2026-09-29, 14:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Jo jag kan läsa engelska kan du?
Nej du behöver inte svara förrän du besvarat våra frågor?

Varför väljer män att våldta?

Jag har ju besvarat dig fråga. Har du kommit på varför jag inte kan svara på din fråga när det gäller Visbyfallet?
Citera
2026-09-29, 14:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jo jag kan läsa engelska kan du?
Nej du behöver inte svara förrän du besvarat våra frågor?

Varför väljer män att våldta?

Kan en person hamna i frystillstånd fastän denne inte befinner sig i en farlig eller utsatt situation?
Kan det räcka med att situationen lite liknar något personen varit med om tidigare?
Kan det räcka med en plats, lukt, ett ljud?

Citat:
Why Do People Experience the Freeze Response?
The freeze response is often rooted in past traumatic experiences. When someone has faced significant trauma, such as childhood abuse, sexual assault, or domestic violence, their body and mind can become conditioned to freeze when faced with situations that feel even remotely similar, even if they’re not actually dangerous. This is a common reaction among trauma survivors, as their nervous systems have been trained to respond this way in the presence of perceived danger.

Common triggers for the freeze response can include:

Stressful situations: Even everyday stressors, like a difficult conversation with a partner, can activate this response.
Reminders of past trauma: Sights, sounds, or even smells that recall a previous traumatic event can trigger the freeze response.
Overwhelming emotions: Intense feelings of anxiety, panic attacks, or a sense of dread can cause someone to freeze.
Citera
2026-09-29, 14:50
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Män som våldtar med uppsåtet att våldta, överfaller, våldför sig m.m. tror jag oftast är sjuka personer med någon sorts problematik i bakgrunden. Men det är inte dessa fall vi pratar om nu,

Här borde vi diskutera fall där inget våld, inget hot eller utsatt situation förelegat.

Fall där det är frivilligheten det handlar om och om hur den uttryckt eller inte uttryckts.

Jag hoppas och tror att även du innerst inne förstår att detta är en helt annan typ av fall och därmed antagligen i väldigt stor utsträckning en helt annan typ av inblandade personer.

Bara det att det i dessa fall är betydligt yngre personer inblandade borde ju tyda på det. Oftast personer som är bekanta eller i någon sorts förhållande.

Du frågar mig varför jag "bara" intresserar mig för den ena parten och inte den andra. Jag kan ju ställa dig samma fråga? Varför ser du bara den ena partens roll i det hela?

Det handlar ju allt som oftast om kommunikation/miss i kommunikation i dessa fall. Det kan väl ligga lika mycket på båda parterna hur man kommunicerar?

Min utgångspunkt är oskuldspresumtion och hellre fria än fälla. Jag vet inte om du tänker likadant?

Jag har svårt att se hur rätten kan komma fram till ställt utom rimligt tvivel när det finns 2 berättelser och stödvittnen som har fått något berättat för sig. Speciellt när det är så många subjektiva bedömningar som ska göras.
Kan du förstå att din oskuldspresumtion i första hand borde avse brottsoffret?

Jag frågar eftersom det aldrig kommer kritik eller analyserar gärningsmannen och hans beteende från dig.

Vad har du för kritik mot GM i Visbyfallet?
Citera
2026-09-29, 14:53
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det skulle vara otroligt intressant hur ni andra tolkar denna kritik riktad mot samtyckeslagen från feministerna och era reaktioner?
Jag tror att du kan förstå den texten om du tänker på vad som ändå fattas för en äkta jämställdhet.
Citera
2026-09-29, 14:55
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har ju besvarat dig fråga. Har du kommit på varför jag inte kan svara på din fråga när det gäller Visbyfallet?
Jag tror att du inte vill svara när det kommer till Visbyfallet.
Citera
2026-09-29, 14:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Kan en person hamna i frystillstånd fastän denne inte befinner sig i en farlig eller utsatt situation?
Kan det räcka med att situationen lite liknar något personen varit med om tidigare?
Ja i en våldtäktssituation om personen varit i en våldtäktssituation tidigare.
Citera
2026-09-29, 15:03
Medlem
cinmiks avatar
Citat:

Why the Freeze Response Happens

• Inescapable Danger: If an animal or human cannot fight or flee, the nervous system uses stillness or playing dead as a last resort to stay safe.

• Evolutionary Protection: In nature, predators often lose interest in prey that appears dead. Freezing also conserves energy and lessens pain.

• Nervous System Overload: When stress is too high or lasts too long, the parasympathetic nervous system acts as an emergency brake, causing the body to shut down instead of staying active.

