• 1
  • 2
2006-06-10, 13:16
Bannlyst
Jag har märkt både från kompisar och folk här på Flashback att Buddhismen verkar ha blivit mer populär än tidigare. Varför? Vad är det som gör att ni gillar Buddhismen mer än de mer vanliga (vanliga i vårt samhälle) religionerna?

Jag kan inte mycket om Buddhismen, och jag har inget direkt emot religionen. Jag är bara nyfiken på vad ni tycker.
Citera
2006-06-10, 15:11
Bannlyst
buddhismen är populär för att den är rationell, det är kanske en livstil mer än en religion, och det finns inget bullshit om gud och sånt.
Citera
2006-06-10, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forsaken
buddhismen är populär för att den är rationell, det är kanske en livstil mer än en religion, och det finns inget bullshit om gud och sånt.
På vilket sätt är den rationell?
Citera
2006-06-10, 16:16
Medlem
Daniel Ahlms avatar
För det första tror jag att det alltid finns trender även inom vad man tror på. Buddhismens största trend i väst (under min tid dvs) skulle jag inte påstå är nu utan mer för några år sedan. Slutet av 90-talet och början av 00.

Jag tror dock att folk i allmänhet tycker att buddhismen mer speglar världen så som vi ser de vetenskapligt. Jag tror att många religionskritiker vänder sig mot tex kristendomen pga Bibelns sagoformat. Det ser man inte så ofta i buddhismen (om man ser från en vanlig svenssons synvinkel). Jag tror, liksom föregående skribent, att den ses på som mer rationell, mer jordnära och mindre "tro".

Men vänta i 10 eller 20 år. Då är det säkert inne med något annat eftersom det sociala klimatet har ändrats. Personligen ser jag tendenser till att fler blir kristna nu (eller iaf att de visar det mer öppet).

Inom Satanismen märker man tydliga trender. Ett tag fanns det massor av tonåringar som precis hade upptäckt Church of Satan (slutet av 90-talet början av 00). Sedan verkade det komma en motreaktion med Order of the Nine Angles ett tag. I bakkanterna lurade "dark doctrines" grejen. Sedan verkade en Setians boom komma och nu ser man mycket om MLO (troligtvis pga Dissection).
Citera
2006-06-10, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
För det första tror jag att det alltid finns trender även inom vad man tror på. Buddhismens största trend i väst (under min tid dvs) skulle jag inte påstå är nu utan mer för några år sedan. Slutet av 90-talet och början av 00.

Men vänta i 10 eller 20 år. Då är det säkert inne med något annat eftersom det sociala klimatet har ändrats. Personligen ser jag tendenser till att fler blir kristna nu (eller iaf att de visar det mer öppet).
Jo, att Buddhismen har blivit någon slags trend har jag också märkt av. Just därför jag frågar, då jag är nyfiken på varför just Buddhismen? Men det är nog som du säger, att Buddhismens popularitet kanske avtar så småningom. Dock har jag inte märkt av att fler blir kristna.
Citera
2006-06-13, 13:15
Awaiting Email Confirmation
Jag tror det har med att världen numera är ett så pass kaotiskt ställe. Det kristna greppet om folket har efter andra världskriget sakta försvagats och folk tror längre inte på någon Gud. För att söka mening, identitet och stillhet försöker de, istället för att utforska Gud, att utforska det egna psyket. Man försöker se annorlunda på denna värld av missär.

Buddhismen saknar de religiösa aspekterna då Buddhas ord inte var ofelbara. Man kan anpassa buddhismen lite efter sig själv och inte vara bunden inom en viss ram som många andra religioner är. Jag tror det också har med utbredningen att göra.

BTW hur sjysst är det inte med ett buddhisttempel i Sverige? Man måste nästan hälsa på det någon gång.
Citera
2006-06-13, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pestoffer
BTW hur sjysst är det inte med ett buddhisttempel i Sverige? Man måste nästan hälsa på det någon gång.
Visste inte ens att det fanns
Citera
2006-06-13, 15:08
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Visste inte ens att det fanns

Det håller på att byggas ett i Fredrika. De kommer att ha en 15 meter hög Buddha-staty
Citera
2006-06-13, 15:12
Medlem
karma chamelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Jag har märkt både från kompisar och folk här på Flashback att Buddhismen verkar ha blivit mer populär än tidigare. Varför? Vad är det som gör att ni gillar Buddhismen mer än de mer vanliga (vanliga i vårt samhälle) religionerna?

Jag kan inte mycket om Buddhismen, och jag har inget direkt emot religionen. Jag är bara nyfiken på vad ni tycker.
den har en schysst människosyn
Citera
2006-06-13, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pestoffer
Det håller på att byggas ett i Fredrika. De kommer att ha en 15 meter hög Buddha-staty
Imponerande!
Citat:
Ursprungligen postat av karma chamelion
Lust att förklara lite mer invecklat?
Citera
2006-06-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karma chamelion

Okej, det finns många grenar inom Buddhismen, så nedan representerar inte vad alla Buddhister tror:

1. Det är bättre att inte existera än att leva

2. Vi plågas genom att tvingas leva om och om igen tills vi klarar att leva på rätt sätt

3. När vi äntligen har klarat det efter vädigt många vedermödor (= liv) blir belöningen att vi slutar existera

Min slutsats: Buddhismen är den mest pessimistiska och på sitt sätt hemska religionen. Då är ju t o m ateismen bättre. Men det verkar inte som folk tänker på vad Buddhismen egenligen innebär i praktiken. Buddhismens syn på livet är enligt mig ingen god människosyn.

Jag är ingen expert på detta, så rätta mig gärna om jag har fel, för jag hoppas verkligen att jag har missuppfattat Buddhismen - annars vore det hemskt.
Citera
2006-06-17, 12:40
Medlem
Buddhismen ökar i popularitet även hos den kinesiska regimen: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_12953340.asp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in