Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Du kan alltså omöjligtvis sätta dig i en annan persons skor? Absolut inte förstå att människor har olika värderingar, kulturer, religioner, bakgrunder etc som får en att ha olika människosyn?

Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Vi har hundar som husdjur, Kineserna äter hundar. Jag tycker det är sjukt MEN jag kan sätta in mig i deras situation och se att de inte är monster för de, de har en annan syn på djur bara. Jag har absolut inget emot homosexuella, men i vissa länder avrättas dem. Jag tycker det är fruktansvärt MEN jag fattar att för personerna i de länderna gör dem det med goda intentioner, de tycker och TROR att de gör något bra.

Du tycker att abort är mord, jag fattar. Du säger att vetenskapen är på din sida, jag vet. För dig är det en sån ENORM omöjlighet, så fruktansvärt obegripligt att någon inte håller med dig om den vetenskapen, att de inte ser abort som mord. Det är så främmande för dig att du inte för en sekund kan sätta dig in i vårat tankesätt. Det är tråkigt och lite tragiskt.

Du ser oss som monster istället för någon som har en annan världsbild. För din egen skull, försök sätta dig in i andras tankesätt. Vi håller inte med om att ett foster är ett liv, det kommer vi aldrig någonsin göra, du kan visa hur mycket forskning och bevis som helst, vi kommer aldrig någonsin, så länge vi lever, vika en tum här.

Men det gör oss inte till onda människor.
Onda människor tycker mord är okej, jag tycker inte mord är okej. Det spelar ingen roll om DU anser ett foster som ett liv och att det är mord, om jag inte ser det som ett liv KAN jag omöjligtvis se det som mord, förstår du vad jag menar här? Jag är självklart emot mord på levande människor, men jag kan omöjligtvis, utan att ljuga FÖR MIG SJÄLV, säga att jag ser abort som mord, för jag gör inte det. Därför har jag inte en sämre moral.

Fan jag önskar jag var bättre på att förklara men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Så om någon inte ser något som mord så har den personen inte sämre moral ?

Om jag sa: ''Jag ser inte att döda andra, oskyldiga människor som mord, därför har jag inte sämre moral''. Då hade du förmodligen tyckt att jag verkat ganska puckad, eller hur? Du har resonerat på samma märkliga sätt.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-29 kl. 12:31.
Citera
2024-10-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Så om någon inte ser något som mord så har den personen inte sämre moral ?

Om jag sa: ''Jag ser inte att döda andra, oskyldiga människor som mord, därför har jag inte sämre moral''. Då hade du förmodligen tyckt att jag verkat ganska puckad, eller hur? Du har resonerat på samma märkliga sätt.

Den ständiga moralrelativismen från dessa vänster eller liberala kreatur. Denna skribent skrev rakt ut att moralen de har i vissa länder när de kastar homosexuella från höghus inte är sämre än våran utan den är bara annorlunda. Enligt Xade så mördar de ju homosexuella med "goda intentioner", det kommer från en plats av godhet, så därför ska vi ha "förståelse" för dem när de kastar människor från höghus. Bara en människa som helt saknar moral och principer själv eller håller med om att vi bör kasta bögar från höghus skulle skriva något sådant.

Jag säger att nej, det ska vi inte ha. Vi ska inte ha någon "förståelse" för dem. Moralrelativismen kan dra åt helvete. Vissa kulturer och moraliska system är skräp och underlägsna och andra är överlägsna och objektivt bättre. Inte bara ska det påpekas utan deras underlägsna, och i många fall, direkt ondskefulla moraliska system ska motarbetas aktivt.

Abortfrågan är inget undantag från det. Att det pågår ett industraliserat massmord av tiotusentals av de mest försvarslösa och oskyldiga i samhället år efter år kan inte beskrivas som något annat än en helt ofattbar ondska, men dåren Xade menar att jag ska ha "förståelse" för det på samma sätt som jag ska ha "förståelse" och tolerans för islamister som IS som skär halsen av allt möjligt och kastar bögar från hustak.

