2022-05-29, 11:45
Medlem
Han har ju rätt. Jag jobbar själv i branschen och folk är fruktansvärt lata nu för tiden. Dom kommer ständigt sent, håller på med mobilen osv.
Citera
2022-05-29, 11:45
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
tror ändå det är all stress som dessa jobb som gör att man skiter i dom, sen är det väl mycket övertid, jobba helger o sånt och för den lönen är det nog många som inte tycker det är värt det direkt.. i princip blir det svårt ha något privatliv direkt inte kunna planera nåt spontant utan jobbet ska uppta all din fritid. men ungdomar i dag växer upp på en skev syn hur man tjänar pengar, kolla alla instagram influencers dom gör bara reklam för märken och tjänar miljoner om året klart sånt smittar av sig på våra yngre ungdomar som inte finns det intressant stå flippa burgare till en sketlön....

sen har det blivit så förbannat dyrt att käka en burgare ute idag det är sanslöst man får en ynka liten burgare pommes till det och man får pröjsa en bra bit över en hundralapp så blir man inte ens mätt på det...

Handlar inte om influencers utan om att det finns massa andra jobb med mindre stress, regelbundna arbetstider, bättre betalt. Inser man detta så blir det ej lockande steka hamburgare dagarna i ända.

Restaurangbranschen är curlad och bortskämd. Den har vant sig vid att kunna behandla sina anställda mycket sämre än andra branscher, och har fått massa special-fördelar från politikerna som sänkt restaurangmoms.
Citera
2022-05-29, 11:46
Medlem
FancyTarsier0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Gå tillbaka?
Begriper du inte vad han menar?
Det handlar inte om att gå tillbaka utan att BÖRJA med att ta kneg där inte allt är serverat på silverfat för att SENARE få det bättre när kompetensen har stigit.
Nä ungdomar är jävligt bortskämda i EN DEL FALL

Vilken branch tänker du dig efterfrågar folk som har arbetat i restaurang? Restaurang kommer och har alltid varit skit. Gå du och sök jobb där du kan säkert skura någon nersketen toalett eller annat karaktärsdanande.
Citera
2022-05-29, 11:51
Medlem
Försök att uppmuntra ungdomen att kämpa är ofta positivt, i sig. Däremot är jag inte övertygad om att han är personen som ska bära ansvar för sådant prat.

Han har enligt vad jag vet svårt att hålla tider och låter ofta sina känslor styra hans tal, vilket är väldigt mer typiskt och otypiskt sett till hans generation, jämfört med tidigare sådana. Det klingar inte väl när det livsråd han uttryckligen tagit till sig lyder ”min pappa sa alltid till mig att jag skulle [...] vara artig och trevlig mot alla”.

Tycker han slarvar bort mediatiden han ges genom att vara en generell gnällspik som misslyckas med att uppnå ändring kring ämnena han berör. Han hör hemma vid spisen och där bör han fortsättningsvis befinna sig tills det att han utvecklat sin retorik och sorterat sina tankar kring de personliga åsikterna.
Citera
2022-05-29, 11:59
Medlem
Idumeas avatar
Det verkar vara en seller's market. Jag har sett ovanligt många restauranger och butiker som söker personal på sistone.
Om magkänslan stämmer så är arbetarna i ett riktigt gött läge att börja ställa högre krav.
Citera
2022-05-29, 12:00
Ungdoma borde va glada att nån öht vill anställa dem. Oansvariga slöfockar bidrar inte med nånting. Att Jureskog ens anställer sånt pack säger nåt om honom. Han är snål och bryr sig inte om kvalitet. Svårt att få ihop den ekvationen. Seriös personal kostar.
Citera
2022-05-29, 12:02
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Gå tillbaka?
Begriper du inte vad han menar?
Det handlar inte om att gå tillbaka utan att BÖRJA med att ta kneg där inte allt är serverat på silverfat för att SENARE få det bättre när kompetensen har stigit.
Nä ungdomar är jävligt bortskämda i EN DEL FALL

Vad för kompetens? Vilka kvalificerade yrken kan du få genom att steka massa hamburgare?
Citera
2022-05-29, 12:04
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Det verkar vara en seller's market. Jag har sett ovanligt många restauranger och butiker som söker personal på sistone.
Om magkänslan stämmer så är arbetarna i ett riktigt gött läge att börja ställa högre krav.

Ja, restaurangerna gjorde sig av med massa folk under coronan. Så nu står de utan personal.
Citera
2022-05-29, 12:21
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Ja, restaurangerna gjorde sig av med massa folk under coronan. Så nu står de utan personal.
Dessutom började fler försörja sig på plattformar som OnlyFans och liknande, och många av dessa har ingen lust att återvända till slitjobbet.
Citera
2022-05-29, 12:39
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Han har ju rätt. Jag jobbar själv i branschen och folk är fruktansvärt lata nu för tiden. Dom kommer ständigt sent, håller på med mobilen osv.
borde va nolltolerans för mobilfipplande. kicka ut dem. telefonsamtal får man sköta när man inte får betalt.
Citera
2022-05-29, 12:42
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Märklig gubbe.

Någon som kan svara på varför en av kvalifikationerna för att jobba på Jureskogs är ”du tar aldrig chefen i hand”?
Citera
2022-05-29, 13:07
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Klart som fan han har rätt. Dagens ungdomar är bortskämda slynglar som vägrar allting de inte får serverat. De känner noll ansvarstagande. De har blivit lurade av föräldrar att de är oersättliga guldklimpar, med konsekvens att de istället blir lättkränkta och egocentriska idioter.

Gillar inte Jureskog, men han sätter fingret på ett problem med dagens ungdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
“Dagens ungdomar” har klagats på sedan antikens tider. Inget har förändrats.
Ja, varje generation ungdomar har fått höra att de är lata och odugliga, men ändå verkar det bli folk av dem. Om 20 år kommer dagens unga att gnälla över hur lata morgondagens ungdomar är. Det finns många ungdomar som jobbar hårt och försörjer sig själva oavsett vad generaliserande boomers än tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in