2022-06-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nädå, de bryr sig inte om ifall nån har fått missfall.

Ingen som sagt det heller stumpan.
Citera
2022-06-27, 18:30
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ingen som sagt det heller stumpan.
Nä och såvida du inte instruerar dem hur de ska hantera att kvinnor fått missfall så kommer de inte att bry sig om det framgent heller, gubben.
Citera
2022-06-27, 18:31
Medlem
Citat:
Nä och såvida du inte instruerar dem hur de ska hantera att kvinnor fått missfall så kommer de inte att bry sig om det framgent heller, gubben.

De ska inte bry sig om kvinnor som fått missfall stumpan men de ska bry sig om kvinnor som gjort illegal abort.
Citera
2022-06-27, 18:36
Citat:
De ska inte bry sig om kvinnor som fått missfall stumpan men de ska bry sig om kvinnor som gjort illegal abort.
Det vet de ju inte förrän de tagit reda på vad missfallet berodde på, gubben.
Citera
2022-06-27, 18:37
Medlem
Citat:
Det vet de ju inte förrän de tagit reda på vad missfallet berodde på.

Åklagaren behöver inte ta reda på vad missfallet berodde på eftersom missfall inte är ett brott.
Citera
2022-06-27, 18:38
Medlem
Timoteuss avatar
Vi bör behålla aborträtten med hänsyn till alla smulgråtar här på Flashback som annars skulle skapa oändliga trådar om de ungar de inte planerat, ej heller förhindrat koncipieringen av, men som de nu måste försörja. Vidare trådar om ungarnas hemska mödrar, fantasier om hur deras underhållspenningar kommer att gå till akrylnaglar och Thailandsresor, hur de är säkra på att nämnda mödrar bedriver otukt med män av afrikansk härkomst och att de då är noga med preventivmedel så att de afrikanskättade minsann slipper barnaskrik. Vi skulle inte orka. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Timoteus 2022-06-27 kl. 18:39. Anledning: Stavfel
Citera
2022-06-27, 18:38
Citat:
Åklagaren behöver inte ta reda på vad missfallet berodde på eftersom missfall inte är ett brott.
Nä men då så. Ungefär som idag då, åklagaren struntar i vem som fått missfall och vad missfallet berodde på.
Citera
2022-06-27, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Folket äger rätten att välja folkvalda som stiftar lagar. Det är vad folket äger.

Lagar som stiftas av folkvalda, i enlighet med folkets vilja, handlar inte om ägandeskap av folket. Tvärtom. Det handlar om att ge människor så stor personlig frihet som möjligt vägt mot andra människors och det allmännas intresse.

Abortlagen handlar om att ge kvinnor bestämmanderätt över sina kroppar och sina liv. Det finns inget allmänintresse att ta hänsyn till för att begränsa kvinnors bestämmanderätt över sina kroppar. Det finns några ynkliga, patetiska tangentbordskrigare som desperat försöker hävda att det finns ett intresse hos en omedveten cellklump som ska vägas mot en kvinnas intresse. Tyvärr, ni har förlorat den debatten.

Som du mycket väl vet om så är jag inte emot abort, detta har jag behövt påpeka för dig minst 5 gånger nu. Men faktum kvarstår. Riksdagen bestämmer över mäns och kvinnors kroppar. Aborträtten regleras genom lagstiftningen som röstas igenom av riksdagen. Riksdagen kan förbjuda abort imorgon, hur mycket bestämmer kvinnan? Ingenting.
Citera
2022-06-27, 18:42
Medlem
Citat:
Nä men då så. Ungefär som idag då, åklagaren struntar i vem som fått missfall och vad missfallet berodde på.

Om mamman däremot begick en illegal abort bör det betraktas som ett mord och det är ett ärende för åklagaren.
Citera
2022-06-27, 18:43
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Exakt. Och hur få tag på dessa bevis om inte genom att utreda missfallet? Annars kan man ju lägga ner alla mordutredningar med samma motivering. "Det finns inga kulhål i skallen om vi inte har undersökt skallen", liksom.

Inte? Du skrev:
"Om det hade varit upp till mig hade aborter helt enkelt inte fått lov att utföras".

