2022-06-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Blir du påkörd eller ramlar i rulltrappan så ser andra att barnet existerar och var det finns.
Dessutom är du där om det vaknar.

Om du bara visste hur många i världen som gått på trynet på ställen där de kunnat lega bra länge innan andra oupptäckte dem, fast de var ”mitt bland folk”.
Citera
2022-06-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Golfrunda på Minigolfen då…?
Auktion på bygdegården…..?
Styrelsemöte i föreningen…?
Vid samtliga av dessa tillfällen hade jag tagit med knodden. Och har gjort, när mina var små. Det har blivit ett gäng styrelsemöten i föreningen, och en hel del turer till ICA med bilbarnstolen i varuvagnen.

De flesta modeller av bilbarnstol kan man ta med, utan att behöva väcka barnet.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-08 kl. 16:08.
Citera
2022-06-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vid samtliga av dessa tillfällen hade jag tagit med knodden. Och har gjort, när mina var små. Det har blivit ett gäng styrelsemöten i föreningen, och en hel del turer till ICA med bilbarnstolen i varuvagnen.

De flesta modeller av bilbarnstol kan man ta med, utan att behöva väcka barnet.

Vad du väljer att göra är inte vad jag frågade efter, utan om det kan funka att lämna barnet sovandes i bilen vid sådana tillfällen? Man får ju känslan att ni menar att det aaaaaaaalltid är livsfarligt att lämna barn i bil oavsett omständigheterna, och i synnerhet om man gymmar……..
Citera
2022-06-08, 16:19
Medlem
Citat:
Vad du väljer att göra är inte vad jag frågade efter, utan om det kan funka att lämna barnet sovandes i bilen vid sådana tillfällen? Man får ju känslan att ni menar att det aaaaaaaalltid är livsfarligt att lämna barn i bil oavsett omständigheterna, och i synnerhet om man gymmar……..
Och det jag skulle göra är också det jag anser, att det kanske funkar hur många gånger som helst att lämna barnet i bilen när man är på gymmet, men risken för att det inte skulle funka är betydligt större än besväret att ta med bilbarnstolen in.

Sedan slipper man dessutom att få en orosanmälan på sig.

Att det handlar om just gym är oviktigt, men det är något man inte går på i fem eller tio minuter.
Citera
2022-06-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och det jag skulle göra är också det jag anser, att det kanske funkar hur många gånger som helst att lämna barnet i bilen när man är på gymmet, men risken för att det inte skulle funka är betydligt större än besväret att ta med bilbarnstolen in.

Sedan slipper man dessutom att få en orosanmälan på sig.

Att det handlar om just gym är oviktigt, men det är något man inte går på i fem eller tio minuter.

Jaha, gymmet och dånande techno eller liknande, bara bra för bäbisen…

Det hela beror ju som jag skrivit massor med gånger, varje aktuellt tillfälle och då rådande förhållanden etc. Kanske det ena gången inte alls är läge att lämna bäbis i bilen, inte så bra plats, risk för uppsprickande molntäcke, man kan komma väl långt från bilen etc etc etc.

Andra gånger kalasbra plats för bilen, ingen risk för stigande värme, hur bra som helst att låta knodden sova vidare medan man för annat. Man är inte rent fysiskt på plats men kan ha bra koll ändå.
Citera
2022-06-08, 16:32
Medlem
Citat:
Jaha, gymmet och dånande techno eller liknande, bara bra för bäbisen…

Det hela beror ju som jag skrivit massor med gånger, varje aktuellt tillfälle och då rådande förhållanden etc. Kanske det ena gången inte alls är läge att lämna bäbis i bilen, inte så bra plats, risk för uppsprickande molntäcke, man kan komma väl långt från bilen etc etc etc.

Andra gånger kalasbra plats för bilen, ingen risk för stigande värme, hur bra som helst att låta knodden sova vidare medan man för annat. Man är inte rent fysiskt på plats men kan ha bra koll ändå.
Du och jag har uppenbart inte samma syn på vad bra omsorg för ett barn är.

Att du ens kommer på tanken att jämföra dånande techno eller att lämna ett barn ensamt i bilen är för mig totalt främmande. Det där med att inte välja något av det är inte ens något du kan tänka dig?

Vi får väl avvakta och se vad socialen och eventuellt polisen kan tänkas komma fram till.
Citera
2022-06-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ja och vilka tusen olika katastrofsaker kan hända om du är på det humöret… ?

Nä fan, man får absoluuuuut inte lämna bebis ensam sovande i bil, en regnig sval dag, medan jag går in och handlar. Så upp med ungen, väcka skrik o gråt… Ner i bärsele eller vagn. Att jag sen råkar snubbla i rulltrappan med ungen, eller råkar bli påkörd på parkeringen så barnvagnen blir mos…

Hade jag gett fan i att kånka med mig knodden så hade den antagligen sovit sött i bilen tills jag kom tillbaka….

Även om jag som förälder tror mig veta att det är OK att lämna mitt barn i en låst bil medan jag är på gymmet så vet inte den förbipasserande det. Visst kan man strunta i det och anta att någon ansvarig vuxen finns i närheten. Känns inte bra att bara gå förbi eller inte min business och strunta i det.

Som förälder skulle jag inte utsätta mig för allmänhetens uppmärksamhet, polisanmälan eller några andra obehagligheter även om jag tycker jag gör "rätt". Naturligtvis inte vill mitt barn illa.
Citera
2022-06-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrusek
Även om jag som förälder tror mig veta att det är OK att lämna mitt barn i en låst bil medan jag är på gymmet så vet inte den förbipasserande det. Visst kan man strunta i det och anta att någon ansvarig vuxen finns i närheten. Känns inte bra att bara gå förbi eller inte min business och strunta i det.

