2026-07-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tja, ska det vara tal om våldtäkt, så är det ju ofrivilligt från offrets sida. Dvs. Offret "väljer" inte att fortsätta. Utan tvingas/blir paralyserad/vågar inte säga ifrån etc.

Fast om man nu är så fruktansvärt patetisk att man som vuxen människa inte ens vågar säga ifrån, tycker du inte då att man får ta och skylla sig själv lite grann?

Alltså, någonstans utgår väl folk ändå från att en VUXEN människa klarar av att säga ifrån ifall han/hon inte vill?

Det är ju rätt sjukt att man kan hamna i fängelse i flera år och tvingas betala hundratusentals kronor i skadestånd bara för att man utgick från att vuxna människor var vuxna människor. Själv tycker jag det är en ganska sund utgångspunkt att ha. Men ni förespråkare av samtyckeslagen tycker alltså att vi alla ska utgå från att andra vuxna människor är patetiska våp/barn.

Fin människosyn hörrudu.
Citera
2026-07-22, 16:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Extremt dålig metafor.

En våldtäkt är en våldtäkt när någon blir våldtagen. Dvs. Inte deltar frivilligt I sexet.

Ett frivilligt samlag (som är frivilligt pga. Lögner) kan aldrig vara en våldtäkt. Utan möjligtvis bedrägeri eller psykiskt våld.

Det är ingen dålig metafor. Är det handlingen eller känslan som utgör en våldtäkt?

Så du menar alltså att om kvinnan inte hade upptäckt att kondomen inte användes så hade det inte varit en våldtäkt?
Citera
2026-07-22, 16:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Va? Det är ju du ska fråga för att det är så jävla komplext och obegripligt för dig att veta om de vill eller inte.

Eller försvarar du dig med ”Jag fattade inte om hon ville eller inte så jag satte på hennes ändå”.

Om du läste citatet så verkar ju kvinnorna själva inte riktigt veta vad de vill. Hur ska då jag eller någon annan man veta det?
Citera
2026-07-22, 17:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Extremt dålig metafor.

En våldtäkt är en våldtäkt när någon blir våldtagen. Dvs. Inte deltar frivilligt I sexet.

Ett frivilligt samlag (som är frivilligt pga. Lögner) kan aldrig vara en våldtäkt. Utan möjligtvis bedrägeri eller psykiskt våld.

Tycker du ska läsa denna. En kvalitativ intervjustudie om kvinnors upplevelse av
sex och sexuellt samtycke i praktiken.
Du kan vara lugn. Finns bitar som kan tolkas som stödjer båda sidorna så att säga. Men intressant läsning om man nu verkligen är intresserad av ämnet.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1769719/FULLTEXT01.pdf
Citera
2026-07-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om du läste citatet så verkar ju kvinnorna själva inte riktigt veta vad de vill. Hur ska då jag eller någon annan man veta det?
Exakt. Så ditt försvar blir ”Hur ska jag kunna veta om hon vill eller inte när jag sätter på henne.”

Försvararen sliter sitt hår.
Citera
2026-07-22, 17:04
Medlem
Citat:
Är det ofta man inte vet om nån vill ha sex med en så får man helt enkelt fråga ofta.

Eller göra jag och och ge fan i att ha eller fråga om sex med såna som inte visar att de vill ha det.
Det blir ju bara pinsamt att försöka ha eller föreslå sex med nån som är ointresserad.

Fast någon måste ju vara den första som visar det. Om alla ska köra din strategi och bara gå runt och vänta på att andra visar att de vill ha sex med en så lär det inte bli många barn gjorda.
Citera
2026-07-22, 17:09
Medlem
Citat:
Om inte kvinnorna själva vet vad de vill eller hur de ska kommunicera i den sexuella situationen varför ska allt vara så solklart för killen i sådana fall? Varför ska han vara bättre på att förstå sig på kvinnan än vad hon själv gör?

Som Pipsi har skrivit nu hundratals gånger. Om du är osäker om du har samtycke eller inte - avstå då hellre.

Hur gamla var deltagarna i studien?

Citat:
Det är ingen dålig metafor. Är det handlingen eller känslan som utgör en våldtäkt?

Så du menar alltså att om kvinnan inte hade upptäckt att kondomen inte användes så hade det inte varit en våldtäkt?

För privatpersonen är det både ock. Rättsväsendet bedömer bara handlingen och om bevisen håller.

Hade hon upptäckt det i efterhand pga att hon blev gravid eller drabbades av könssjukdom så hade det varit väldigt svårt att bevisa. Troligen hade utredningen lagts ner tämligen omgående.

Enda konsekvensen för killen då hade blivit om hon behöll barnet och han då är skyldig att betala underhåll i 18 år framöver. Men det var troligen det han ville med tanke på att han tog av kondomen under samlaget.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-22 kl. 17:12.
Citera
2026-07-22, 17:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Exakt. Så ditt försvar blir ”Hur ska jag kunna veta om hon vill eller inte när jag sätter på henne.”

Försvararen sliter sitt hår.

Om man som du förespråkar att man går på känslan man får av samvaron och gör sånt man tror den andre är med på gör man ju inte fel enligt dig eller mig. Man måste alltså inte fråga rakt ut. Och enligt den här studien jag länkade till så står det ju svart på vitt att många av kvinnorna i studien inte ens själva visste riktigt visste vad de ville eller hur de skull kommunicera i den sexuella situationen så då kan det ju inte vara lätt för männen att alltid tolka rätt.

Och om man då kommer till ett stadie där man inte längre vill förväntar sig nog de allra flesta att den andra parten säger till eller tydligt visar att den inte vill.
Citera
2026-07-22, 17:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Som Pipsi har skrivit nu hundratals gånger. Om du är osäker om du har samtycke eller inte - avstå då hellre.
Hur gamla var deltagarna i studien?

Det är fritt fram för dig också att läsa den.

Citera
2026-07-22, 17:14
Medlem
Citat:
Om man som du förespråkar att man går på känslan man får av samvaron och gör sånt man tror den andre är med på gör man ju inte fel enligt dig eller mig. Man måste alltså inte fråga rakt ut. Och enligt den här studien jag länkade till så står det ju svart på vitt att många av kvinnorna i studien inte ens själva visste riktigt visste vad de ville eller hur de skull kommunicera i den sexuella situationen så då kan det ju inte vara lätt för männen att alltid tolka rätt.

Och om man då kommer till ett stadie där man inte längre vill förväntar sig nog de allra flesta att den andra parten säger till eller tydligt visar att den inte vill.

Så kvinnorna uttryckte inte samtycke varken verbalt eller visade med kroppen att de ville? De var inte aktiva eller tog initiativ?
Citera
2026-07-22, 17:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Håller du med mig om att Pipsi aldrig kan vara helt säker på att hennes sexuella initiativ hon tar utan att ha frågat först är samtyckt? Hon kan känna sig säker men inte veta om hon hade rätt i stunden.
Citera
2026-07-22, 17:16
Medlem
Citat:

Hur många sidor är den på?

Jag kommer inte åt den just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in