2022-04-27, 00:08
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Hur länge tror du sömntabletter hjälper?

Folk på min kompis jobb (hon är den enda som inte tar insomningstabletter) finns det folk som tagit sömntabletter i 25 år för att klara av att jobba natt.

Varför lurar läkare i att alla mediciner skapar tolerans? Då skulle gamlingar ta 100 blodtryckstabletter om dagen.
Citera
2022-04-27, 00:14
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Utöver detta så är det viktigt att man går upp vid samma tid varje dag, och har en fast intern klocka.

Du kan påverka mycket men du kan inte bestämma över din inre klocka. Det är som att bestämma vilken puls du ska ha. Du byter inte inre klocka fast du sätter klockan till 7. Det är klockan som väcker dig. Visst kan du vänja dig att vakna innan klockan med, men det har med din tidsuppfattning att göra. Du kan göra svaga påverkningar på din inre klocka, den starkaste verkar inte vara dagsljus utan samsovning.

Bestäm dig för att alltid gå upp kl 1 på morgonen och se hur din inre klocka "anpassar sig". Testa att försöka somna kl 17. Alltid.

Lite som att bestämma att man inte ska bli hungrig. Man kan sluta äta men hungern lär komma.
Citera
2022-04-27, 00:17
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
De flesta lägger sig och somnar vid en ganska bestämd tid varje dag.
Är inget magiskt, kallas vanor.

Ibland kan man behövas tvingas in i vanor men de flesta utvecklar det ganska snabbt.

Väldigt få som ligger och har svårt att sova efter några månaders militärtjänst.
Man däckar vid 10 efter att ha varit sysselsatt hela dagen.

Det kallas att få för lite sömn. Visst kan man somna på det sättet. Det gjorde jag under hela min uppväxt. Jag kunde somna för att jag alltid sov för lite. Men hur nyttigt är det egentligen?
Citera
2022-04-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Folk på min kompis jobb (hon är den enda som inte tar insomningstabletter) finns det folk som tagit sömntabletter i 25 år för att klara av att jobba natt.

Varför lurar läkare i att alla mediciner skapar tolerans? Då skulle gamlingar ta 100 blodtryckstabletter om dagen.

Tar hon antihistaminer? Ha det så kul med demensen isåfall.
Citera
2022-04-27, 00:33
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Tar hon antihistaminer? Ha det så kul med demensen isåfall.

Nej, hon är en av de få magiska människorna som faktiskt kan bestämma sitt sömnmönster. Hon har inga mediciner för sömn. De andra på jobbet tar zopiklon eller zolpidem.
Citera
2022-04-27, 01:16
Medlem
Citat:
Det kallas att få för lite sömn. Visst kan man somna på det sättet. Det gjorde jag under hela min uppväxt. Jag kunde somna för att jag alltid sov för lite. Men hur nyttigt är det egentligen?
Varför skulle man få för lite sömn om man är van vid att somna en tid och vakna en tid så att man får tillräckligt med sömn?
Citera
2022-04-27, 01:24
Medlem
Citat:
Nej, hon är en av de få magiska människorna som faktiskt kan bestämma sitt sömnmönster. Hon har inga mediciner för sömn. De andra på jobbet tar zopiklon eller zolpidem.

Ser man till att få solljus i ögonen varje morgon och adekvat fysiskt aktivitet under dagen så kan de flesta sova bra.

Använder man preparat för att jobba natt kanske man borde byta jobb till ett som inte förstör ens hälsa?

Medicinerna du talar om är inga mirakel och de kommer alla med sina biverkningar, både kort och långsiktigt.

Därför läkare försöker få folk till bra rutiner, men folk vill inte ha jobbiga rutiner. De vill ha mirakelpiller (som tyvärr inte existerar på riktigt).
Citera
2022-04-27, 01:26
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ser man till att få solljus i ögonen varje morgon och adekvat fysiskt aktivitet under dagen så kan de flesta sova bra.

Använder man preparat för att jobba natt kanske man borde byta jobb till ett som inte förstör ens hälsa?

Medicinerna du talar om är inga mirakel och de kommer alla med sina biverkningar, både kort och långsiktigt.

Därför läkare försöker få folk till bra rutiner, men folk vill inte ha jobbiga rutiner. De vill ha mirakelpiller (som tyvärr inte existerar på riktigt).

Byta jobb? Ja just det, det är ju bara att ta ett nytt jobb... De är jävligt glada att de har jobb.
Citera
2022-04-27, 01:27
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Varför skulle man få för lite sömn om man är van vid att somna en tid och vakna en tid så att man får tillräckligt med sömn?

Därför att man ständigt får mindre än 8 timmars sömn.
Citera
2022-04-27, 01:31
Medlem
Citat:
Därför att man ständigt får mindre än 8 timmars sömn.
Jaså varför det? Vad hindrar en för att lägga sig tidigare om sov dåligt natten innan menar du?
Citera
2022-04-27, 01:32
Medlem
Citat:
Byta jobb? Ja just det, det är ju bara att ta ett nytt jobb... De är jävligt glada att de har jobb.

Ja, är man inte värdelös så är det inte svårt att byta jobb nej. Mitt jobb är glada att de har mig, inte tvärtom.

Låter som du talar om folk som inte håller svenskt mått, rent genetiskt och som bryr sig mer om pengar än hälsan.
Citera
2022-04-27, 01:33
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jaså varför det? Vad hindrar en för att lägga sig tidigare om sov dåligt natten innan menar du?

Jag menar om man har en aktivitet där man styrs av andra där man inte kan bestämma själv när man ska gå och lägga sig eller gå upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in