Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-29, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Så om någon inte ser något som mord så har den personen inte sämre moral ?

Om jag sa: ''Jag ser inte att döda andra, oskyldiga människor som mord, därför har jag inte sämre moral''. Då hade du förmodligen tyckt att jag verkat ganska puckad, eller hur? Du har resonerat på samma märkliga sätt.

Om du dödar en vuxen person och säger "jag ser inte den här personen som en människa" så har du ju inte sämre moral. Du följer dina personliga värderingar och mördar inte i dina ögon. Sedan ska du ju självklart få fängelse för det, för du bryter mot lagen, men lag och moral är inte alltid samma. Alla måste följa lagen så klart.

Exempel:
- Om du dödar en vuxen person som du ser som en människa, då har du dålig moral, för då vet du att du begår ett mord och gör fel.
- Om du dödar en vuxen person som du INTE ser som en människa, har du inte sämre moral, för det är inte en människa för dig, det är i dina ögon då inte mord, och helt okej för dig.

Självklart ska man följa lagen och aldrig komma undan med vad vi lagligt ser som mord dock, det är ingen undanflykt. Men som sagt pratar vi moral inte lag. Moral och lag skiljer sig ganska ofta!

Jag ser inte ett foster som en människa, jag kan med gott samvete vara för abort och känna mig fullt moraliskt. För de som ser ett foster som en människa, då fattar jag att detta känns helt fel och fruktansvärt. Nu är abort lagligt. För mig är Lagen och Moralen samma här. För de som ser foster som människor är Lagen och Moralen inte samma här, så jag fattar att folk är upprörda.

Men att det skulle finnas någon slags "grund-moral" som alla människor bör och måste hålla med om, det köper jag absolut inte. Etik och Moral handlar om att göra vad man VET är rätt och tycker är rätt och att inte medvetet göra fel. Vi ser inte foster som liv, vi tycker inte vi gör något fel vi en abort, vår etik och moral är inte äventyrad.
Citera
2024-10-29, 14:49
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Du pratar som att han våldtar kvinnan. ALLA kvinnor vet att de kan bli gravida av sex, det är en risk HON också tar. Att bli gravid är del av att vara kvinna, del av vår biologi, som det varit i 200 000 år. Det ska man inte får någon fördel av.

Rättvisan måste ju ske utanför det biologiska, för män och kvinnor blir aldrig någonsin helt jämlika eftersom våra kroppar är olika.

Män får håravfall, måste raka sig om ansikte/hals ständigt, vi får cancer och andra sjukdomar i högre grad, svullen prostata som får oss att pissa mitt i natten och sova skitdåligt, vi faller också samman fysisk som gamlingar också eftersom män är starkare och då gör tyngre arbeten, som till slut sabbar våra leder och muskler OCH till råga på det lever vi generellt kortare liv. Kvinnor har andra problem vi inte har, som mens, graviditet etc. SÅ ÄR LIVET, det biologiska orättvisorna får man ta bara!

Den rättvisa vi kan styra över är ju den "samhälliga rättvisan". Samma löner, samma rättigheter etc.

Är en abort "biologiskt rättvis"? Nej, men det är irrelevant, finns inget vi kan göra.
Är en abort "samhälligt rättvis"? Nej, men det skulle kunna vara det, här KAN vi göra något!

Det här är så märkligt, jag håller med om hela din rant, fram till sista raden. "Samhälligt rättvis abort" ? Vad är det?
Citera
2024-10-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja det var ju det jag sa att du inte tar något ansvar, varför skulle du? Du kör väl hellre växelvis vårdnad då antar jag. Är det vad du förespråkar även för resten av torskarna?

Jo det gör jag din dumme fan. Att inte ta någon annans ansvar är inte samma sak som att inte ta något ansvar.

Citat:
För att jag inte tycker det finns någon anledning att förbjuda det så klart.

Ok, så du ser ingen anledning att förbjuda avslutande av mänskligt liv?
Citera
2024-10-29, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det här är så märkligt, jag håller med om hela din rant, fram till sista raden. "Samhälligt rättvis abort" ? Vad är det?

