2022-04-13, 18:40
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Regeringskällor kan ju vara en av motståndarna till Nato som sitter i regeringen eller jobbar med regeringen. Säger inte ett skit egentligen. Kan vara ett desperat sätt att påverka opinionen
Jag tycker inte vi ska gå med i NATO inte heller tycker jag vi ska stå bakom kärnvapen. Det gör vi nämligen om vi går med i NATO, kärnvapen skyddar ingen. Jag tror inte Putin hade attackerat oss han vet det är USA som styr våra ledare.
Citera
2022-04-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Ryssland skulle aldrig lyckas ta sverige/finland så fly behöver du nog inte tänka på, däremot kan det vara bra röra sig neråt i landet. Kommer sluta som Ukraina, en sakta positionskrig med stora förluster. Olika modeller skissar på hur långt de skulle lyckas ta sig. Logistiken är inte så lätt, bundna till vägar är de lätta måltavlor, vilket skulle göra båda krigen väldigt lika.

De behöver kyla för att göra framryckningar effektiva, så mest rimligt med missilanfall under sommaren och trupp-upptrappning av styrkor. sen en militär fas till hösten efter vapenvila går igenom i ukrana där de får igenom full annektering av dombas och krim och kan fokusera på scandinavien.
Jag är inte rädd för ryssen. Jag står upp för Sverige. Ingen fiende ska kunna hota mig, eller göra Sverige till en vassalstat till Ryssland. Även om jag misstänker att Sverige har varit inflitrerat av öst-stat kommunister de senaste 40-50 år. Glöm inte att det var DDR som öppnade gränsen.
Citera
2022-04-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Jag tycker inte vi ska gå med i NATO inte heller tycker jag vi ska stå bakom kärnvapen. Det gör vi nämligen om vi går med i NATO, kärnvapen skyddar ingen. Jag tror inte Putin hade attackerat oss han vet det är USA som styr våra ledare.
Det argumentet är vanligt förekommande, framförallt miljöpartiet använder det. Kan förstå att man använder det, men Sverige lär knappast bidra till att mer kärnvapen kommer att skaffas så jag vet inte om jag tycker att det är ett bra argument. Tycker nog att fördelarna väger över. Vi har inget att sätta emot om vi blir attackerade. Hade vi behållit det äldre försvaret kunde jag nog tänka mig att vara mer skeptisk. Men nu har vi i princip inget försvar mot en invasion därför tror jag att vi behöver hjälp från Nato
Citera
2022-04-13, 18:46
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/upp...sa-eller-nato/

Trots sonderingar har Finland inte lyckats få några säkerhetsgarantier från USA eller Nato inför en eventuell medlemsansökan i försvarsalliansen. Det uppger svenska regeringskällor för Expressen.

Och från regeringens sida betonas att man måste vara medveten om att ett eventuellt ryskt svar.

Grammatiken är inte bra har lagt märke till att allt fler journalister skriver som krattor undra vad det kan bero på.....Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?

För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Jag vet inte om detta är klickbait Expressen kör med för att tjäna pengar på människors rädsla men om det här är sant så är det kanske bättre att vara neutrala.

Vi är dessutom redan i dessa månader Expressen skriver om...Gör mig än mer orolig.
Det kan användas som förhandling diplomatiskt; Ryssland drar sig tillbaka i sommar mot att Finland och Sverige inte joinar Nato. Så får ryssarna känna sig som vinnare utan "att tappa ansiktet".
Citera
2022-04-13, 18:48
Medlem
bomhulls avatar
Får hoppas att ni som vill gå med i nato är beredda på att slåss emot ryssen .
Jag tänker inte ställa upp på att försvara nato.
Citera
2022-04-13, 18:48
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det argumentet är vanligt förekommande, framförallt miljöpartiet använder det. Kan förstå att man använder det, men Sverige lär knappast bidra till att mer kärnvapen kommer att skaffas så jag vet inte om jag tycker att det är ett bra argument. Tycker nog att fördelarna väger över. Vi har inget att sätta emot om vi blir attackerade. Hade vi behållit det äldre försvaret kunde jag nog tänka mig att vara mer skeptisk. Men nu har vi i princip inget försvar mot en invasion därför tror jag att vi behöver hjälp från Nato
USA enda intresse är havet dom skiter fullständigt i både Ukraina och Sverige likaså Finland. Ja enligt mig iaf.
Citera
2022-04-13, 18:49
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det kan användas som förhandling diplomatiskt; Ryssland drar sig tillbaka i sommar mot att Finland och Sverige inte joinar Nato. Så får ryssarna känna sig som vinnare utan "att tappa ansiktet".
Intressant..Men ditt inlägg får mig att tänka på en hemlig elit som agerar så som du beskriver utgången. Jag tror tyvärr detta kriget kommer pågå tills Zalensky är död.
Citera
2022-04-13, 18:50
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Öööh,vem tror du,typ resten av världen!!

