2022-06-09, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
I förra inlägget skrev jag att närmaste stora parkeringsplats var 50 meter från gymmet. Men även när bilen är på så långt håll eller längre, så finns det ett relativt enkelt sätt att kolla hur barnet mår även utan babymonitor och annan avancerad teknik, om man har en vanlig kikare och om det är fri sikt till barnet i bilen. För man ser då om barnet skriker till att börja med, vilket borde vara det viktigaste och det är ju också det som är syftet med en babymonitor.
Och man kan då också se om solen skiner in i bilen, samt se temperaturen i bilen om man har placerat en termometer i bilen så att man kan se den med kikaren. Man kan också ha en termometer och andningsmätare placerad på barnet om man så vill, så att man även kan se den med kikaren.
Men man får då ha en lampa inne i bilen så att man kan se, en lampa som inte värmer upp bilen för mycket förstås.
Och om man tittar i kikaren tillräckligt ofta, så borde man också kunna hinna se om någon stjäl bilen eller barnet, och hinna larma polisen medan man tittar i kikaren och följer tjuvens väg och rapporterar det till polisen också.

Så ett tips på en bra present till alla föräldrar är alltså en kikare.

Det är 5 meter från gymmets parkering in till gymmet, såvida du inte tänker ställa bilen framför Bilias parkering då är det 50 meter bort. Intr ens det kanske, 30 meter. 50 då är du på Willys parkering.

Det är inte fri sikt in heller oavsett vinkel från gymmet, så din teori med kikare håller inte.
Citera
2022-06-09, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Ser inte problemet.

Ingen skillnad om ungen är i bilen ensam 1 timme eller om den är ensam i sitt rum.

Jag minns när jag var 5 hur jag satt ensam och väntade i bilen på att mama skulle handla klart. Tog säkert 45 min - 1 timme

Jo det är en extremt stor skillnad, bilen kan bli ett växthus som effektivt dödar barnet.

Svenskar har blivit ett lallande folk som helt saknar konsekventtänk.
Citera
2022-06-09, 04:37
Medlem
Citat:
I förra inlägget skrev jag att närmaste stora parkeringsplats var 50 meter från gymmet. Men även när bilen är på så långt håll eller längre, så finns det ett relativt enkelt sätt att kolla hur barnet mår även utan babymonitor och annan avancerad teknik, om man har en vanlig kikare och om det är fri sikt till barnet i bilen. För man ser då om barnet skriker till att börja med, vilket borde vara det viktigaste och det är ju också det som är syftet med en babymonitor.
Och man kan då också se om solen skiner in i bilen, samt se temperaturen i bilen om man har placerat en termometer i bilen så att man kan se den med kikaren. Man kan också ha en termometer och andningsmätare placerad på barnet om man så vill, så att man även kan se den med kikaren.
Men man får då ha en lampa inne i bilen så att man kan se, en lampa som inte värmer upp bilen för mycket förstås.
Och om man tittar i kikaren tillräckligt ofta, så borde man också kunna hinna se om någon stjäl bilen eller barnet, och hinna larma polisen medan man tittar i kikaren och följer tjuvens väg och rapporterar det till polisen också.
Låter som rejält mer komplicerat än att ta med bilbarnstolen in till gymmet.
Citera
2022-06-09, 04:54
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Det finns naturliga instinkter som gör att kvinnan vaknar av high pitch noise så att de ska vakna av en skrikande bebis. Gällande män så vet jag inte exakt.

När mina barn var små gjorde mina naturliga instinkter mig oerhört lättväckt och alla mina känselspröt var inriktade mot bebis. Jag vaknade bara bebis gnydde lite eller t.o.m höll andan en lång stund (bebisar gör det ibland) medan pappan sov sig igenom när jag gick upp på natten, matade och bytte blöja. Vi provade med att jag skulle sova i ett annat rum för att jag skulle få sova någon gång, men det slutade med att jag låg vaken och frustrerad och lyssnade när bebisen först gnydde och sedan skrek medan han sov som en stock precis bredvid, och jag fick klampa upp och gå in och ta hand om bebis ändå.

Mammor är mer i symbios med barnet i början, så är det bara.
Citera
2022-06-09, 06:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Det är 5 meter från gymmets parkering in till gymmet, såvida du inte tänker ställa bilen framför Bilias parkering då är det 50 meter bort. Intr ens det kanske, 30 meter. 50 då är du på Willys parkering.

Det är inte fri sikt in heller oavsett vinkel från gymmet, så din teori med kikare håller inte.

Det jag skrev om kikare är inte en teori som jag tror på i det här fallet, utan det är ett tips till föräldrar och ett sätt att visa att det finns alternativa sätt att hålla koll på sina barn.

