2022-04-13, 19:19
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag tror inte på någon särskild elit. Att agera så från USAs sida kan vara positivt diplomatiskt på sikt; säg i förhandling sommar/sensommar.

Jag tror att ryssarna bara fortsätter till sensommar faktiskt. Sedan så ger de sig efter lite rävspel + hålla några delar av östra Ukraina.

Att då USA lägger upp till att kunna förhandla bort ett finskt (och kanske svenskt) natomedlemskap så får ryssarna känna att de vinner något utan att status quo egentligen har ändrat sig.

Och jag är inte supersmart heller, men jag har påtalat många saker i stil med detta sedan invasionen drog igång; men då är jag alltid ett rysstroll liksom.
USA gör rätt genom att isolera Putin ekonomiskt, det kanske inte känns nu men kommer att göra det längre fram.

En sak är säker dock Väst måste skicka mera vapen till Ukraina.
Det jag ser som en fara är att kriget eskalerar då och att Kina gör detsamma med andra nationer som är pro ryska osv.
Citera
2022-04-13, 19:20
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Vi, och Finland, har redan en försvarsgaranti genom vårt medlemskap i EU. Om Ryssland attackerar oss attackerar de hela EU och därigenom också NATO.

EU:s medlemsländer ska hjälpa varandra om ett av dem attackeras av en yttre fiende.

(Detta undviks ofta att lyftas fram eftersom det bedrivs en hetskampanj för att vi ska gå med i NATO.)
Okej det där visste jag inte om. Enligt media har vi inga säkerhetsgarantier alls om Ryssland attackerar.
Citera
2022-04-13, 19:38
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
https://www.expressen.se/nyheter/upp...sa-eller-nato/

Trots sonderingar har Finland inte lyckats få några säkerhetsgarantier från USA eller Nato inför en eventuell medlemsansökan i försvarsalliansen. Det uppger svenska regeringskällor för Expressen.

Och från regeringens sida betonas att man måste vara medveten om att ett eventuellt ryskt svar.

Grammatiken är inte bra har lagt märke till att allt fler journalister skriver som krattor undra vad det kan bero på.....Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?

För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Jag vet inte om detta är klickbait Expressen kör med för att tjäna pengar på människors rädsla men om det här är sant så är det kanske bättre att vara neutrala.

Vi är dessutom redan i dessa månader Expressen skriver om...Gör mig än mer orolig.

Fake news.

Det kan inte stämma, majoriteten av alla krigshetsare och Natorunkare har ju garanterat det i det här forumet. Och dessa skulle väl inte kunna ha fel?
Citera
2022-04-13, 19:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru
M-m-men andra ska ju slåss åt oss! Slava ukraini och sådant!

Skicka vapen till Ukraina var ett jävla misslyckande som nation. Men Magdalena visste att detta skulle vara det som krävdes för att kliva in i NATO.

Hon sålde ut vårt land och den neutralitet som var kvar. Hon ska egentligen användas som en reptyngd.
Var inte sån ynkrygg. Klart vi ska med i Nato, säkerhetsgarantier eller inte. Börjar ryssen jävlas när vi ansökt för vi väl slåss tillbaka. Tycker det är helrätt att gå med i Nato. Vi har inte befolkningsmängden att ha ett försvar som kan klara av ryssen om de verkligen vill invadera, och Putin har ju med all önskvärd tydlighet visat att Stalin-Sovjet fanns kvar bara strax under ytan i dagens Ryssland.

Så att gå med i Nato är ju det naturligaste vi kan göra. Enda sättet att ha ett fullgott försvar.

