2022-05-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ja, du är lite eljest, men det är okej.
Såna som du måste också få finnas.
"Earth is flat" är en global populärkulturell diskussion, lite som "hästen är en frukt" var för några år
Alltid retar den någon.
Lite dadaism, sådär. Punk, kanske.
För idioter, måhända?

Sen är din sökning på att språk som behärskas av väldigt många fler än på svenska.
Resten av din diskussion får du svaret på om du orkar tänka lite längre än din näsa.

Till skillnad från feminism, som det ju bara talas om i det fördolda Men knappast förvånande att du är villig att dö på den kullen.

Kul icke-svar för övrigt.

Du kanske inte tycker att det räknas som pedofili om det sker inom äktenskapet?P Lite som vissa konservativa fåntrattar (och svensk lagstiftning på den tiden då barn utanför äktenskapet saknade arvsrätt och kallades för oäktingar) anser att våldtäkt inte kan ske inom äktenskapet.
Citera
2022-05-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Inte "eller". Båda har ett ansvar såklart.

Jag får uppfattningen att du försvarar abort med motiveringen att det inte går att skydda sig till 100%.
Att man måste kunna välja abort om man är på väg att få ett barn som man inte kan ta hand om.
Är det inte det du menar?

Ja, och allt det där är ett resultat av samhällsutvecklingen.
Det var lättare förr för en man att försörja en familj, och det var inte något fult. Skilsmässor var ovanliga och fina flickor hade inte sex före äktenskapet.
Tråkigt med regler, jag vet, men de fanns där av en anledning.
Sedan kom den sexuella revolutionen och kvinnor kunde själva och mannen blev toxisk och allt det där. Nånstans där spårade det ut, och på den vägen är det.

Nu när vi inser att det kostar lite att synda, och notan kommer in, då är det den lätta vägen vi tar.
Inte den svåra, rättfärdiga vägen.
Det är fel anser jag. Det kommer inte att leda oss framåt.

Jag har fyra åsikter i abortfrågan:

1. Både mannen och kvinnan ska försöka skydda sig så gott det går mot oönskad graviditet (helst genom att undvika vaginalsex). Vill den ena ha barn och inte den andra, så är det givetvis så att den som inte vill ha barn som har ett större ansvar för att det inte blir barn. Men båda har givetvis ett ansvar.

2. Alla p-medel är inte 100% säkra, så det säkraste sättet att skydda sig mot oönskad graviditet är att helt undvika vaginalsex.

3. Om det ändå sker en oönskad graviditet (antingen oönskad av den ena parten eller av båda) pga. att p-medel/p-metod inte har fungerat eller att man helt enkelt inte har använt vare sig p-medel eller p-metod. Så kan mannen om han vill ha barn, medans kvinnan inte vill, se till att trygga kvinnan i att vilja fortsätta graviditet och föda barn. Gravida kvinnor vill i regel skydda sina foster, inte döda dem. Så om mannen som gjort en kvinna gravid tryggar henne, så är sannolikheten att hon väljer att föda barn stor. Om män som gjort kvinnor gravida agerade så, så skulle abortantalen minska radikalt. Var så säker.

4. Men om båda vill abort, så måste det givetvis finnas tillgång till trygg och säker abort. Eller om bara kvinnan av olika starka skäl verkligen känner sig nödgad till abort (hon kanske har blivit våldtagen, eller är för ung, för gammal, mannen hon är gravid med är en farlig våldsverkare som hon behöver komma ifrån inte kittas ihop med för all framtid, hon kanske har haft svåra graviditeter/förlossningar tidigare och inte vågar fortlöpa graviditet med risk för liv och hälsa, mannen som gjort henne gravid kommer inte ställa upp som far till barnet och hon känner att hon verkligen vill ha en aktiv far till sitt barn för att hon ska vilja ha barn men mannen vill inte trygga kvinnan i hennes önskan, fostret har svåra missbildningar och kommer plågas om det föds, mannen vill inte gifta sig med kvinnan och hon vill inte föda barn utan ring på fingret, dvs. han tryggar inte det hon behöver bli tryggad i för att föda barn, kvinnan har så dålig ekonomi att hon inte har råd med barn och mannen vill inte trygga henne ekonomiskt osv.). Även i dessa fall så måste det givetvis finnas tillgång till trygg och säker abort. Man får lita på att kvinnan har starka skäl till att vilja göra abort, att hon har omdöme för detta, för precis som jag skriver här ovan: gravida kvinnor vill skydda sina foster i regel, inte döda dem. Om dessa gravida kvinnor ändå känner sig nödgade till abort så har de i regel starka skäl till abort. Det får vi andra bara lita på. Ha tilltro till dessa kvinnor. Och tillse att de får säker och trygg abort.

