2006-06-26, 01:28
Medlem
professor_knass avatar
Det här inlägget skapades från början som respons till tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=336858, men när det hela till slut blev så långt tänkte jag att den kanske förtjänar en egen (klistrad?) tråd.

Okej, det absolut första jag vill gå in och rätta är att buddhismen avsäger all form av kärlek. Denna missuppfattning hade även jag när jag fick lära mig om buddhismen i skolan. Faktum är att kärlek är en mycket viktig grundsten i buddhismen.

Låt mig först förklara lite grunder och vanliga missuppfattningar.

Enligt buddhismen är den externa världen (jorden, universum, etc.) lika med den interna världen (våra psyken). Vi är alla sammankopplade på detta sätt. I grund och botten är det vanskligt att tänka dualistiskt som "du" och "jag" därför att vi är alla del av något större. Dock kan vi inte uppfatta detta därför att vi är för "instängda" i vårt tänkande, och alltså upplever vi oss som enskilda psykiska processer. Detta medför givetvis att budddhismen menar på att våra psyken inte består endast av signalsubstanser och elektriska signaler, utan befinner sig "någon annanstans". Detta är en i allra högsta grad levande debatt bland psykologer och forskare världen över. I vårt sekulariserade Sverige lutar vi dock åt att psyket är detsamma som våra signalsubstanser. Värt att nämna är att den andra sidan självklart inte förnekar att det finns korrelation mellan psyket och hjärnan.

Denna externa/interna värld som vi befinner oss i kallas "Samsara", och då man dör återföds den mentala processen som man kallar sig "jag" i Samsara. Notera att jag sade återfödelse och inte reinkarnation, då det finns en viktig distinktion mellan de båda. Reinkarnation förutsätter att varje människa/varelse har en kärna, eller "grundsjäl", som återföds om och om igen, medan återfödelse avsäger sig detta helt. En mental process är inte densamma som i ett tidigare liv precis som man inte är samma person som man var för tio år sedan. Vi är ett flöde av ständigt föränderliga medvetna och omedvetna tankeprocesser.

Vart man föds avgörs av ens karma, utom för mycket högt utvecklade utövare, som har inflytande i detta själva. Karma är allt bagage man har med sig från tidigare liv. Det handlar inte om belöning och straff, då detta förutsätter att det finns någon att bedömma detta, utan handlar helt enkelt om att varje handling har sin konsekvens. Kommer den inte nu så kommer den när de karmiska förutsättningarna är rätt, i detta eller i kommande liv. Karma från hundratusen år sedan kan verkställas. Ofta finns det ouppklarad karma mellan personer som återföds i varandras närhet under många liv, fast i olika positioner gentemot varandra. En mor-son kan bli två goda vänner i ett senare liv, eller älskare eller fiender. Buddhorna rekommenderar personer att inte försöka klura på karma då dess kompexitet kan göra en sinnessjuk.

Förutom att återfödas som människa kan man återfödas i en mängd andra gestalter och tillstånd. Förutom den uppenbara, som är djur då, så kan man bl.a. återfödas på diverse gudalika nivåer, men även åt andra hållet, i helvetslika tillstånd av paranoia, fruktan och smärta. Det finns även några lager där emellan. Vart man hamnar beror på ens karma. Har man åsamkat extremt mycket smärta (Hitler t.ex) så får man räkna med att få uppleva en hel del av detta. Efter eoner (eller kalpas, som det även kallas) så är det dåliga karmat förverkat och man kan återfödas i en högre existens. Föds man som djur är man även där ganska körd, då det är svårt att som djur utföra några "godhjärtade" handlingar. Man får hoppas på att man någon gång på ett beundrandsvärt vis försvarar sina ungar så att detta i kombination med latent liggande karma kan svepa upp en i en högre existens. Detta är en av anledningarna till att buddhister är så snälla mot djur. Man diskriminerar heller inte mot mindre lyckligt lottade med motivation att de har förtjänat det från tidigare liv, resonerade man så och tog sig en närmre titt skulle man nog se att vi alla har en hel del dåligt karma i garderoben.

