Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Så 100 % alla aborter slutar i fysisk och psykisk sinnesro för kvinnorna? Det hade jag ingen aning om. Jag är ganska säker på att det innefattar även det psykiska eller fysiska besvär, oavsett grad.
Så att en risk föreligger om hur något kan komma att bli, så är det ett tillräckligt bra skäl för att rättfärdiga ett ondskefullt beteende?
Du vet inte hur det kommer se ut i Sverige. Ökad sexualundervisning, preventivmedel, lagstiftning och andra verktyg kan göras för att minska de illegala aborterna, därmed har man räddat liv. Det är väl bara att ge folk extrema straff som erbjuder assistans för illegala våldtäkter?
Problemet är att ditt argument är totalt situationsbaserat. Du värderar inte handlingen i sig. Du ser bara människor som objekt, ett antal, du skiter i handlingarna och jag ska visa hur extremt det kan gå.
Frågeställning:
En gravid kvinna i vecka 17 står på en bro tillsammans med dig själv. Ni tittar en bit bakom er och ser ett tåg komma i världens fart. På järnvägsrälsen finns det två personer fastbundna. Du har två val:
1) Putta den gravida kvinnan utför bron så hon stoppar tåget och personerna på rälsen räddas.
2) Gör ingenting och låt personerna dö eller skadas allvarligt.
Vad hade du gjort? Det innebär väl mindre total skada om du puttar ner kvinnan eftersom två personer kan skadas? Precis som du menar på att lagliga aborter innefattar mindre total skada för kvinnorna?
Svara gärna på den här frågan du

.
Absolut, det har du rätt i Abort ger samtliga kvinnor som gör abort fysiska besvär i olika grad. Och många kvinnor får även vissa psykiska besvär i olika grad.
Men graviditet och förlossning ger
också fysiska besvär. Och för de kvinnor som inte vill vara gravida av en eller annan orsak, så kommer graviditet/förlossning även ge kvinnorna psykiska besvär. Så kvinnan själv
måste få avgöra vad som är värst för just henne: abort eller att fortsätta vara gravid/föda barn. Och är att vara gravid/föda barn värst, så kommer hon göra abort. Oavsett om den är laglig och säker eller olaglig och osäker. Den lagliga och säkra aborten skonar henne dock från eventuellt
allvarliga/livsfarliga fysiska konsekvenser. Därför är det enligt mig bra att abort är lagligt, reglerat och säkert. Aborten skulle ju som sagt ske ändå/fostret skulle dö ändå. Bättre då at kvinnan skonas.
En våldtäkt som inte sker och inte ens är i närheten av att ske ger inte kvinnan/mannen några besvär alls. Medans en våldtäkt alltid påverkar offret negativt.
En våldtäkt ska alltså aldrig ske, det är det enda som skyddar eventuella offer.
Börjar du inse att din metafor är skev?
Och ja: p-medel, sexualundervisning etc. är bra och ska givetvis finnas. Men folk blir likt förbannat oönskat gravida. Och här har männen som gjort kvinnorna gravida ett stort ansvar att trygga kvinnorna de gjort på smällen, så att en oönskad graviditet omvandlas till en önskad graviditet och att fostret får leva och bli ett barn.
Mycket bättre och effektivare än abortförbud. Abortförbud leder ju som sagt
inte till att fostret överlever, utan leder snarare till risk att även kvinnan dör.
Av de kvinnor jag vet om, som har gjort abort, så har det i samtliga fall inte blivit någon abort om männen velat ha barn med kvinnorna de gjort gravida, varit bra män och dessutom tryggat kvinnorna i att fortsätta graviditeterna. I samtliga fall är det
männen som direkt eller indirekt fått kvinnorna att göra abort. I ett fall var kvinnan(flickan) under 15 år, så hon hade förmodligen gjort abort ändå, men jag är inte helt säker... Hade mannen (som var över 18) varit en reko man som tagit mestadels av ansvaret osv. så kanske hon ändå hade valt att föda. Men nu var han en slarver som inte gav henne trygghet. I två av fallen hotade mannen kvinnorna till att göra abort (det var samma man som gjort båda dessa två kvinnor gravida).
Flertalet kvinnor vill ha en relation, en bra och trygg relation, med den blivande barnafadern. Och ekonomiska förutsättningar att ta hand om barn. Allt detta kan den blivande barnafadern trygga den gravida kvinnan i. Mannen har ett ansvar här. Men om han:
- Inte vill ha barn.
- Inte vill ha barn med kvinnan.
- Inte är en trygg och bra partner.
- Inte vill trygga kvinnan praktiskt, ekonomiskt och känslomässigt.
Så finns alltid risken att kvinnan inte vill fullfölja graviditet och förlossning. Utan hellre vill göra abort och träffa en bra man att få barn med framöver. Och då är det bra om hon kan få göra en laglig och säker abort, så att hon inte riskerar sitt liv och hälsa genom en olaglig och osäker abort.
Män som gör kvinnor gravida har ett lika stort ansvar när det kommer till kvinnans abortbeslut, som kvinnan har. Mannens ansvar är att trygga kvinnan så att hon vill fortsätta vara gravid och föda barn. Detta kommer minska abortantalen markant.
Jag har redan svarat på din fråga om bro-situationen. Kolla bakåt i tråden.