Och vad gäller säkerhetsgarantier så kanske varken Finland eller Sverige får det på pappret. Men i realiteten kommer det ju bli så. Nato skulle inte på något vis kunna acceptera och behålla sin trovärdighet om de inte undsätter länder som blir attackerade under ansökningsprocessen
Citera
2022-04-13, 19:43
Medlem
Karakateorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Var inte sån ynkrygg. Klart vi ska med i Nato, säkerhetsgarantier eller inte. Börjar ryssen jävlas när vi ansökt för vi väl slåss tillbaka. Tycker det är helrätt att gå med i Nato. Vi har inte befolkningsmängden att ha ett försvar som kan klara av ryssen om de verkligen vill invadera, och Putin har ju med all önskvärd tydlighet visat att Stalin-Sovjet fanns kvar bara strax under ytan i dagens Ryssland.

Så att gå med i Nato är ju det naturligaste vi kan göra. Enda sättet att ha ett fullgott försvar.

Och vad gäller säkerhetsgarantier så kanske varken Finland eller Sverige får det på pappret. Men i realiteten kommer det ju bli så. Nato skulle inte på något vis kunna acceptera och behålla sin trovärdighet om de inte undsätter länder som blir attackerade under ansökningsprocessen

Ynkrygg? Hur är det inte att vara ynkrygg genom att söka beskydd av USA? Vad lever du i för fantasivärld egentligen? Det modiga hade väl varit att inte suga på USAs tutte.

Vilken clown.
Citera
2022-04-13, 19:44
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Fake news.

Det kan inte stämma, majoriteten av alla krigshetsare och Natorunkare har ju garanterat det i det här forumet. Och dessa skulle väl inte kunna ha fel?
Jo men så är det flashback analys ska man ta med en nypa salt dock.
Det är otroligt viktigt idag att man följer rätt nyheter säkra källor så att säga.
Citera
2022-04-13, 19:47
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde

Vi har ju fullt med klaner som gärna ställer upp och hjälper Sverige samt annan invandring.
Eller?..................
Citera
2022-04-13, 19:48
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Jo men så är det flashback analys ska man ta med en nypa salt dock.
Det är otroligt viktigt idag att man följer rätt nyheter säkra källor så att säga.

Nej, det ska man inte. Folk kan aldrig ha fel i det här forumet.
Citera
2022-04-13, 19:51
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Nej, det ska man inte. Folk kan aldrig ha fel i det här forumet.
Men dom skrev ju att vår statsminister är ett rysstroll är inte det all ljuga?
Citera
2022-04-13, 19:56
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Men dom skrev ju att vår statsminister är ett rysstroll är inte det all ljuga?

Det beror på vilket samband det är. Jag kan inte uttala mig om det utan att se hela sambandet.
Citera
2022-04-13, 19:57
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Det beror på vilket samband det är. Jag kan inte uttala mig om det utan att se hela sambandet.
Hon var en kommunist som ung och en kommunist idag skriver dom.
Citera
2022-04-13, 20:03
Medlem
Neroxxs avatar
Är det inte lustigt att man helt öppet går ut med dessa saker. Det bör ju vara något som man gärna inte vill att en eventuell motståndare har på sin hand .

Citat:
Jag håller med dig. Ryssland har redan gjort allt möjligt utan att omvärlden gett tillbaka. Sedan har jag lagt märke till att ingen lyssnar på USA längre dom tror det men allt fler länder börjar tänka, varför fan ska jag lyssna på dom, Indien som exempel skiter fullständigt i Ukraina kriget dom har signat ett nytt kontrakt med Ryssland om gasen osv.

Under alla dessa år har våra sittande ministrar avvecklat vårt försvar och nu FÖRST nu säger man, "vi såg det inte komma" nä ni såg fan ta mig inget komma. Ni lyckades förstöra er egen nation. Med tanke på hur många som hatar oss svenskar känns det som Putin inte behöver attackera alls löste precis om en ny skjutning...Det lilla landet galet.

Indien är dock ett väldigt speciellt fall, då de har såna långtgående avtal med Ryssland, de skulle förlora rejält på att säga upp avtal med Ryssland då de är relativt beroende av dem. Så det är inte lustigt att man är väldigt försiktig i sina uttalande, de har dock sagt att de ser att kriget tar slut (men lagt ner sina röster i FN).
Senast redigerad av Neroxx 2022-04-13 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in