2022-05-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Min erfarenhet säger annat. Svenskar är också en väldigt populär grupp att anställa. Sedan kommer vi såklart inte i närheten av östasiater men många andra helt klart. Alla som har koll på "mångkulturella" arbetsplatser kan också se skillnaden på sjukskrivningstal och liknande, eller förtidspensioneringar hos de invandrargrupper som kom hit på 50-60-talet..
Pratar du om den yngre generationen svenskar? Apropå sjukskrivningar så har jun svenskar kallats för världens sjukaste folk. Det styrker ju mitt argument. Sydeuropéer tar det lugnt, och svenskar från den generationen var antagligen flitigare men dagens 20- och 30-åringar är inte av samma skrot och korn.
Citera
2022-05-29, 09:56
Medlem
Det kostar att driva en restaurang. Har man inte råd kan man ju avstå. Jobb finns ju alltid i restaurangbranschen om han behöver en inkomst.....
Citera
2022-05-29, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten112
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg, man vill gärna ha en lön som det går att leva på. Har inte arbetsgivaren råd att betala sin personal får han väl själv gå ut och skita ned händerna eller inse att han är en värdelös entreprenör som inte drar in tillräckligt med pengar.

USA wannabes kan ju flytta till just Amerika och bedriva företag där. Detta är Sverige, här behandlar man personal med respekt och ger dom en lön det går att leva på.

Eller så byter du jobb till någon som vill betala det som du vill ha. Vad är problemet? Det kallas för marknadsekonomi.
Citera
2022-05-29, 10:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
man måste väl ändå inte vara någon raketforskare stå och flippa lite burgare ? herregud det klarar väl dom flesta människor av nästan kan man tycka ? problemet är att det är sjukt svårt få såna jobb trots att dom skriker efter personal, jävla bullshit dom kommer bara kräva man ska ha 5-10 års erfarenhet av liknande jobb så en 19-20 åring idag lär aldrig få in en fot på såna ställen även om man vill, man måste ha kontakter då kan man va halvt efterbliven och så har man jobb lätt. byråkratin i det här landet suger hästkuk

i usa kan kan man få såna här jobb samma dag "show me what u can"...
Det kan vara bra att förstå att majoriteten av alla restaurangjobb inte består av att flippa burgare på någon snabbmatskedja. Det är just nu stor brist på kockar, bartenders och kvalificerad serveringspersonal. Nu vet jag inte var du brukar äta, men det är ju inte direkt någon upplevelse när personalen inte kan ett skit om vinerna som serveras till maten. Jag tror inte att det just är snabbmatskedjorna som har problem att hitta personal. Det är andra restauranger som satsar på mat och dryck och då ställs det högre krav på personalens kompetens och kunskaper.
Citera
2022-05-29, 10:12
Medlem
För att få folk att förstå ekonomin lite mer.

En genomsnittlig ensamboende vuxen utan barn har utgifter på i snitt 11.500 per månad.
Barn kostar i genomsnitt 3000-5000 beroende på ålder (1-19 år).
Det blir då minst 14,5K-16,5K per månad med ett barn.
Vi vet dock att dessa siffror i verkligheten oftast är större än så, speciellt i storstäder. Siffrorna är utspädda över hela landet och alla vuxna åldrar.

Kan ta ett levande och verkligt fall (mig) utan barn och utan transport betalar jag ca 15 000, och då bor jag relativt billigt och köper inte mer onödiga saker än t.ex Netflix, är även nykterist och tar inte droger och shoppar typ aldrig.
Att då få ut en lön på 16-20K är inte stabilt öht.
Det är svårt att se någon framtid utan någon buffert, bil och barn får då väljas bort.
Om man inte väljer att lämna branschen då, vilket högst rekommenderas med dagens låga löner och ökande utgifter.
Normalt i andra branscher är att få ut 25-30K efter skatt, då finns det utrymme för ett liv, framtid och familjeliv.
Det är där dricksen kan väga upp lite.
Ska det inbakas in i lönen, beskattas eller utebli så ser ni ju vad resultatet av det blir.

Skulle aldrig rekommendera någon att ge sin in i restaurangbranschen, speciellt inte med arbetsgivare som Jureskog.
Tycker synd om de på golvet och i köket som blir ständigt pissade på av ägare, politiker och fack.
Citera
2022-05-29, 10:13
Medlem
Carrocks avatar
Krögarna och restaurangägarna hade ju sin chans att göra branschen attraktiv för arbetare med högre löner etc när den moderata regeringen säkte restaurangmomsen, vad hände? Det vart varken billigare att gå ut och äta och lönerna vart inte högre för de anställda, istället tog personer som Jureskog överskottet.

Ungdomar är inte lata, anledningen till brist på personal idag beror på alla personer som fick sparken från sina restaurangjobb under pandemin, som nu har fått andra yrken med bättre lön, avtal etc.
Citera
2022-05-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolfilainen
För att få folk att förstå ekonomin lite mer.

En genomsnittlig ensamboende vuxen utan barn har utgifter på i snitt 11.500 per månad.
Barn kostar i genomsnitt 3000-5000 beroende på ålder (1-19 år).
Det blir då minst 14,5K-16,5K per månad med ett barn.
Vi vet dock att dessa siffror i verkligheten oftast är större än så, speciellt i storstäder. Siffrorna är utspädda över hela landet och alla vuxna åldrar.

