2026-07-22, 16:35
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det är inget som säger att de är ointresserade bara för att de inte uttrycker intresse. Man kan njuta i tysthet.

Så HUR ofta behöver man fråga är det jag undrar över. Anser du att man kan göra ett juck utan att personen ger uttryck för frivillighet?
Hur säkerställer DU att de njuter i tysthet?
Citera
2026-07-22, 16:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Så att jag skulle fatta vad i texten du ansåg relevant för ditt resonemang. Jag fattar fortfarande inte vad som är relevant för ditt resonemang.

Vad resonerade vi om?
Citera
2026-07-22, 16:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Uppenbarligen har en tjej isf upplevt sig ha blivit våldtagen.

Vad svarade du på nu?

Om du är otrogen mot din tjej men varken hon eller någon annan i hela världen vet om det, bara du vet.

Har du varit otrogen eller har det aldrig hänt?
Citera
2026-07-22, 16:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vilken åldersgrupp är det på deltagarna?

Och det är fortfarande våldtäkt om man inte säkerställer att man har samtycke. Om inte den andra visar på annat sätt att den samtycker.

Det är fritt fram för dig att läsa själv.
Citera
2026-07-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad resonerade vi om?
Att du påstår att man alltid riskerar att begå våldtäkt om man inte frågar, men ändå vägrar att fråga.

Berätta hur det resonemanget stöds av texten.
Citera
2026-07-22, 16:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Och det är fortfarande våldtäkt om man inte säkerställer att man har samtycke. Om inte den andra visar på annat sätt att den samtycker.

Jag hade en diskussion med Pipsi som säger att det är solklart och enkelt det här med samtycke och jag höll inte med. Jag länkade till kandidatuppsatsen för ett exempel som visar på att det nog långt ifrån alltid är så enkelt och okomplicerat.
Citera
2026-07-22, 16:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att du påstår att man alltid riskerar att begå våldtäkt om man inte frågar, men ändå vägrar att fråga.

Berätta hur det resonemanget stöds av texten.

Jag påstod att det här med samtycke är en komplex fråga och du sade att det var solklart och enkelt.
Då skickade jag länken till uppsatsen till dig och bad dig läsa den. Du bad om citat och det har du fått. Det står dig fortfarande fritt att läsa hela uppsatsen om du vill. Men jag antar att du inte är intresserad att ta in nya kunskaper som eventuellt motsäger dig.
Citera
2026-07-22, 16:48
Medlem
Citat:
Jag påstod att det här med samtycke är en komplex fråga och du sade att det var solklart och enkelt.
Då skickade jag länken till uppsatsen till dig och bad dig läsa den. Du bad om citat och det har du fått. Det står dig fortfarande fritt att läsa hela uppsatsen om du vill. Men jag antar att du inte är intresserad att ta in nya kunskaper som eventuellt motsäger dig.
Ja det är solklart och enkelt.

Den andra samtycker - kör.

Den andra samtycker inte - kör inte.

Oklart om den andre samtycket eller inte - avstå eller ta reda på om den andre samtycker.

Hur menar du detta motsägs av dina citat?

Vad är det komplexa enligt dig?

Om det nu är så komplext så varför frågar du inte varje gång?
Senast redigerad av Pipsi 2026-07-22 kl. 16:52.
Citera
2026-07-22, 16:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Ganska intressant. Studien påvisar att deltagarna beskriver en osäkerhet kring sin egen vilja samt hur de skulle kommunicera fram detta i sexuella situationer.
Men killen ska veta exakt vad tjejen känner och tänker och felfritt kunna förstå hennes sätt att kommunicera. Killen ska alltså ha bättre koll på tjejens vilja och sätt att kommunicera än vad hon har själv. Annars är man våldtäktsman och förtjänar 3 år bakom galler och skadestånd plus det kanske livslånga stigmat han får leva med.

Citat:
Studien visade att sex för många är ett
genant ämne att ta upp i relationer. Flera av deltagarna, men främst
kvinnorna, berättade även att de hade haft sex fast de inte ville eller saknade
sexuell lust. Studien visade även hur deltagarnas samtycke kan påverkades
av könsstereotypa föreställningar och normer, som på olika sätt hade
påverkat och präglade deras syn på sexuellt samtycke. Deltagarna beskrev en
osäkerhet kring sin egen vilja samt hur de skulle kommunicera fram detta i
sexuella situationer.
Linander (2021) menade vidare att det kunde uppstå en
konflikt mellan vad som kommuniceras från den ena till den andre individen
i en sexuell situation (Linander, 2021).
Citera
2026-07-22, 16:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja det är solklart och enkelt.

Den andra samtycker - kör.

Den andra samtycker inte - kör inte.

Oklart om den andre samtycket eller inte - avstå eller ta reda på om den andre samtycker.

Hur menar du detta motsägs av dina citat?
Jag börjar tro att din läsförståelse är lika med noll. Det är inget fel med det men du kanske inte ska hålla sådan kaxig attityd gentemot andra som du gör. Kliv ner från dina höga hästar.

Citat:
Studien visade att sex för många är ett
genant ämne att ta upp i relationer. Flera av deltagarna, men främst
kvinnorna, berättade även att de hade haft sex fast de inte ville eller saknade
sexuell lust. Studien visade även hur deltagarnas samtycke kan påverkades
av könsstereotypa föreställningar och normer, som på olika sätt hade
påverkat och präglade deras syn på sexuellt samtycke. Deltagarna beskrev en
osäkerhet kring sin egen vilja samt hur de skulle kommunicera fram detta i
sexuella situationer.
Linander (2021) menade vidare att det kunde uppstå en
konflikt mellan vad som kommuniceras från den ena till den andre individen
i en sexuell situation (Linander, 2021).

Om inte kvinnorna själva vet vad de vill eller hur de ska kommunicera i den sexuella situationen varför ska allt vara så solklart för killen i sådana fall? Varför ska han vara bättre på att förstå sig på kvinnan än vad hon själv gör?
Citera
2026-07-22, 16:54
Medlem
Citat:
Vad svarade du på nu?

Om du är otrogen mot din tjej men varken hon eller någon annan i hela världen vet om det, bara du vet.

Har du varit otrogen eller har det aldrig hänt?

Extremt dålig metafor.

En våldtäkt är en våldtäkt när någon blir våldtagen. Dvs. Inte deltar frivilligt I sexet.

Ett frivilligt samlag (som är frivilligt pga. Lögner) kan aldrig vara en våldtäkt. Utan möjligtvis bedrägeri eller psykiskt våld.
Citera
2026-07-22, 16:55
Medlem
Citat:
Jag börjar tro att din läsförståelse är lika med noll. Det är inget fel med det men du kanske inte ska hålla sådan kaxig attityd gentemot andra som du gör. Kliv ner från dina höga hästar.

Om inte kvinnorna själva vet vad de vill eller hur de ska kommunicera i den sexuella situationen varför ska allt vara så solklart för killen i sådana fall? Varför ska han vara bättre på att förstå sig på kvinnan än vad hon själv gör?
Va? Det är ju du ska fråga för att det är så jävla komplext och obegripligt för dig att veta om de vill eller inte.

Eller försvarar du dig med ”Jag fattade inte om hon ville eller inte så jag satte på hennes ändå”.
Senast redigerad av Pipsi 2026-07-22 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in