Som tidigare nämnt kan man också återfödas i diverse gudalika tillstånd. De lägsta är änglalika av subtil form, de fyra högsta är Brahma-nivåer (som hinduerna strävar efter), formlösa existenser som inte på något vis går att förklara med mänskliga ord. De är helt odefinierbara. För att hamna här behövs förutom rätt karma även avancerad koncentration (meditation alltså). Hamnar man här så är man kvar här i många eoner, något som upplevs som "evighet" av den som befinner sig där. Den som befinner sig den högsta Brahma-nivån när universum förstörs och skapas på nytt (typ Big Bang) upplever sig ofta som en skapargud och tror att det är han som är grundaren till allt. Alla gudalika tillstånd är riktigt trevliga att befinna sig i, men en dag kommer de att ta slut, och då är det inte lika soft längre. Och då kommer vi in på dukkha.

Dukkha har ofta översatts med ordet "lidande", inte minst i svenska läroböcker. Detta är delvis rätt, men inte helt. Dukkha menar även på den värkande känslan av otillfredsställelse som förföljer oss genom livet. Att bli gammal, att bli sjuk, och döden är dukkha. Men även att vilja ha men inte få är dukkha. Att ha och förlora är dukkha. Att vara i närheten av det man hatar eller ogillar är dukkha. För att summera: ALL VIDHÄFTELSE ÄR DUKKHA (smaka på den haha). Vi försöker fylla det här tomrummet vi har inom oss med materiella saker, men aldrig blir vi nöjda. Då vill vi ha mer och mer. Kanske funkar det ett tag, men denna lycka är förgänglig, den varar aldrig. Och är verkligen att sturebratsen med designkläder, lyxbilar och vindsvåningar på Östermalm lyckliga på riktigt?

Personifieringen av all dukkha i våra psyken kallas "Mara", och är det som håller Samsara samman.

Okej, jag kommer tillbaka till dukkha, men nu är det på hög tid att vi pratar lite om Buddhor. Som sagt så är all vår återfödelse, alla våra existensplan och alla våra tillstånd vi kan befinna oss bundna till Samsara. Vi befinner oss "inuti" Samsara. MEN, enligt buddhismen, så finns det ett tillstånd utanför detta, och detta är den så kallade totala Verkligheten. Nivåerna under Brahma-nivåerna blir redan där oförklarbara, men det här är verkligen helt omöjligt att förstå, trots att det ligger precis framför våra näsor. Den här Verklighetsmedvetenheten är vad buddhismen handlar om. Eller nja, det finns lite olika tankar kring detta, men jag kommer till det. Har man sett den ultimata Verkligheten så är man "Upplyst", eller en Buddha. Att vara en Buddha är det bästa tillståndet man kan nå, och man ser igenom allting. Vill man veta något om ett ämne så vet man det. Man blir "omniscient", allvetande. Man är överallt på en gång. Man har även zoomat ut tillräckligt för att se att vi alla (våra mentala processer vi kallar "jag") är delar av en och samma enhet, och man talar mer i "vi" än "jag". Buddhor är aspekter av varandra, och det finns väldigt, väldigt många buddhor. När en upplyst person dör fortsätter denna existera på extremt subtila nivåer vi inte kan förstå, och agerar härifrån för att på bästa vis vara till gagn för mänskligheten (= lära ut Dharma för att få resten att nå Buddhaskap de med).

Målet med buddhismen är alltså inte att "slockna".

