Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Säger vem? Du? Varför har du förutsättningen att du ska ha tolkningsföreträde? Du får visa att ditt påstående stämmer antingen med logiska argument eller objektiv fakta. Du kommer dock finna att det är omöjligt att göra då det är ett objektivt faktum att det mänskliga livet börjar vid befruktningsögonblicket.
Nej, det är redan ett mänskligt liv.
Det du kallar för barn kan också beskrivas som något som är i en biologisk process; samma biologiska process som ett barn i mammas mage är i, nämligen processen att växa till att bli ett vuxet mänskligt liv.
Du idiotförklarar dig själv. Varför ska man ständigt behöva diskutera med fullständiga kretiner som dig som inte ens har grundläggande biologiska kunskaper? En spermie är inte ett mänskligt liv.
Skolkade du från biologilektionerna eller vad är det frågan om? Eller är det bara så att dina argument är så värdelösa att du känner dig tvungen till att konstruera halmgubbar?
Din subjektiva missuppfattning är helt irrelevant. Det är och förblir ett vetenskapligt och objektivt biologiskt faktum att det mänskliga livet börjar vid befruktningsögonblicket - inte före i form av någon isolerad spermie eller ägg och inte efteråt.
Då får du visa det och samtidigt beakta att det är objektivt faktum att det är ett mänskligt liv vi pratar om. Att bara påstå något utan att argumentera varför kan omedelbart avfärdas.
Det är ingen som påstått det heller, din dåre. Håll nu käften - du är alldeles för svagbegåvad för den här diskussionen.
Nej, du har någon slags fundamentalistisk syn på det hela och är så fast i dina tankar att du inte vill ta diskussionen.
Du säger "objektivt" vid befruktningen, säger vem? Säger Gud? Jag tror inte på Gud. Säger forskare? Tror du forskare är fullständigt allvetande? Jag vet att vissa säger att ett liv börjar då, men andra säger att det börjar i en mans testiklar.
En spermie är full levande, den rör sig på egen hand och är allt som man kan definiera en levande varelse för. Ett ägg hos kvinnan är mer ett skal, det lever inte på samma sätt. Spermien är livet, som byggs i ägget. Sedan växer människan fram där och får gener från både spermien och ägget, dvs från båda föräldrarna men det är spermien som är nyckeln till liv.
Så att säga att livet börjar vid befruktning och inte i ens mans testikel, det köper jag inte för fem öre. Du kan kalla det "objektivt" allt du vill, det kommer jag aldrig någonsin hålla med om, jag kan på samma sätt kalla det objektivt att en spermie är en levande organism, för det är det, och att människolivet börjar där.
Och om en spermie är en människa, då är alla män massmördare i miljonklassen. En utlösning kan innehålla 100 miljoner spermier, det är ett rejält folkmord. Så det är löjligt att se en spermie som en människa som skulle ha rättigheter, på samma sätt ser vi inte ett foster som en människa med rättigheter. Människan skapas till slut, när vi föds, då, då är vi människor. Tills dess är vi "pre-människor" dvs en del i processen. En process, en spermie, ett foster, inget av det ska ha mänskliga rättigheter, det är bara löjligt.
Och det är inte bara jag, en random flashback användare som anser detta. Det finns hundratals miljoner, kanske miljarder människor som är för abort. Tror du på fullaste allvar att vi alla är onda människor som vill döda barn? Tror du alla är efterblivna idioter som inte kan någonting om biologi? Du ser dig själv så överlägsen att du helt glömmer att folk har andra perspektiv, lyssnar på andra forskare och inte håller med de forskare du lyssnat på.
Vi vill inte mörda barn, vi ser bara inte ett foster som en människa, man kan bara mörda människor, vi ser en abort på samma sätt som vi ser att runka eller ha sex bara för njutning, dvs ingen big deal. Det gör oss inte till monster eller sämre människor, utan bara människor som inte delar din uppfattning.