2022-05-28, 21:11
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
'Skatt är stöld'. Du tar redan sagt det, farbror. Du behöver inte säga det 8ggr till.
Det behövs upprepas: skatt är stöld!
Stöld av ens arbete. Stöld av ens slit. Stöld av ens tid.
Citera
2022-05-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Såg om den amerikanska antiabortrörelsen på tv för ett par veckor sen. Horribelt!

Det var tydligen helt ok enligt vissa av dem att skjuta folk och starta mordbrand men inte att avsluta en graviditet. Vissa var glada över att de lyckats få planned parenthood att stänga vilket får mig att tro att det kanske inte bara är ofödda barn som ska skyddas. Det är också dessa stollars moral som ska gälla.

Det berättades om en elvaåring som blivit våldtagen och gravid. Inte ens denna stackare skulle få abort enligt vissa.

Något säger mig att abortmotståndare här är mera sansade. Eller så visade man helt enkelt upp de värsta exemplen i denna film.

Jag tycker att det är ett litet liv därinne. Men det är ändå bättre att ha lagliga och trygga aborter.

Men det definitivt bästa är att se till så att man inte blir gravid, I den mån det går, om man inte vill bli det.

Men det är ändå bättre att ha lagliga och trygga aborter.

vill du utveckla, eller bygger ditt ställningstagande på objektiva felaktigheter som

-fri abort gör att det blir mindre aborter
-de 25% av graviditeter i sverige som slutar i abort gör det för att barnet är dödligt sjukt och mamman blev våldtagen av sin bror.
-anledningen till att kvinnor dör i fattiga länder är för att de inte kan göra fri abort.
-fri abort dödar bara barnet inte mamman

och liknande?
Citera
2022-05-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Men det är ändå bättre att ha lagliga och trygga aborter.

vill du utveckla, eller bygger ditt ställningstagande på objektiva felaktigheter som

-fri abort gör att det blir mindre aborter
-de 25% av graviditeter i sverige som slutar i abort gör det för att barnet är dödligt sjukt och mamman blev våldtagen av sin bror.
-anledningen till att kvinnor dör i fattiga länder är för att de inte kan göra fri abort.
-fri abort dödar bara barnet inte mamman

och liknande?

Jag tänker till exempel på våldtäkts - och incestoffer ja. Däremot tycker jag inte att det ska vara något slags preventivmedel man använder i efterhand om det är det du menar.

Om det blir färre aborter på grund av laglig abort vet jag inte. Men jag har hört att innan vi fick den abortlagstiftning vi har idag åkte svenska kvinnor till Polen och gjorde abort där.

Naturligtvis kan jag dock ändra mig om det är så.
Citera
2022-05-29, 16:28
Medlem
Citat:
Jag tänker till exempel på våldtäkts - och incestoffer ja. Däremot tycker jag inte att det ska vara något slags preventivmedel man använder i efterhand om det är det du menar.

så du pratar, kanske om någon enstaka,

dåså, vad sägs om abortförbud med undtag för våldtäkts och incestoffer, jag kan tillochmed sträcka mig så långt som alla ömmande fall, dvs där mammans liv ska räddas, eller barnet saknar storhjärna, är dött.

vi pratar inte ens om 0.5% av aborterna som vi är överens om att tillåta mao.

Det var ju reglerna innan 1975 i sverige.

Citat:
Om det blir färre aborter på grund av laglig abort vet jag inte. Men jag har hört att innan vi fick den abortlagstiftning vi har idag åkte svenska kvinnor till Polen och gjorde abort där.

Det är ju bara att jämföra, 60% jordens befolkning har tillgång till fri abort, de står för 70% (dvs 41`000`000+ årligen av aborterna (och visst få länder kan ju ämföra sig med sverige när det kommer till aborter, kina ett "bra" år kanske)

Citat:
Naturligtvis kan jag dock ändra mig om det är så.

Låter som det,
Senast redigerad av slö 2022-05-29 kl. 16:34.
Citera
2022-05-29, 16:39
Medlem
Citat:
så du pratar, kanske om någon enstaka,

dåså, vad sägs om abortförbud med undtag för våldtäkts och incestoffer, jag kan tillochmed sträcka mig så långt som alla ömmande fall, dvs där mammans liv ska räddas, eller barnet saknar storhjärna, är dött.

vi pratar inte ens om 0.5% av aborterna som vi är överens om att tillåta mao.

Det var ju reglerna innan 1975 i sverige.

Det är ju bara att jämföra, 60& jordens befolkning har tillgång till fri abort, de står för 70% av aborterna (och visst få länder kan ju ämföra sig med sverige när det kommer till aborter, kina ett "bra" år kanske)

Låter som det,

Själv tänker jag att man kanske kan se adoption som ett alternativ. Och vill man inte bli förälder ser man till att inte bli det. Det gäller både kvinnor och män!

