Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Ett rimligt svar.
Inte för att jag håller med, men det är Sveriges hållning just nu.
Jag antar att du valde 22v av en anledning?
Själv hade jag kortat den tiden med ganska mycket.
Det tar inte 18v och fatta att man är gravid.
OCH, jag tycker självklart att mannen i fråga ska få göra en juridisk abort exakt lika länge.
Med exakt samma motiveringar som kvinnan har.
De allra flesta som gör abort, gör abort innan vecka 9 (hela 85%). Och av dessa gör flertalet abort innan vecka 7. Kvinnor/par som inte vill ha barn/inte vara gravida gör givetvis helst en så tidig abort som möjligt.
Rutinultraljudet görs någon gång mellan vecka 16-18. Sena aborter, dvs. aborter som sker innan/under vecka 18 har givetvis med stor sannolikhet med det at göra. Man upptäcker något under rutinultraljudet. Tex. att foster
inte skulle kunna leva utanför kvinnans kropp, aldrig någonsin. Vilket leder till att paret har att välja mellan att gå fullgången tid (cirka 40 veckor) och föda fram ett dödfött barn. Eller göra abort kring vecka 18.
Sena aborter kan också bero på sjukdom hos kvinnan, som gör att man måste avsluta graviditeten.
Självklart måste kvinnor/par få välja abort om foster är allvarligt sjukt och aldrig någonsin skulle klara sig utanför livmodern. Eller pga. att kvinnan är sjuk på något sätt (då brukar rentav sjukvården vara de som beslutar om abort, tex. vid livshotande tillstånd hos kvinnan som kräver avslutande av graviditeten).
Sedan finns det givetvis ambivalenta kvinnor/ambivalenta par, som väntar längre med abortbeslutet. Men jag har svårt att tro att de väntar så länge som till vecka 18... Väntar de så länge så vill de ju ha barn. Och omedvetet försöker få abortgränsen att passera så de ska få slippa göra abort. Men av någon anledning ändå får kalla fötter. Kanske mannen verkligen inte vill och kvinnan väntar in i det längsta på att han ska vilja.
Detta är tuffa frågor. I synnerhet för den individ som ska besluta om hon ska/inte ska göra abort av
sitt eget foster. Jag anser att har en kvinna samvete nog och skäl nog till att göra abort, så ska hon givetvis få göra en säker och trygg abort innan/senast vecka 18. Det är ju hon som sedan ska leva med sitt val. Inte du. Inte jag.