När skolböcker pratar om Buddha som person menar man oftast på Buddha Gotama Shakyamuni. Han är den första personen som blev upplyst på den här planeten. Ni vet, han som föddes som prins med namnet Siddhatha men stack och körde sitt eget race och allt det där. Ni kan historien, om inte så kan ni kolla upp den. När han satte sig ner för att meditera sig fram till den ultimata verkligheten så blev Mara skitförbannad, då hans (jävligt dumt ord, men vad ska man göra) existens var hotad (Mara=Samsara) och försökte först locka honom med frestelser. Detta gick icke, så då anföll han med allt han hade. Traditionellt avbildas detta oftas som en bild på Buddha där han sitter fridfullt medan monster och vilda djur anfaller honom utan resultat. I buddhistiska länder tänker sig gemene man att detta var vad som faktiskt hände, men det ska snarare ses som symboliskt för all rädsla, hat och girighet, ja all dukkha som gav sig på ett sista försök att hindra honom från upplysning. Det gick inte.

Det börjar bli dags för att förklara skillnaden mellan de olika grenarna av buddhism, men först tar vi det här med nirvana.

Som sagt så är all vidhäftelse dukkha. Att vara fäst vid saker och ting är dukkha. Men bara för detta betyder det inte att man inte kan glädja sig åt det som finns. Kärlek, vänskap, en värmande solstråle i ansiktet, allt detta är ju fantastiskt, och ingen säger att man ska förneka sig detta. Att fästa sig vid det är dock att be om dukkha. Allt är förgängligt, även de högsta Brahma-nivåerna. Har man gått den långa och svåra vägen till att till slut göra sig av med alla vidhäftelser, även vidhäftelsen att inte vilja ha några vidhäftelser, då är man bara att gratulera. Det är ett tillstånd av obeskrivlig frihet och lycka, och det är detta som kallas Nirvana.

Detta är vad Hinayana/Theravadabuddhister söker. Har man nått till detta statiska Nirvana kallas man för Arhat, och återföds ej mer i Samsara, åtminstone inte på väldigt, väldigt länge.

FORTSÄTTNING FÖLJER
Citera
2006-06-26, 01:29
Medlem
professor_knass avatar
Om man tar ordet "nirvana", eller "nibbana", så kan förklaringen mynna ut på flera olika sätt. "Ni" är en negativ, och "vana" kan tolkas på flera olika sätt. En är "utblåsning", som i utblåsningen av ett ljus, och detta är vart den gamla myten som ofta lärs ut i skolorna om att buddhismens mål är att blåsa ut sig själv som ett ljus kommer ifrån, trots Buddha (Shayamunis) väldigt specifika avståndstagande från detta. Det som är bortom ord kan knappast förklaras med ordet "förintelse". Det är löjligt att tro att anhängarna av Dharman som har funnits i över tvåtusenfemhundra år har total förintelse som sitt mål. Dock är ju inte lärare i skolorna mer än mänskliga, och nykristna väljer gärna de mest pessimistiska synonymer när de ska förklara tron. En annan översättning av "vana" är "djungel", som då åsyftar den inre djungeln av ihoptrasslade snår av själviska begär. Nirvana associeras också med betydelsen "att kyla ner sig", från de passionerade eldarna av begär, hat och illusion.

I Mahayanatraditionen är dock inte nirvana det slutgiltiga målet, utan en naturlig (och självklart trevlig) process på vägen, men inte samma sak som Buddhaskap, eller total upplysning. I Hinayana/Theravada tänker man att det är orealistiskt att man någonsin ska kunna bli en Buddha. I Mahayana tänker man "Varför inte, vad ska man annars göra? Det är ju inte som att vi har ont om tid i bland alla dessa liv direkt". Det har man ju i och för sig, för efter varje Mahakalpa "förstörs", eller blandas ihop till en enda röra igen kanske är en bättre förklaring, vad vet jag, alla mentala processer utom de på de högsta Brahma-existenserna. Inom Mahayanabuddhismen är även begreppet Boddhisattva lite mer framträdande. För det mesta beskrivs boddhisattvor som individer som vid åstundande upplysning valt att inte kliva in i den för att istället vara till gagn för andra varelser tills alla uppnått Buddhaskap, men från lite säkrare källor har jag hört att boddhisattva är någon som är väldigt andligt utvecklad och nära upplysningen, och att det finns tio olika boddhisattvanivåer där ju högre upp man är desto närmre upplysningen är man, men att de när de kan blir Buddhor för att det är där de gör mest nytta. En annan viktig skillnad gentemot Hinayana/Theravada är man här lyssnar mycket på lärare som kommit senare, medan Hinayana/Theravada baserar nästan allt på Buddha Shakyamunis ord.