Är inte det mer eller mindre per definition att tala om för folk vad de ska göra med sina graviditeter?

Jag är helt införstådd med att du inte är diktator över Sverige. Poängen är att du skulle förbjuda det om du hade möjligheten.

Engla var ifs inte vuxen. Men ok, om den mördade inte har anhöriga eller vänner som kan sörja, ser du någon skillnad på någon som mördar en sådan människa eller en random kvinna som gör abort?

Var har du fått det ifrån? Målet med de allra flesta morden är väl rimligen uteslutande att döda den specifika personen snarare än att åsamka smärta hos anhöriga?

Det jag hör dig säga är "jag tycker abort är mord men kommer inte i vare sig ord, tanke eller handling i någon egentlig bemärkelse agera som att så är fallet". Vore det inte bättre att bara sluta kalla det för mord, under dessa omständigheter?
OM det hade varit upp till mig att bestämma, då hade jag sagt till människor vad de inte får lov att göra med sina graviditeter ja. Men då hade jag ju trots allt varit framröstad av folket, och då hade jag ju utgått ifrån att många andra vill detsamma.

Ur ett rent moraliskt perspektiv hade jag inte sett någon större skillnad mellan att mörda en människa som inte har några anhöriga, och att mörda sitt eget barn. I båda fallen berövar du livet för en annan människa. Men här och nu i samhället, hade jag sett på det första mordet på ett betydligt starkare sätt, med tanke på att det bryter mot lagen, och med tanke på att jag vet att majoriteten av befolkningen ser mycket starkare på det.

Målen med alla mord är inte bara att bli av med människan. Det där stämmer bra in på organiserad brottslighet, men det finns en hel del sjuka människor som njuter av själva mordet, och många av dem är inte på något sätt smärtfria. Visst, målet är inte att orsaka smärta hos anhöriga, men många gånger handlar det om att orsaka smärta hos den de mördar. Det är inte alla mord som faktiskt är tänkta att sluta som mord, och det finns som sagt vissa sjuka människor som utför sjuka smärtsamma saker mot personen innan han eller hon mördas.

Föreställ dig att du har hamnat på en plats där alla människor runt omkring dig har utfört minst ett mord. Du har inte mycket annat till val än att leva där, då din försörjning är knuten till denna plats. Alla mördarna är helt okej med att utföra mord, och ser inte detta som någonting märkligt öht, och myndigheterna där tycker inte heller att mord är något märkligt. Skulle du då börja sätta igång egna utredningar av dessa människor och få alla emot dig, eller skulle du acceptera att människorna i din omgivning har en syn som du inte delar, och fortsätta att leva ditt liv trots att du inte är för vad de har gjort och gör?

Jag förstår att detta är ett märkligt exempel, då du antagligen skulle frukta för ditt eget liv, men låt oss låtsas som om alla verkligen gillar dig, och aldrig skulle kunna tänka sig att mörda just dig.
Citera
2022-06-27, 18:44
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Som du mycket väl vet om så är jag inte emot abort, detta har jag behövt påpeka för dig minst 5 gånger nu. Men faktum kvarstår. Riksdagen bestämmer över mäns och kvinnors kroppar. Aborträtten regleras genom lagstiftningen som röstas igenom av riksdagen. Riksdagen kan förbjuda abort imorgon, hur mycket bestämmer kvinnan? Ingenting.
Om vi ska prata ditt språk så har ju riksdagen bestämt att i fallet med abort så äger kvinnan oinskränkt rätt till sin kropp upp till v 20 i graviditeten. Därmed har riksdagen bestämt att kvinnan äger sin kropp den första halvan av graviditeten. Det finns en lag som säger så. Så vad tjafsar du om?
Citera
2022-06-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om vi ska prata ditt språk så har ju riksdagen bestämt att i fallet med abort så äger kvinnan oinskränkt rätt till sin kropp upp till v 20 i graviditeten. Därmed har riksdagen bestämt att kvinnan äger sin kropp den första halvan av graviditeten. Det finns en lag som säger så. Så vad tjafsar du om?

Nej någon oinskränkt rätt över sin kropp har ingen. Jag får t.ex. inte skicka iväg min knutna näve mot din haka bara för att jag vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in