Om det är något abortförespråkare är bra på så är det att inneha en total avsaknad av moral och principer samt logiska kullerbyttor. De feministiska abortförespråkarna är nog världsmästare på den grenen.
Citera
2024-10-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Den ständiga moralrelativismen från dessa vänster eller liberala kreatur. Denna skribent skrev rakt ut att moralen de har i vissa länder när de kastar homosexuella från höghus inte är sämre än våran utan den är bara annorlunda. Enligt Xade så mördar de ju homosexuella med "goda intentioner", det kommer från en plats av godhet, så därför ska vi ha "förståelse" för dem när de kastar människor från höghus. Bara en människa som helt saknar moral och principer själv eller håller med om att vi bör kasta bögar från höghus skulle skriva något sådant.

Jag säger att nej, det ska vi inte ha. Vi ska inte ha någon "förståelse" för dem. Moralrelativismen kan dra åt helvete. Vissa kulturer och moraliska system är skräp och underlägsna och andra är överlägsna och objektivt bättre. Inte bara ska det påpekas utan deras underlägsna, och i många fall, direkt ondskefulla moraliska system ska motarbetas aktivt.

Abortfrågan är inget undantag från det. Att det pågår ett industraliserat massmord av tiotusentals av de mest försvarslösa och oskyldiga i samhället år efter år kan inte beskrivas som något annat än en helt ofattbar ondska, men dåren Xade menar att jag ska ha "förståelse" för det på samma sätt som jag ska ha "förståelse" och tolerans för islamister som IS som skär halsen av allt möjligt och kastar bögar från hustak.

Om det är något abortförespråkare är bra på så är det att inneha en total avsaknad av moral och principer samt logiska kullerbyttor. De feministiska abortförespråkarna är nog världsmästare på den grenen.

Ja, det är ett stort problem när man inte har någon substans bakom sina resonemang kring moral. Problemet också är att många inte har läst något om logik, filosofi eller vetenskap. Då hamnar man automatiskt i ett underläge för man förstår inte hur korkat man resonerar....

Det är sjukt hur verklighetsfrånvända vissa är.

Du hade rätt om feministerna btw. Merapi har blivit totalt mosad återigen i en annan tråd men vägrar svara:

Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Hur har du räknat ut att sambandet mellan könet och kriminalitet alltid är överlägset sambandet mellan härkomst och kriminalitet? Presentera uträkningen + även belägg som bestyrker det du säger så får vi se om jag håller med dig eller inte.

Du har bevisbörda.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-29 kl. 12:51.
Citera
2024-10-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jo, det sa du:

Och det är alltså det som föranleder min fråga om du tycker att andra torskar ska tänka likadant som du att det är hennes ansvar att inte bli gravid och sen gladeligen ta hand om barnet när hon varit oansvarig nog att bli det och de inte vill att hon är en abortslyna.

Ingenstans i dessa citat står något om att jag inte tar ansvar.

Du får nog jobba lite på din läsförståelse är jag rädd.

Och hur var det nu? Du som brinner för prostituerade kvinnors rätt till laglig och säker abort. Brinner du också för prostituerade kvinnors rätt till lagligt och säkert sexarbete?
Senast redigerad av Joe88 2024-10-29 kl. 13:24.
Citera
2024-10-29, 13:32
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ingenstans i dessa citat står något om att jag inte tar ansvar.

Du får nog jobba lite på din läsförståelse är jag rädd.

Och hur var det nu? Du som brinner för prostituerade kvinnors rätt till laglig och säker abort. Brinner du också för prostituerade kvinnors rätt till lagligt och säkert sexarbete?
Så du tar den prostituerades ansvar alltså?

Tycker du de andra torskarna också ska ta den prostituerades ansvar?

Min syn på abort är alltså som följer, om du nu kallar det att ”brinna”, att gravida kvinnor har rätt att äta vilka livmoderssammandragande medel och utföra vilka misshandelsframkallande aktiviteter de vill, och så länge det inte skapar fler problem än det löser bör vården vara kvinnan behjälplig i att avbryta en graviditet.

Av det kan du dra precis vilka slutsatser du vill om huruvida jag ”brinner” för prostituerade eller inte. (Men nej, prostitution är inget särskilt stort ämne för mig.)
Citera
2024-10-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så du tar den prostituerades ansvar alltså?

Nej varför skulle jag ta någon annans ansvar?

Citat:
Tycker du de andra torskarna också ska ta den prostituerades ansvar?

Vad menar du med "torskar"?

