2022-04-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag funderar ofta på om ensamheten är självvald eller inte. En del människor verkar vara skapta för att leva ett gott liv på egen hand, andra verkar bara utstötta och olyckliga. Väldigt många verkar befinna sig någonstans på den skalan.

Jag tänker ofta på hur det känns att inte ha barn, dvs att veta att man inte kommer lämna något spår i den här världen när man själv försvinner. Vet flera som valt bort bar och familj, men som hamnar i grubblerier när de är medelålders, och inser att de kommer bli väldigt ensamma, väldigt snart.

Men framför allt tänker jag att det måste vara skönt att få äga sin egen tid helt och hållet, och att i de fall det är självvalt, så är det ett ganska starkt att vara så beslutsam, och veta vad man vill ha. Många bildar nog familj för att "det är så man gör", utan att fundera över vad man egentligen vill.
Allt och alla kommer att försvinna när jorden går under. De flesta är ensamma och dör ensamma, även de som har barn. Kolla in valfritt äldreboende.
Citera
2022-04-09, 19:45
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Allt och alla kommer att försvinna när jorden går under. De flesta är ensamma och dör ensamma, även de som har barn. Kolla in valfritt äldreboende.

Poängen med att få barn är sprida sina gener, inte att någon ska hålla mig i handen när jag dör.
Sedan är det mest i sverige vi är så sjuka i huvet att vi dumpar våra föräldrar när vi flyttar hemifrån.
Citera
2022-04-09, 19:49
Medlem
Citat:
Poängen med att få barn är sprida sina gener, inte att någon ska hålla mig i handen när jag dör.
Sedan är det mest i sverige vi är så sjuka i huvet att vi dumpar våra föräldrar när vi flyttar hemifrån.

Det finns redan för många dårar som sprider sina gener.
Citera
2022-04-09, 19:51
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Jag funderar ofta på om ensamheten är självvald eller inte. En del människor verkar vara skapta för att leva ett gott liv på egen hand, andra verkar bara utstötta och olyckliga. Väldigt många verkar befinna sig någonstans på den skalan.

Jag tänker ofta på hur det känns att inte ha barn, dvs att veta att man inte kommer lämna något spår i den här världen när man själv försvinner. Vet flera som valt bort bar och familj, men som hamnar i grubblerier när de är medelålders, och inser att de kommer bli väldigt ensamma, väldigt snart.

Men framför allt tänker jag att det måste vara skönt att få äga sin egen tid helt och hållet, och att i de fall det är självvalt, så är det ett ganska starkt att vara så beslutsam, och veta vad man vill ha. Många bildar nog familj för att "det är så man gör", utan att fundera över vad man egentligen vill.
Ja, att lämna spår efter sig och att inte bli ensam på ålderns höst är ju en fin tanke men knappast något som verkar hända i dagens moderna samhälle där många snarare slutar frånskiljda och ungarna har flyttat till andra sidan landet eller utomlands. Farsgubben får skrumpna ensam på hemmet.
Citera
2022-04-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Både och. Avundsjuk på att kunna sova till 10, spela tvspel till 4 och att inte ha ansvar. Samtidigt vore jag otroligt ledsen om jag aldrig fick en familj och fick testa på det här livet. Det är något jävligt speciellt när man får sin son att skratta så hab kiknar.

Men det är ju samma när man är singel, då drömmer man om förhållandet där man går på mysiga middagar och åker på resa tillsammans. När man väl är i ett förhållande saknar man att få jaga nya ligg, sakna att slippa ansvaret att vara social och allt det där. Tror att när allt kokar ner får man bara bestämma sig för något och köra. Kolla inte på amerikansk film där allt är en evig saga och rosa moln.

Koka man ner det tycker jag trots allt synd om folk på 40+ som inte har barn. Det känns lite som ett misslyckande.
Precis, spela tv-spel kl 4 är livets mening...

