2022-06-08, 12:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför ska inte spädbarn lämnas ensamma i en bil oavsett temperatur….?

Låt säga att man äntligen fått bebisen att somna, sover som en stock och behöver det. Man kommer fram till destinationen och behöver uträtta något en stund. Man har bra säkert ställe att parkera på, det är svalt ute, molnigt regnar, bäbisen ligger tryggt infiltad, babylarm finns, tjuvlarm på bilen, man kan vara vid bilen igen på nån ynka minut om… Varför skulle man då inte kunna låta bebisen sova vidare i bilen…. Vore det bättre att väcka pilten och släpa runt på denne och så blir det gröt och skrik igen…? Vilket är lugnast för bebisen…?
Vad händer om du blir påkörd, hastigt sjuk eller något annat på väg till eller från bilen?
Du kan inte kommunicera och ditt barn ligger fast i bilen tills någon hittar det.
I Sverige lämnar vi inte barn i bilar så förhoppningsvis skulle någon snabbt reagera - men om ingen gör det?
Citera
2022-06-08, 12:52
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
När det händer något i din omgivning kommer du bli varse hur dålig du är på uppmärksamhet.

Det är något du inbillar dig. Människor är ofta väldigt bra på att upptäcka avvikande mönster i sin omgivning. Det är därför många tjuvar och annat pack åker fast.

En bebis ska givetvis inte lämnas ensam i en bil en längre tid även om det är svalt. Bebisar är väldigt sköra och lättskrämda. Det är inget annat än psykisk misshandel.
Citera
2022-06-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Spädbarn kan inte reglera kroppstemperaturen genom svettning och 40 grader är definitivt inte en rekommenderad temperatur att låta ett spädbarn vistas i. Oavsett temperatur ska givetvis inte ett spädbarn lämnas ensam i en bil.

Exakt min poäng. Det finns en anledning till att även lite större barn ej rekommenderas bada i varma spabad mer än korta stunder. Ju mindre kropp desto snabbare värms den upp. Och i varmt vatten såklart mycket snabbare än i varm luft.
Citera
2022-06-08, 13:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tänk att det verkar som om du inte ens läste det jag skrev, eller i alla fall inte förstod….? För du svarade inte på min fråga….

Din fråga var ett tillrättalagt scenario som inte har någonting med den aktuella tråden att göra. Lämna inte spädbarn utan uppsikt är mitt korta och konkreta svar.
Citera
2022-06-08, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad händer om du blir påkörd, hastigt sjuk eller något annat på väg till eller från bilen?
Du kan inte kommunicera och ditt barn ligger fast i bilen tills någon hittar det.
I Sverige lämnar vi inte barn i bilar så förhoppningsvis skulle någon snabbt reagera - men om ingen gör det?

Men om en mamma blir påkörd eller överfallen, då är det ju bättre för barnet att vara på en annan plats än mamman, tex i bil en bit ifrån mamman. För annars blir ju barnet också påkört eller överfallen och kanske också kidnappat.

Och om mamman istället blir hastigt sjuk, alltså så sjuk att hon inte kan prata och säga var hennes barn är, då är risken stor att hon också ramlar ihop hastigt. Och ett barn kan skadas allvarligt om mamman ramlar ihop om barnet är i bärsele, tex krossad eller kvävd av mammans kropp. Eller om barnet är i en barnvagn som befinner sig i en backe eller vid vattnet på tex en kaj/brygga när mamman ramlar ihop.

Dessutom så kan mammor bli påkörda eller hastigt sjuka även när de bara går ut snabbt ur bilen för att tex köpa en glass i en kiosk några få meter ifrån bilen, och ingen tänker då på att mamman har en bil med ett barn i några meter därifrån.

Men detta problem kan undvikas om mamman har en lapp med sig i tex ett halsband, som räddningspersonalen kan läsa, där det står att hon har en bil på plats x med ett barn i. Bara räddningspersonalen då gör sitt jobb och kontrollerar sådant, så blir det ingen fara för barnet.

Bilar kan också utrustas med kamera, mikrofon, temperaturmätare, syremätare, som är kopplat till en app som mamman har med sig när hon är utanför bilen, så att hon kan kontrollera barnet lika bra utanför bilen som hon kan om hon är i bilen fysiskt.

Visst kan sådan teknik sluta fungera, men teknik i en bil kan också sluta fungera så att bilen krockar och dödar både mamman och barnet. Så människor förlitar ju sig till teknik hela tiden i deras vardag, trots att det kan leda till katastrof.
Och mammor/pappor kan som sagt också sluta fungera, så att de inte kan skydda sina barn.
Citera
2022-06-08, 15:11
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Men om en mamma blir påkörd eller överfallen, då är det ju bättre för barnet att vara på en annan plats än mamman, tex i bil en bit ifrån mamman. För annars blir ju barnet också påkört eller överfallen och kanske också kidnappat.

