Citat:
För det första, det har alltid funnits människor som är betydligt rikare än pöbeln. Jag tror andelen var ännu högre förr när kungar, adeln och godsherrar ägde allt.
För det andra så har alla drivna, förmögna företagare sett till att vi har det extremt generösa bidragssystemet vi har då ditt, mitt och företagarens skatter försörjer hundratusentals oduglingar. Utan dessa skatteintäkter hade oduglingarna inte haft några bidrag.
Och sist men inte minst, många ser det som något negativt att svenska miljardärer har ökat och det är fullständigt idiotiskt. Säg att jag uppfinner en produkt som tillverkas i Sverige, jag skapar hundratals jobb åt människor i Sverige som försörjer deras familjer och dom bidrar till statskassan.
Produkterna säljs uteslutande i Asien och jag blir miljardär på kuppen. Vad är felet i det här? Uppenbarligen har jag skapat en produkt som gör mångas liv bättre och enklare och det blir win-win. Men en vänsterpartist begriper ju inte simpel logik så jag räknar inte med att du kommer förstå.
För det andra så har alla drivna, förmögna företagare sett till att vi har det extremt generösa bidragssystemet vi har då ditt, mitt och företagarens skatter försörjer hundratusentals oduglingar. Utan dessa skatteintäkter hade oduglingarna inte haft några bidrag.
Och sist men inte minst, många ser det som något negativt att svenska miljardärer har ökat och det är fullständigt idiotiskt. Säg att jag uppfinner en produkt som tillverkas i Sverige, jag skapar hundratals jobb åt människor i Sverige som försörjer deras familjer och dom bidrar till statskassan.
Produkterna säljs uteslutande i Asien och jag blir miljardär på kuppen. Vad är felet i det här? Uppenbarligen har jag skapat en produkt som gör mångas liv bättre och enklare och det blir win-win. Men en vänsterpartist begriper ju inte simpel logik så jag räknar inte med att du kommer förstå.
Jodå jag förstår mycket väl och så har det också fungerat utan att någon knorrat över det.
Sverige hade perioder där vår tillväxt var som allra störst under 80-talet när vi samtidigt hade allra störst ekonomisk jämlikhet.
Det är nog ytterst få på vänstersidan som inte förstår och håller med om dom grundläggande incitamenten för företagande som du beskriver.
Problemet är att det gått för långt. När världen drabbas av en världsomspännande pandemi, företagen går på knäna och personalen blir utan jobb fortsätter miljardärerna berika sig av pengar dom fått i krisstöd av staten från folkets gemensamt inbetalda skattemedel, för att ta ett färskt exempel i närtid.
Många vettiga kapitalister inser själva att det gått för långt. Även folk med pengar känner avsmak och tar avstånd från den inställnig Jureskog torgför.
Det är egentligen väldigt enkelt, det spelar ingen roll vilket sammanhanget är, roffar en person åt sig allt och bara lämnar småsmulor kvar till andra protesterar övriga gruppen till slut.
Sen finns det andra värden i ett samhälle som ingen ägnar sig åt och som går förlorade om det centrala hela tiden ska handla om att alla hetsas mot pengar och enbart dom som fått den förmågan och ingen annan ska premieras och ses som hjältar.
Hela vår existens går inte ut på att skapa arbetstillfällen, även om det är en viktig del i just den typ av samhällsordning vi har just nu.
Och för att knyta an till tråden förstår jag inte kritiken alls. Restaurang är väl den bransch där folk är allra effektivast och jobbar som hårdast av hela arbetsmarknaden.
Jag har käkat ute en hel del genom åren och tycker det är ytterst sällan man ser någon i det yrket som drar benen efter sig, är oengagerad och på ett sätt som Jureskog beskriver.
Det känns ohyggligt mer motiverat om man ska jaga kronor och ören att börja på kontoren där dom stora lönerna betalas ut och dom verkliga vinsterna av effektivisering finns. "Vad fan får man för pengarna" bland dom heliga "välutbildade" som halva tråden tjatar om? Jag tycker mest deras skryt handlar om hur jävla lite dom gör på dagarna. Och vad dom "välutbildade" och deras beslut får för effekter på samhället när dom väl gör något talar väl sitt tydliga språk. Finns säkert ett gäng sådana även inom jureskogs koncern.
Det finns en gräns för hur långt det går att driva nyliberalismen och den börjar vi närma oss, går personer som Jureskog för långt kommer den snart att passeras och det förstör inte bara för honom själv utan också för den vettigare delen av kapitalisterna som har vett nog att förstå att allt är ett samspel och att man måste dela med sig vare sig man vill eller inte.
Den dag befolkningen sitter i plåtskjul och dricker vatten ur rostfria skålar eller som i Usa ligger utslagna av droger i drivor på trottoarerna kan miljardärerna bara sälja grejer till varandra till slut och knappt ens dom största cynikerna och värsta psykopaterna kan tycka det är mysigt när samhället ser ut så här:
https://m.youtube.com/watch?v=QyVCYc3Jhg0
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-06-01 kl. 21:43.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-06-01 kl. 21:43.