2022-06-08, 10:28
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På vilket sätt då…?
Föräldrar lämnar ju bebisar ensamma att sova dagligen, och går nån annanstans och uträttar något, och har därmed inte fysiskt närvaro och övervakar 100% av tiden….
Jaså, då rör du dig i märkliga kretsar, jag har aldrig varit med om att en förälder lämnat en bebis övervakad överhuvudtaget, är bebisen i ett annat rum används oftast babylarm.
Citera
2022-06-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Spädbarn kan inte reglera kroppstemperaturen genom svettning och 40 grader är definitivt inte en rekommenderad temperatur att låta ett spädbarn vistas i. Oavsett temperatur ska givetvis inte ett spädbarn lämnas ensam i en bil.

Varför ska inte spädbarn lämnas ensamma i en bil oavsett temperatur….?

Låt säga att man äntligen fått bebisen att somna, sover som en stock och behöver det. Man kommer fram till destinationen och behöver uträtta något en stund. Man har bra säkert ställe att parkera på, det är svalt ute, molnigt regnar, bäbisen ligger tryggt infiltad, babylarm finns, tjuvlarm på bilen, man kan vara vid bilen igen på nån ynka minut om… Varför skulle man då inte kunna låta bebisen sova vidare i bilen…. Vore det bättre att väcka pilten och släpa runt på denne och så blir det gröt och skrik igen…? Vilket är lugnast för bebisen…?
Citera
2022-06-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jaså, då rör du dig i märkliga kretsar, jag har aldrig varit med om att en förälder lämnat en bebis övervakad överhuvudtaget, är bebisen i ett annat rum används oftast babylarm.

Men herre….

Jag har ju själv nämnt just babylarm i de flesta av mina inlägg, att man kan ha viss koll även om man själv inte är fysiskt på plats.

Och då vi mig veterligen idag inte vet 100 vad eller hur aktuell kvinna har agerat runt detta, så är det korkat att som en blodtörstig pöbel gasta och kasta skit på kvinnan, innan vi verkligen vet….
Citera
2022-06-08, 10:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Varför ska inte spädbarn lämnas ensamma i en bil oavsett temperatur….?

Låt säga att man äntligen fått bebisen att somna, sover som en stock och behöver det. Man kommer fram till destinationen och behöver uträtta något en stund. Man har bra säkert ställe att parkera på, det är svalt ute, molnigt regnar, bäbisen ligger tryggt infiltad, babylarm finns, tjuvlarm på bilen, man kan vara vid bilen igen på nån ynka minut om… Varför skulle man då inte kunna låta bebisen sova vidare i bilen…. Vore det bättre att väcka pilten och släpa runt på denne och så blir det gröt och skrik igen…? Vilket är lugnast för bebisen…?

Barn ska vara under uppsikt och bilar blir lätt mycket varma på sommaren. Att gå på gym och lämna barnet i bilen, nej!
Citera
2022-06-08, 11:26
Medlem
I Danmark lämnar man barnen utanför ute i vagn, helt normalt..under uppsikt antar jag. Det är ingen som tycker är konstigt, kultur där..
Det viktiga är uppsikten och det antar jag att hon inte hade...
Träningsabstinens?
Citera
2022-06-08, 11:35
Medlem
Sun Rulers avatar
Det kanske redan finns i vissa bilar men jag läste att Fords elbilar skall få en OTA med ett "husdjursläge", för att de inte skall bli överhettade och uttorkade i bilar om de lämnas kvar i dessa.

En sådan inställning kanske kommer få fler att även lämna kvar sin barn i bilar.
Citera
2022-06-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det kanske redan finns i vissa bilar men jag läste att Fords elbilar skall få en OTA med ett "husdjursläge", för att de inte skall bli överhettade och uttorkade i bilar om de lämnas kvar i dessa.

En sådan inställning kanske kommer få fler att även lämna kvar sin barn i bilar.

Skulle du lämna över ansvaret för ditt barns liv, till en Ford?

Friskt vågat, hälften vunnet!!
Citera
2022-06-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Barn ska vara under uppsikt och bilar blir lätt mycket varma på sommaren. Att gå på gym och lämna barnet i bilen, nej!

Tänk att det verkar som om du inte ens läste det jag skrev, eller i alla fall inte förstod….? För du svarade inte på min fråga….
Citera
2022-06-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Jag kan fjärrstyra värme/ventilation i två av mina bilar. Bra om man t ex låter en hund (eller varför inte en bebis) vara kvar i bilen och man på så sätt kan styra klimatet i bilen.
Citera
2022-06-08, 11:44
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Skulle du lämna över ansvaret för ditt barns liv, till en Ford?

Friskt vågat, hälften vunnet!!
Jag är allmänt nojig och lämnar inte ens kvar hunden i bilen, även jag tvivlar på att någon skulle försöka stjäla bilen när han är i den.
Citat:
Jag kan fjärrstyra värme/ventilation i två av mina bilar. Bra om man t ex låter en hund (eller varför inte en bebis) vara kvar i bilen och man på så sätt kan styra klimatet i bilen.
Ja, det är en smidig funktion. Speciellt om det är varmt även om man bara skall vara borta en kort stund.
Citera
2022-06-08, 11:57
Medlem
Citat:

Låter iofs inte så säkert. Att lita på elektroniken i bilen är inte att rekommendera. Häromdagen läste jag om någon Volvomodell som inte gick att öppna pga att det gjorts en mjukvaruuppdatering via nätet under natten. Hoppas den här mamman hade en gammal hederlig 142:a med manuella fönsterhissar och nyckellås.
Citera
2022-06-08, 12:06
Medlem
Jag tycker den bärande frågan är mer inriktad på om barnet verkligen utsattes för fara, eller om man bara blev bestörta över att barnet lämnades ensamt. Det är väldigt många som lämnar barn utomhus att sova i barnvagnar för att de ska få frisk luft. Jag tycker vi ska undvika att gå samma väg som USA och skapa regler för fasiken allt och inget, bara för ifall att.

Så konklusion, Var barnet i fara? eländigt
Sov barnet tryggt i en bra temperatur? Who gives a shiat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in