I Tantrisk/tibetansk buddhism tänker man att det inte ens behöver ta så lång tid att nå upplysningen om man genom transformativ meditation försöker bli som en redan existerande Buddha.

Och så har vi ju då Dharmaläran, själva kärnan i buddhism. Den behandlar ämnet om hur man ska gå till väga för att nå upplysningen. Förutom meditation så handlar det mycket om godhet, tålmodighet, vara snäll i allmänt och så vidare. För den som påstår att det inte finns någon kärlek i buddhismen kan jag upplysa om att det finns en mycket viktig meditation som kallas "Loving-Kindness" och går ut på att utvecka just detta, och att denna är absolut nödvändig för att man ska utvecklas vidare. Jag har skrivit ganska mycket nu så jag orkar inte gå in på det mer, ni kan söka på De Tre Juvelerna, Den Gyllene Medelvägen och Den Åttafaldiga Vägen på wikipedia.

Några intressanta instickare är att buddhismen bekräftar liv på andra planeter, samt övernaturliga förmågor (ESP och dylikt) som kallas "siddhis", men att man inte ska hänga upp sig på dessa även om dom är häftiga då dom distraherar sökaren från målet.

Buddhismen är populär därför att den är snäll och inte kräver att man utan att ifrågasätta ska ta till sig massa tidigare etablerade dogmer. "Meditera och se själv" är mer deras filosofi, och är man inte buddhist men en snäll och god människa så är det utmärkt ändå, för då odlar man god karma inför framtida återfödslar.

Ja, och så kanske det är trendigt också.
Citera
2006-06-26, 12:42
Medlem
Shantidevas avatar
Bra text professor knas! Jag passar på att klistra in mitt eget svar från den förra tråden. Om någon undrar är det alltså tibetansk buddhism jag är "anhängare" av.

Buddhan lärde ut vad lidande var och hur man gjorde för att slippa det.
Lida gör alla ibland.

“All that we are is the result of what we have thought. The mind is everything. What we think we become.”

Buddha

Man kan inte påverka saker som händer en men man kan välja hur man reagerar gentemot dem. Alltså är det själva sinnet/medevetandet som är grunden till vårt lidande.

Till exempel:

Du vill ha en bil. Du har ett starkt BEGÄR efter bilen och kan inte tänka på något annat. Du bara måste ha den.

Du får bilen till sist.

När du väl får den börjar du bli rädd att du ska mista den.

Det är alltså inte bilen i sig som skapar lidande utan det är känslorna av vilja ha den och av att mista den.

"Victory over oneself is better than that over others. When a man has conquered himself and always acts with self-control, neither devas, spirits, Mara or Brahma can reverse the victory of a man like that."

Dhammapada

Buddhism förnekar nihilism och eternalism p.g.a följande:

Du
Jag
Alla
Allting

är "tomma" på en oberoende existens

dvs

Du
Jag
Alla
Allting

är av beroende existens.

En blyertspenna existerar inte av sig själv, den är av beroende existens.

Varför?

Den har blivit tillverkad av någon. Den består av olika delar, trä, bly osv.

De här delarna kommer i sin tur från någon annanstans. Ett träd och en berggrund osv.

Precis som du själv är född av din mor som är född av sin mor så är även du av beroende existens.

Så:
Du
Jag
Alla
Allting

är alltså TOMMA på en OBEROENDE existens.