Med det menar jag att mannen ska ha samma rätt som kvinnan att bestämma vad som händer med graviditeten och barnet.

Om kvinnan vill ha ett barn men inte mannen, så är mannen körd idag. Han tvingas få ett barn och betala för det när han inte vill. Men om kvinnan inte vill ha ett barn, kan hon abortera och slippa betala något. Så dem samhälliga rättvisan vore att om mannen tydligt formulerar INNAN aborten att han inte vill att kvinnan ska föda, så kan han frånsäga sig allt ansvar och inte behöva betala för barnet. Vill kvinnan fortfarande behålla barnet är det hennes beslut och ansvar på egen hand.
Citera
2024-10-29, 14:59
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jo det gör jag din dumme fan. Att inte ta någon annans ansvar är inte samma sak som att inte ta något ansvar.

Ok, så du ser ingen anledning att förbjuda avslutande av mänskligt liv?
Vilket ansvar har du då som du menar att du också tar?
Citera
2024-10-29, 15:00
Medlem
Citat:
men du kan inte kalla oss omoraliska eller oetiska.

Det är precis vad jag gör. Du saknar all form av moral och etik.
Citera
2024-10-29, 15:09
Medlem
Citat:
Vilket ansvar har du då som du menar att du också tar?

Ansvaret för mig själv naturligtvis.
Citera
2024-10-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är precis vad jag gör. Du saknar all form av moral och etik.

Då läser du dåligt eller är totalt ignorant och insnöad på dina egna åsikter. Att du anser att det bara finns "en moral" visar ju att du inte kan någonting om ämnet. Det måste vara svårt att vara du i samhället när du går runt och tror att du har rätt i allt och alla andra har fel. Har du autism?

Det är precis som att diskutera med en religiös, man kan inte gå in på vissa sakfrågor för deras svar är konstant "Gud säger att detta är fel, då är det så". Som att prata med en vägg alltså.
Citera
2024-10-29, 15:14
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ansvaret för mig själv naturligtvis.
Och vad innebär det ansvaret ifråga om att förhindra en av dig oönskad graviditet?
Citera
2024-10-29, 15:18
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Med det menar jag att mannen ska ha samma rätt som kvinnan att bestämma vad som händer med graviditeten och barnet.

Om kvinnan vill ha ett barn men inte mannen, så är mannen körd idag. Han tvingas få ett barn och betala för det när han inte vill. Men om kvinnan inte vill ha ett barn, kan hon abortera och slippa betala något. Så dem samhälliga rättvisan vore att om mannen tydligt formulerar INNAN aborten att han inte vill att kvinnan ska föda, så kan han frånsäga sig allt ansvar och inte behöva betala för barnet. Vill kvinnan fortfarande behålla barnet är det hennes beslut och ansvar på egen hand.

Mannen kan inte ha samma rätt att bestämma vad som händer med graviditeten för det är inte han som är gravid.

Han kan heller inte avsäga sig kostnaderna för barnet, för kostnaderna försvinner inte, och någon måste betala. Det är för sent för honom att ångra sig nu.

Så ser jag på det.
Citera
2024-10-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Mannen kan inte ha samma rätt att bestämma vad som händer med graviditeten för det är inte han som är gravid.

Han kan heller inte avsäga sig kostnaderna för barnet, för kostnaderna försvinner inte, och någon måste betala. Det är för sent för honom att ångra sig nu.

Så ser jag på det.

Vad menar du med ångra sig? Jag fattar att man inte helt plötsligt, när barnet är fött, kan säga "nej, det här var jobbigt, I'm out"

Därför man ska kunna säga INNAN barnet är fött att "jag vill inte ha barnet, jag har sagt till kvinnan att hon borde göra abort men hon vägrar, jag vill inte vara del av det här" och då ska han slippa betala. Då får hon egen vårdnad också om hon föder.

Jag fattar att han inte kan tvångsabortera fostret, men detta är den bästa kompromissen.
Citera
2024-10-29, 15:27
Medlem
Citat:
Och vad innebär det ansvaret ifråga om att förhindra en av dig oönskad graviditet?

Att låta bli att ägna mig åt något som skulle kunna leda till en graviditet såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in