Som förälder skulle jag inte utsätta mig för allmänhetens uppmärksamhet, polisanmälan eller några andra obehagligheter även om jag tycker jag gör "rätt". Naturligtvis inte vill mitt barn illa.

Du menar alltså att man i första hand skall ta hänsyn till vad andra tycker och tänker i stället för att alltid se till barnets bästa. Vad som är bäst för barnet är vårdnadshavarens uppgift att avgöra. Många fler borde förstå vad som är "deras business" och inte göra polisanmälningar i tid och otid.
Citera
2022-06-08, 17:07
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Njah kanske mer ett försök att förstå varför hon gjorde som hon gjorde? Är hon den djävul som det låter som eller kan det finnas en dimension av det här som går folk förbi?

Jag skulle lämna ungen i bilen alla dagar i veckan på tomten, no problem. Skulle jag lämna honom när jag går på gym? Ja va fan, det är inte otänkbart (bor på en plats där bilar inte stjäls och man fortfarande sätta fast hunden utanför matbutiken) om förhållandena var rätt med temp och allt sånt där.

Folk förfasas över hennes beteende och en anmälan upprättas men varför? Vad exakt är det som är så fel i denna situation?

"Hon saknar uppsikt på ungen!" Jo men på dagis gör dom ju samma sak, dom ställer ut 5 kids i deras vagnar utomhus och det är ingen där och kollar.
"Ungen kan hitta något och stoppa i munnen" mjah se punkt ovan, finns väl ungefär lika mycket löst i en vagn som i en barnstol.
"Ungen blir osäker när den vaknar och ingen är där" svinmånga lämnar ju sina ungar under sovtimmen och när dom börjar skrika går man dit. Tar en minut från att hon hör ungen på baby monitorn tills hon är i bilen (förutsatt att hon kör en sån, annars är det väldigt oansvarigt).

Förutom att ungen kan få nånting i halsen så finns det en annan fara... som ingen nämnt ,
på grund av vilket många barn har faktiskt dött eller hamnat på sjukhus.

Det handlar om om värmen... en bil värms upp väldigt snabbt, det kan bli 35-40 grader en mulen dag och är solen på då talar vi om temperaturer uppåt 60-70 grader.
Små barn är extremt känsliga för höga temperaturer, de kan inte reglera sin temperatur som vuxna.

Därför brukar jag panga rutan om jag ser ett ensamt barn i bilen. I Polen är det så att polisen uppmanar folk att krossa rutan för att rädda barnet.
Citera
2022-06-08, 17:10
Medlem
Insyn5s avatar
Hur kan denna tråd blivit så stor och fortfarande vara aktiv i och med att barnet inte kom till skada och det bara handla om knappt en timme innan polisen var på plats? Vad är det som har framkommit? Har kvinnans identitet kommit fram, är det något annat extraordinärt kring denna händelse? Över 50 sidor nu över något som kan klassas som dagen idiot, men inte mycket mer än så.
Citera
2022-06-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Förutom att ungen kan få nånting i halsen så finns det en annan fara... som ingen nämnt ,
på grund av vilket många barn har faktiskt dött eller hamnat på sjukhus.

Det handlar om om värmen... en bil värms upp väldigt snabbt, det kan bli 35-40 grader en mulen dag och är solen på då talar vi om temperaturer uppåt 60-70 grader.
Små barn är extremt känsliga för höga temperaturer, de kan inte reglera sin temperatur som vuxna.

Därför brukar jag panga rutan om jag ser ett ensamt barn i bilen. I Polen är det så att polisen uppmanar folk att krossa rutan för att rädda barnet.

Du bara pangar på rutan du, utan att kolla hur det är med barnet…?

Man kan undra hur barn i hetaste Afrika kan överleva, eller Mellanöstern… etc…

Jodå fattar att barn, bebisar är känsliga. Men det föds och lever barn i alla jordens hörn, stekheta som iskalla, och har så gjort i tusentals år.

Det behöver inte vara minsta fel eller risk att lämna en bäbis ensam sovande i en bil, om omständigheterna är ok. Men det kan självklart bli galet fel och ha många risker. Men det finns risker precis med allt om man ska noja sig. Och man kan omöjligt ha fysisk örnkoll på alla barn/bebisar 100% av all tid. Det är dessutom inte så bra det heller därför att bebisar, barn ska lära sig (på ett bra sätt såklart) att det inte är farligt att vara ensam stundvis. Annars riskera man att de blir omöjliga på så vis att de inte kan vara själva alls utan att protestera.
Citera
2022-06-08, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Uppfatta det som att man inte lämnar små barn ensamma i bilen när man skall gymma, shoppa eller dra iväg på annat

Har du någon gräns för hur långt man kan gå från bilen, när ett spädbarn är ensamt där?
För jag antar att du tycker att det är okej att tex stanna bilen på en rastplats och gå ut och tanka bilen med en dunk som man har i bilen, och alltså lämna barnet ensam i bilen under tiden.

Vi vet ju inte så mycket detaljer om det här fallet. Men vi vet att bilen med barnet i stod parkerad på Oriongatan i Sala, och att mamman var på ett gym i närheten, och vi vet att det närmaste gymmet är ett gym på Oriongatan. Och närmaste stora parkeringsplats ligger ca 50 meter från gymmet, men det kanske fanns parkeringsplatser precis utanför gymmet och bilen kanske stod där.
Och en del gym finns ju på bottenvåningen och har fönster, så att man inifrån gymmet tydligt kan se bilar som står parkerade utanför. Och avståndet mellan bilen och en person inne i gymmet som tex springer på ett löpband, kan då vara så lite som 3 meter. Och tycker du att det är fel att göra så, och i så fall varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in