Buddhister tror att det finns gudar men de tror inte på den eviga skaparguden eftersom det står i motsägelse till Shunyata/Tomheten.
Ingen/ingenting kan existera av sig själv.
Som buddhist måste man ifrågasätta allting. Buddhan är extremt noga med det. I kalamasutta säger han:

acceptera inte något bara för att andra säger det

acceptera inte något som bara är sägner

acceptera inte något bara för att det är tradition

acceptera inte något bara för att det uttrycks i skrifter

acceptera inte något bara för att det är antaganden som bygger på logiska iakttaganden

acceptera inte något bara för att det är en slutledning

acceptera inte något bara för att det sammanfaller med förutfattade meningar

acceptera inte något bara för att det stämmer överens med dina åsikter

acceptera inte något bara för att det ser ut som en sanning

acceptera inte något bara för att läraren säger det

I buddhism är medkänsla mycket viktigt. I vårt liv sätter vi hela tiden etiketter på allting. Några vanliga etiketter är Vän, neutral och fiende. De här etiketterna är obeständiga.
Varför?
Din vän kan snabbt bli din fiende och tvärtom. En okänd/neutral människa kan bli din vän eller fiende. De här etiketterna ändras hela tiden.
Man kan egentligen bara dela in alla i "alla-förtjänar-lycka"-etiketten.

Precis som du vill vara lycklig och undvika lidande så vill även alla andra det. Människor som djur. Därför är vi alla lika.

Jag blev intresserad av buddhism när jag var 12 år och jag är 19 år nu. Det finns så mycket inom buddhism och det kommer ta många år innan jag förstår 1% av det .

Det kanske viktigaste av allt
är att inte tro blint utan själv prova buddhans lära.

Buddha har inte SKAPAT vägen mot upplysning han har UPPTÄCKT den. Alla kännande varelser har buddhanatur.

“No one saves us but ourselves. No one can and no one may. We ourselves must walk the path.”

Buddhan
Citera
2006-06-28, 02:19
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Bra skrivet och välinformerande att du tar upp Dukkha som ofta blir översatt till fyskisktlidande men som sagt innefattar mer, kan också tilläga att allt i världen är dukkha när vi strävar efter det alltså allt vi stävar efter blir till dukkha. Du skulle väll kanske också kunna förklara de fyra ädla sanningarna och den ädla åttafaldiga vägen lite närmare?
Tack!
Citera
2007-07-19, 00:54
Medlem
mrdominiks avatar
Intressant, vissa av tankarna hade jag också, väldigt kul att läsa
Citera
2007-07-20, 10:31
Bannlyst
Citat:
Professor knas: ...Om man tar ordet "nirvana"...

Tack, Knasen, för en mycket initierad framställning om buddhismen. På en punkt håller jag inte riktigt med. Kärlek och kärlek, jadå, men det beror på vad man menar. Det handlar s a s om negativ kärlek. Buddhismen är ursprungligen en sval religion. Den är mycket noga med att låta leva, men samtidigt egendomligt oengagerad, ljusår från kristendomens passionerade kärlek. Jag var inne på buddhismen jag också ett tag, men - jag fann ett ofrånkomligt inslag av tristess. Kristendomen är långt mer spännande, fast då menar jag den katolska varianten, som har betydligt mer gemensamt med andra religioner än vad som finns bland t ex lutheraner, en religion som inte heller är särskilt rolig.

Buddhistiska stråk och släktskaper finns också i min kyrka. Framför allt har det förekommit nära och vänskapliga kontakter mellan zenbuddhister och kontemplativa katolska munkordnar. Ett känt exempel är Thomas Merton, och jag känner en annan från min egen församling.

Just den andliga kampen mot "vidhäftning" har sin motsvarighet inom katolicismen, inte minst genom det berömda självplågeriet, späkningen, som alltjämt praktiseras på sina håll, ja vi är lite av fakirer också ibland.

