• 5
  • 6
2022-04-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är svårt att prata med en liten gymnasiegosse som tror han vet allt för han har läst på wiki och inte fattar vad en liknelse är.

Farligare än att inte ha kunskap är att ha lite kunskap.

Anser du att du lärt dig klart genom några sidor på nätet?

Försök skriva ett riktigt inlägg som hänvisar till en källa, så kan vi ha en intelligent diskussion istället. Eller du kan ju ringa upp dina psykologer och din morsa och fråga dem om sömntips, och skriva här.

Varför lita på forskningen när vi kan lita på en psykotiskt och neurotiskt människas konversationer, som han själv inte förstår, med någon annan.

En extremt ointelligent liknelse, men det förstod du inte. Du hade väl kunnat visa din bemästring av ämnet genom att förklara vad det är som sker istället för att ge en liknelse på nivån av en 7-åring? Men det kanske är för att du varit deprimerad så länge som gör att du inte kan tänka så bra.

Skyll det på någon medicin, din uppväxt och ditt liv, så slipper du ta ansvar för någonting. Väntar på källan för dina påståenden, lycka till pajas.
Citera
2022-04-27, 22:00
Medlem
neuron-drones avatar
Du förutsätter att folk inte tar ansvar. Vad är det för skitsnack. En läkare jag hade för 20 år sedan sa att om jag kunde gå upp 7 varje dag skulle jag bli botad. Jag Blev inte botad. Jag Fick 2-4 timmars sömn varje dag i ett år helg med. Efter ett år hade jag inte "vant" mig att ha en regelbunden sömnrytm. Pga att jag har en äkta sömnstörning som fjantiga husmorstips inte kan hjälpa.

Har du haft en svår sömnstörning själv?

TS pratar om om sömnhygien är bra eller dåligt. Du har lämnat den diskussionen för länge sedan. Precis som i de flesta trådar spårar du ur så det ska passa det du vill tala om.

Så är det inte meningen att Flashback ska funka, det kallas offtopic och man kan bli bannad för det.
Citera
2022-04-27, 22:04
Sen jag började käka Lamotrigin har jag fått knepiga sömnvanor.

Kan vakna kl. 03:00 på natten efter att ha gått och lagt mig strax 23:00, och vara pigg.

Sov sen inget på dagen och somnade ca 22-23 timmar senare, för att efter det få knappt 5 timmars sömn till.

Men det kan säkert delvis vara åldern också.
Senast redigerad av Pecka- 2022-04-27 kl. 22:19.
Citera
2022-04-27, 22:24
Medlem
Citat:
Folk förstår inte hur sömn funkar. Ja, man kan vänja sig lätt vid några timmars förskjutning av dygnet. En som är programmerad att vakna kl 10 kan lätt gå upp kl 7.

Men det går sämre om man är nattmänniska och inte bara ska vrida från 2 till 11. Då blir det mer att man aldrig får sova mer än ett par timmar om man inte kan somna innan 5 och man ska gå upp 7. Det går inte att vänja sig hur mycket som helst. Det är därför människor har svårt att vänja sig vid nattjobb.

Allas inre klocka är olika och man kan inte jämföra med sig själv. Är man frisk i sömnen kan man inte jämföra med någon som är sjuk. Och tro att det bara är dåliga vanor. Det finns sjukdom i sömnen på riktigt. Det är ingen myt.
Ska jag vara helt ärlig så tror jag väldigt få är obotliga nattmänniskor.
Tror mer på att de har haft en vana så lång tid att det har blivit en del av dom.
Sen har man svårt att bryta den vanan eftersom man kanske har diverse psykiska problem vilket gör det svårt att finna styrka till förändring.

Att många är kraftigt överviktiga är och har svårt att ändra livsstil beror ju som exempelvis ofta på att de har ett svagt psyke som behöver fixas.
Citera
2022-04-27, 22:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ska jag vara helt ärlig så tror jag väldigt få är obotliga nattmänniskor.
Tror mer på att de har haft en vana så lång tid att det har blivit en del av dom.
Sen har man svårt att bryta den vanan eftersom man kanske har diverse psykiska problem vilket gör det svårt att finna styrka till förändring.

Att många är kraftigt överviktiga är och har svårt att ändra livsstil beror ju som exempelvis ofta på att de har ett svagt psyke som behöver fixas.

Det hänger ofta ihop med AS/ADD/ADHD eller psykiatriska diagnoser. de mentalsjuka får vård men de börjar inte ändå sova rätt. Att fixa ett psyke är väl inte direkt görbart.

Känner inga tjocka som inte kan sova. Kanske något att forska på.
Citera
2022-04-27, 22:37
Medlem
Citat:
Det hänger ofta ihop med AS/ADD/ADHD eller psykiatriska diagnoser. de mentalsjuka får vård men de börjar inte ändå sova rätt. Att fixa ett psyke är väl inte direkt görbart.

Känner inga tjocka som inte kan sova. Kanske något att forska på.
Beror väl på vad för problem man har?
Folk med diagnoser brukar ju ju må bättre när de har vanor när de ska sova, äta mm.
Sen ja vanor är svåra att ändra på.
Men trivs man att vara uppe om nätterna så får man ju helt enkelt skaffa ett jobb som funkar bättre med det..

Sover man dåligt så har man en tendens till att äta mera för att kompensera förlorad sömn.
Ingen anning om tjocka har svårt att sova, men många lider antagligen av problem som gör att de sover sämre pga övervikten.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in