Citat:
Ursprungligen postat av
Wulfric
Stämmer inte, blir under 20% i min kommun om man har den lönen, skrämmande att gemene man har så dålig koll på inkomstskatten… de flesta verkar tro att t.ex skattetabell 32 betyde att man betalar 32% skatt …
Resultat: Du får 18 022 kr i månaden efter skatt. Skattetabellen är 30.
SKATTER
Kommunalskatt 3 692 kr
Regionskatt 2 231 kr
Statlig skatt 0 kr
Public service-avgift 111 kr
Kyrkoavgift 0 kr
Begravningsavgift 52 kr
Jobbskatteavdrag -1 883 kr
Skattereduktion* - 125 kr
Summa 4 078 kr
Summa i procent 18,45%
Stämmer inte. Du betalar även först in c:a 32% i arbetsgivaravgifter. Försök sedan slå in i mig det vanliga:
- Men det är ju arbetsgivarens pengar!
Det är löntagarens pengar men det är arbetsgivaren som skickar in pengarna till SKV. Det är löntagaren som har slitit ihop pengarna.
( Jmf en ensam småföretagare som helt äger ett AB, således både arbetsgivare och löntagare, som skulle påstå att det ju är arbetsgivarens pengar. )
Nåja, sedan ska det troligen köpas mat och andra saker för nettolönen. Längst ner på kvittot står det moms. Detta är också en skatt. Skulle du dessutom få för dig galenskapen att köpa el, tanka bilen eller köpa en flaska Kosken ja då blir nog totala skattetrycket uppemot 70-80 %.
Det där sättet att dela upp skatten och ge dem olika namn är faktiskt det jag alltid har beundrat vänstern för. De har lyckats med att grundlura folket genom att döpa om skatter.
- Nä, men det där är AG, moms, energiskatter, drivmedelsskatter och alkoholskatter. Det har inget med skatten på din lön att göra!
….......
Nä, nu tycker jag att vi här och gemensamt sjunger vers 7 ur Internationalen!
"Vi under skatter dignar ner..."