Men det är också därför jag blir så putt när människor skryter om att de lyckats stänga ner familjeplanering. Det är ett tecken på att man vill tvinga sin syn på sex och planerat föräldraskap på andra.
Citera
2022-05-29, 16:46
Medlem
Citat:
Själv tänker jag att man kanske kan se adoption som ett alternativ. Och vill man inte bli förälder ser man till att inte bli det. Det gäller både kvinnor och män!

Men det är också därför jag blir så putt när människor skryter om att de lyckats stänga ner familjeplanering. Det är ett tecken på att man vill tvinga sin syn på sex och planerat föräldraskap på andra.

Så du tycker mao att det är okej att mörda bebisen om det är en del i planen, det har ingenting att göra med några våldtäktsbebisar eller liknande.

säg då det istället för att tramsa.
Citera
2022-05-29, 17:04
Medlem
Citat:
Så du tycker mao att det är okej att mörda bebisen om det är en del i planen, det har ingenting att göra med några våldtäktsbebisar eller liknande.

säg då det istället för att tramsa.

Vad för plan? Menar du planerat föräldraskap?

Där menade jag preventivmedel.

Dessutom tycks du ha missat att jag skrev att vill man inte bli förälder ser man till att inte bli det.
Citera
2022-06-26, 22:31
Medlem
Flickpojkens avatar
Argumentet att kvinnor går rätt till sin egen kropp

Kan nån förklara hur argumentet att "kvinnor har rätt till sin egna kropp", kan vara ett rimligt argument för abort?

Oavsett vad man tycker om abort kan jag inte förstå hur detta argumentet kan ha nån substans alls.

Argumentet fungerar när de gäller rätten att knarka osv. Detta skadar min kropp men de är min ensak.

Men för abort så detta argument nonsens. Eftersom abort inte bara skadar ett annat liv de tar död på ett annat liv.

De alltså ett helt orimligt argument. Och dessutom är de enda argumentet som lyfts fram av folk som är för rätten till abort.

Personligen tycker jag de är helt groteskt att man kan tror att man har rätt att ta död på ett liv bara för att de finns i ens kropp.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-06-26 kl. 22:39.
Citera
2022-06-26, 22:46
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Det är skillnad om man har CNS/hjärna.
Då ska du inte runka din efterblivna pappskalle.

Jag håller med om att de finns en skillnad där och skulle just komma till de. Tidig abort tycker jag är oproblematiskt. Jag tror inte på gud eller något sådant. Fostret, om de ens är rätt ord, är endast några celler från början. Många graviditeter avslutas utan att de ens märks.

Man kan förmodligen inte ens parat om liv i detta tidiga stadium.

Men ganska snart har fostret ett medvetande och är påväg att bli en egen individ. Att döda denna människa som de naturligtvis är med argumentet att kvinnor har rätt till sin egen kropp är helt substanslöst.

Har aldrig hört någon argumentera för de på ett vättigt sätt heller.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-06-26 kl. 22:55.
Citera
2022-06-26, 22:58
Medlem
991ESSs avatar
Ja, sena förlossningar är totalt vidrigt och oförsvarligt.

För övrigt är det staten som äger kvinnokroppen, exempel på det är prostitution.
Citera
2022-06-26, 22:58
Medlem
När det gäller vaccinationstvång eller det andra könet dvs det manliga då är det andra bullar.
Citera
2022-06-26, 23:01
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag håller med om att de finns en skillnad där och skulle just komma till de. Tidig abort tycker jag är oproblematiskt. Jag tror inte på gud eller något sådant. Fostret, om de ens är rätt ord, är endast några celler från början. Många graviditeter avslutas utan att de ens märks.

Man kan förmodligen inte ens parat om liv i detta tidiga Stadium. Så varför skulle abort vara under de första veckorna vara ett problem?

Men ganska snart har fostret ett medvetande och är påväg att bli en egen individ. Att kan döda denna människa som de naturligtvis är med argumentet att kvinnor har rätt till sin egen kropp är helt substanslöst.

Har aldrig hört någon argumentera för de på ett vättigt sätt heller.

När det finns ett uns av hjärna och centralt nervsystem så är det en människa. Då rör man inte BARNET. Vad man gör innan är kvinnans val.

Abortmotståndare har problem med det men i själva verket så tror jag att de inte respekterar liv. De tycker kanske t.o.m. att våldtäkt är okej. De anser att allt ansvar ligger på kvinnan och det är också bisarrt.

Abortmotståndare lider av psykisk ohälsa. Misogyner. Men kvinnor som inte respekterar människoliv, t.ex att göra abort när de bär på BARN ska bestraffas. Men hur vanligt är det tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in