2022-06-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Har det framkommit huruvida mamman härstammar från icke skidåkande nation eller ej?
Hon verkar i alla fall komma från en nation där kvinnor går på gym, vilket utesluter de flesta länder vi rekryterar våra barnaföderskor från.
Citera
2022-06-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om det är 30-40 meter till bilen på husets parkering så skulle jag inte lämna barnet där.

Jag har inte flyttat några målstolpar.

Varför kan du inte svara på vad det skulle vara för väsentlig skillnad på dessa exempel och att folk helt normalt lämnar bäbisar ensamma sovandes dagligen, och går och gör annat och inte har fysisk närvaro och övervakar. Varför skulle det plötsligt vara fel bara för att det är i en bil, om premisserna i övrigt är likartade….?
Citera
2022-06-09, 16:34
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför kan du inte svara på vad det skulle vara för väsentlig skillnad på dessa exempel och att folk helt normalt lämnar bäbisar ensamma sovandes dagligen, och går och gör annat och inte har fysisk närvaro och övervakar. Varför skulle det plötsligt vara fel bara för att det är i en bil, om premisserna i övrigt är likartade….?

Varför hen inte kan svara är ju alldeles uppenbart? Det finns ingen skillnad och människor som blir upprörda över detta utan att veta alla omständigheter är överbeskyddade curlande människor som kommer "uppfostra" riktigt veka samhällsmedborgare.
Senast redigerad av GanjaFarfar 2022-06-09 kl. 16:37.
Citera
2022-06-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har redan svarat. Om du läser vad jag skriver istället för att påstå att jag flyttar målstolparna så kanske du förstår.

Men jag kan svara igen. Det finns inte en chans att en person mitt inne i ett gympass har samma koll på sitt barn som sover i en bil på gymmets parkering som en person som viker kläder i rummet intill rummet där barnet sover.

Att gymma kräver viss koncentration, vilket innebär att man kan tappa uppmärksamheten från annat.

Sedan har det faktiskt förekommit att bilar med barn stjäls, även om det är ovanligt.
Citera
2022-06-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Varför hen inte kan svara är ju alldeles uppenbart? Det finns ingen skillnad och människor som blir upprörda över detta utan att veta alla omständigheter är överbeskyddade curlande människor som kommer "uppfostra" riktigt veka samhällsmedborgare.

Klart ungen ska klara sig själv under ett år. Någon gång måste det ju växa upp liksom...

Men jag är inte förvånad att många inte ser något fel i det, män brukar ju lämna sina ungar vind för våg för att ägna sig åt intressantare saker.

Därför ingen i det här landet bryr sig om något händer. Gör man det är man ju "hispig".
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-06-09 kl. 16:59.
Citera
2022-06-09, 16:59
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Jag har redan svarat. Om du läser vad jag skriver istället för att påstå att jag flyttar målstolparna så kanske du förstår.

Men jag kan svara igen. Det finns inte en chans att en person mitt inne i ett gympass har samma koll på sitt barn som sover i en bil på gymmets parkering som en person som viker kläder i rummet intill rummet där barnet sover.

Att gymma kräver viss koncentration, vilket innebär att man kan tappa uppmärksamheten från annat.

Sedan har det faktiskt förekommit att bilar med barn stjäls, även om det är ovanligt.

Är man så jävla disträ att man inte klarar av att skifta fokus om en bebis börjar skrika en rakt i örat (hörlur) så bör man inte ha några barn över huvud taget, än mindre bör man gå på gym och riskera att skada människor i sin omgivning.

Sen kan du gärna förklara lite mer exakt vad som är så farligt och hemskt med att en bebis skriker i någon minut i en bil istället för i ett rum innan mamma/pappa kommer springandes?
Den stressen du verkar bära på är betydligt skadligare för en unge än några minuters ensamhet.

Hysterin är fan total, inte undra på att landet går åt helvete.
Citera
2022-06-09, 17:04
Medlem
Citat:
Är man så jävla disträ att man inte klarar av att skifta fokus om en bebis börjar skrika en rakt i örat (hörlur) så bör man inte ha några barn över huvud taget, än mindre bör man gå på gym och riskera att skada människor i sin omgivning.

Sen kan du gärna förklara lite mer exakt vad som är så farligt och hemskt med att en bebis skriker i någon minut i en bil istället för i ett rum innan mamma/pappa kommer springandes?

Det handlade inte om "någon minut" där mamman inte hade koll. Hade mamman haft barnet under uppsikt torde hon märkt att det stod en person vid bilen.
När polisen fick samtalet klockan 11.14 hade anmälaren observerat barnet i ungefär en kvart. Sedan tog det bara några minuter för polisen att ta sig till platsen och hitta vårdnadshavaren på gymmet, uppger polisens presstalesperson Magnus Jansson Klarin.
Polisen anser att det hade kunnat bli farligt.
Barnet sov och såg ut att må bra när polisen kom fram.

– Men det hade potentiellt kunnat bli farligt förstås, säger Magnus Jansson Klarin.
https://www.expressen.se/nyheter/kvi...bebis-i-bilen/

Jag har för övrigt inte sagt att det är farligt om ett barn skriker några minuter. Jag har sagt att jag inte tror att man har koll på sitt barn om man lämnar det i bilen under ett gympass. Dessutom har jag föreslagit att man tar med bilbarnstolen in på gymmet, om man absolut måste gymma just då.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-09 kl. 17:07.
Citera
2022-06-09, 17:10
Medlem
Citat:

Den stressen du verkar bära på är betydligt skadligare för en unge än några minuters ensamhet.

Varför går man ens på gym om man har ett barn att se till? Är ju inte som att man inte kan träna hemma.