Det finns en lite kättersk riktning inom katolicismen som tilltalar mig själv särskilt mycket, kvietismen, ett slags skit-i-allt-fromhet som var populär i Frankrike runt 1700, men som aldrig utvecklade någon större dramatik och vare sig uppträdde eller bemöttes särskilt aggressivt. Jag skulle gärna vilja veta om det finns någon buddhistisk motsvarighet till slapphetens andliga Princip? Zen har tolkats så i väst, men det är ju helt galet. Kring just Zen har funnit en överdriven kult i väst, som varit mycket besvärande för Zenbuddhisterna själva. Den famöse Daisetzu Teitaro Suzuki eller vad han hette var alltför framgångsrik på sin tid.
Citera
2008-02-28, 19:18
Medlem
Shantidevas avatar
Några frågor om buddhism

Jag har alltid undrat varför det finns så få buddhister, både här på forumet och i världen. Eftersom jag själv kallar mig buddhist så är det rätt svårt för mig att se objektivt på buddhismen. Buddhism kräver ingen direkt tro eftersom allt i princip bygger på egen erfarenhet. Så jag tänkte jag skulle ställa lite av de grundläggande frågorna till er och se om buddhismen, sedd ur ögonen ur personer som står utanför religionen, är logisk eller ologisk.

1. Allt är otillfredställande.
Man köper en ny bil, man tröttnar på den efter tag. Man skaffar ett jobb, man tröttnar på det efter ett tag. Man skaffar en partner, man tröttnar på honom/henne efter tag. Att inte få det man vill ha skapar otillfredställelse, att förlora det man har skapar otillfredställelse.

2. Orsaken till detta är begäret.
Det är inte sakerna i sig som skapar otillfredställelse utan hur man förhåller sig till dem. En person med mycket pengar kan må dåligt medan en person med lite pengar kan må bra. Det är alltså fråga om hur stark individens begär är.

3. Lösningen är att ta bort begäret.
Tar man bort begäret så försvinner problemet. Har man inte begär till föremål/jobb/osv så kommer man inte att känna otillfredställelse när de försvinner.

4. För att få bort begäret behövs en handlingsplan
Den åttafaldiga vägen kan delas in i tre delar.

Etik
Koncentration (meditation)
Visdom

Genom etiken förhindrar man en själv från att hamna i situationer som skapar begär.

Genom koncentration (mediation) så undertrycker man tillfälligt de begär man redan har så att man på så sätt kan se klarare.

Genom att se klarare uppstår visdom som man löser upp de latenta begären med.

I mina subjektiva ögon låter det här logiskt men de är som sagt subjektiva. Vad anser ni?
Citera
2008-02-28, 19:32
Medlem
JemyMs avatar
Den som lever för det sköna
med obehärskade sinnen,
måttlös i föda,
slö och svag,
honom övervinner Mara__
som vinden ett bräckligt träd.
Citera
2008-02-28, 21:16
Medlem
kallelejs avatar
Jag tycker att många av buddhismens punkter är väldigt bra. Vill man inte leva olyckligt så varför inte. Men det beror lite på vad man lever för också. Buddhister tror att det finns någonting efter detta liv. Jag tror att efter detta liv så slutar vi bara existera, ingenting mer händer. Om jag skulle leva enligt busshismens "regler" (innom "" för att jag är inte säker på att det är regler) skulle jag leva utan olycka, men inte med lycka heller. Jag skulle leva hela mitt liv i nått sorts neutralt stadie. Eftersom jag inte tror att det finns någonting efter döden så vill jag göra det bästa av tiden jag har här. Ha roligt, köpa saker. Bli förälskad. Men med det kommer nersidan. Ha tråkigt, förlora saker och olyckliga kärlekar. Men för mig är de dåliga sakerna värda de bra sakerna. Tror man att det finns någonting bättre efter livet så är nog buddhismen en grymt bra väg.. Men annars känns det helt meningslöst.
Citera
2008-02-28, 21:21
Medlem
choralones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallelej
Jag tycker att många av buddhismens punkter är väldigt bra. Vill man inte leva olyckligt så varför inte. Men det beror lite på vad man lever för också. Buddhister tror att det finns någonting efter detta liv. Jag tror att efter detta liv så slutar vi bara existera, ingenting mer händer. Om jag skulle leva enligt busshismens "regler" (innom "" för att jag är inte säker på att det är regler) skulle jag leva utan olycka, men inte med lycka heller. Jag skulle leva hela mitt liv i nått sorts neutralt stadie. Eftersom jag inte tror att det finns någonting efter döden så vill jag göra det bästa av tiden jag har här. Ha roligt, köpa saker. Bli förälskad. Men med det kommer nersidan. Ha tråkigt, förlora saker och olyckliga kärlekar. Men för mig är de dåliga sakerna värda de bra sakerna. Tror man att det finns någonting bättre efter livet så är nog buddhismen en grymt bra väg.. Men annars känns det helt meningslöst.

