2022-04-24, 12:01
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Försök hålla dig vaken efter 30 timmar så ser vi vem som har rätt.
Tar jag tillräckligt med amfetamin är det inga problem. Men lik förbannat kan jag inte sova då, även fast jag kanske vill det. Då har jag per definition sömnproblem. Så ja jag har rätt vart vill du komma?
Citera
2022-04-24, 12:15
Medlem
Själv sover jag för bra. T.o.m. så jag stör mig på helgerna av att jag somnar och vaknar samma tid som på vardagar. När jag egentligen vill vara vaken och känna mig ledig. Kolla någon film etc..
Att jag sover bra och regelbundet kan bero på fysiskt arbete om dagarna. Människan är skapt att slita fysiskt..
Citera
2022-04-24, 13:02
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Försök hålla dig vaken efter 30 timmar så ser vi vem som har rätt.
Om man inte kan sova förrän efter 30 timmars vakenhet kan det nog ställa till det en del för folk som har jobb eller studier som kräver fysisk närvaro.
Citera
2022-04-24, 16:35
Avstängd
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Tror inte du förstår hur läkare arbetar.

De börjar alltid med de mildaste behandlingarna och sen går över till tyngre grejer om det inte fungera. Detta eftersom tex tunga sömntabletter kommer med risk för allvarliga biverkningar.
För mig gick de direkt på insomningstabletter. Käkat de sen 2007 nu och de hjälper fortf lika bra som då. Har ju å andra sidan haft svåra sömnproblem sen ttyp 7-8 års ålder.
Citera
2022-04-24, 19:49
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
För mig gick de direkt på insomningstabletter. Käkat de sen 2007 nu och de hjälper fortf lika bra som då. Har ju å andra sidan haft svåra sömnproblem sen ttyp 7-8 års ålder.

Imovane?
Citera
2022-04-24, 20:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Det tror jag också. Folk tenderar att ändra sina vanor till det bättre (vad de tror). Men saken är den att med ändrade rutiner så påverkas ju sömnen också. Fortsätt i så stor grad som möjligt att leva som du gjorde innan sömnproblemen. Det är nog nyckeln. "Nu måste jag göra si och så för att sova" får bara motsatt effekt då man inte kommer kunna slappna av.
Precis, det blir en fixering vilket gör att man lätt tänker på det konstant istället.
Iaf var det så för mig men så fort jag inte orkade bry mig så blev det genast mycket bättre även om man får vara inställd på att under lång tid ha det skakigt med sömnen då kroppens balans blivit rejält rubbad.
Citera
2022-04-24, 22:51
Avstängd
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Imovane?
Nästan, zopiclon som de säger ska vara samma men jag får nästan ingen effekt alls på just imovane men zopiclon däremot funkar skitbra.
Citera
2022-04-26, 22:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag hade grava problem med sömnen och kunde ligga vaken till fem och gå upp sju till jobbet ibland.
Och för min del var det svårt med dessa tips om bättre sömn och johannisörter mm.
Men alla fungerar ju inte på alla så det gäller ju att leta efter det som funkar.
jag fick Still Noct men blev galen av dem om jag drack alkohol och ville dessutom inte förstöra min sömn för resten av livet.
Så jag ändrade mitt liv istället; svalt ocg renbäddat, lägre arbetsbelastning, krav, arbetstid, alkoholintag plus KBT
idag sover jag rätt bra även om det händer att jag är uppe sent ibland.
Men jag tar ALDRIG en tupplur på dan om jag sovit dåligt natten innan.
Det var nog det bästa tipset.
Så sömnhygien är nog inte en bluff utan dels passar olika saker olika personer, dels tenderar man väl att inte ta dessa tips på allvar.
T ex om någon säger: "om du bäddar med rena lakan och ligger svalt i rummet så blir det bättre"
Så prövade jag det men gjorde tio andra saker som förstörde min sömn.
Då var det ju inte fel på tipset om sömnhygien.
När jag läste rubriken på tråden förstod jag direkt att detta är en person (TS) som önskat narkotika men fått råd om sömnhygien. Folk har dåliga vanor och vill fortsätta ha dåliga vanor men sova med tabletter.

Roligt att höra en sådan solskenshistoria som din för en gångs skull.
Citera
2022-04-26, 22:32
Medlem
neuron-drones avatar
Tack för att du tar upp detta. Det handlar ju om att göra ens problem till en dålig vana och skuldbelägga. Och att behandla en som ett barn som inte har egna idéer.