Men kvinnan ifråga kanske bor i bilen? Vad vet jag.
Citera
2022-06-09, 17:10
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Det handlade inte om "någon minut" där mamman inte hade koll. Hade mamman haft barnet under uppsikt torde hon märkt att det stod en person vid bilen.
När polisen fick samtalet klockan 11.14 hade anmälaren observerat barnet i ungefär en kvart. Sedan tog det bara några minuter för polisen att ta sig till platsen och hitta vårdnadshavaren på gymmet, uppger polisens presstalesperson Magnus Jansson Klarin.
Polisen anser att det hade kunnat bli farligt.
Barnet sov och såg ut att må bra när polisen kom fram.

– Men det hade potentiellt kunnat bli farligt förstås, säger Magnus Jansson Klarin.
https://www.expressen.se/nyheter/kvi...bebis-i-bilen/

Jag har för övrigt inte sagt att det är farligt om ett barn skriker några minuter. Jag har sagt att jag inte tror att man har koll på sitt barn om man lämnar det i bilen under ett gympass. Dessutom har jag föreslagit att man tar med bilbarnstolen in på gymmet, om man absolut måste gymma just då.

Precis, barnet sov. Vilket dem flesta barn gör ensamma i flera timmar varenda natt. Antingen så får man inte lämna barnet över huvud taget (och alla föräldrar bör således
bli av med sina barn), eller så kan man lämna barnet förutsatt att man har uppsikt/hör barnet. Man kan liksom inte höra om en hysterisk människa står utanför en bil och reagera på det.

Däremot kan man reagera på om ens barn börjar gråta eller om någon tar sig in i bilen. (förutsatt att man har teknik anpassad för detta).

Men det verkar ju som att många i denna tråden anser att man ska hålla två ögon på sina barn dygnet runt under flera års tid, något som naturligtvis inte bara är omöjligt utan dessutom kontraproduktivt.

Det värsta som händer under "normala" omständigheter är att barnet vaknar och blir ledset (ungar blir kidnappade i sina hem och inte bara från bilar) och då blir skillnaden endast någon minuts "extra" skrik i jämförelse mot att vara i ett annat rum, därav frågan ang vad som är så farligt med nån minuts skrik.
Senast redigerad av GanjaFarfar 2022-06-09 kl. 17:15.
Citera
2022-06-09, 17:15
Medlem
Citat:
Precis, barnet sov. Vilket dem flesta barn gör ensamma i flera timmar varenda natt. Antingen så får man inte lämna barnet över huvud taget (och alla föräldrar bör således
bli av med sina barn), eller så kan man lämna barnet förutsatt att man har uppsikt/hör barnet. Man kan liksom inte höra om en hysterisk människa står utanför en bil och reagera på det.

Däremot kan man reagera på om ens barn börjar gråta (förutsatt att man har teknik anpassad för detta).
Om hon inte ens kunde få visuell kontakt med barnet och bilen är det ju riktigt illa.

Det är inte att man ska vara redo när allt går bra, det handlar om att man ska vara redo de ytterst få gånger det inte går bra.

Vet inte vad du menar med att man inte ska lämna sitt barn. Självklart sitter man inte i deras rum när de sover, men man är såpass nära så man kan hjälpa till om och när det behövs.

Som pilot går man inte på toa i en kvart utan att lämna över till en kollega, även om planet i de absolut flesta fall skulle klarat sig själv. Det finns massor med exempel inom yrken där du ska vara nära även om det finns system som klarar av det du brukar göra.

Tog upp personal på iva förut. Man lämnar inte sina patienter trots att det kryllar av kontrollsystem. Man är där. För att något oförutsett kan hända.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-09 kl. 17:19.
Citera
2022-06-09, 17:20
Medlem
rex144s avatar
Bilen på kort tid förvandlas till en ugn... små barn är extremt känsliga för höga temperaturer,
en bil som står i solen värms snabbt upptill 50 grader och det redan vid en ute temperatur på 15 grader, tiotusentals barn runt om världen hamnar i livshotande tillstånd och även dör varje år pga att de lämnats i en bil som står ute i solen.

Det gäller även hundar som har svårt att reglera sin temperatur, den vanligaste ursäkten till polisen brukar vara att barnet sov... och mamman skulle bara snabbt in en livsmedelsbutik och handla några saker.

Man ska givetvis titta in i bilen genom fönstret och se hur barnet mår, är barnet svettigt, har barnet svimmat av?
Det samma gäller hundar,

Då är det bara att krossa rutan, dock ska man tänka på så att glassplitter inte skadar barnet,
sitter barnet i framsätet? ,krossa då en bakruta och vice versa.

Man blir inte betalningsskyldig, då man handlar i nödvärn
Senast redigerad av rex144 2022-06-09 kl. 17:23.
Citera
2022-06-09, 18:13
Medlem
Citat:

Eh… jo, du flyttar målstolparna för det ska passa dina åsikter.
Har du missat helt att jag INTE talar om att vara i rummet bredvid och vika kläder, utan i en helt annan del av huset, typ nere i källaren t ex och bäbisen sover på övervåningen i andra änden på huset. Då kan det lätt röra sig om 30-40 meter att förflytta sig, uppför trappor och genom dörrar, för att komma till bäbisen. Samtidigt kan det kanske handla om t o m kortare sträcka från gymmet ut till bilen, om nåt skulle ske. Bara släppa greppet om träningsredskapet, ut hur lokalen, ut genom snören och där är bilen. Det är fullt möjligt med ett sådant scenario. Och vad skulle i den jämförelsen gör att det blir totalt fel bara för att det är i en bil…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in