Buddha själv lär väl ha sagt att han inte vill spekulera i vad som händer efter döden eftersom det inte är något som han vet. Han ville inte bara TRO något utan han fokuserade på det som inträffade just då. Hur det är idag med alla de kulturella skillnaderna inom buddhismen vet jag inte. (Jag vill därför inte spekulera i detta )
Citera
2008-02-28, 21:23
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shantideva
Jag har alltid undrat varför det finns så få buddhister, både här på forumet och i världen. Eftersom jag själv kallar mig buddhist så är det rätt svårt för mig att se objektivt på buddhismen. Buddhism kräver ingen direkt tro eftersom allt i princip bygger på egen erfarenhet. Så jag tänkte jag skulle ställa lite av de grundläggande frågorna till er och se om buddhismen, sedd ur ögonen ur personer som står utanför religionen, är logisk eller ologisk.

1. Allt är otillfredställande.
Man köper en ny bil, man tröttnar på den efter tag. Man skaffar ett jobb, man tröttnar på det efter ett tag. Man skaffar en partner, man tröttnar på honom/henne efter tag. Att inte få det man vill ha skapar otillfredställelse, att förlora det man har skapar otillfredställelse.

2. Orsaken till detta är begäret.
Det är inte sakerna i sig som skapar otillfredställelse utan hur man förhåller sig till dem. En person med mycket pengar kan må dåligt medan en person med lite pengar kan må bra. Det är alltså fråga om hur stark individens begär är.

3. Lösningen är att ta bort begäret.
Tar man bort begäret så försvinner problemet. Har man inte begär till föremål/jobb/osv så kommer man inte att känna otillfredställelse när de försvinner.

4. För att få bort begäret behövs en handlingsplan
Den åttafaldiga vägen kan delas in i tre delar.

Etik
Koncentration (meditation)
Visdom

Genom etiken förhindrar man en själv från att hamna i situationer som skapar begär.

Genom koncentration (mediation) så undertrycker man tillfälligt de begär man redan har så att man på så sätt kan se klarare.

Genom att se klarare uppstår visdom som man löser upp de latenta begären med.

I mina subjektiva ögon låter det här logiskt men de är som sagt subjektiva. Vad anser ni?

Begär är viktiga för människan. Det är vår drivkraft. Dock bör man givetvis försöka hitta en balans.

Buddhismen är i min mening överskattad som "vishetskälla". Mest massmedia-hype.

Men det finns ju även en massa olika variationer av buddhism, vad vi har här i västerlandet är ofta inte det samma som det som tros och praktiseras i Sydostasien.
Senast redigerad av Varangian 2008-02-28 kl. 21:28.
Citera
2008-02-28, 22:12
Medlem
Shantidevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallelej

Det beror på vad man menar med regler. Det är inga budord iallafall, det är mer förslag som ökar ens eget och andras välbefinnande.

Låt oss säga att du följde lekmannens 5 levnadsregler

1. Avstå från att döda något levande
2. Avstå från att stjäla
3. Avstå från att begå sexuella övergrepp och otrohet
4. Avstå från att ljuga
5. Avstå från att ta droger och alkoholhaltiga drycker

Skulle du bli mindre lycklig då?
Senast redigerad av Shantideva 2008-02-28 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in