Vi som har sömnproblem är rätt kreativa. Vi är väldigt bortom sov i ett mörkt rum och ha inte på mobilen. Vi har testat sov i jordkällaren, sov på balkongen, gå 2 mil om dagen. Ja lite överdrivet.

Men hur ska man förhålla sig till regler som att gå upp när du inte kan sova och gå inte och lägg dig förrän du kan, när tiden man kan sova är flera timmar efter man ska gå upp? Och folk säger att man inte försökt. Klart man försökt, men det är ju ologiskt.

Sömnhygien bygger på att det är en vana att sova. Det är inte det, det är ett behov. Det är lite som att säga att du kan träna dig till att bajsa exakt samma sekund varannan dag. De flesta skulle misslyckas.

Jag tror inte att man nödvändigtvis måste ha sömnmedicin. Men som sömnstörd gör det ont när folk säger att har du testat att sova i ett svalt rum, när man var där för 30 år sedan? Lite som att säga att om du brutit foten har du testat att sluta bryta foten?

Sveriges vård är urusel på att förstå sig på sömnproblem. Jag har helt klart försenad sömnfas, vilket jag faktiskt tror är en normalvariant, men de flesta läkare har sagt att jag ska testa KBT eller ADHD-medicin. Efter att jag säger att jag är lugn men kroppen säger att det inte är dags att sova, säger de att du måste stilla dina tankar. Eh, va, jag sa ju just att det inte var problemet. Kan inte fatta att jag nu är en av ca 100 i Sverige som är diagnostiserad med försenad sömnfas. Alltså, snacka om dolt problem. Det finns även andra orsaker än detta till varför man inte sover. Saker som är extremt inpräntat och hamnat i hjärnans hårdvara. Kan t o m vara en sjukdom. Men nej, det finns ingen kunskap.

Det är väldigt viktigt att sova, men att inte kunna, tror folk är en slags lättja, och tyvärr tror även läkare på det. Eh, man är så lat att man inte sover? Jaha, vad vinner man på det? Svalt rum och sådan skit är som att sätta plåster på ett knivhugg. Eftersom läkarna är så förbaskat puckade tror folk också att det är så. Att sömnhygien är något som funkar.

Folk sover för att deras kropp säger åt dem att sova. Detta kommer hända även om du ligger i ett dike.

All sömnstörning är inte insomni, och sömnhygien är riktat mot insomni men som sagt bara i väldigt milda fall.

Jag går numera upp sent så att jag ska slippa få ännu sämre immunförsvar av att bara sova några timmar. Sömn är viktigt, blir arg när man tramsar bort det hela.
Citera
2022-04-27, 00:03
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Varför inte åtgärda orsakerna till sömnproblemen istället för att droga som värsta knarkaroffret?

Vad är orsakerna då?

Säg att man har en skallskada förr som faktiskt ganska extremt ökar risken för insomni? Ta bort skallskadan?

Eller om man har NPF som ganska ofta leder till annorlunda dygnsrytm och att man är kvällsmänniska? Ta bort att man är född störd?
Citera
2022-04-27, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Människor med sömnproblem får alltid råd om åtgärder kring sömnhygien. Den som vill läsa mer om det kan googla. För dem som har sömnsvårigheter på riktigt är det dock rena skiten är min misstanke. Det har inte hjälpt mig ett skit och nu har en läkare jag snackade med bekräftat min misstanke. Jag frågade om det här med sömnhygien verkligen fungerar på människor med riktiga grava sömnsvårigheter. Hans svar var nej, det fungerar enligt hans erfarenhet inte. Det är sömnmedel som hjälper. Dock måste man alltid rekommendera dessa åtgärder i första hand. Idioti. Varför rekommenderar man något som inte fungerar!?

Hur länge tror du sömntabletter hjälper?
Citera
2022-04-27, 00:06
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Så jag ändrade mitt liv istället; svalt ocg renbäddat, lägre arbetsbelastning, krav, arbetstid, alkoholintag plus KBT
idag sover jag rätt bra även om det händer att jag är uppe sent ibland.
Men jag tar ALDRIG en tupplur på dan om jag sovit dåligt natten innan.

Varför ska man ha svalt egentligen? Är detta någonslags placebo? På vintern sover jag med värmefilt. Fryser jag kan jag inte somna. Och för dem som inte har AC på sommaren? De flesta kan ju sova.

Alkohol vet man ju pajar sömnen.

Klart att man inte tar tupplur om man inte vill paja nattsömnen.

Men behöver man verkligen lära sig detta? Är inte det självklarheter? Är lite som att gå till doktorn och få höra att man ska sätta sig ner innan man skiter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in