet kvar i bilen.

Inser att vi har skilda syner på hur man tar ansvar för sitt barn.

Målstolparna flyttar du ideligen…

Fundera på hur många meter det kan vara från t ex garaget i eller bredvid villan, in i hallen genom korridor rum, uppför trapp, korridor, och in i rum. Metrarna blir fort fler än man tror. Eller ta från bortre hörnet i källaren och upp på andra våningen i andra änden av ett normalt hus.

Du har inte heller begripit det jag skrivit många många gånger nu, att det är de aktuella faktiska omständigheterna i varje tillfälle som avgör. Inte ditt ”det är alllltid fel…”

Offentlig parkering säger egentligen inte ett skit. Det kan ju vara en myllrande bråkig parkering med en massa folk och liv där det inte alls är lämpligt. Till en mer eller mindre öde och stilla offentlig parkering där man kan ha bra uppsikt eller koll även på avstånd.

Att ta ansvar för sitt barn/bäbis är inte detsamma som att krampaktig vara vid dess sida rent fysiskt varenda sekund dygnet runt.

Bebisar har i alla tider lämnats ensamma kortare eller längre stunder, det är vardagsmat och inget märkligt alls. Det hör till det normala.
Vissa bebisar är mer krävande och behöver mer koll och passning, andra är lugnare och kan sova i timmar som en stock. Varför skulle då inte de senare kunna lämnas sovande i godan ro i en bil, om så än på en offentlig parkering, om man kan tillse att man kan ha nog bra koll ändå fast man inte är direkt fysiskt närvarande…? Men snabbt kan vara på plats om det skulle behövas…
Citera
2022-06-09, 11:56
Medlem
Citat:
Målstolparna flyttar du ideligen…

Fundera på hur många meter det kan vara från t ex garaget i eller bredvid villan, in i hallen genom korridor rum, uppför trapp, korridor, och in i rum. Metrarna blir fort fler än man tror. Eller ta från bortre hörnet i källaren och upp på andra våningen i andra änden av ett normalt hus.
Om det är 30-40 meter till bilen på husets parkering så skulle jag inte lämna barnet där.

Jag har inte flyttat några målstolpar.
Citera
2022-06-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vulvus
Man lämnar inte en bebis ensam i en bil för att gå på gym punkt. Eller handlar eller annat. Finns inte en enda jävla orsak att motivera det. Värdelöst agerande av en förälder. Utan undantag.

Tycker du överdriver lite, att låta barnen titta på SVT:s Bolibompa är antagligen betydligt farligare.
Citera
2022-06-09, 12:34
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Har det framkommit huruvida mamman härstammar från icke skidåkande nation eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in