Och om mamman istället blir hastigt sjuk, alltså så sjuk att hon inte kan prata och säga var hennes barn är, då är risken stor att hon också ramlar ihop hastigt. Och ett barn kan skadas allvarligt om mamman ramlar ihop om barnet är i bärsele, tex krossad eller kvävd av mammans kropp. Eller om barnet är i en barnvagn som befinner sig i en backe eller vid vattnet på tex en kaj/brygga när mamman ramlar ihop.

Dessutom så kan mammor bli påkörda eller hastigt sjuka även när de bara går ut snabbt ur bilen för att tex köpa en glass i en kiosk några få meter ifrån bilen, och ingen tänker då på att mamman har en bil med ett barn i några meter därifrån.

Men detta problem kan undvikas om mamman har en lapp med sig i tex ett halsband, som räddningspersonalen kan läsa, där det står att hon har en bil på plats x med ett barn i. Bara räddningspersonalen då gör sitt jobb och kontrollerar sådant, så blir det ingen fara för barnet.

Bilar kan också utrustas med kamera, mikrofon, temperaturmätare, syremätare, som är kopplat till en app som mamman har med sig när hon är utanför bilen, så att hon kan kontrollera barnet lika bra utanför bilen som hon kan om hon är i bilen fysiskt.

Visst kan sådan teknik sluta fungera, men teknik i en bil kan också sluta fungera så att bilen krockar och dödar både mamman och barnet. Så människor förlitar ju sig till teknik hela tiden i deras vardag, trots att det kan leda till katastrof.
Och mammor/pappor kan som sagt också sluta fungera, så att de inte kan skydda sina barn.
Kör på det - eller bättre, skaffa inte barn.
Citera
2022-06-08, 15:32
Bannlyst
Citat:
Kör på det - eller bättre, skaffa inte barn.

Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är dåligt att göra så som jag skrev. Men samtidigt uppmanar du människor att göra så, genom att du skrev "kör på det".
Citera
2022-06-08, 15:37
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är dåligt att göra så som jag skrev. Men samtidigt uppmanar du människor att göra så, genom att du skrev "kör på det".
Uppfatta det som att man inte lämnar små barn ensamma i bilen när man skall gymma, shoppa eller dra iväg på annat
Citera
2022-06-08, 15:37
Medlem
Citat:

Ja och vilka tusen olika katastrofsaker kan hända om du är på det humöret… ?

Nä fan, man får absoluuuuut inte lämna bebis ensam sovande i bil, en regnig sval dag, medan jag går in och handlar. Så upp med ungen, väcka skrik o gråt… Ner i bärsele eller vagn. Att jag sen råkar snubbla i rulltrappan med ungen, eller råkar bli påkörd på parkeringen så barnvagnen blir mos…

Hade jag gett fan i att kånka med mig knodden så hade den antagligen sovit sött i bilen tills jag kom tillbaka….
Citera
2022-06-08, 15:48
Medlem
Citat:

Nä fan, man får absoluuuuut inte lämna bebis ensam sovande i bil, en regnig sval dag, medan jag går in och handlar. Så upp med ungen, väcka skrik o gråt… Ner i bärsele eller vagn. Att jag sen råkar snubbla i rulltrappan med ungen, eller råkar bli påkörd på parkeringen så barnvagnen blir mos…

Hade jag gett fan i att kånka med mig knodden så hade den antagligen sovit sött i bilen tills jag kom tillbaka….
Om nu inte du snubblar i trappen och hamnar på akuten. Men knodden kvar i bilen.

Svårt att undvika precis allt, men jag skulle absolut inte lämna ett barn i bilen under ett gympass. Apparat som avlyssnar bilen eller inte.
Citera
2022-06-08, 15:59
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Blir du påkörd eller ramlar i rulltrappan så ser andra att barnet existerar och var det finns.
Dessutom är du där om det vaknar.
Citera
2022-06-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om nu inte du snubblar i trappen och hamnar på akuten. Men knodden kvar i bilen.

Svårt att undvika precis allt, men jag skulle absolut inte lämna ett barn i bilen under ett gympass. Apparat som avlyssnar bilen eller inte.

Golfrunda på Minigolfen då…?
Auktion på bygdegården…..?
Styrelsemöte i föreningen…?

Varför är folk så infernaliskt fastklamrade vid just gymmet…? Det enda relevanta är väl vad för åtgärder som ev gjorts för att ha viss koll på knodden, och hur man ev sett till att tempen inte skulle bli ett problem, bilen stod tryggt till i övrigt. Samt att man hade kort insatstid om t ex babylarm varslar. Allt annat är väl totalt irrelevant…..? Man kan ju för för sig att det är just gymmandet som är det förfärliga….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in