Citat:
Så om någon inte ser något som mord så har den personen inte sämre moral
?
Om jag sa: ''Jag ser inte att döda andra, oskyldiga människor som mord, därför har jag inte sämre moral''. Då hade du förmodligen tyckt att jag verkat ganska puckad, eller hur? Du har resonerat på samma märkliga sätt.
? Om jag sa: ''Jag ser inte att döda andra, oskyldiga människor som mord, därför har jag inte sämre moral''. Då hade du förmodligen tyckt att jag verkat ganska puckad, eller hur? Du har resonerat på samma märkliga sätt.
Om du dödar en vuxen person och säger "jag ser inte den här personen som en människa" så har du ju inte sämre moral. Du följer dina personliga värderingar och mördar inte i dina ögon. Sedan ska du ju självklart få fängelse för det, för du bryter mot lagen, men lag och moral är inte alltid samma. Alla måste följa lagen så klart.
Exempel:
- Om du dödar en vuxen person som du ser som en människa, då har du dålig moral, för då vet du att du begår ett mord och gör fel.
- Om du dödar en vuxen person som du INTE ser som en människa, har du inte sämre moral, för det är inte en människa för dig, det är i dina ögon då inte mord, och helt okej för dig.
Självklart ska man följa lagen och aldrig komma undan med vad vi lagligt ser som mord dock, det är ingen undanflykt. Men som sagt pratar vi moral inte lag. Moral och lag skiljer sig ganska ofta!
Jag ser inte ett foster som en människa, jag kan med gott samvete vara för abort och känna mig fullt moraliskt. För de som ser ett foster som en människa, då fattar jag att detta känns helt fel och fruktansvärt. Nu är abort lagligt. För mig är Lagen och Moralen samma här. För de som ser foster som människor är Lagen och Moralen inte samma här, så jag fattar att folk är upprörda.
Men att det skulle finnas någon slags "grund-moral" som alla människor bör och måste hålla med om, det köper jag absolut inte. Etik och Moral handlar om att göra vad man VET är rätt och tycker är rätt och att inte medvetet göra fel. Vi ser inte foster som liv, vi tycker inte vi gör något fel vi en abort, vår etik och moral är inte äventyrad.