• Past Trauma: Early or repeated trauma—especially during childhood—can train the nervous system to treat the freeze state as a default reaction to stress.

(Den sista är nog den du syftar på men det räcker inte med att se en toalett. Barn som utsatts för upprepade våldtäkter/övergrepp reagerar starkare på en ny våldtäkt.)

Nedan följer en bättre beskrivning av ett freezetillstånd.

Dorsal vagal shutdown
Är kroppens absolut sista biologiska försvarslinje mot upplevda livshot, trauma eller extrem, långvarig stress.

När det sympatiska nervsystemet (som styr kamp- eller flyktresponsen) blir överväldigat och inser att det varken går att slåss eller fly, tar den dorsala grenen av den vagala nerven över för att skydda organismen genom total avstängning.(Spela död)

Detta tillstånd, som är en hörnsten inom polyvagalteorin, liknar djurrikets "spela död"-respons och kännetecknas av en rad djupgående fysiologiska och psykologiska förändringar.

Fysiologiska effekter vid dorsal vagal shutdown
När det dorsala systemet aktiveras i extrem grad (utan trygghet) sker en drastisk inbromsning av kroppens funktioner:

• Minskad hjärtfrekvens och lägre blodtryck: Kroppen går in i ett slags dvala.

• Ytlig andning: Syrekonsumtionen minskar drastiskt.

• Nedstängd matsmältning: Blodet omdirigeras från mag-tarmkanalen till de mest vitala organen, vilket ofta leder till illamående eller kroniska magproblem vid långvariga tillstånd.

• Endorfinpåslag: Kroppen översvämmas av naturliga opiater för att blockera fysisk och psykisk smärta.

Hur det känns (Psykologiska symptom)
När en människa befinner sig i detta tillstånd upplever de ofta en total brist på energi och handlingskraft. Det beskrivs ofta som:

• En känsla av att vara "frusen", bedövad eller tom.

• Dissociation: En upplevelse av att inte vara helt närvarande i sin kropp eller att omvärlden känns overklig.

• Extrem mental och fysisk utmattning (även kallat brain fog).

• Svårighet att prata, tänka klart eller fatta beslut.

• Känslor av hopplöshet, skam och djup isolering.

Det är viktigt att förstå att dorsal vagal shutdown inte är ett medvetet val. Det är en automatisk, reflexiv överlevnadsstrategi som styrs av hjärnstammen när hotet blivit för stort för att hantera på något annat sätt.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-29 kl. 15:28.
Citera
2026-09-29, 15:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag tror att du inte vill svara när det kommer till Visbyfallet.

Förstår du inte varför jag inte kan?
Citera
2026-09-29, 15:21
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Förstår du inte varför jag inte kan?
Eftersom du inte tycker att han är skyldig.

Eftersom du kan hitta mängder av fel på BO så tycker jag att du är skyldig att ifrågasätta din GM.
Citera
2026-09-29, 15:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Kan du förstå att din oskuldspresumtion i första hand borde avse brottsoffret?

Jag frågar eftersom det aldrig kommer kritik eller analyserar gärningsmannen och hans beteende från dig.

Vad har du för kritik mot GM i Visbyfallet?

Jesus christ oskuldspresumtionen innebär att en åtalad person ska anses oskyldig till dess att det är ställt utom allt tvivel att personen har begått gärningen med uppsåt. I samtyckeslagen tar man sig allt längre från uppsåtspremissen. Man tar sig allt längre från ställt utom rimligt tvivel också.
Man verkar också mer eller mindre ha infört omvänd bevisbörda.
Citera
2026-09-29, 15:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Eftersom du inte tycker att han är skyldig.

Eftersom du kan hitta mängder av fel på BO så tycker jag att du är skyldig att ifrågasätta din GM.

Varför ställer du då en så dum fråga till mig angående Visbyfallet? Helt onödigt att spamma tråden med din fråga minst ett 20 tal gånger när du vet att jag omöjligt kan svara på den.

Jag trodde att det var åklagarens sak att utom rimligt tvivel visa att det inte kan finnas en möjlighet att den åtalade uppfattat att det fanns frivillighet från tjejens sida?

Då är det väl mest tjejens beteende, vad hon sagt inte sagt, uttryckt inte uttryckt m.m. som är av störst vikt? Blir det inte logiskt så?
Citera
2026-09-29, 15:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja i en våldtäktssituation om personen varit i en våldtäktssituation tidigare.

Det behövs ingen våldtäktssituation. När ska du erkänna det?

Citat:
their body and mind can become conditioned to freeze when faced with situations that feel even remotely similar, even if they’re not actually dangerous.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in