Kan ta ett levande och verkligt fall (mig) utan barn och utan transport betalar jag ca 15 000, och då bor jag relativt billigt och köper inte mer onödiga saker än t.ex Netflix, är även nykterist och tar inte droger och shoppar typ aldrig.
Att då få ut en lön på 16-20K är inte stabilt öht.
Det är svårt att se någon framtid utan någon buffert, bil och barn får då väljas bort.
Om man inte väljer att lämna branschen då, vilket högst rekommenderas med dagens låga löner och ökande utgifter.
Normalt i andra branscher är att få ut 25-30K efter skatt, då finns det utrymme för ett liv, framtid och familjeliv.
Det är där dricksen kan väga upp lite.
Ska det inbakas in i lönen, beskattas eller utebli så ser ni ju vad resultatet av det blir.

Skulle aldrig rekommendera någon att ge sin in i restaurangbranschen, speciellt inte med arbetsgivare som Jureskog.
Tycker synd om de på golvet och i köket som blir ständigt pissade på av ägare, politiker och fack.

Jag kan leva gott på 13 000 sek trots utgifter på 8000 sek men skall bekännas att jag har en buffert på 25 000 sek som jag har kämpat i 1,5 år

Driver också en enskild firma och har en bil vört 50 000 sek. Så om det krisar kan jag öka mer sälj på firman och sälja bilen.

Min hyr är på 5300,den har varit på 4200 sek i flera år. 50 kvm.
Citera
2022-05-29, 11:12
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg en mycket upprörande artikel idag där Johan Jureskog, en av Sveriges kändaste krögare, uttrycker sig mycket klanderfullt om arbetssökande ungdomar.

Han tycker att minimilönen inom restaurangbranschen är alldeles för HÖG och gnäller samtidigt att ingen vill jobba inom restaurang längre med slutsatsen att ungdomar är "lata slöfockar som hellre vill ligga hemma" och gråter över att "ungdomar drömmer om annat än att slita"

No shit? Klart som fan att folk har högre ambitioner i livet än att "slita" för att göda någon annans plånbok, med skräplön och dåliga villkor.

Att utsätta sitt psyke och kropp genom att göra slitiga jobb med skräplön är i mitt tycke att pissa på sig själv. Undra om Jureskog själv hade velat gå tillbaks till att flippa burgare för 130kr/h med dåliga villkor om det är så självklart?

Akut personalbrist på krogar: ”Slöfockar som går hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/7dkAk9

Klart som fan han har rätt. Dagens ungdomar är bortskämda slynglar som vägrar allting de inte får serverat. De känner noll ansvarstagande. De har blivit lurade av föräldrar att de är oersättliga guldklimpar, med konsekvens att de istället blir lättkränkta och egocentriska idioter.

Gillar inte Jureskog, men han sätter fingret på ett problem med dagens ungdomar.
Citera
2022-05-29, 11:25
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Klart som fan han har rätt. Dagens ungdomar är bortskämda slynglar som vägrar allting de inte får serverat. De känner noll ansvarstagande. De har blivit lurade av föräldrar att de är oersättliga guldklimpar, med konsekvens att de istället blir lättkränkta och egocentriska idioter.

Gillar inte Jureskog, men han sätter fingret på ett problem med dagens ungdomar.
“Dagens ungdomar” har klagats på sedan antikens tider. Inget har förändrats.
Citera
2022-05-29, 11:34
Medlem
swebarbs avatar
tror ändå det är all stress som dessa jobb som gör att man skiter i dom, sen är det väl mycket övertid, jobba helger o sånt och för den lönen är det nog många som inte tycker det är värt det direkt.. i princip blir det svårt ha något privatliv direkt inte kunna planera nåt spontant utan jobbet ska uppta all din fritid. men ungdomar i dag växer upp på en skev syn hur man tjänar pengar, kolla alla instagram influencers dom gör bara reklam för märken och tjänar miljoner om året klart sånt smittar av sig på våra yngre ungdomar som inte finns det intressant stå flippa burgare till en sketlön....

sen har det blivit så förbannat dyrt att käka en burgare ute idag det är sanslöst man får en ynka liten burgare pommes till det och man får pröjsa en bra bit över en hundralapp så blir man inte ens mätt på det...
Senast redigerad av swebarb 2022-05-29 kl. 11:37.
Citera
2022-05-29, 11:36
Medlem
R5As avatar
Fast de sant, Sverige har bland de högsta lönerna för restaurang och dessutom förväntar sig personalen dricks när de inte vet vad service är pga grundlönen.
Citera
2022-05-29, 11:40
Medlem
MortalDiseases avatar
Han trycker ganska hårt på att minimilönen för en krögare är alldeles för hög, ur en arbetsgivares perspektiv är väl löner en tråkig del av att vara just en arbetsgivare, men om en krögare byter utbildning eller bara tar ett truckkort så kanske hen inser att det stressiga krögarlivet inte var något för personen ifråga, jag antar att många som jobbade inom branschen under pandemin fick upp ögonen för andra yrken och därmed inte slöar hemma utan istället försörjer sig på annat håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in