2026-09-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nu vet jag inte vilket fall du tänker på men ska vi ta Visbyfallet först?

När tänker du att hon börjar att befinna sig i en "utsatt" situation?

Tro det eller ej, men detta har jag också svarat på mer än en gång.

Du har ju frågat oss en massa fantasieggande frågor såsom "varför låter tjejer sig våldtas?"
Lite som att du vill få det att låta som att tjejer som blivit våldtagna får skylla sig själva eftersom de lät det ske.

Om vi tar Visbyfallet, ett verkligt fall som ledde till rättegång och fällande dom till och med. Använd fantasin såsom du krävt av oss andra otaliga gånger:

När tror du 30 åringen bestämde sig för att våldta? Personligen tror jag han bestämde sig rätt tidigt, troligen efter 1a eller 2a nekandet/undanflykten från hennes sida gällande sex med honom.
Citera
2026-09-29, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är du som ska svara på frågor nu innan du kräver svar av någon annan.

Men shit du, tänk om Jocke råkar lägga en strimma skuld på nån våldtäktsman. Ve o fasa
Citera
2026-09-29, 12:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Men shit du, tänk om Jocke råkar lägga en strimma skuld på nån våldtäktsman. Ve o fasa
Det tror jag inte att han är kapabel till.
Citera
2026-09-29, 13:01
Medlem
Citat:
Herr Guzman - Svara nu!

Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.

Även kvinnor kan våldta andra kvinnor.

Läs denna undersökning (inte perfekt på något sätt dock) så kommer du se att exempelvis intimate partner violence även drabbar kvinnor av andra kvinnor i rätt så hög utsträckning: https://stacks.cdc.gov/view/cdc/12362

Att bara haka upp sig på könet är en intellektuell genväg.

Är jag petig? Logiken kräver att man är petig.
Citera
2026-09-29, 13:17
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Även kvinnor kan våldta andra kvinnor.

Läs denna undersökning (inte perfekt på något sätt dock) så kommer du se att exempelvis intimate partner violence även drabbar kvinnor av andra kvinnor i rätt så hög utsträckning: https://stacks.cdc.gov/view/cdc/12362

Att bara haka upp sig på könet är en intellektuell genväg.

Är jag petig? Logiken kräver att man är petig.
Om Herr Pellefant hängt med i diskussionen så hade herrn inte reagerat på valet av kön för gärningsman och brottsoffer.

Samtyckeslagen är könsneutral men det är inte herr Guzmana idéer och funderingar. Så nu är vi inne i en diskussion där mannen är förövare och kvinnan brottsoffer.
Citera
2026-09-29, 13:19
Medlem
Citat:
Om Herr Pellefant hängt med i diskussionen så hade herrn inte reagerat på valet av kön för gärningsman och brottsoffer.

Samtyckeslagen är könsneutral men det är inte herr Guzmana idéer och funderingar. Så nu är vi inne i en diskussion där mannen är förövare och kvinnan brottsoffer.

Fast det är ändå inte korrekt det du säger om att det är enbart ett mansproblem, även om du är inne i en viss diskussion. Det är lätt att vilja hårddra det, men det är inte OK.

Jag behöver inte ha hängt med i diskussionen.
Citera
2026-09-29, 14:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Tro det eller ej, men detta har jag också svarat på mer än en gång.

Du har ju frågat oss en massa fantasieggande frågor såsom "varför låter tjejer sig våldtas?"
Lite som att du vill få det att låta som att tjejer som blivit våldtagna får skylla sig själva eftersom de lät det ske.

Om vi tar Visbyfallet, ett verkligt fall som ledde till rättegång och fällande dom till och med. Använd fantasin såsom du krävt av oss andra otaliga gånger:

När tror du 30 åringen bestämde sig för att våldta? Personligen tror jag han bestämde sig rätt tidigt, troligen efter 1a eller 2a nekandet/undanflykten från hennes sida gällande sex med honom.

Jag har blivit avstängd en gång för att jag tyckte mig se ett visst mönster. Nu ser jag det igen.
Det var väl egentligen inte dig jag frågade eller?

Sedan kan jag ställa frågan till dig som jag ställde till Cinmik.

Kan du förstå varför jag inte kan svara på frågan om den gäller Visbyfallet? Kan du räkna ut varför jag inte kan svara på din fråga när det gäller Visbyfallet?

Kan du inte se skillnaden på när jag frågar er jämfört när ni frågar mig? Kan du tänka ut det?
Citera
2026-09-29, 14:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du kan inte jämföra en mild reaktion med en dissociativ reaktion.

En mild reaktion är inte ett allvarligt trauma utan kan uppstå vid enklare hemska upplevelser.

