Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Det handlade inte om "någon minut" där mamman inte hade koll. Hade mamman haft barnet under uppsikt torde hon märkt att det stod en person vid bilen.
När polisen fick samtalet klockan 11.14 hade anmälaren observerat barnet i ungefär en kvart. Sedan tog det bara några minuter för polisen att ta sig till platsen och hitta vårdnadshavaren på gymmet, uppger polisens presstalesperson Magnus Jansson Klarin.
Polisen anser att det hade kunnat bli farligt.
Barnet sov och såg ut att må bra när polisen kom fram.
– Men det hade potentiellt kunnat bli farligt förstås, säger Magnus Jansson Klarin.
https://www.expressen.se/nyheter/kvi...bebis-i-bilen/
Jag har för övrigt inte sagt att det är farligt om ett barn skriker några minuter. Jag har sagt att jag inte tror att man har koll på sitt barn om man lämnar det i bilen under ett gympass. Dessutom har jag föreslagit att man tar med bilbarnstolen in på gymmet, om man absolut måste gymma just då.
Precis, barnet sov. Vilket dem flesta barn gör ensamma i flera timmar varenda natt. Antingen så får man inte lämna barnet över huvud taget (och alla föräldrar bör således
bli av med sina barn), eller så kan man lämna barnet förutsatt att man har uppsikt/hör barnet. Man kan liksom inte höra om en hysterisk människa står utanför en bil och reagera på det.
Däremot kan man reagera på om ens barn börjar gråta eller om någon tar sig in i bilen. (förutsatt att man har teknik anpassad för detta).
Men det verkar ju som att många i denna tråden anser att man ska hålla två ögon på sina barn dygnet runt under flera års tid, något som naturligtvis inte bara är omöjligt utan dessutom kontraproduktivt.
Det värsta som händer under "normala" omständigheter är att barnet vaknar och blir ledset (ungar blir kidnappade i sina hem och inte bara från bilar) och då blir skillnaden endast någon minuts "extra" skrik i jämförelse mot att vara i ett annat rum, därav frågan ang vad som är så farligt med nån minuts skrik.