Citat:
Ursprungligen postat av
Rolfilainen
För att få folk att förstå ekonomin lite mer.
En genomsnittlig ensamboende vuxen utan barn har utgifter på i snitt 11.500 per månad.
Barn kostar i genomsnitt 3000-5000 beroende på ålder (1-19 år).
Det blir då minst 14,5K-16,5K per månad med ett barn.
Vi vet dock att dessa siffror i verkligheten oftast är större än så, speciellt i storstäder. Siffrorna är utspädda över hela landet och alla vuxna åldrar.
Kan ta ett levande och verkligt fall (mig) utan barn och utan transport betalar jag ca 15 000, och då bor jag relativt billigt och köper inte mer onödiga saker än t.ex Netflix, är även nykterist och tar inte droger och shoppar typ aldrig.
Att då få ut en lön på 16-20K är inte stabilt öht.
Det är svårt att se någon framtid utan någon buffert, bil och barn får då väljas bort.
Om man inte väljer att lämna branschen då, vilket högst rekommenderas med dagens låga löner och ökande utgifter.
Normalt i andra branscher är att få ut 25-30K efter skatt, då finns det utrymme för ett liv, framtid och familjeliv.
Det är där dricksen kan väga upp lite.
Ska det inbakas in i lönen, beskattas eller utebli så ser ni ju vad resultatet av det blir.
Skulle aldrig rekommendera någon att ge sin in i restaurangbranschen, speciellt inte med arbetsgivare som Jureskog.
Tycker synd om de på golvet och i köket som blir ständigt pissade på av ägare, politiker och fack.
Jag kan leva gott på 13 000 sek trots utgifter på 8000 sek men skall bekännas att jag har en buffert på 25 000 sek som jag har kämpat i 1,5 år
Driver också en enskild firma och har en bil vört 50 000 sek. Så om det krisar kan jag öka mer sälj på firman och sälja bilen.
Min hyr är på 5300,den har varit på 4200 sek i flera år. 50 kvm.