Jag ser abort som "sista utvägen" när alla andra saker är uttömda som du ser här ovan. Givetvis ska både mannen och kvinnan se till att ingen oönskad graviditet uppstår, men om det händer så har mannen en stor roll att fylla om han vill ha barn. Att trygga kvinnan så att hon vill föda deras gemensamma barn. Och i absolut sista fall om inget annat fungerar, så ska givetvis kvinnan ha rätt till trygg och säker abort. Trygg och säker abort räddar liv och skyddar kvinnans hälsa. Kvinnan är i regel någons dotter, kanske någons mamma, någons syster etc. Har folk omkring sig som behöver henne. Givetvis ska hon ha rätt till en trygg och säker abort om allt annat är uttömt.

Så där har du mina åsikter i frågan.
Citera
2022-05-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag ombads redogöra för lagen som säger att män måste försörja sina barn och det gjorde jag.

Det säger förälder, inte män.
Citera
2022-05-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Spade
Men du, att kvinnan inte anser att relationen med mannen är sund ju en stark indikator på att (1) det inte finns någon kommunikation och tillit mellan de båda, (2) att det inte finns intresse från mannen (och möjligen kvinnan) att förändra relationen, och (3) att mannen inte vill. (Det skulle också kunna förklaras av andra saker). Att då säga att det bara är att sluta är lika naivt som att säga att det bara är att sluta beträffande våld i nära relationer. Delvis tar du inte hänsyn till vad mannen vill eller inte vill.

Förövrigt låter du väldigt konservativ när du förespråkar ett patriarkalt ideal.

Jo, helt korrekt. Jag är väldigt konservativ (uppvuxen i ett katolskt hem som givetvis givit mig en viss prägel, även om jag själv är ateist). Men jag är även humanist. Och jag fattar att även kvinnan kan vilja abort och vilja komma från tex. en våldsverkare till man. Men det kan också vara så att hon vill ha barn och vill ha barn med den man som gjort henne gravid, men att hon har dålig ekonomi och deras relation är instabil och hon önskar stabil relation med mannen och tryggad ekonomisk situation för att känna sig trygg med att fortlöpa graviditeten. Och där kan mannen bidra för att trygga henne. Flertalet gravida kvinnor vill skydda sina foster, inte döda dem. Och i de fallen mannen är en normal man (ingen våldsverkare eller liknande) och vill ha barn, så kan han med lätthet trygg kvinnan att fortlöpa graviditeten och föda deras gemensamma barn.

Jag har fyra åsikter i abortfrågan:

1. Både mannen och kvinnan ska försöka skydda sig så gott det går mot oönskad graviditet (helst genom att undvika vaginalsex). Vill den ena ha barn och inte den andra, så är det givetvis så att den som inte vill ha barn som har ett större ansvar för att det inte blir barn. Men båda har givetvis ett ansvar.

2. Alla p-medel är inte 100% säkra, så det säkraste sättet att skydda sig mot oönskad graviditet är att helt undvika vaginalsex.

3. Om det ändå sker en oönskad graviditet (antingen oönskad av den ena parten eller av båda) pga. att p-medel/p-metod inte har fungerat eller att man helt enkelt inte har använt vare sig p-medel eller p-metod. Så kan mannen om han vill ha barn, medans kvinnan inte vill, se till att trygga kvinnan i att vilja fortsätta graviditet och föda barn. Gravida kvinnor vill i regel skydda sina foster, inte döda dem. Så om mannen som gjort en kvinna gravid tryggar henne, så är sannolikheten att hon väljer att föda barn stor. Om män som gjort kvinnor gravida agerade så, så skulle abortantalen minska radikalt. Var så säker.

4. Men om båda vill abort, så måste det givetvis finnas tillgång till trygg och säker abort. Eller om bara kvinnan av olika starka skäl verkligen känner sig nödgad till abort (hon kanske har blivit våldtagen, eller är för ung, för gammal, mannen hon är gravid med är en farlig våldsverkare som hon behöver komma ifrån inte kittas ihop med för all framtid, hon kanske har haft svåra graviditeter/förlossningar tidigare och inte vågar fortlöpa graviditet med risk för liv och hälsa, mannen som gjort henne gravid kommer inte ställa upp som far till barnet och hon känner att hon verkligen vill ha en aktiv far till sitt barn för att hon ska vilja ha barn men mannen vill inte trygga kvinnan i hennes önskan, fostret har svåra missbildningar och kommer plågas om det föds, mannen vill inte gifta sig med kvinnan och hon vill inte föda barn utan ring på fingret, dvs. han tryggar inte det hon behöver bli tryggad i för att föda barn, kvinnan har så dålig ekonomi att hon inte har råd med barn och mannen vill inte trygga henne ekonomiskt osv.). Även i dessa fall så måste det givetvis finnas tillgång till trygg och säker abort. Man får lita på att kvinnan har starka skäl till att vilja göra abort, att hon har omdöme för detta, för precis som jag skriver här ovan: gravida kvinnor vill skydda sina foster i regel, inte döda dem. Om dessa gravida kvinnor ändå känner sig nödgade till abort så har de i regel starka skäl till abort. Det får vi andra bara lita på. Ha tilltro till dessa kvinnor. Och tillse att de får säker och trygg abort.

