2022-06-01, 23:15
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Klart det är så fast ungarna har ju inte gnällt. Enbart BigMac flippas det 15 miljoner per år av kidsen utan större protester.

Det handlar ju om att Jureskog ska ha ner lönerna ännu mer.

Vad är poängen med att sänka lönerna, att lära sig det tuffa livet ännu fortare?

Då kan man ju sänka dom till 0:- så blir ungarna riktigt livskompetenta.

Och varför ska välutbildade ungar ha allt högre och högre lön? Finns det inga curlade ungar bland dom? Det är väl mindre ansträngande att leva bidragsliv och läsa lite skolböcker? Varför behöver inte dom fostras in i vuxenlivet genom att stå vid kopiatorn i två år för 90:-/timme?

Mitt inlägg handlar inte om löner, utan om hur inställningen till arbete är bland unga. Sen att du drar extrema liknelser som att man ska stå vid en kopiator i två år har heller inget med det att göra eller "sänka dom till 0kr".

Svara inte på inlägg om du inte ens kan läsa innebörden och förstå den...

Sätt ditt agg mot Jureskog som person åt sidan och se helheten istället.
Citera
2022-06-01, 23:17
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Som krögare får man den personal man förtjänar.
Man får dessutom sällan mer än vad man betalar för.
Tror ni Jureskog kör Dacia?
Semestrar med TUI?
Dricker freeway cola?
Tjackar Head & Shoulders på Ö&B? (Oops, låt oss säga Nivea-deo då..)

Hur tänker han sig att han ska kunna köpa högkvalitativ arbetskraft till budgetpris?
Bra poäng!

Jureskog bör attackera skatten på arbetskraft, inte lönen för densamma. Han förtjänar att gå i putten, den jävla idioten.
Citera
2022-06-01, 23:24
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Är inget större fan av Jureskog. Men en viss poäng har han ändå, trots att han förmedlar den klumpigt.

Arbetsmoral och livserfarenhet får man när man börjar tidigt och får slita lite. Alla som jobbar på en arbetsplats idag där det finns en blandning av åldrar (ett lager t ex) håller nog med om att dom yngre förmågorna som kommer in är (oftast) jävligt curlade, har en skev bild av verkligheten och gör gärna så lite som möjligt eller tar helst genvägar.

Men efter något år eller två så har det sakta men säkert börjat förvandlas till arbetsmoral, ansvar och en klarare verklighetsbild.

Det är fint att ha drömmar. Men då som nu, är det väldigt få som får ett drömjobb direkt som ung. Eller blir influencer eller YouTuber som verkar vara drömmen för många yngre.

Att jobba extra på lov och helger under skoltiden och sedan efter skolan få gå ut i arbetslivet och slita lite gör bara gott. Sedan efter en tid med det så kan man gå vidare till annat och med säkerhet göra det bättre pga den erfarenhet som "slitet" gett en.
Jag är helt enig med dig, men vad Jureskog säger är att ingångslönen är för hög. Det finns en hel drös med restauranger som inte betalar mer än ingångslön. Någonsin. De vill ha rotation på personal för att slippa betala mer än så.

Jag vet inte om det är så längre, men för en del år sen var det billigare att anställa de under 27. D v s skatten på arbetskraft var billigare. Om Jureskog hade haft det minsta mellan öronen utom hamburgare, hade han attackerat systemet, inte den enskilde arbetaren.

Det finns säkert några självplågare som vill lära sig steka hamburgare några månader av en "kändis", men han binder ris åt egen rygg genom att uttala sig så här.
Citera
2022-06-01, 23:38
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag är helt enig med dig, men vad Jureskog säger är att ingångslönen är för hög. Det finns en hel drös med restauranger som inte betalar mer än ingångslön. Någonsin. De vill ha rotation på personal för att slippa betala mer än så.

Jag vet inte om det är så längre, men för en del år sen var det billigare att anställa de under 27. D v s skatten på arbetskraft var billigare. Om Jureskog hade haft det minsta mellan öronen utom hamburgare, hade han attackerat systemet, inte den enskilde arbetaren.

Det finns säkert några självplågare som vill lära sig steka hamburgare några månader av en "kändis", men han binder ris åt egen rygg genom att uttala sig så här.

Det försvarar jag inte. Sen att kasta skit på Jureskog för det, absolut. Men är han ensam? Finns väldigt mycket företag som sysslar med samma sak. Företag som många av dom som skriker här i tråden säkerligen stöder. Foodora? Uber eats? Instabox? Har väl inte direkt några fina lovord kring anställningar och villkor. Eller större företag som har all sin produktion utomlands för att komma undan billigare? H&M? Är bara ett exempel. Hur många som gapar åt Jureskog har handlat på H&M?

Klart skit ska ha skit. Jureskog är ingen person som känns direkt trevlig osv. Men fan man är ändå bra trött på alla skrivbordspolitiker som sitter med sin dubbelmoral och klappar sig själva på axeln.
Citera
2022-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Mitt inlägg handlar inte om löner, utan om hur inställningen till arbete är bland unga. Sen att du drar extrema liknelser som att man ska stå vid en kopiator i två år har heller inget med det att göra eller "sänka dom till 0kr".

Svara inte på inlägg om du inte ens kan läsa innebörden och förstå den...

Sätt ditt agg mot Jureskog som person åt sidan och se helheten istället.

Det var ju just det jag svarade på och skrev att jag delvis håller med om.

Men det är ju inte ungarna som gått ut i Aftonbladet och gnällt utan tvärtom en curlad företagare som curlats av media och hela befolkningen till den position han är vid i dag och till det bortskämda liv han kan leva.

