Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Eller så är det han som ska avstå från att göra henne gravid. Det är urbota idiotiskt att spruta sin säd i en kvinnas vagina, som man inte vill ha barn med.
Inte "eller". Båda har ett ansvar såklart.
Citat:
Nej, varför tror du att jag menade det? Jag menar givetvis att graviditet kan bli till även om man skyddar sig. Båda mina barn blev till under "säkra perioder" och med avbrutet samlag. Både jag och exet var en bit över 30 vid båda graviditeterna. Nu använde vi inga kemiska p-medel, men även kemiska p-medel kan fallera. Jag vet flera som har skyddat sig exemplariskt och ändå blivit gravida. Flertalet har valt att föda barn, men barnen har inte varit planerade och de har gjort rejäla snabba omställningar för liv med barn. Graviditet kan inträffa trots skydd. Det enda säkra är att låta bli att ligga vaginalt. Och det vill flertalet människor inte låta bli, även om de inte vill ha barn.
Jag får uppfattningen att du försvarar abort med motiveringen att det inte går att skydda sig till 100%.
Att man måste kunna välja abort om man är på väg att få ett barn som man inte kan ta hand om.
Är det inte det du menar?
Citat:
Varför väljer du att missuppfatta det jag skriver?
Om en man gör kvinnan han har gjort gravid tryggad i relationen och tryggad ekonomiskt, så kommer hon inte vilja göra abort. Gravida kvinnor vill i regel skydda fostret, inte döda det. Men flertalet kvinnor vill även ha en relation med pappan, ha ok ekonomi och kunna ge sitt barn de bästa förutsättningarna i livet. Mannen som gjort henne gravid kan hjälpa henne med det. Men om han skiter i att hjälpa henne med det, är risken att hon gör abort.
Ja, och allt det där är ett resultat av samhällsutvecklingen.
Det var lättare förr för en man att försörja en familj, och det var inte något fult. Skilsmässor var ovanliga och fina flickor hade inte sex före äktenskapet.
Tråkigt med regler, jag vet, men de fanns där av en anledning.
Sedan kom den sexuella revolutionen och kvinnor kunde själva och mannen blev toxisk och allt det där. Nånstans där spårade det ut, och på den vägen är det.
Nu när vi inser att det kostar lite att synda, och notan kommer in, då är det den lätta vägen vi tar.
Inte den svåra, rättfärdiga vägen.
Det är fel anser jag. Det kommer inte att leda oss framåt.