Vid freeze kan du inte tänka klart och du har inte kontakt med känslor.

Den som kan gråta har det och behöver enbart börja med exponeringsterapi för att det ska bli bättre. Tio gånger brukar räcka.

Är det engelskan du inte förstår?

Återigen du som är så utbildad.

Kan en person hamna i frystillstånd fastän denne inte befinner sig i en farlig eller utsatt situation?
Kan det räcka med att situationen lite liknar något personen varit med om tidigare?
Kan det räcka med en plats, lukt, ett ljud?

Citat:
Why Do People Experience the Freeze Response?
The freeze response is often rooted in past traumatic experiences. When someone has faced significant trauma, such as childhood abuse, sexual assault, or domestic violence, their body and mind can become conditioned to freeze when faced with situations that feel even remotely similar, even if they’re not actually dangerous. This is a common reaction among trauma survivors, as their nervous systems have been trained to respond this way in the presence of perceived danger.

Common triggers for the freeze response can include:

Stressful situations: Even everyday stressors, like a difficult conversation with a partner, can activate this response.
Reminders of past trauma: Sights, sounds, or even smells that recall a previous traumatic event can trigger the freeze response.
Overwhelming emotions: Intense feelings of anxiety, panic attacks, or a sense of dread can cause someone to freeze.
Citera
2026-09-29, 14:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Svara på frågorna generellt om det är enklare.

Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.

Vad kan männen göra för att sluta välja att våldta kvinnor?

Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?

Män som våldtar med uppsåtet att våldta, överfaller, våldför sig m.m. tror jag oftast är sjuka personer med någon sorts problematik i bakgrunden. Men det är inte dessa fall vi pratar om nu,

Här borde vi diskutera fall där inget våld, inget hot eller utsatt situation förelegat.

Fall där det är frivilligheten det handlar om och om hur den uttryckt eller inte uttryckts.

Jag hoppas och tror att även du innerst inne förstår att detta är en helt annan typ av fall och därmed antagligen i väldigt stor utsträckning en helt annan typ av inblandade personer.

Bara det att det i dessa fall är betydligt yngre personer inblandade borde ju tyda på det. Oftast personer som är bekanta eller i någon sorts förhållande.

Du frågar mig varför jag "bara" intresserar mig för den ena parten och inte den andra. Jag kan ju ställa dig samma fråga? Varför ser du bara den ena partens roll i det hela?

Det handlar ju allt som oftast om kommunikation/miss i kommunikation i dessa fall. Det kan väl ligga lika mycket på båda parterna hur man kommunicerar?

Min utgångspunkt är oskuldspresumtion och hellre fria än fälla. Jag vet inte om du tänker likadant?

Jag har svårt att se hur rätten kan komma fram till ställt utom rimligt tvivel när det finns 2 berättelser och stödvittnen som har fått något berättat för sig. Speciellt när det är så många subjektiva bedömningar som ska göras.
Citera
2026-09-29, 14:40
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Fast det är ändå inte korrekt det du säger om att det är enbart ett mansproblem, även om du är inne i en viss diskussion. Det är lätt att vilja hårddra det, men det är inte OK.

Jag behöver inte ha hängt med i diskussionen.
Du tycker och gör precis som du vill.
Detsamma gör jag.

Ska kolla länken vid senare tillfälle.
Citera
2026-09-29, 14:43
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Är det engelskan du inte förstår?

Återigen du som är så utbildad.

Kan en person hamna i frystillstånd fastän denne inte befinner sig i en farlig eller utsatt situation?
Kan det räcka med att situationen lite liknar något personen varit med om tidigare?
Kan det räcka med en plats, lukt, ett ljud?
Jo jag kan läsa engelska kan du?
Nej du behöver inte svara förrän du besvarat våra frågor?

Varför väljer män att våldta?
Citera
2026-09-29, 14:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Det skulle vara otroligt intressant hur ni andra tolkar denna kritik riktad mot samtyckeslagen från feministerna och era reaktioner?

Citat:
Den andra typen av kritik kommer från feministiska forskare som uppfattar
att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till en ojämlikhet i makt som i praktiken
finns mellan könen, utan att den i huvudsak bygger på att parterna är
jämställda och att båda parterna kan göra fria val. Utifrån det perspektivet
uppfattar dessa kritiker att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till de utsattas
inre vilja utan enbart ser till den uttryckta viljan. Eftersom den inre viljan
kan vara svår att uttrycka när obalansen i makt mellan parterna är stor, så
medför det att våldtäktsoffer inte får ett tillräckligt starkt legalt skydd
(Wettergren 2023, Bladini och Swedberg 2023).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in