Citat:
Bra, då har du äntligen förstått vad jag menar!
Bra inlägg. Det präglas av vänlighet och nyfikenhet istället för emotioner och ilska (trots att vi inte alls håller med varandra om mycket). Önskar att det vore mer av det även vad gäller känsliga diskussioner.
1. Den viktigaste fördelen!
Sedan tror jag att vi överlag kan få en humanare syn på livet i stort. Om vi gör en kulturell omsvängning tror jag också att vi kommer se en större vilja till att hjälpa andra. Mer empati och mer "hands on"-åtgärder istället för att bara sitta bredvid och inte göra saker. Det finns massor av bra saker som kan komma i kölvattnet av en mer kritisk syn på abort men just här och nu har vi mest bara diskuterat själva proceduren och hur vi ska värdera den.
2. Ja, vi båda baserar värderingarna vi gör på tyckande. Jag är som sagt inte religiös och tror inte värderingar kommer uppifrån. Däremot anser jag att den verklighet vi förhåller oss till är objektiv (jag är inte subjektivist). Jag anser t.ex. att det nya människolivet startar vid befruktningen rent objektivt eftersom det finns starka vetenskapliga bevis för det. Hur vi sedan värderar det människolivet är där tyckandet kommer in och det är där du och jag skiljer oss åt.
3. Det finns fördelar och nackdelar med nästan allt, så även abort. Jag tycker att de argument som abortförespråkare framför är relevanta. Att ha kroppslig autonomi, att leva ett gott liv och allt det andra är viktigt. Däremot anser jag att rätten till liv är viktigare. Om rätten till liv går först kan vi utveckla de andra sakerna senare till den grad det går utan att det påverkar andra mänskliga liv negativt.
Bra inlägg. Det präglas av vänlighet och nyfikenhet istället för emotioner och ilska (trots att vi inte alls håller med varandra om mycket). Önskar att det vore mer av det även vad gäller känsliga diskussioner.
1. Den viktigaste fördelen!

2. Ja, vi båda baserar värderingarna vi gör på tyckande. Jag är som sagt inte religiös och tror inte värderingar kommer uppifrån. Däremot anser jag att den verklighet vi förhåller oss till är objektiv (jag är inte subjektivist). Jag anser t.ex. att det nya människolivet startar vid befruktningen rent objektivt eftersom det finns starka vetenskapliga bevis för det. Hur vi sedan värderar det människolivet är där tyckandet kommer in och det är där du och jag skiljer oss åt.
3. Det finns fördelar och nackdelar med nästan allt, så även abort. Jag tycker att de argument som abortförespråkare framför är relevanta. Att ha kroppslig autonomi, att leva ett gott liv och allt det andra är viktigt. Däremot anser jag att rätten till liv är viktigare. Om rätten till liv går först kan vi utveckla de andra sakerna senare till den grad det går utan att det påverkar andra mänskliga liv negativt.

Sverige har varit en "humanitär stormakt" och prioriterat mamman. Det har inte Polen gjort sig känt för.
Nu har de abortföbud och kvinnor dör för att läkare kan inye föruyse vilka som är farlig förlossning.
Jaggillar att du erkänner att det handlar om tyckande
Du anser att det är bättre att födas in i ett miserabelt liv för både mamma och barn, i stället för att låta henne styra upp läget.
Studera vad abortförbud leder till i Nicaragua och andra länder i sydamerika.
https://ki.se/forskning/saker-abort-raddar-kvinnors-liv
Citat:
[/spoiler]
Man vet att det inte går att minska antalet aborter genom att göra abortlagar mer restriktiva eller försöka undanhålla kvinnors möjlighet till abort. Det som händer då är att kvinnorna gör abort ändå, men de kanske blir fördröjda och görs med osäkra metoder. Det enda sättet att minska komplikationer och dödlighet vid abort är att öka tillgängligheten till säkra metoder och att öka användningen av fungerande preventivmedel, säger Kristina Gemzell Danielsson.
Tillgång till fri Abort är ett humant sätt att driva samhället framåt och minskar mycket lidande.
Förbud är bara negativt.