Citat:
Ursprungligen postat av
cinmik
Svara på frågorna generellt om det är enklare.
Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.
Vad kan männen göra för att sluta välja att våldta kvinnor?
Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?
När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?
Män som våldtar med uppsåtet att våldta, överfaller, våldför sig m.m. tror jag oftast är sjuka personer med någon sorts problematik i bakgrunden. Men det är inte dessa fall vi pratar om nu,
Här borde vi diskutera fall där inget våld, inget hot eller utsatt situation förelegat.
Fall där det är frivilligheten det handlar om och om hur den uttryckt eller inte uttryckts.
Jag hoppas och tror att även du innerst inne förstår att detta är en helt annan typ av fall och därmed antagligen i väldigt stor utsträckning en helt annan typ av inblandade personer.
Bara det att det i dessa fall är betydligt yngre personer inblandade borde ju tyda på det. Oftast personer som är bekanta eller i någon sorts förhållande.
Du frågar mig varför jag "bara" intresserar mig för den ena parten och inte den andra. Jag kan ju ställa dig samma fråga? Varför ser du bara den ena partens roll i det hela?
Det handlar ju allt som oftast om kommunikation/miss i kommunikation i dessa fall. Det kan väl ligga lika mycket på båda parterna hur man kommunicerar?
Min utgångspunkt är oskuldspresumtion och hellre fria än fälla. Jag vet inte om du tänker likadant?
Jag har svårt att se hur rätten kan komma fram till ställt utom rimligt tvivel när det finns 2 berättelser och stödvittnen som har fått något berättat för sig. Speciellt när det är så många subjektiva bedömningar som ska göras.