Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-13, 17:03
  #1
Avstängd
at0m3ns avatar
https://www.expressen.se/nyheter/upp...sa-eller-nato/

Trots sonderingar har Finland inte lyckats få några säkerhetsgarantier från USA eller Nato inför en eventuell medlemsansökan i försvarsalliansen. Det uppger svenska regeringskällor för Expressen.

Och från regeringens sida betonas att man måste vara medveten om att ett eventuellt ryskt svar.

Grammatiken är inte bra har lagt märke till att allt fler journalister skriver som krattor undra vad det kan bero på.....Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?


För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Jag vet inte om detta är klickbait Expressen kör med för att tjäna pengar på människors rädsla men om det här är sant så är det kanske bättre att vara neutrala.

Vi är dessutom redan i dessa månader Expressen skriver om...Gör mig än mer orolig.
__________________
Senast redigerad av at0m3n 2022-04-13 kl. 17:06.
Citera
2022-04-13, 17:07
  #2
Medlem
Känns ju tryggt att individer i regeringssfären läcker uppgifter som dessa.

En svensk tiger?
Citera
2022-04-13, 17:08
  #3
Medlem
Karakateorus avatar
Detta är intressant, för detta kan fälla NATO som helhet. Varför?

Jo, för att NATO är redan svagt och behöver stärkas. Om de under press ifrån ryssen inte agerar på olika sätt så har de övergett sin rätt att existera. De har varit tafatta gällande Ukraina, om de inte ens kan garantera säkerheten för framtida medlemmar heller är frågan var NATO hamnar någonstans.

Om ryssen attackerar Sverige och Finland, räcker med att göra att de hamnar i konflikt med Ryssland och inte kan gå med i NATO under överskådlig framtid, then what? Vad är NATOs framtida roll?

Detta är nog bära eller brista. Frågan om Finland kan nog leda till ett världskrig eller NATOs oundvikliga upplösande.
Citera
2022-04-13, 17:08
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
.Men on topic, vad stoppar egentligen Ryssland från att attackera Finland samt Sverige medan ansökan behandlas?
Dels att Ryssland har hela sin armé upptagen i Ukraina och dels att det faktum att Finland inte får en garanti om stöd inte är detsamma som ett löfte att de inte får det. Att ge sig på ett EU land skulle vara långt mer provokativt än att anfalla Ukraina. Möjligen riskerar de cyberattacker om Ryssland vill demonstrera sitt missnöje.

Däremot får ju Finland räkna med att hamna i frontlinjen av ett nytt kallt krig.
Citera
2022-04-13, 17:09
  #5
Medlem
okok1s avatar
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?
Citera
2022-04-13, 17:11
  #6
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Dels att Ryssland har hela sin armé upptagen i Ukraina och dels att det faktum att Finland inte får en garanti om stöd inte är detsamma som ett löfte att de inte får det. Att ge sig på ett EU land skulle vara långt mer provokativt än att anfalla Ukraina. Möjligen riskerar de cyberattacker om Ryssland vill demonstrera sitt missnöje.

Däremot får ju Finland räkna med att hamna i frontlinjen av ett nytt kallt krig.
Ryssland har inga problem att skicka missiler eller andra robotar från fastlandet eller havet...Jag tycker Biden enbart gapar som en idiot. Varför lyssnar ens vår regering på idioten.
Citera
2022-04-13, 17:14
  #7
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?
Jag håller med dig. Ryssland har redan gjort allt möjligt utan att omvärlden gett tillbaka. Sedan har jag lagt märke till att ingen lyssnar på USA längre dom tror det men allt fler länder börjar tänka, varför fan ska jag lyssna på dom, Indien som exempel skiter fullständigt i Ukraina kriget dom har signat ett nytt kontrakt med Ryssland om gasen osv.

Under alla dessa år har våra sittande ministrar avvecklat vårt försvar och nu FÖRST nu säger man, "vi såg det inte komma" nä ni såg fan ta mig inget komma. Ni lyckades förstöra er egen nation. Med tanke på hur många som hatar oss svenskar känns det som Putin inte behöver attackera alls löste precis om en ny skjutning...Det lilla landet galet.
Citera
2022-04-13, 17:14
  #8
Medlem
Karakateorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?

Nej, Sverige kommer att bli terroriserad med missiler så vi inte kan gå med. Ryssland vet om att de inte kan gå in i Sverige, det vore en no go och hade blandat in USA. USA har redan sagt att Sverige är en no-go. Det vore inte logiskt för fem öre att låta ryssen ta Sverige av rent strategiska skäl, de skulle kontrollera stor del av Östersjön och klämma in sig mellan NATO-länder.

Ryssland är mycket, men efterblivna är de inte.
__________________
Senast redigerad av Karakateoru 2022-04-13 kl. 17:17.
Citera
2022-04-13, 17:17
  #9
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru
Nej, Sverige kommer att bli terroriserad med missiler så vi inte kan gå med. Ryssland vet om att de inte kan gå in i Sverige, det vore en no go och hade blandat in USA. USA har redan sagt att Sverige är en no-go. Det vore inte logiskt för fem öre att låta ryssen ta Sverige var rent strategiska skäl, de skulle kontrollera stor del av Östersjön och klämma in sig mellan NATO-länder.

Ryssland är mycket, men efterblivna är de inte.
Så du tror inte att dom attackerar oss, intressant det du skriver, när jag tänker efter behöver USA samt UK vårt hav.
Citera
2022-04-13, 17:17
  #10
Medlem
Det är ju onekligen lite så att vi hamnar i samma situation som Ukraina, men där finns också vissa skillnader.

Den viktigaste är tidsaspekten att det kommer inte gå så väldigt lång tid mellan att Sverige/Finland ansöker till att medlemskapet är klart. Detta eftersom viljan finns från båda håll, man har haft dialog om det ett bra tag.

Den andra och kanske största skillnaden är att vi ansöker medan vi fortfarande har fred. Ukraina hade det problemet att de redan var attackerade via ett inbördeskrig i en del av Ukraina och långt dessförinnan känt sig hotade av Putins ryssland.

Från Rysslands sida finns inga resurser att starta ett krig, däremot kanske man vågar sig på att slänga iväg någon missil eller så.

Jag funderar dock lite på hur det går med medlemsansökningens process om Sverige/Finland hamnar i ett krig. Antar att NATO då drar tillbaka sig och säger att de inte kan skicka några trupper, men däremot mängder av material. Vi skulle då bli ytterligare ett proxykrig.
Citera
2022-04-13, 17:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?

Fast samtidigt är nog risken för krig betydligt större i Finland. Sveriges ansökan hinner nog gå igenom utan större besvär, om inte en pågående konflikt på t.ex. Gotland stoppar en natoansökan.
__________________
Senast redigerad av Sweden-is-Racist 2022-04-13 kl. 17:23.
Citera
2022-04-13, 17:24
  #12
Medlem
Karakateorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Så du tror inte att dom attackerar oss, intressant det du skriver, när jag tänker efter behöver USA samt UK vårt hav.

Attackerar är ganska troligt, men de kommer aldrig gå in med soldater. Det troligaste scenariot är att de bombar Finland och Sverige minimalt för att markera och gör att vi inte kan gå med i NATO.

Pratar nu inte om att bomba sönder städer utan mer avlägsna bomber som troligen inte kommer att ha några dödstal att tala om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback