2022-04-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Sömnproblem existerar inte. En mänsklig kropp somnar av sig självt efter sisådär 18-20 timmar av vakenhet.

Jag tror det du syftar på är att du magiskt vill somna under specifika klockslag varje dag? Det kan du glömma.

Du, plussa på 10 - 20 timmar till på din beräkning och föreställ dig sen att du ska gå till jobbet!
Citera
2022-04-23, 19:31
Medlem
Citat:
Sömnproblem existerar inte. En mänsklig kropp somnar av sig självt efter sisådär 18-20 timmar av vakenhet.

Jag tror det du syftar på är att du magiskt vill somna under specifika klockslag varje dag? Det kan du glömma.
De flesta lägger sig och somnar vid en ganska bestämd tid varje dag.
Är inget magiskt, kallas vanor.

Ibland kan man behövas tvingas in i vanor men de flesta utvecklar det ganska snabbt.

Väldigt få som ligger och har svårt att sova efter några månaders militärtjänst.
Man däckar vid 10 efter att ha varit sysselsatt hela dagen.
Citera
2022-04-23, 19:51
Medlem
JustZlatans avatar
Så länge folk sover på sina onaturliga kallskumsmadrasser som inte andas etc så kommer de aldrig att kunna sova gott.
Citera
2022-04-23, 20:25
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:

Eh jo klart det gör. Problemet finns även om det är orsakad av andra mer grundläggande problem. Kan du inte somna när du vill har du per definition sömnproblem (eller sömnlöshet). Sen om det beror på att du dragit i dig 5g tjack eller något mer svårdefinierat, det spelar ingen roll för definitionen.
Citera
2022-04-23, 20:28
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Människor med sömnproblem får alltid råd om åtgärder kring sömnhygien. Den som vill läsa mer om det kan googla. För dem som har sömnsvårigheter på riktigt är det dock rena skiten är min misstanke. Det har inte hjälpt mig ett skit och nu har en läkare jag snackade med bekräftat min misstanke. Jag frågade om det här med sömnhygien verkligen fungerar på människor med riktiga grava sömnsvårigheter. Hans svar var nej, det fungerar enligt hans erfarenhet inte. Det är sömnmedel som hjälper. Dock måste man alltid rekommendera dessa åtgärder i första hand. Idioti. Varför rekommenderar man något som inte fungerar!?
Jag har grova sömnproblem men så fort jag lyckats ändra dygnet korrekt fungerar god sömn hygien. Nu är jag dock frustrerad då ingenting fungerar. Har haft svårare sömnproblem i 30 år. Det är inte meningen att du ska behöva äta mediciner dagligen året runt.
Citera
2022-04-23, 22:40
Medlem
Problemet är att dom som har riktiga sömnproblem, sådana som pågått i månader eller flera år oftast söker vård först när det pågått under en längre tid, oftast flera år. Vid det laget har personen såklart redan testat precis allt vad gäller sömnhygien. Att då på vårdcentralen bli skolad i hur man ska optimera sömnen är såklart provocerande eftersom det innebär att börja om på ruta ett.
Citera
2022-04-23, 23:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Sömnhygien är ingen bluff men fungerar givetvis inte på de som lider av insomni.
Det finns väl en stege med tips att beta av innan man tar det där pillret så det är väl rätt väg att börja med innan man ger upp?

För mig finns det dock bara en bot att följa om man har sömnproblem och det är att låtsas som ingenting, att inte följa några tips och att inte under några omständigheter anpassa sitt liv utefter sömnbrist. Brukade du ta en powernap innan sömnproblemen? Ja, men fortsätt med det då. Brukade du dricka 4 - 5 kaffekoppar innan? Kör bara. Kollade du sociala medier det sista du gjorde innan du somnade förr? Ja, varför inte? Det funkade ju då så varför inte nu?

Man spär på rädslan av att inte somna genom att ruta om sitt liv efter det. Ta pillret om du behöver, var tacksam att det finns. Till slut märker du att du behöver pillret allt mer sällan. Lycka till!
Citera
2022-04-24, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Sömnhygien är ingen bluff men fungerar givetvis inte på de som lider av insomni.
Det finns väl en stege med tips att beta av innan man tar det där pillret så det är väl rätt väg att börja med innan man ger upp?

För mig finns det dock bara en bot att följa om man har sömnproblem och det är att låtsas som ingenting, att inte följa några tips och att inte under några omständigheter anpassa sitt liv utefter sömnbrist. Brukade du ta en powernap innan sömnproblemen? Ja, men fortsätt med det då. Brukade du dricka 4 - 5 kaffekoppar innan? Kör bara. Kollade du sociala medier det sista du gjorde innan du somnade förr? Ja, varför inte? Det funkade ju då så varför inte nu?

Man spär på rädslan av att inte somna genom att ruta om sitt liv efter det. Ta pillret om du behöver, var tacksam att det finns. Till slut märker du att du behöver pillret allt mer sällan. Lycka till!

Detta känns faktiskt vettigt. Den här så kallade sömnhygienen sätter ju ännu mer fokus på sömnproblemen. Det kan bli en besatthet kring sömnen.
Citera
2022-04-24, 10:11
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Människor med sömnproblem får alltid råd om åtgärder kring sömnhygien. Den som vill läsa mer om det kan googla. För dem som har sömnsvårigheter på riktigt är det dock rena skiten är min misstanke. Det har inte hjälpt mig ett skit och nu har en läkare jag snackade med bekräftat min misstanke. Jag frågade om det här med sömnhygien verkligen fungerar på människor med riktiga grava sömnsvårigheter. Hans svar var nej, det fungerar enligt hans erfarenhet inte. Det är sömnmedel som hjälper. Dock måste man alltid rekommendera dessa åtgärder i första hand. Idioti. Varför rekommenderar man något som inte fungerar!?

För du vet inte om det inte funkar innan du testat det
Citera
2022-04-24, 10:28
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman

Det tror jag också. Folk tenderar att ändra sina vanor till det bättre (vad de tror). Men saken är den att med ändrade rutiner så påverkas ju sömnen också. Fortsätt i så stor grad som möjligt att leva som du gjorde innan sömnproblemen. Det är nog nyckeln. "Nu måste jag göra si och så för att sova" får bara motsatt effekt då man inte kommer kunna slappna av.
Citera
2022-04-24, 11:22
Medlem
Citat:
Du, plussa på 10 - 20 timmar till på din beräkning och föreställ dig sen att du ska gå till jobbet!

Det är helt ditt val att du valt att flytta till Sverige och valt att ha ett "normalt liv" och ett "normalt jobb" som du går till varje dag.
Citera
2022-04-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Eh jo klart det gör. Problemet finns även om det är orsakad av andra mer grundläggande problem. Kan du inte somna när du vill har du per definition sömnproblem (eller sömnlöshet). Sen om det beror på att du dragit i dig 5g tjack eller något mer svårdefinierat, det spelar ingen roll för definitionen.

Försök hålla dig vaken efter 30 timmar så ser vi vem som har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in