Finns mycket information om geopolitik på nätet, läsa gärna på om du är intresserad.
Bättre det än att utgå från förhoppningar.

Resten av världen gick inte in när Ryssland gick in i Georgien, Tjetjenien, Krimhalvön och nu Ukraina.
Att lilla sverige och ännu mindre finland skulle vara nått undantag i listan är föga troligt, ryssland har gjort såhär tidigare, men det har bara inte fått så mycket uppmärksamhet.
Nyckeln här är att position mot NATO. Sverige är den som gör aggressionen iom att man ansöker om medlemskap enligt ryska ögon, vilket jag delvis förstår dom för. USA lät inte kuba ansluta sig till ryssland och placera kärnvapen på ön, varför skulle ryssland tillåta fler nato-länder runt sig utan att ryta.
Citera
2022-04-13, 18:55
Medlem
Citat:
Intressant..Men ditt inlägg får mig att tänka på en hemlig elit som agerar så som du beskriver utgången. Jag tror tyvärr detta kriget kommer pågå tills Zalensky är död.
Jag tror inte på någon särskild elit. Att agera så från USAs sida kan vara positivt diplomatiskt på sikt; säg i förhandling sommar/sensommar.

Jag tror att ryssarna bara fortsätter till sensommar faktiskt. Sedan så ger de sig efter lite rävspel + hålla några delar av östra Ukraina.

Att då USA lägger upp till att kunna förhandla bort ett finskt (och kanske svenskt) natomedlemskap så får ryssarna känna att de vinner något utan att status quo egentligen har ändrat sig.

Och jag är inte supersmart heller, men jag har påtalat många saker i stil med detta sedan invasionen drog igång; men då är jag alltid ett rysstroll liksom.
Citera
2022-04-13, 18:56
Medlem
Karakateorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Får hoppas att ni som vill gå med i nato är beredda på att slåss emot ryssen .
Jag tänker inte ställa upp på att försvara nato.

M-m-men andra ska ju slåss åt oss! Slava ukraini och sådant!

Skicka vapen till Ukraina var ett jävla misslyckande som nation. Men Magdalena visste att detta skulle vara det som krävdes för att kliva in i NATO.

Hon sålde ut vårt land och den neutralitet som var kvar. Hon ska egentligen användas som en reptyngd.
Citera
2022-04-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Finns mycket information om geopolitik på nätet, läsa gärna på om du är intresserad.
Bättre det än att utgå från förhoppningar.

Resten av världen gick inte in när Ryssland gick in i Georgien, Tjetjenien, Krimhalvön och nu Ukraina.
Att lilla sverige och ännu mindre finland skulle vara nått undantag i listan är föga troligt, ryssland har gjort såhär tidigare, men det har bara inte fått så mycket uppmärksamhet.
Nyckeln här är att position mot NATO. Sverige är den som gör aggressionen iom att man ansöker om medlemskap enligt ryska ögon, vilket jag delvis förstår dom för. USA lät inte kuba ansluta sig till ryssland och placera kärnvapen på ön, varför skulle ryssland tillåta fler nato-länder runt sig utan att ryta.
Länderna du räknar upp har alla en tidigare anknytning till moder Ryssland vilket har gjort att övriga världen har betraktat eländet på ett annat sätt.Fin o Swe har inte denna koppling,tror faktist inte vi ens skulle behöva tillhöra nato för att få en helt annan uppbackning änn ukraina.Detta vet även putin,får han europa och usa i nacken på riktigt så då har han sin grushög.Russen har ingenting att lägga emot den dagen,så frågan kvarstår:tror du han vill ta den risken?
Citera
2022-04-13, 19:07
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?
Vi, och Finland, har redan en försvarsgaranti genom vårt medlemskap i EU. Om Ryssland attackerar oss attackerar de hela EU och därigenom också NATO.

EU:s medlemsländer ska hjälpa varandra om ett av dem attackeras av en yttre fiende.

(Detta undviks ofta att lyftas fram eftersom det bedrivs en hetskampanj för att vi ska gå med i NATO.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in