Jag ser abort som "sista utvägen" när alla andra saker är uttömda som du ser här ovan. Givetvis ska både mannen och kvinnan se till att ingen oönskad graviditet uppstår, men om det händer så har mannen en stor roll att fylla om han vill ha barn. Att trygga kvinnan så att hon vill föda deras gemensamma barn. Och i absolut sista fall om inget annat fungerar, så ska givetvis kvinnan ha rätt till trygg och säker abort. Trygg och säker abort räddar liv och skyddar kvinnans hälsa. Kvinnan är i regel någons dotter, kanske någons mamma, någons syster etc. Har folk omkring sig som behöver henne. Givetvis ska hon ha rätt till en trygg och säker abort om allt annat är uttömt.

Så där har du mina åsikter i frågan.
Citera
2022-05-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Den objektiva verkligheten har naturligtvis inget med dina 500+ påhittade kvinliga bekanta att göra (även om det nu statistiskt sätt rör sig om runt 1000 påhittade kvinnor) om nu du inte är ”pappan” till alla dess mördade bebisar du fantiser fritt kring.

Varför är det så jädra otänkbart för dig att jag känner minst 10 kvinnor som gjort abort? Det sker 38000 aborter/år. Väldigt märkligt om jag inte hade känt någon av de som någon gång i sina liv gjort någon abort. Så lägg bara ner det där svamlet herr slö och börja använda ditt logiska tänkande istället.

Vill män ha barn med kvinnor de gjort gravida så är det en lätt match att få kvinnan att fortlöpa graviditeten och föda barn. Kvinnor vill i regel skydda sina foster, inte döda dem. Om kvinnorna väljer abort, så har de med stor sannolikhet mannens total välsignelse till detta. Eller så är det rent av han som är pådrivande till abort.
Citera
2022-05-17, 17:53
Medlem
Citat:
Fast nu är vi ju inte i lyrik och egna sagor tråden. Du kanske kan parkera din märkliga fantasier i det subforat?

Det har väldigt lite med aborter att göra. Bara knappt 20% av aborterande kvinnor använder (ellerja, säger) skydd i samband med abort

Enligt din studie var det fler än 20% som skyddat sig. Ge dig.
Och oavsett vilket: männen hade också ett ansvar att skydda sig.
Citera
2022-05-17, 17:57
Medlem
Citat:
så om 2% av alla aborter i sverige sker för att aborterskan säger att hon avstod preventivmedel, för att hon ville bli gravid och gjorde abort, så har vi inte förklarat 800 aborter, som sker i sverige, men inte i finland?

för det är ju en del av skillnaden utifrån undersökningar.

vad har kinderägg med abort att göra?

Ja, hon kanske ville bli gravid. Men mannen ville inte ha barn med henne. Hon vaknade upp ur sin rosaskimrande dröm om kärnfamiljen och insåg att hon istället skulle bli ensamstående mor. Och gör abort.

Eller så tror hon att hon inte kan bli gravid och omedvetet vill testa om hon kan. Testar detta och märker att hon förmår att bli gravid, men hon vill inte ha barn och gör abort. Vilket sedan åter oroar henne att hon blivit steril osv. Sådana kvinnor (eller rättare sagt: flickor, för de är i regel unga) behöver givetvis fångas upp och få hjälp mot sina orostankar.

Om du inte förstår min metafor med kinderägg, så kommer du inte förstå när jag förklarar metaforen. Så glöm det.
Citera
2022-05-17, 17:58
Citat:
Det säger förälder, inte män.
Jaja, och med föräldrar avses de män och kvinnor som har barn. Vilket tjat.
Citera
2022-05-17, 18:03
Medlem
EN sak som jag alltid tänker på i abort-debatter är alla kvinnor som drabbas av "spontan abort" MISSFALL......och det är väldigt många olyckliga kvinnor. HUR känner de när det talas om foster i tidigt stadium som BARN!? "Allmän diskussion" verkar öppet men jag ber om ursäkt om jag blir OT men jag har ett minne som etsat sig fast från tidigt 70-tal. Jag, en barnslig tonåring, jobbar med en lite äldre kollega och hon kommer ut från toaletten likblek...............och jag frågar.....-Men hur mår du"? och hon säger att hon fått missfall i toan och hon SPOLADE! Jag glömmer ALDRIG det! Detta att hon "spolade" och vad annat kunde hon ha gjort?
Citera
2022-05-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför är det så jädra otänkbart för dig att jag känner minst 10 kvinnor som gjort abort?