Så jag förstår inte din poäng? Äter du aldrig hamburgare? Tusentals ungdomar gör ju exakt det du (och jag) tycker är en bra skola in i arbetslivet utan att lata sig nämnvärt eller gnälla på ett sätt som har negativ inverkan på resultatet.

Min upplevelse är precis rakt motsatt att dom flesta inom yrket är extremt professionella, trevliga och imponerande effektiva trots den förhållandevis låga lönen och det tuffare arbetsklimatet.

Men nu handlar ju tråden om att inte exakt alla ungdomar vill jobba för Jureskog och att han vill lösa problemet genom att ge dom ännu lägre lön.

Dessutom är min fråga relevant till din utläggning om ungdomars curlande och bristande ansvarsförmåga. Behövs enbart dom uppfostringsmetoder du beskriver för den här gruppen ungdommar? Varför är det när Kidsen just steker hamburgare man så ofta hör att det är bra att dom piskas medans många arbetsplatser för högutbildade mer och mer ser ut som fritidsgårdar för vuxenbebisar med pingisbord, flipperspel, gratis läskautomater, godisskålar, bollhav, lego, tv-spel och fan och hans moster? Varför finns det ingen diskussion om pisk där utan tvärtom en kultur som är ännu slappare än hemma i pojkrummet?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-06-01 kl. 23:56.
Citera
2022-06-01, 23:51
Medlem
Fimbulramns avatar
Imorgon blir det nog en Jureskogsburgare.

Nu är det inte bara Jureskog som har problem att rekrytera. Det är överallt. Nån kanske läst om problemen på Arlanda? Flera andra branscher som tar in lågutbildade får inte tag i personal. Det är inte så att att vi saknar dessa personer. Trots importen av Syriens alla läkare och raketforskare har vi gott om okvalificerade människor som skulle behöva börja någonstans för att komma in på arbetsmarknaden. Men de verkar hellre leva på bidrag. Är de inte då slöfockar?

Det är ni i den här tråden som ser ned på de som vill göra rätt för sig. Det är ni som är ett problem i Sverige. Min egyptiska taxichaufför tjänar säkert inte så mycket men han skulle inte missa en dag på jobbet. Hans svenska är inte så bra heller men man ser på honom att han är stolt över att bidra och dra sitt strå till stacken. Men svenska ungdomar är för fina för att jobba. Pinsamt.
Citera
2022-06-01, 23:59
Medlem
dandylines avatar
Det är ett faktum att de flesta bolag skriker efter personal för okvalificerade yrken. Vilken frisk person som helst kan få 5-10 jobberbjudanden inom 1 vecka, bara man är redo att jobba och ta för sig.
Citera
2022-06-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn

Citat:
Det är ni i den här tråden som ser ned på de som vill göra rätt för sig. Det är ni som är ett problem i Sverige. Min egyptiska taxichaufför tjänar säkert inte så mycket men han skulle inte missa en dag på jobbet. Hans svenska är inte så bra heller men man ser på honom att han är stolt över att bidra och dra sitt strå till stacken. Men svenska ungdomar är för fina för att jobba. Pinsamt.

Ja ät en Jureskog burgare, stöd nyliberalismen, gynna företagare som vill krossa den "Svenska modellen" och öppna upp för en ännu större låglönemarknad så kanske du får hit fler invandrare som vill göra rätt för sig i lågstatusyrken. Fler som inte mäktar med och blir ståendes utanför arbetsmarknaden så det kan ropas efter ännu lägre löner osv. Trevlig spis.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-06-02 kl. 00:10.
Citera
2022-06-02, 00:08
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Det är ett faktum att de flesta bolag skriker efter personal för okvalificerade yrken. Vilken frisk person som helst kan få 5-10 jobberbjudanden inom 1 vecka, bara man är redo att jobba och ta för sig.

stämmer inte alls.
Citera
2022-06-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HateWreck
Wretman, precis som Vögeli var kända som krävande men sympatiska, generösa och vänliga chefer.
Alltså, diametrala motsatser till Jureskog och de andra uppblåsta skrik-och-gap-krögarna.

Jureskog är ett arbetsmiljöproblem.

Jag känner inte Jureskog och har ingen aning om hur han är som chef. Men det förklarar inte att hela branschen lider av arbetskraftsbrist för tillfället. ALLA chefer kan ju inte vara arbetsmiljöproblem.

Wretman fick säkert också stå ut ett och annat under sin "praktikant"tid. Men nuförtiden tycks vissa ungdomar tro att man "börjar från toppen" - med chefslön såklart.
Citera
2022-06-02, 00:12
Medlem
Citat:

Nu är det inte bara Jureskog som har problem att rekrytera. Det är överallt. Nån kanske läst om problemen på Arlanda? Flera andra branscher som tar in lågutbildade får inte tag i personal. Det är inte så att att vi saknar dessa personer. Trots importen av Syriens alla läkare och raketforskare har vi gott om okvalificerade människor som skulle behöva börja någonstans för att komma in på arbetsmarknaden. Men de verkar hellre leva på bidrag. Är de inte då slöfockar?

Problemet på Arlanda är att de som söker befinner sig i belastningsregistret och det är inte (längre) tillåtet att anställa någon som går att hitta där. Det betraktas som säkerhetsrik.

Sen finns det säkert andra som har sökt och fått nej. Söker en med ryskt ursprung vågar jag gissa att hen får också ett nej.
Citera
2022-06-02, 00:13
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
stämmer inte alls.

Jo det stämmer. Finns hur många säljjobb, hemtjänst, restaurang, vårdjobb som helst. Alla skriker efter personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in