Har själv inga barn och kan ibland bli lite nostalgisk och avundsjuk på dem som har barn.
Låter som en trevlig uppgift att fostra en människa och dela glädje och sorg med ungen.

Nu blev det inte så, självvalt. Annars tror jag att jag hade blivit en alldeles utmärkt förälder, har fantasi och empati.
Alla mina syskonbarn gillar mej. De ser nog mej som lite udda tokig farbror.
Citera
2022-04-09, 20:15
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ja, att lämna spår efter sig och att inte bli ensam på ålderns höst är ju en fin tanke men knappast något som verkar hända i dagens moderna samhälle där många snarare slutar frånskiljda och ungarna har flyttat till andra sidan landet eller utomlands. Farsgubben får skrumpna ensam på hemmet.

Våra resp föräldrar behöver inte sitta ensamma och vi ses regelbundet, dom umgås flitigt med sina barnbarn och det är trevligt att ha en stor familj samlad på en relativt liten geografisk yta. Alla med barn har ju varit själva innan, väljer man sedan att skaffa barn är det ju sannolikt något man tröttnat på och vill gå vidare.

Tröttnar man inte på det så är ju det lika ok att fortsätta utan barn.
Citera
2022-04-09, 20:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet

Du får ju göra hur du vill, men jag har mina föräldrar nära och tar hand om dem nu när de är gamla. Dumpar du dina föräldrar för att det är så man gör i "samhället"?
Citera
2022-04-09, 21:07
Medlem
Danne90s avatar
Skiter i fullständigt hur andra lever sitt liv. Jag ägnar inga tankar åt de som lever ett liv utan barn likaså ägnar jag inte en tanke om de som har barn.
Har andra roligare saker på hjärnan.
Citera
2022-04-09, 21:32
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Tycker ni synd om oss, eller kan ni ibland kanske avundas oss som inte behöver ta hänsyn till partner och barn? Jag skulle aldrig orka leva familjeliv, jag är för individualistisk av mig. Känner ingen avund för de som lever familjeliv. Kan snarare tänka hur orkar ni?
Jag kan möjligen skänka en tanke till dina rakryggade förfäder som skapade familjer i nöd, ofärd och fattigdom. Nu har deras gener nått en återvändsgränd pga. en bortklemad ättling som "inte orkar". Det såg de nog inte komma...
Citera
2022-04-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Jag kan möjligen skänka en tanke till dina rakryggade förfäder som skapade familjer i nöd, ofärd och fattigdom. Nu har deras gener nått en återvändsgränd pga. en bortklemad ättling som "inte orkar". Det såg de nog inte komma...

Men varför så bitter på denna användare?

Jag har själv ett gäng ungar och skulle inte välja bort det någonsin. Men på dig låter det som om att jag "offrar" något som sig bör för att mina förfäder gjort sina val och uppoffringar.

Jag offrar ingenting och kan inte se mig själv utan min familj. Men varför i helvete ska människor som inte alls känner att dom behöver och vill yngla av sig skämmas över det?

Deras förfäder? Vad fan har du med det att göra?

Snarare så att dåliga föräldrar som ser sig själva som några jävla offer pga av familjen och barnen som ondgör sig på andra som väljer bort familjelivet.

Skitlöjligt och låter sådär som en typisk svensk avundsjuka. Sköt dig själv och skit i andra är en bättre strategi i livet...
Senast redigerad av System76 2022-04-09 kl. 21:44.
Citera
2022-04-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Har andra roligare saker på hjärnan.
Som vadå?
Citera
2022-04-09, 21:54
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Tycker ni synd om oss, eller kan ni ibland kanske avundas oss som inte behöver ta hänsyn till partner och barn? Jag skulle aldrig orka leva familjeliv, jag är för individualistisk av mig. Känner ingen avund för de som lever familjeliv. Kan snarare tänka hur orkar ni?

Alla får leva hur dom vill.
Så lägger ingen energi i andras levnadsvillkor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in