Citat:
Min syn på abort är alltså som följer, om du nu kallar det att ”brinna”, att gravida kvinnor har rätt att äta vilka livmoderssammandragande medel och utföra vilka misshandelsframkallande aktiviteter de vill, och så länge det inte skapar fler problem än det löser bör vården vara kvinnan behjälplig i att avbryta en graviditet.

Varför ska gravida kvinnor ha den rätten?
Citera
2024-10-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och att ta ekonomiskt ansvar för sina avkomma, är en del av att vara man som har sex med fertila kvinnor. Deal with it.

Och kvinnor som föder barn, berätta HUR tar de INTE ekonomiskt ansvar för dem?
Kvinnor som föder barn idag utanför eller inom äktenskap får direkt vårdnadsansvaret för dem, i detta ligger även ansvar för att stå för barnets behov av livets basala, och det kostar pengar.
Ett barn beräknas kosta ca 1,2 miljoner fram till det är 18 år. ( det är utan barn- och studiebidrag, med dessa inberäknat så kostar det 1,5 miljoner)
https://www.nordea.se/privat/liv/ung...-ett-barn.html

Underhållsbidrag, ca 1600 per månad till det är 7 år ≈ 134 500
1800 per månad tills de är 15 ≈ 173 000
Tills de är 18 2 200 per månad ≈ 79 000
Det är sammanlagt ≈ 386 000
Alltså inte i närheten av de 1,2/ 2 miljoner som ett barn alltså kostar i verkligheten....undra vem det är som betalar vad det faktiskt kostar att ha barn?
Vem kan det vara? måste vara jultomten...

https://www.forsakringskassan.se/pri...la-i-underhall

Vidare det kostar även pengar att inte kunna lönearbeta för att man istället måste vara hemma och ta hand om småttisar. Vilket alltså kvinnor gör betydligt mer än män i Sverige idag. Speciellt! om farsan i fråga inte ens är närvarande.

Kvinnor tar ansvar om de föder barn, absolut, MEN om de föder barnet har de VALT barnet. Det finns inte EN kvinna i modern tid i Sverige som fött ett barn hon inte vill ha, då är man ju dum i huvet när man kan göra abort.

Väljer man att skaffa barn ska man betala.
Väljer man INTE att skaffa barn ska man inte betala.
Citera
2024-10-29, 14:20
Medlem
Citat:
Det är rätt enkelt....sex är inte riskfritt. Det är verkligen inte riskfritt för kvinnor, så? varför detta krav om att det ska vara 100% riskfritt för män? Så att kvinnor och små barn istället ska tvingas dras med stora risker och lidande?

Vad med att män faktiskt tar sin, betydligt mindre, del av riskerna med att ha reproduktivt sex?
Istället för att kräva att kivnnor som redan bör den fysiska bördan, mens, PMS, graviditeter, födslar,
amning, aborter, hormonbaserade preventivmedel med risker etc etc...ÄVEN ska ta mäns del av ansvar?

jag menar...åååååååååååååååå stackars, stackars män som inte får knulla helt fritt utan kondom, inte får leva utan minsta biverkningar av P-medel, eller ens behöva bekymra sin lilla skalle med att de nog behöver ta dem, inte kan knulla utan minsta oro för att där kan bli konsekvenser, Inte kan frånsäga sig precis allt av 18 års föräldraansvar av existerande levande EGEN avkomma. Inte får skjuta precis ALLT sådana existerande risker med att ha sex på kvinnan....så de själva slipper....små, små patetiska stackars män...sååååååå jobbigt ni måste ha det!

Men sluta, det här har kommit upp förut. Man kan inte klaga på den kropp man har, att ha PMS, graviditet, amning etc etc är del av att vara kvinna. Vi män har andra problem ni slipper. Så är livet. Vill du klaga, klaga hos Gud eller nåt isåfall.

Man ska inte få fördelar eller straffas för det biologiska kön man har.

En graviditet, ett barn, det är 50/50 ansvar mellan de som skapat barnet och varit delaktiga i samlaget. Då ska de också ha 50/50 att säga till om. Kvinnan ska inte ha mer makt bara för att det är hon som bär barnet i maget, det är en del av att vara kvinna. Den "biologiska orättvisan" får man bara ta helt enkelt.
Citera
2024-10-29, 14:20
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Nej varför skulle jag ta någon annans ansvar?

Vad menar du med "torskar"?