Det är inte otänkbart, ca 20/1000 kvinnor gör abort i sverige = så känner du 500kvinnor så har 10 av dem gjort en abort, (nåja 4 av dem har gjort flera stycken), sen diskuterar ju aborterskor abortbeslutet med vänner ca 50% av fallen, möjligt att de är mer öppna med det efter att de redan har gjort abort,

men 500-1000 kvinnor bör du ha som "bekanta" för att att din saga ska verka mindre fantasifull än den naturligtvis är.

Citat:
Det sker 38000 aborter/år. Väldigt märkligt om jag inte hade känt någon av de som någon gång i sina liv gjort någon abort. Så lägg bara ner det där svamlet herr slö och börja använda ditt logiska tänkande istället.

Du ljuger och fantiserar återkommande, logiskt så gör du det såväl utifrån dina tidigare lögner och självemotsägelser, men även utifrån enkel matematik.

Citat:
Vill män ha barn med kvinnor de gjort gravida så är det en lätt match att få kvinnan att fortlöpa graviditeten och föda barn.
Objektivt är det naturligtvis inte så, inte heller ser kvinnor i regel inte det som något annat än att de dödar sitt barn.

Citat:
Kvinnor vill i regel skydda sina foster, inte döda dem.
var 14minut, 24h om dygnet, 365 dagar per år, år ut och år in avfärders dina fantasier i praktiken, och då pratar jag endast om aborter i sverige.

Citat:
Om kvinnorna väljer abort, så har de med stor sannolikhet mannens total välsignelse till detta. Eller så är det rent av han som är pådrivande till abort.

varför måste dina fantasier landa i det, du vet ju likaväl som mig att aborterskor statistiskt sätt bara uppger att partnern önskade abort i 10% av fallen.
Citera
2022-05-17, 18:35
Medlem
Citat:
Enligt din studie var det fler än 20% som skyddat sig.
20% av kvinnorna använde ett pmedel ja,
https://obgyn.onlinelibrary.wiley.co...9.2001.00169.x

Citat:
Ge dig.

Den objektiva verkligheten bryr sig inte om dina sagor eller känslor, de har ingen bäring, även om du anser att den kan rädda bebisar från döden, eller nått....

Citat:
Och oavsett vilket: männen hade också ett ansvar att skydda sig.
Ja,
Kondomer (22,3%) det vanligaste pemedlet. trotts att det bara finns ett för män men mängder (avsevärt mycket effektivare för kvinnor (tex pessar (0.6%) som är ett bra skydd för de som mår dåligt av hormoniella, eller ogillar kopparspiraler osv.
Senast redigerad av slö 2022-05-17 kl. 18:48.
Citera
2022-05-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ja, hon kanske ville bli gravid. Men mannen ville inte ha barn med henne. Hon vaknade upp ur sin rosaskimrande dröm om kärnfamiljen och insåg att hon istället skulle bli ensamstående mor. Och gör abort.

så om 2% av alla aborter i sverige sker för att aborterskan säger att hon avstod preventivmedel, för att hon ville bli gravid och gjorde abort, så har vi inte förklarat 800 aborter, som sker i sverige, men inte i finland?

Så finska män är bättre än svenska, likt polska och saudiska (egentligen alla andra män på jordklotet med något undatag kinesiska vissa år) eftersom ditt scenario inte inträffar där utan bara i sverige?

Citat:
Eller så tror hon att hon inte kan bli gravid och omedvetet vill testa om hon kan. Testar detta och märker att hon förmår att bli gravid, men hon vill inte ha barn och gör abort. Vilket sedan åter oroar henne att hon blivit steril osv. Sådana kvinnor (eller rättare sagt: flickor, för de är i regel unga) behöver givetvis fångas upp och få hjälp mot sina orostankar.

?. tror du inte dina fantasier fungerar dåligt om de ska förklara varför det sker ett par 3 aborter per dygn där aborterskan valde bort preventivmedel för att hon ville bli gravid , och gör abort.

Hon kanske vill bli känd och uppmärksammad, eller göra ett statement? typ som den här tjejjen
https://www.youtube.com/watch?v=TXji...ab_channel=CNN

Hennes saga är ju inte "enbart hennes saga".....

Citat:
Om du inte förstår min metafor med kinderägg, så kommer du inte förstå när jag förklarar metaforen. Så glöm det.

Inte rimligt att andra ska förstå dig om du inte förstår digsjälv (vilket däremot är rimligt...), du kanske kan släppa dina sagor och metaforer, det är ju endå inte rätt subforum för sånt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in