Och om det är som du säger att det är 5 meter från gymmets parkering in till gymmet, och om vi utgår från det mest sannolika att bilen stod parkerad på gymmets parkering. Då innebär det att avståndet mellan barnet och mamman, hela tiden var ungefär som avståndet mellan förälder och barn ofta är i en vanlig bostad, alltså om barnet tex sover på övervåningen och mamman är på undervåningen.

I ett hus går man dock och tittar till barnet då och då om man är i ett annat rum än barnet, eller så har man babymonitor för att höra om barnet skriker. Och frågan är om mamman gick ut till bilen och tittade till barnet då och då, eller om hon hade babymonitor?

Det som har framkommit (men som kanske inte stämmer), det är att personen som såg barnet i bilen och kontaktade polisen, den personen väntade 15 minuter vid bilen innan den ringde polisen. Och hur lång tid tog det innan polisen kom till platsen?

I teorin kan polisen ha kommit ganska omgående, om det fanns poliser i närheten. Och lika omgående kan polisen ha gissat att barnets förälder var inne på gymmet, och snabbt gått in dit och ropat efter mamman, som då kom springande.
Så i teorin kan mamman ha varit hos barnet ca 20 minuter innan polisen fick tag på henne, och hon kan ha varit på väg att titta till barnet ungefär då när polisen fick tag på henne. Och att titta till ett sovande barn "bara" var 20 minut, det är nog inte särskilt ovanligt att man gör när man är i sin bostad med sitt barn sovandes i ett annat rum.

Och gällande överhettning i bilen så var detta ca klockan 11 i lördags, och bilen kan mamman ha ställt i skuggan och hon kan ha vetat att det skulle dröja flera timmar innan solen började lysa in i bilen. Och då blir temperaturen i bilen inte nämnvärt högre än temperaturen utomhus. Och hon kan ha kollat temperaturen utomhus på en termometer som gymmet hade.

Och dessutom så kan hon ha haft babymonitor, vilket i så fall gjorde att hon kunde höra om barnet skrek. Och ett barn skriker oftast när det mår väldigt dåligt, tex pga hög temperatur i omgivning.
Och hon kan också ha haft temperaturmätare i bilen kopplat till babymonitorn, eftersom det är vanligt.

Så som sagt, det finns många alternativa sätt att hålla koll på sina barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Låter som rejält mer komplicerat än att ta med bilbarnstolen in till gymmet.

En kikare kan vara ett enkelt sätt att på avstånd kolla om barnet är okej. Om barnet inte är okej så brukar det ju skrika och röra på sig på ett sätt som gör att man kan se att det mår dåligt. Det enda som krävs är att man har bra sikt till barnet i bilen, vilket man ofta har om man tex är på en restaurang eller ett café och har sin bil parkerad precis utanför eller på andra sidan gatan.

Och när man väl har mer avancerad teknik för babyövervakning (kamera, mikrofon, temperaturmätare, andningsmätare, pulsmätare, ekg, eeg mm) på plats i en bil, då är det hur enkelt som helst att använda den för att övervaka barnet, den larmar helt enkelt när barnet skriker och när det är för varmt i bilen mm. Och den tekniken är då åtminstone en bättre barnvakt än en förälder som sover bredvid barnet, eftersom föräldern då ofta bara vaknar om barnet skriker, vilket det inte alltid gör när det mår dåligt.
Senast redigerad av eoku 2022-06-09 kl. 06:18.
Citera
2022-06-09, 06:25
Medlem
Citat:
En kikare kan vara ett enkelt sätt att på avstånd kolla om barnet är okej. Om barnet inte är okej så brukar det ju skrika och röra på sig på ett sätt som gör att man kan se att det mår dåligt. Det enda som krävs är att man har bra sikt till barnet i bilen, vilket man ofta har om man tex är på en restaurang eller ett café och har sin bil parkerad precis utanför eller på andra sidan gatan.

Och när man väl har mer avancerad teknik för babyövervakning (kamera, mikrofon, temperaturmätare, andningsmätare, pulsmätare, ekg, eeg mm) på plats i en bil, då är det hur enkelt som helst att använda den för att övervaka barnet, den larmar helt enkelt när barnet skriker och när det är för varmt i bilen mm. Och den tekniken är då åtminstone en bättre barnvakt än en förälder som sover bredvid barnet, eftersom föräldern då ofta bara vaknar om barnet skriker, vilket det inte alltid gör när det mår dåligt.
Tycker fortfarande att det låter som mer komplicerat än att ta med bilbarnstolen in till gymmet och därmed också vara närvarande för barnet.

Kontroller som de du förespråkar använder man på vanliga intensivvårdsplatser (dock tänker du dig att man har fler kontrollpunkter på barnet).

Om vi leker med tanken på att du skulle hamna på en sådan avdelning, skulle du då vilja att man lät personalen som också har koll på dig inte då längre behöver vara i din närhet? Hela avdelningen skulle kunna gå på krogen, eller gå iväg för att röka, alla samtidigt, och ha koll på dig och övriga på avdelningen via appar.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-09 kl. 06:30.
Citera
2022-06-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tycker fortfarande att det låter som mer komplicerat än att ta med bilbarnstolen in till gymmet och därmed också vara närvarande för barnet.