Varför ska gravida kvinnor ha den rätten?
Ja det var ju det jag sa att du inte tar något ansvar, varför skulle du? Du kör väl hellre växelvis vårdnad då antar jag. Är det vad du förespråkar även för resten av torskarna?

För att jag inte tycker det finns någon anledning att förbjuda det så klart.
Senast redigerad av Ipsi 2024-10-29 kl. 14:24.
Citera
2024-10-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ok, så förstår jag hur du tänker men det känns väldigt bakvänt.

Där vi skiljer oss är att jag ser inga problem med att kvinnan bestämmer över graviditeten, eftersom det är hon som är gravid. Men du tycker att det inte är rättvist för mannen eftersom han då sitter fast med kostnader för barnet i 20 år.

Jag tycker det är en risk han borde tänkt på innan han hade sex.

Du pratar som att han våldtar kvinnan. ALLA kvinnor vet att de kan bli gravida av sex, det är en risk HON också tar. Att bli gravid är del av att vara kvinna, del av vår biologi, som det varit i 200 000 år. Det ska man inte får någon fördel av.

Rättvisan måste ju ske utanför det biologiska, för män och kvinnor blir aldrig någonsin helt jämlika eftersom våra kroppar är olika.

Män får håravfall, måste raka sig om ansikte/hals ständigt, vi får cancer och andra sjukdomar i högre grad, svullen prostata som får oss att pissa mitt i natten och sova skitdåligt, vi faller också samman fysisk som gamlingar också eftersom män är starkare och då gör tyngre arbeten, som till slut sabbar våra leder och muskler OCH till råga på det lever vi generellt kortare liv. Kvinnor har andra problem vi inte har, som mens, graviditet etc. SÅ ÄR LIVET, det biologiska orättvisorna får man ta bara!

Den rättvisa vi kan styra över är ju den "samhälliga rättvisan". Samma löner, samma rättigheter etc.

Är en abort "biologiskt rättvis"? Nej, men det är irrelevant, finns inget vi kan göra.
Är en abort "samhälligt rättvis"? Nej, men det skulle kunna vara det, här KAN vi göra något!
Citera
2024-10-29, 14:27
Medlem
Citat:
Och om en kvinna tvingas föda, för där finns ingen säker, tillräckligt billig etc abort att få...?
Hur har du tänkt dig ordningen då?

Jag vet inte, jag struntat faktiskt i såna pissländer, det är deras problem. Diskussionen är kring Sverige, det är vad som är relevant.
Citera
2024-10-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej, det går inte ha en etisk diskussion när den ena sidan, på ett intellektuellt ohederligt vis, vill diskutera någonting helt annat.

Ja, det är en helt avgörande skillnad: barnet är helt oskydligt varav den som avrättas med dödsstraff har gjort sig skyldig till fruktansvärda brott. Det är inte jämförbart.

Det är ju exakt det jag säger. Vid abort så dödas ett mänskligt liv, men det är en etisk diskussion du inte klarar av att föra, därför förnekar du att det är ett mänsligt liv och reducerar det till något det inte är; en apelsin, en gräsklippare, "klämma en finne" eller ja, vad fan som helst egentligen. Det går inte ha någon etisk diskussion om "klämma finnar" eller om det är etiskt att "döda en gräsklippare".

Du för ju samma retorik som fundamentalisterna i USA gör nu. Man ser dem med skyltar "Stop killing babies" och det är er utgångspunkt. Det är väldigt barnsligt i brist på bättre ord, att inte ta diskussionen till en mer professionell nivå.

Du måste ju förstå, att vi inte ser ett foster som ett liv, du kan skriva en 10 000 lång avhandling med miljontals bevis, vi kommer inte hålla med den forskningen i alla fall. Du kan kalla oss forskningsförnekare, du kan kalla oss dumskallar, vad du vill, men du kan inte kalla oss omoraliska eller oetiska. Det här är åsikter vi har så djupt förankrade att inget kan ändra det, på samma sätt som du ALDRIG kan övertala en religiös att det inte finns en Gud eller vice versa med en ateist.

Vi vill inte döda barn, vi vill inte döda någon, vi ser bara inte foster som människor. Om man inte ser något som en människa, då ser man inte dödandet som något negativt av det. Därför är det inte oetiskt.

Om vi HADE sett foster som barn och FORTFARANDE varit för abort, DÅ fungerar dina argument, då är vi onda och oetiska. Men så är inte fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in