Kontroller som de du förespråkar använder man på vanliga intensivvårdsplatser (dock tänker du dig att man har fler kontrollpunkter på barnet).

Om vi leker med tanken på att du skulle hamna på en sådan avdelning, skulle du då vilja att man lät personalen som också har koll på dig inte då längre behöver vara i din närhet? Hela avdelningen skulle kunna gå på krogen, eller gå iväg för att röka, alla samtidigt, och ha koll på dig och övriga på avdelningen via appar.

Du likställer alltså en lugnt oskadad sussandes bebis med en person som ligger på intensivvårdsavdelning….. Kan det finnas någon väsentlig skillnad mellan dessa två….?

Hela saken tråden handlar om är ju en bedömningssak från start.

Alltså att mani varje enskilt fall får bedöma OM det är ok att lämna en sovande bebis i bilen medan man lämnar den och gör något annat, eller om det inte är ok, och varför.

Vad som då avgör är ju en drös faktorer, inte minst erfarenhet om aktuellt barn. Är det känt att det lätt vaknar, ofta vaknar, ofta och lätt blir oroligt etc, så blir det ju en jäkla skillnad än om man vet att barnet vanligen sover som en stock, länge, och inte visat tecken på oro etc när det vaknat om ingen varit där eller kommit direkt.

Sen kommer saker som aktuell bil, var den parkeras, hur den parkeras, vilken möjlighet till koll på bil/bebis man har, eller inte har. Och hur långt bort från bil man ska, och hur fort man kan komma dit igen. Samt aktuella ambienta förhållanden

Detta kan då resultera i att det i många fall är fullständigt ok att lämna bebis i bil medan man gör vad som helst annat, för man kan anse att det är tryggt nog och man kan ha nog med koll.

I andra fall kan det bli galet fel och man ska då absolut inte lämna barnet i bilen.
Citera
2022-06-09, 08:26
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du likställer alltså en lugnt oskadad sussandes bebis med en person som ligger på intensivvårdsavdelning….. Kan det finnas någon väsentlig skillnad mellan dessa två….?

Hela saken tråden handlar om är ju en bedömningssak från start.

Alltså att mani varje enskilt fall får bedöma OM det är ok att lämna en sovande bebis i bilen medan man lämnar den och gör något annat, eller om det inte är ok, och varför.

Vad som då avgör är ju en drös faktorer, inte minst erfarenhet om aktuellt barn. Är det känt att det lätt vaknar, ofta vaknar, ofta och lätt blir oroligt etc, så blir det ju en jäkla skillnad än om man vet att barnet vanligen sover som en stock, länge, och inte visat tecken på oro etc när det vaknat om ingen varit där eller kommit direkt.

Sen kommer saker som aktuell bil, var den parkeras, hur den parkeras, vilken möjlighet till koll på bil/bebis man har, eller inte har. Och hur långt bort från bil man ska, och hur fort man kan komma dit igen. Samt aktuella ambienta förhållanden

Detta kan då resultera i att det i många fall är fullständigt ok att lämna bebis i bil medan man gör vad som helst annat, för man kan anse att det är tryggt nog och man kan ha nog med koll.

I andra fall kan det bli galet fel och man ska då absolut inte lämna barnet i bilen.
Om du har haft egna barn under ett år som haft bestående sömnmönster får man gratulera. Är det något som vart givet för egen del är det att det som var standard förra veckan inte gäller denna.
Citera
2022-06-09, 08:27
Medlem
Vem är stolpskottet till mor?
Citera
2022-06-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Många duktiga skribenter i tråden
om hur man bäst tar hand om en avkomma.
Nåväl stjärnor vi har det Sverige ni gett oss,och att hävda att ni vet hur man tar hand om en avkomma är minst sagt skrattretande. Det är allmän kunskap vi pratar om inget annat.
Så till frågan vem är den skyldige ?

Skyldig till vad? Vad jag förstått har det inte begåtts något brott.
Citera
2022-06-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Skyldig till vad? Vad jag förstått har det inte begåtts något brott.
Gör dig inte dum. Man kan vara skyldig till att kaffebryggaren rinner över, eller till att en kortlek saknar spader knekt. Allt behöver inte vara ett brott.
Citera
2022-06-09, 09:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Och hon kan också ha haft temperaturmätare i bilen kopplat till babymonitorn, eftersom det är vanligt.

Eller, istället för att köpa alla de senaste elektroniska leksakerna, så anlitar man en nanny i någon timme, om man är en så själlös värdelös förälder. På så vis kommer åtminstone ingen oskyldig till skada!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-06-09 kl. 09:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in